[Kalender] BRM 600km Malmö - Blekingerundan 17 juni [nu med RR-länk]

Fjärdebrunn sa:
Låter mulligt
På 22 tim blir det inget kaffe på maten förstår jag.

Lustigt att du säger det - för två år sen insisterade pizzeriakillen i Nättraby på att kaffe på maten ingick och det var ju egentligen ganska lockande med lite varm dryck efter många mil i regn. Kaffet var nybryggt och väldigt varmt och i ett försök att komma iväg lite fortare kylde vi ner det med en slatt cola.

Det var en fullständigt vedervärdig kombination och en av få saker jag själv gjort men absolut inte rekommenderar någon annan att prova!

Senast ändrad:
This thread is worthless without pictures. Jag hoppas vi slipper knä- och benvärmare så det blir bättre bilder nedför åsen
DSC_0329.jpg

me.I.am sa:
ohellstrom sa:
Kaffet var nybryggt och väldigt varmt och i ett försök att komma iväg lite fortare kylde vi ner det med en slatt cola.

Huligan!

Jag vet. Men nu har du lite ofint klippt bort biten där jag, trots den betydande skämsfaktorn, rakryggat erkänner mitt misstag och varnar mina medcyklister för denna oerhörda äcklighet.... :)

^ You don't bring a knife to a gun fight #randoaero

Jag planerar köra samma setup som på Dansken för två helger sen. Ska bli skoj det här!

ohellstrom sa:
Bilder, säger ni...

Cykeln funkar iallafall.

Funderar på en sån ramväska, är det inte svårt att pilla ut flaskan/flaskorna? Har för mig att Jeppe_E har en sån väska men han har flaskställ där man kan ta ut flaskan åt sidan.

me.I.am sa:
ohellstrom sa:
Bilder, säger ni...

Cykeln funkar iallafall.

Funderar på en sån ramväska, är det inte svårt att pilla ut flaskan/flaskorna? Har för mig att Jeppe_E har en sån väska men han har flaskställ där man kan ta ut flaskan åt sidan.

Den främre flaskan går fint, den bakre är lite knivig att få loss i farten men det går bra nog för att byta plats på flaskorna när man tömt den främre.

Väskan finns i olika storlekar och på den här ramen (mycket slope, stora rör) hade modellen mindre nog varit mer passande.

NLC sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:
Spacekitty sa:
Ser riktigt snabb ut.

Kolla baklampan! ;)

Oh yeah!

De där SP-11 FlexTight fästena gör att man kan placera baklyktor lågt och därmed undvika att den som ligger bakom behöver fälla ner kepsens skärm.

"den som ligger bakom"?

Ja okej då, nån förning blir det väl ibland :)

Ser verkligen fram emot detta. Rena myset med en så kort natt. Inte riktigt så kort som mellan Jokkmokk och Arvidsjaur men ändå!

ohellstrom sa:
Väskan finns i olika storlekar och på den här ramen (mycket slope, stora rör) hade modellen mindre nog varit mer passande.

Vilken storlek har du? Jag har en small som är för liten för min ändå väldigt trånga ram.

Min är medium. Den utnyttjar ju platsen maximalt och det är inget större problem att det är aningen bökigt att komma till flaskorna.

Min Colnago har mer plats i ramen, på Sverigetempot körde jag med enlitersflaskor utan problem, i kombination med denna väska. På den ramen kunde jag haft en väska som var längre,men helst inte djupare.

Jag hade gärna packat ännu lättare egentligen men nu är ju tanken att köra med väldigt lite stopptid så det blir mycket mat i packningen.
Mängden extrakläder ser ut att bli ytterst modest: armvärmare, vantar, undertröja och vind/reflexväst. Knävärmarna står på observationslistan... ett par slangar samt batterier till lampa och gps/mobil ska också med.

ohellstrom sa:
Jag hade gärna packat ännu lättare egentligen men nu är ju tanken att köra med väldigt lite stopptid så det blir mycket mat i packningen.
Mängden extrakläder ser ut att bli ytterst modest: armvärmare, vantar, undertröja och vind/reflexväst. Knävärmarna står på observationslistan... ett par slangar samt batterier till lampa och gps/mobil ska också med.

Kör du i tempodräkt? Annars kan du ta kläderna i ryggfickorna och få plats med mer mat i ramväskan. Jag har sett en styrväska full med bars toppar du det?

Haha, skulle han långt han med styrväskan?

Ingen tempodräkt... jag har sett folk cykla långt i tempodräkt och det tar en jävla tid att uträtta naturbehov ;)

Visst använder jag även ryggfickorna, speciellt till lätta saker som vindvästen. Vill egentligen inte köra med proppade fickor - jag brukar ha en del mat där och äta den maten först.

Är inte så bekymrad för att få plats med det jag behöver den här gången, man kan ju proviantera i Karlskrona efter 36 mil...

Edit: i ryggfickorna stoppar jag helst bara sånt som jag både vill och kan använda i farten. Det ger t.ex. ingen större mening att ha en undertröja lätt åtkomlig.

Senast ändrad:
Det var en stolle som körde IPWR på Clif-bars. Kan det ha varit den där Lochie som typ aldrig hade cyklat länge än runt kvarteret innan.

Nu körde jag Södertäljes 600 med typ 3 kg i ryggfickorna. Funkar men inte mer
Det jag kommer sätta på för nästa övning är en lite större och bättre ramväska än vad jag har idag på ovansidan för käk och batterier. Bra att käka från i farten. Sedan får man fylla på den vid utvalda stopp.

Ska kika på en sådan korv under toppröret för kläder och mer käk. Gillar att den sitter lägre och mer mitt i cykeln än en rejäl korv i...baken.
Kolla t ex Antons setup på TransAm https://www.facebook.com/photo.php?...929177502.1073741825.718477501&type=3&theater

Jag har bara gott att säga om ramväska - framförallt påverkar den i princip inte cykeln balans med det är även ganska enkelt att komma åt saker under gång. Men man ska se upp så man inte packar den för bullig eftersom den då tar i ens sprinterlår.

Styrväska är bättre om man har mer skrymmande packning (t.ex. varma kläder eler rentav sovsäck) och är helt ur vägen när man cyklar. Dock bör man undvika at lasta en tungt då detta i någon mån påverkar balansen i styrningen (om man inte, som t.ex. bsandborgh, har en cykel specifikt designad för att ha styrväska).

Jag har inget principiellt emot att ha saker i ryggfickorna men det ska helst inte vara mer än att man någorlunda enkelt kan identifiera det man letar efter.

ohellstrom sa:
Jag har bara gott att säga om ramväska - framförallt påverkar den i princip inte cykeln balans med det är även ganska enkelt att komma åt saker under gång. Men man ska se upp så man inte packar den för bullig eftersom den då tar i ens sprinterlår.

Har så långt bara kört 2 x 40 mil med min på två olika cyklar, men intrycket är precis som du skriver att man lättare kommer åt saker i farten ffa jämfört med att plocka fram saker i en väska framför styret vilket går (eller bakom sadeln vilket är snudd på omöjligt)

ohellstrom sa:
Jag har inget principiellt emot att ha saker i ryggfickorna men det ska helst inte vara mer än att man någorlunda enkelt kan identifiera det man letar efter.

Enligt min ringa erfarenhet blir jag mindre och mindre sugen på att vrida armarna runt för att rota runt i ryggfickorna ju längre man suttit i sadeln vilket blir den begränsande faktorn för mig när jag helt enkelt inte ids plocka fram en macka för att käka även om jag skulle behöva. Fullproppade ryggfickor medför ju dessutom risken för att man tappar ut saker på vägen vilket sällan är en särskilt bra idé (om man inte heter Hans eller Greta)

Jag har en rätt bra, lätt, vattentät och stor (9L) Ortlieb styrväska som jag har använt för vissa breveter. Funderar dock på hur mycket en sådan "kostar" i mer frontarea och adderat junk som kommer med.

jonas-ni sa:
NLC sa:
jonas-ni sa:
ohellstrom sa:
Haha, skulle han långt han med styrväskan?

Det var en 100-milare. De hade varit lite undrande i butiken när han tömde deras lager av bars.

Heter han Niklas?

Du har också sett en välfylld styrväska?

De gånger jag haft förmånen att får randorajda med Niklas har det (vad jag kommer ihåg) varit sadelväska som varit packad (med bars).

NLC sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag har en rätt bra, lätt, vattentät och stor (9L) Ortlieb styrväska som jag har använt för vissa breveter. Funderar dock på hur mycket en sådan "kostar" i mer frontarea och adderat junk som kommer med.

Jan Heine har också funderat - https://janheine.wordpress.com/2012/05/02/aerodynamics-of-real-world-bicycles/ Själv brukar jag kompensera ev styrväskebulk med att köra aeroöverdrag på skorna

Tack, mycket upplysande. Då ska jag absolut testa min väska på nästa lopp.

Lycka till på ert lopp. Skulle vara kul att åka ner och köra en Skåne-brevet men det blir nog inte denna säsong tyvärr.

Fjärdebrunn sa:
Lycka till på ert lopp. Skulle vara kul att åka ner och köra en Skåne-brevet men det blir nog inte denna säsong tyvärr.

Du e varmt välkommen till smutsiga södern och säg inte att du inte hinner denna säsong, vi kör ända in i oktober =)

Inte så många timmar kvar nu - hela sju anmälda blev det till sist.

För att undvika att det här blir alldeles för enkelt och mysigt har vi lagt en triangelbana som vid nordvästliga vindar bjuder på i runda slängar 45 mil sida-mot. Å andra sidan finns det ganska gott om träd i Småland och norra Skåne så vindstyrkorna bör vara fullt hanterbara för det mesta.

Vill inte alls lova något speciellt aktivt deltagande härinne under slagets gång. Viss information lär dyka upp på instagram: @nlc76 och @oscaralphahotel - iallafall några dåligt redigerade stories. Brädgården #malmo600k får betraktas som etablerad.

Totaalpepp!

Är helt säker på att det heter så på holländska - här ska iallafall åkas kantvind så det står härliga till.

60% av sträckan på obetydligt över halvdygnet trots punkteringar. Sydlänningarna levererar fartmässigt!

Ytterligare en på däck, dessförinnan även en på deltagare... Men som uttrycket lyder "misär är inget en planerar, det bara blir"

Det här var faktiskt ganska jobbigt... det är ett tag sen jag var såhär intensivt utmattad.

Det VAR mycket sida mot

Bra kört! Skönt att höra att du kan bli trött också!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp