[Kalender] Gravel, Grit 'n Grind Halmstad 19-21 aug

Kul!
Ser att det ingår i UCI Gravel World Series så jag undrar om det även är ett lopp för mig som på intet sätt är tävlingscyklist. :-)

Kul!
Ser att det ingår i UCI Gravel World Series så jag undrar om det även är ett lopp för mig som på intet sätt är tävlingscyklist. :-)
Ja precis! Loppet är till för alla som vill köra gravelrace!=) Att deltaga i en eller fler stages kräver tävlingslicens hos svenska cykelförbundet. Om du inte har det sen innan eller tecknat det tidigare finns all info nedan. Steg ett är att du är medlem i en cykelklubb och steg två är att du loggar in på swecyclingonline och tecknar tävlingslicensen. Är det bara för detta racet så räcker det med Baslicens, och den kan du såklart använda till andra lopp inom cykel om du vill t.ex. köra sportklass eller liknande.

Info om licens:

För Svenska deltagare (swedish participants):
Svenska deltagare i Gravel Grit n Grind Halmstad 2022 behöver någon av följande licenser:
- Baslicens (Men/Women) SCF subventionerad 2022
- Master (Men/Women) SCF
- Junior licens (Men/women) SCF
- Under 23 licens (Men/Women) SCF
- Elite licens (Men/Women) SCF

Information om hur du tecknar licens finns i länk:
Tävlingslicens, chip och försäkringar - Förbundet - Svenska Cykelförbundet (scf.se)
Information om licenskostnader finns i länk:
Licensavgifter - Förbundet - Svenska Cykelförbundet (scf.se)

Hur ser underlaget ut och i vilken omfattning? Typisk fundering inför val av däck och tryck :)
Det är lite olika karaktär på de olika stages. Stage 2 är lite snabbare karaktär och några % mer asfalt (eftersomde börjar i stan), Stage 3 är mer ruff och väldigt hög andel grus. Skulle rekommendera 35-40mm däck för stage 2 och 40mm+ för stage 3. Sen är ju mönsterval viktigt också om man vill åka fort, det är torrt och hårt så ett fint snabbt mönster/semislick skulle jag säga är optimalt.

Det är lite olika karaktär på de olika stages. Stage 2 är lite snabbare karaktär och några % mer asfalt (eftersomde börjar i stan), Stage 3 är mer ruff och väldigt hög andel grus. Skulle rekommendera 35-40mm däck för stage 2 och 40mm+ för stage 3. Sen är ju mönsterval viktigt också om man vill åka fort, det är torrt och hårt så ett fint snabbt mönster/semislick skulle jag säga är optimalt.
Hur är underlaget på stage 2 i år?
Funderingar över däckval ;)

40mm lättrullat är ett säkert kort på alla etapper.
Ok, så det är inte mycket grov grus, singeltrack och dylikt? Finns egentligen ingen fördel med bredare däck (45 mm)? Jag har två däcksval att ta av, båda Pirelli, men ena är gravel hardpack 40 mm och den andra är gravel mixed terrain 45 mm. Skulle du ta 40 mm-däcken då?

Kanske märkliga frågor men det är första gången för mig i ett gravellopp och upplever jag det som riktigt roligt så vill jag utmana mig själv nästa år igen. Däcken har betydelse och jag ser att det finns några km med asfalt.

Ja det är alltid en kompromiss med däck? på stage 3 finns kortare partier med stök och grövre grus där 45mm kommer gå bättre. Men majoriteten av banan har mer lättrullat där 40mm går bättre. Olika däck är olika snabba på olika partier. Du kanske får safea lite på vissa partier om du kör 40mm men kan bomba på mer med 45 överallt men då haru sämre rull på andra ställen?
Ok, så det är inte mycket grov grus, singeltrack och dylikt? Finns egentligen ingen fördel med bredare däck (45 mm)? Jag har två däcksval att ta av, båda Pirelli, men ena är gravel hardpack 40 mm och den andra är gravel mixed terrain 45 mm. Skulle du ta 40 mm-däcken då?

Kanske märkliga frågor men det är första gången för mig i ett gravellopp och upplever jag det som riktigt roligt så vill jag utmana mig själv nästa år igen. Däcken har betydelse och jag ser att det finns några km med asfalt.

Grövre 45 mm fram och slätare 40 mm bak är också en kombination som funkar bra då man får lite mer komfort och grepp i framdäcket men bra rull överlag.

Tillbaka
Topp