Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis! Loppet är till för alla som vill köra gravelrace!=) Att deltaga i en eller fler stages kräver tävlingslicens hos svenska cykelförbundet. Om du inte har det sen innan eller tecknat det tidigare finns all info nedan. Steg ett är att du är medlem i en cykelklubb och steg två är att du loggar in på swecyclingonline och tecknar tävlingslicensen. Är det bara för detta racet så räcker det med Baslicens, och den kan du såklart använda till andra lopp inom cykel om du vill t.ex. köra sportklass eller liknande.Kul!
Ser att det ingår i UCI Gravel World Series så jag undrar om det även är ett lopp för mig som på intet sätt är tävlingscyklist. :-)
Det är lite olika karaktär på de olika stages. Stage 2 är lite snabbare karaktär och några % mer asfalt (eftersomde börjar i stan), Stage 3 är mer ruff och väldigt hög andel grus. Skulle rekommendera 35-40mm däck för stage 2 och 40mm+ för stage 3. Sen är ju mönsterval viktigt också om man vill åka fort, det är torrt och hårt så ett fint snabbt mönster/semislick skulle jag säga är optimalt.Hur ser underlaget ut och i vilken omfattning? Typisk fundering inför val av däck och tryck :)
Hur är underlaget på stage 2 i år?Det är lite olika karaktär på de olika stages. Stage 2 är lite snabbare karaktär och några % mer asfalt (eftersomde börjar i stan), Stage 3 är mer ruff och väldigt hög andel grus. Skulle rekommendera 35-40mm däck för stage 2 och 40mm+ för stage 3. Sen är ju mönsterval viktigt också om man vill åka fort, det är torrt och hårt så ett fint snabbt mönster/semislick skulle jag säga är optimalt.
Som stage 3 typ förra året! Kommer gå i liknande områden.Hur är underlaget på stage 2 i år?
Funderingar över däckval ;)
40mm lättrullat är ett säkert kort på alla etapper.Hej
Jag vill följa upp detta med frågan om underlaget för stage 3 i år. Finns generellt råd gällande däck och mönster?
Ok, så det är inte mycket grov grus, singeltrack och dylikt? Finns egentligen ingen fördel med bredare däck (45 mm)? Jag har två däcksval att ta av, båda Pirelli, men ena är gravel hardpack 40 mm och den andra är gravel mixed terrain 45 mm. Skulle du ta 40 mm-däcken då?40mm lättrullat är ett säkert kort på alla etapper.
Ok, så det är inte mycket grov grus, singeltrack och dylikt? Finns egentligen ingen fördel med bredare däck (45 mm)? Jag har två däcksval att ta av, båda Pirelli, men ena är gravel hardpack 40 mm och den andra är gravel mixed terrain 45 mm. Skulle du ta 40 mm-däcken då?
Kanske märkliga frågor men det är första gången för mig i ett gravellopp och upplever jag det som riktigt roligt så vill jag utmana mig själv nästa år igen. Däcken har betydelse och jag ser att det finns några km med asfalt.
Hej! Yes det finns i racebook som mailats ut till alla deltagare. Samt på webben på webben under stagesFinns det någon höjdprofil eller gpx fil över stage 1 ...?
![]()
Stage 1 | Gravel Grit 'n Grind
gravelgritngrind.se