[Kalender] Randonnée 1000 KM Södertälje

solstina sa:
mhenry sa:
Jag råkade förresten ut för nåt skumt på sträckan Dalum-Hökerum-Varnum och undrar om någon råkat ut för något liknande eller hört talas om det.

Plötsligt började mina ben göra ont. Alltså jätteont. Lite som kramp men utan spasmer. Som den värsta träningsvärken jag haft fast kanske tio gånger värre. Mest i låren, men lite i vaderna. Jag fick frusta och skrika mig igenom tramptagen. Hagen oroade sig och som tur var tror jag inget hamnade på Instagram :) Jag slängde i alla fall i mig en värktablett som inte hjälpte och sedan en starkare variant så efter en halvtimme var det bättre. Tog det lite lugnare i backarna ett tag och sen kändes benen relativt fräscha. Med betoning på relativt.

Jag brukar i princip aldrig få kramp och vanligast är väl i vaden eller foten när jag slöar på soffan. Så det kanske var någon sorts kramp ändå? Jag är nyfiken på om någon har någon kvalificerad gissning.

Edit: krampande->spasmer

Låter klart obehagligt! Hobby-läkaren/sjukgymnasten/psykologen/alltiallon ställer diagnoserna saltbrist, vätskebrist eller energibrist. Är iallafall vad jag skulle testa (innan värktablettstadiet) och i den ordningen om jag råkade ut för liknande.

Inte behagligt i alla fall. Jag brukar skippa värktabletter också, men alternativet hade ju varit att stanna och känna efter och på något vis är det inte min grej. Jag kan tänka mig att det berodde på nån brist. Fast jag drack väl kanske ett par klunkar vatten med vätskeersättningstabletter extra och åt lite till. Försvann gjorde det i alla fall.

Händelsen får kanske hänföras till Arkiv X, tillsammans med ohellstroms maraton-låsning.

13 anmälda hittills till den 4/7-19

Jag funderar på att skriva i tråden. Och om jag gör det så blir det nog till att köra i ett svep utan sovprylar men velar fortfarande.

Nån mer med liknande planer eller är det hotell-upplägg som gäller?

Anmäld. Nån sorts sovpauser blir det, oklart när, hur och var.

Ett rationellt tidigt sovstopp i Norrköping går ju inte för sig :)

Nghh, nu när man är anmäld till pbp´n. Måste man köra den här skiten som uppvärmning då med? När i helveta ska man få tid till at sova den här sommaren egentligen? Inte för att jag tror jag blir så mycket piggare av att ligga i sängen men vafan... jag har öl som måste drickas, ingenting som måste göras, lite plantor jag vill titta på medans de växer

uandt sa:
Nghh, nu när man är anmäld till pbp´n. Måste man köra den här skiten som uppvärmning då med? När i helveta ska man få tid till at sova den här sommaren egentligen? Inte för att jag tror jag blir så mycket piggare av att ligga i sängen men vafan... jag har öl som måste drickas, ingenting som måste göras, lite plantor jag vill titta på medans de växer

Det råder väl ändå ingen brist på plantor att titta på när man cyklar genom Sverige?

Tuffa på bara så har ni en långkörare i ben och skalle inför PBP. Backarna Jönköping tor tillsammans med andra natten fostrar. Nu tog mitt äventyr slut 5 km syd Taberg (57 mil) senast men låren minns botoxbehandlingen.

Riktigt fin runda jag gärna kör igen när skallen tillåter.

uandt sa:

Kul att du ska med! Blir många goda pizzor eller någon annan gourmé längs vägen. Det är sedan gammalt. Sovstopp blir Landvetter (någonstans) o (någonstans) runt 65-70 mil (??). Eyvind som är reseledare.

Kul att du ska med till PBP också ?

//Wei

emilh sa:
Anmäld. Nån sorts sovpauser blir det, oklart när, hur och var.

Ett rationellt tidigt sovstopp i Norrköping går ju inte för sig :)

Härligt! Gällande sovandet så finns det några Pro-tips tidigare i tråden. Jag funderar på att investera i en kebabrulle-filt a’la mhenry för 29,90kr :-)

Bilagor

• F9662D18-5125-4E14-8772-B90045501A8F.png
    F9662D18-5125-4E14-8772-B90045501A8F.png
    14 KB · Besök: 221
Rundan designad för sovstopp i trakten av Sätila och i trakten av Kisa. Vi sover på Kajutan Sätila (finns vägnötter TOR) och Liljeholmens herrgård i Rimfosa (fullt i Kisa).

Då bansträckningen delvis överlappar Göteborgs 1000k som jag och NLC cyklade förra året så passar jag på att tipsa om att olåsta hyrsläp utgör finfina sovplatser.

Fjärdebrunn sa:
ohellstrom sa:
Då bansträckningen delvis överlappar Göteborgs 1000k som jag och NLC cyklade förra året så passar jag på att tipsa om att olåsta hyrsläp utgör finfina sovplatser.

Lyxigt!
jämfört med luftskåp och granar då.

Man ska bara komma ihåg att kolla så de är ordentligt uppallade innan man kryper in :)
Men annars ett utmärkt alternativ: plats att ligga raklång på isolerande masonitskiva i skydd för elementen!

Där finns också ett fint litet båtskjul utanför Kisa där man kan knoppa ett par minuter i morgonsolen.

Hur ställer sig auktoriteterna till en eventuell omväg runt Bråviken om man skulle hamna vid Skenäsleden efter sista färjan?

Tyvärr jobbar min sambo helg och att jag skulle vara hemma o i skick att passa barn 6:00 på lördag finns ju inte ens i teorin.

Har folk nått i mot om man startar utan avsikt att slutfölja? Tänker jag kan vända om i Ödeshög eller viker av i Mjölby.

emilh sa:
Hur ställer sig auktoriteterna till en eventuell omväg runt Bråviken om man skulle hamna vid Skenäsleden efter sista färjan?

Det är OK (förutsatt att man inte missar stämplingen i Söderköping.) Alternativa rutten finns beskriven i vägnötterna på 40 mila.

Grimpeur sa:
emilh sa:

Det är OK (förutsatt att man inte missar stämplingen i Söderköping.) Alternativa rutten finns beskriven i vägnötterna på 40 mila.

Tipptopp. Givetvis missas ingen stämpling.
Planerar inte att missa färjan, men har svårt att räkna ut vad klockan kommer vara efter 85 mil :)

emilh sa:
Grimpeur sa:
emilh sa:

Tipptopp. Givetvis missas ingen stämpling.
Planerar inte att missa färjan, men har svårt att räkna ut vad klockan kommer vara efter 85 mil :)
Förslagsvis i underkant 34 timmar mer än vid starten om ni har 100-milsrekordet i sikte.

emilh sa:
GoranS sa:
Förslagsvis i underkant 34 timmar mer än vid starten om ni har 100-milsrekordet i sikte.

Nja, kommer fega med övernattning efter Landvetter.

Med ditt grundtempo hamnar ni nog kring Taberg vid nattning. Landvetter för sen lunch skulle jag tro.

Orkar ni kvista upp till Jönköping kan jag meddela att nattportiern på Savoy var rackarns trevlig när jag senast stövlade in svettig med cykeln i delar. Massiv frulle oxå

Fast, inte ska ni sova bort en så fin runda. Få slira ner mot Kisa i vargtimmen...

Bokat om boendet ifrån Rimforsa till Yxnerum. Vi slipper därmed en omväg på typ 3 mil (känns som cirka 3 mil men inte mätt exakt i kilometer). Vädret ser ut att bli lite omväxlande. Vi har provcyklat lite valda delar i början och slutet som var OK. Förutom nysprutad asfalt med lösgrus oppanpå norr om Lekeryd varför man bör ta det lugnt där. Vi ser ut att få ganska OK väder. Man lär bli lite blöt om näsan, men de vindar som hemsökt oss sista tiden förefaller att bedarra och vi lär även beskonas ifrån hettan. Det skall bli kul det här. Jag och frugan känner nu oss dessutom rejält mycket bättre än efter olyckan.

Är det morgonstart? Antal startande? Strategier och mål?

Frågorna står som spön i backen hos internetcyklisten inför denna pärla.

Start 21:00.

Jag har varit paralyserad inför väderläget och det sitter fortfarande i. Häromdan sa prognosen 36mm regn på fredag och jag har funderat kring olika torrdräktsalternativ. Nu är vi nästan nere på 0mm regn och det är svårt att ställa om...

Funderar över kylan och natten: Natt 1. Tror jag har med skoöverdrag, fingrar (typ liners), skalvantar och rainlegs eller regnbyxor. Men avaktar prognos innan jag tar beslut. Ser ut att bli 10 grader och motvind samt regnrisk. Extra vikten inte stor men man vill ju optimera packningen och volymen kan bråka då jag kanske behöver ha med extra mat.

Ah, lite hederlig väder- och klädnoja. Härligt med lite pre-brevet-vibbar.

Hoppas vädergudarna är er nådiga.

Kan nog bli stramt uppe på Småländska höglandet andra natten när burgaren i Landvetter sedan länge är borta och mackan i Torsvik gått upp i atomer. Då behövs värme.

Förra året var det ett väldigt frysande i vestibuler och under granar.

Jag har lagt upp banan på en platform så att man kan tracka cyklisterna:

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=454

Ingen har anslutit sig så jag tar kanske ned den igen sent ikväll eller imorgon.

Det är ganska enkelt om man har en Android telefon. Jag har testat utförligt och det drar inte mycket ström alls. Det går bara ut 4 ggr per timme och då för mindre tid än en minut varje gång.

Jag bifogar en PDF som förklarar hur man gör, om man är intresserad. Ingenting kostar något. Det räcker med gratisversionen av Bubbler GPS (eller SWConnect för iPhone) och ett konto på https://spotwalla.com kostar inget.

Örebros 100-milare kommer att ligga kvar. Jag åker den själv.

Daniel

Bilagor

dlridings sa:
Jag har lagt upp banan på en platform så att man kan tracka cyklisterna:

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=454

Ingen har anslutit sig så jag tar kanske ned den igen sent ikväll eller imorgon.

Det är ganska enkelt om man har en Android telefon. Jag har testat utförligt och det drar inte mycket ström alls. Det går bara ut 4 ggr per timme och då för mindre tid än en minut varje gång.

Jag bifogar en PDF som förklarar hur man gör, om man är intresserad. Ingenting kostar något. Det räcker med gratisversionen av Bubbler GPS (eller SWConnect för iPhone) och ett konto på https://spotwalla.com kostar inget.

Örebros 100-milare kommer att ligga kvar. Jag åker den själv.

Daniel

Jag har lagt upp en profil, så få vi se hur det funkar.

Schlocum sa:
Jag har lagt upp en profil, så få vi se hur det funkar.

Lite tips ... se till att batterisparläge i din telefon inte (mer eller mindre) stänger av Bubbler eller SWConnect. De gör inte mycket så telefonen kan sätta dem i "sovande" läge.

Om du får "???" som ID, så kan du alltid lämna Randonneurs Sverige och sedan gå med igen. När du går med igen skriv något i "ID" fältet i samma fönster där du skriver lösenordet. Jag upprepar lösenordet här. Det är inte hemligt: rsbrevet

Jag testade idag under en tvåtimmarspass. Telefonen var 100% när jag startade och 94% när jag kom tillbaka. Bubbler var skyldig 0,3% av batteriförbrukning. Google Play Services (som man inte kan stänga av) var det som drog mest.

Bubbler i förinställd på varje kvart. På ett så här långt lopp kan man ställa det på 30 eller 60 minuter. OBS: jag har inte testat det. Jag kör med default, 15 minuter.

Det finns lite finesser i Spotwalla, men det är överkurs just nu. Det vore kul om fler kom med och testade. Jag ser två nya nu.

Daniel

Lysande initiativ. Vore kul om det "slog igenom" i den svenska randovärlden. Fatta vad många prickar vi internetcyklister kommer att ha att följa. :-)

GoranS sa:
Hm, var det verkligen automatiska uppdateringar en gång i kvarten på Sverigetempot?

Nej, det krävdes manuell stämpling för att uppdatera position. Det finns tankar på en app med möjligheter till automatiska uppdateringar till nästa gång men inget är påbörjat vad jag vet.

GoranS sa:
Lysande initiativ. Vore kul om det "slog igenom" i den svenska randovärlden. Fatta vad många prickar vi internetcyklister kommer att ha att följa. :-)

Positivt, men be inte om för mycket nu. Snart kommer happy kräva internetcyklingsuppdateringar i forumform på varenda pendelcyklist morgon och kväll, och då sitter du fast framför datorn 24 timmar per dag fram till evigheten :-)

Tillbaka
Topp