Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Grimpeur sa:Starkt jobbat och tack för trevlig rapportering. Kändes nästan som man vore där. Nästa år hoppas jag stå på startlinjen.Mange. sa:Att proviantera bättre när man VET att inget är öppet innan jönåker..
Rutten är inte rekad för nonstop cykling utan för att sova natt 2 och 3. Det skall dock finnas oaser har jag hört. Tex så är Shell i Söderköping dygnetruntöppet om jag är rätt underrättad.
NLC sa:Ja, att kolla öppettider på de lokala etablissemangen hör till grundförberedelsrna för breveter, särskilt om man tänker sig frekventa dem på udda tider.
De två gånger (hittills) har cyklat Södertäljes finfina 100-milare har det varit "utan service" mellan Torsvik och Söderköping, ca 23 mil. Första gången kostade då frukosten på Circle K 256 kr...
Förra året hade jag funderingar på att smuggla med en tunnbrödsrulle till mhenry när jag mötte upp i ottan utanför Åtvidaberg men tänkte det kanske hade varit otillbörlig support ;-)
NLC sa:Förra året hade jag funderingar på att smuggla med en tunnbrödsrulle till mhenry när jag mötte upp i ottan utanför Åtvidaberg men tänkte det kanske hade varit otillbörlig support ;-)
mhenry sa:NLC sa:Förra året hade jag funderingar på att smuggla med en tunnbrödsrulle till mhenry när jag mötte upp i ottan utanför Åtvidaberg men tänkte det kanske hade varit otillbörlig support ;-)
Saknade ditt sällskap söder om Åtvid i år! Å andra sidan ordnade jag rullen själv :D Fryst randonnör i folie var iofs ingen höjdare så den passerar nog inga eventuella smaktester.
Grimpeur sa:Starkt jobbat och tack för trevlig rapportering. Kändes nästan som man vore där. Nästa år hoppas jag stå på startlinjen.Mange. sa:Att proviantera bättre när man VET att inget är öppet innan jönåker..
Rutten är inte rekad för nonstop cykling utan för att sova natt 2 och 3. Det skall dock finnas oaser har jag hört. Tex så är Shell i Söderköping dygnetruntöppet om jag är rätt underrättad.
Haha, nej den här rundan ska avnjutas tillsammans med några bra kamrater. 2016 vad det Eyvind och Isabella. I fjol Reimert, Magnus och Erik. Gemensam plan och hotellbokningar. Härliga rundor.Hasse#7 sa:Bravo Bengt! Skall man ana att du hade en mer solid plan än övriga. En plan som byggde mer på att ensam är stark och att sova/äta är underskattat.
bsandborgh sa:Haha, nej den här rundan ska avnjutas tillsammans med några bra kamrater. 2016 vad det Eyvind och Isabella. I fjol Reimert, Magnus och Erik. Gemensam plan och hotellbokningar. Härliga rundor.Hasse#7 sa:Bravo Bengt! Skall man ana att du hade en mer solid plan än övriga. En plan som byggde mer på att ensam är stark och att sova/äta är underskattat.
Idag hade jag gärna haft en bred rygg att gömma mig bakom!
bsandborgh sa:Idag hade jag gärna haft en bred rygg att gömma mig bakom!
kitzblitz sa:Mange. sa:Färjeläget, sista benet nu.
Har inte kunnat fylla på förråden sen Eksjö.
Träffade Johan Landström där, han skulle köra ränneslättsturen. Han skrattade gott åt vårt lilla runda
ohellstrom sa:Mange. sa:Blev insläppta i väntsalen vid tågstationen i åtvidaberg, kallt kallt ute.. nu sova
Hur är serviceutbudet i denna väntsal?
#askingforafriend
Ligger en typ hudvårds butik därinne, och en bokhylla med ffria lån från biblioteket..
När det var som värst kallt (min garmin hade 0.0 grader) tippsade två local brats (som var ute och cyklade kl 5.30 en iskall lördagmorgon!) att det lokala gymmet öppnar kl 5. Tobbe och jag satt då på golvet i ingångshallen en stund och värmde upp och åt varsin macka. Vi gymmade inte.
Det var en liten ort strax före Kisa, gymmet bredvid kyrkan. Kanske bra att lägga till minnet!
mhenry sa:Jag råkade förresten ut för nåt skumt på sträckan Dalum-Hökerum-Varnum och undrar om någon råkat ut för något liknande eller hört talas om det.
Plötsligt började mina ben göra ont. Alltså jätteont. Lite som kramp men utan spasmer. Som den värsta träningsvärken jag haft fast kanske tio gånger värre. Mest i låren, men lite i vaderna. Jag fick frusta och skrika mig igenom tramptagen. Hagen oroade sig och som tur var tror jag inget hamnade på Instagram :) Jag slängde i alla fall i mig en värktablett som inte hjälpte och sedan en starkare variant så efter en halvtimme var det bättre. Tog det lite lugnare i backarna ett tag och sen kändes benen relativt fräscha. Med betoning på relativt.
Jag brukar i princip aldrig få kramp och vanligast är väl i vaden eller foten när jag slöar på soffan. Så det kanske var någon sorts kramp ändå? Jag är nyfiken på om någon har någon kvalificerad gissning.
Edit: krampande->spasmer
desmo sa:Jag vill skriva något smart, men jag vet inte hur jag ska formulera mig.
Det var min debut på +600km-rundor. Och det finns mycket att lära i hur man genomför dessa utflykter på bästa sätt utifrån sina förutsättningar. Från start rullade det på bra, vi var 8 eller 10 som rullade in mot Nyköping. Men på andra sidan stan var vi bara 5 som åkte samtidigt. Jag trodde nog vi skulle vara fler.
Sedan matades det på till Jönköping med korta stopp. Personligen blir jag stressad över de ultrakorta stoppen och har lite svårt att dels få i mig något under stoppet, men även svårt att planera framåt. En erfarenhetssak såklart. Vet man i förväg vad man vill ha för mat och dryck till nästa stopp så går det enklare. Men jag lär mig långsamt..
Efter Jönköping enades vi om att dela gruppen där Martin och Hagen rullade iväg från mig, Toni och Oscar. För att vara efterklok så skulle vi delat på gruppen tidigare. Jag hade tagit i för mycket. Jag tror även Oscar gjorde av med mer energi än lämpligt under de första 300km. Toni var inte heller svårövertalad att sänka tempot en aning.
Och sedan började backarna! Ett evigt slit. Inte förrän i Sandared verkade det tillfälligt plana ut. McDonalds i Landvetter och ett försök att proviantera upp inför Torsvik då vi inte visste om något skulle vara öppet. Men här började det gå tungt på riktigt för mig. Lite uppmuntrande för mig var att röra mig i mina hemmatrakter. Vegby, Gällstad etc var bekant mark. Men strax innan Dannike var mina ben tomma. Sådär otäckt, från ett tramptag till ett annat. Här ville jag bara att Toni och Oscar skulle lämna mig. Men de peppade att vi skulle ta oss vidare till Vegby (stämpel). Väl där åt jag medhavda ostburgare och drack. Och lyckades återvända. Eller levande död kanske?
Nästa händelse var Oscars tråkiga incident med bakväxeln. Så surt! Men mitt i natten lyckas vi flagga ner en amerikanare som vänligt skjutsade ner honom till Torsvik. Jag och Toni mötte upp honom där.
Om natten kan jag inte säga så mycket. Den var kall. Jag vet sedan tidigare att jag får koncentrationsproblem vid sömnbrist. Så Toni rekade en bussficka där vi la oss. Rakt ner på asfalten. Handskarna under huvudet. 20min på timer på telefon. Sov säkert 18,5 minuter. Upp och vidare. Letade efter älgar på fälten vi passerade. Såg två! Och rådjur, grävling, harar. In i Eksjö, riktigt kallt. Inga värmeskåp eller öppna toaletter. Vidare. Hittade öppen dörr till gymmet i Rydsnäs.
Sedan fick vi igång trivsam cykling till Kisa. Båda ganska ofokuserade. Så vi körde bredvid varandra och pratade mest hela tiden. Kanske inte så energieffektivt, men det underlättade vår framfart. Och trevligt var det! Vi var 20minuter tidiga till Kisa, men det blev ändå att vi väntade in öppningen av butiken. Synd på att vi missade kebab-Martin!
Sedan började det slitiga på riktigt. Vinden hade vaknat. Sista milen in till Söderköping var både jag och Toni tomma. Jobbigt läge på riktigt. Efter lite mat på CircleK fortsatte vi över Vikbolandet. Det var ju "sista biten" och borde ju gå lätt. Bara att sista biten är typ 15 mil. Fuck! Över Vikbolandet gick ändå bra. Vi fick också en tutning på väg mot Skenäsfärjan. Och en glass innan överfart! Men på andra sidan Bråviken, och än mer efter att gamla E4an passerats var det nästan uppgivet. Nu hade benen många mil. Men det kändes väldigt kuperat. Korta branta backar som helt rykte sönder cyklingen. Långa bitar med riktigt usel beläggning. Och långt hem. Toni fick hemlängtan och krämade ur det sista ur mina ben. Utan honom hade det säkert tagit mig 3h extra för motivationen och orken var låg hos mig då. Men till slut kunde vi rulla in i Östertälje och bli befriade från våra gula kort.
Precis som förväntat är 1000km jättelångt. Och jag har fått lära mig än mer om hur jag reagerar och behöver för sådanahär turer. Dels utrustningsmässiga (bättre möjligheter att packa proviant tex) men även sömnbrist, kyla, motivation och andra situationer. Jag har också fått en inblick i hur de riktiga raketerna genomför sina turer. Cykla fort, men fika fortare! Typ.
Men tack för 48h!
Speciellt till: Martin, Hagen, Oscar och Toni
mhenry sa:Jag råkade förresten ut för nåt skumt på sträckan Dalum-Hökerum-Varnum och undrar om någon råkat ut för något liknande eller hört talas om det.
Plötsligt började mina ben göra ont. Alltså jätteont. Lite som kramp men utan spasmer. Som den värsta träningsvärken jag haft fast kanske tio gånger värre. Mest i låren, men lite i vaderna. Jag fick frusta och skrika mig igenom tramptagen. Hagen oroade sig och som tur var tror jag inget hamnade på Instagram :) Jag slängde i alla fall i mig en värktablett som inte hjälpte och sedan en starkare variant så efter en halvtimme var det bättre. Tog det lite lugnare i backarna ett tag och sen kändes benen relativt fräscha. Med betoning på relativt.
Jag brukar i princip aldrig få kramp och vanligast är väl i vaden eller foten när jag slöar på soffan. Så det kanske var någon sorts kramp ändå? Jag är nyfiken på om någon har någon kvalificerad gissning.
Edit: krampande->spasmer
Sebban73 sa:Efter att ha reflekterat över det som skrivits funderar jag på om detta blev en tuffare 100 milare än vanligt? Isf varför?
Det var egentligen gynnsam väder, iaf från start. Lite eller inget regn. Den bit jag cyklade, 310 km hade vi gynnsam vind och lagom varmt.
Många hamnade dock ensamma eller två och två i motvinden hem, kanske var det det som ökade påfrestningen mest i kombination med att nätterna var kyligare än väntat? Eller är 100 mil bara väldigt långt ??
Sebban73 sa:Efter att ha reflekterat över det som skrivits funderar jag på om detta blev en tuffare 100 milare än vanligt? Isf varför?
Det var egentligen gynnsam väder, iaf från start. Lite eller inget regn. Den bit jag cyklade, 310 km hade vi gynnsam vind och lagom varmt.
Många hamnade dock ensamma eller två och två i motvinden hem, kanske var det det som ökade påfrestningen mest i kombination med att nätterna var kyligare än väntat? Eller är 100 mil bara väldigt långt ??
Fjärdebrunn sa:Nu var jag inte med hela vägen men ser det ändå lite såhär.
Det här är en tillräckligt lån distans för att personliga behov börjar gå före att promt sitta kvar eller hålla i hop klunga. Två faktorer: 1) De tuffa backarna Jönköping-Landvetter och 2) att loppet går över minst två nätter.
Det var en typisk liten snabbklunga som hade löst snackat ihop sig här och på FB mest för att få koll på om alla ville ungefär detsamma. På samma sätt hade Mange och Johan sitt hotell och frukostkoncept. På sedvanligt vis trummade snabbgänget iväg i sida/med och i lite för hög fart för sitt eget bästa. Folk flög av och i Jönköping delade den sig naturligt när vi ville lite olika. Sedan var det bara att ta sig över knölarna bäst man kunde med mjölksyra och vild blick. De backarna gör att andra halvan blir extra tuff. Att jag försvann var en materialfråga. När Martin och Hagen delade sig var det typiskt för eget behov (sova). Jag tycker det var bra att Toni och Tobbe höll ihop in i kaklet. Med så små klungor till att börja med blir man snabbt nere på 1-2 när en grupp delar sig.
neron sa:Grävde lite i snitthastigeheter. Sista 20 milen för flera av ekipagen i år låg mellan 21-23 km/h (rullsnitt). Mhenry hade 26.9 förra året...
desmo sa:Personligen blir jag stressad över de ultrakorta stoppen och har lite svårt att dels få i mig något under stoppet, men även svårt att planera framåt. En erfarenhetssak såklart. Vet man i förväg vad man vill ha för mat och dryck till nästa stopp så går det enklare. Men jag lär mig långsamt..