Kort sammanfattning av gårdagen.
Elva stycken gav sig iväg från Barkarby i snöslask och motvind. En släppte rätt tidigt.
De starka herrarna i gruppen drog både hårt och länge och i backen upp mot Valsta Centrum släppte dagens enda kvinnliga deltagare, Karin, samt mitt cykelsällskap hoa032. Eftersom farten var lite väl hög passade även jag på att släppa.
Jag och hoa fortsatte tillsammans mot första stoppet i Sigtuna medan Karin sladdade en bit bakom. Vi kom in till stämpling samtidigt som täten tryckte i sig bullar och kexchoklad och gjorde sig redo att dra vidare. Vi tog en snabb fika, väntade in Karin och sedan lämnade vi tre Sigtuna och rullade mot nästa stopp i Järlåsa.
Hoa hade ingen höjdardag, kramper, avsaknad av flås och hängig gjorde att vi fick dra ner på tempot. Jag stod för dragningen, men med pigga ben (relativt) drog jag ifrån de två andra i uppförsbackarna och fick vänta in. Vi körde fel och missade den grusväg som vi tydligen skulle in på, ett par km extra – tack för det. Väl inne på grusvägen gjorde en mötande bil att jag körde ner i ett potthål, min bakskärm som gått av för några veckor sedan och lagats med buntband beslutade sig för att jävlas och börja låta illa. Gick att fixa provisoriskt, men vid minsta lilla gupp började den låta igen.
Karin åkte lite före, och vi tappade bort henne innan Järlåsa. Det blev pizza på Jarlis. Bakskärmen fixades med ett buntband.
Jag har en dysfunktionell smörjning av hornhinnorna, vilket resulterar i dimmsyn vid kallt och blåsigt väder. Nu hade dimman smugit sig på trots ögondroppar och jag började frukta de återstående elva milen. Som tur var så gjorde medvinden efter vändningen söderut att ögon, såväl som ben piggnade till. Jag och hoa höll helt ok fart trots dubbdäck och krasslighet. Backarna på vägen mot Skokloster sabbade dock tempot rejält.
Fika och sen iväg. Vi kom ikapp Karin igen och vi höll ihop in till målet. Sista biten avverkades i mörker, som tillsamman med massor av vägarbeten och omledningar gjorde färden från Kungsängen in till Lilla Barkarby långsam och skakig. Jättetrist cykling genom oinspirerande industriområden och handelsplatser.
Inte världens roligaste dag, men en har i alla fall testat att cykla 20 mil med dubb. Det tänker jag nog inte göra om.