[Kalender] Randonnée 300 Täby (Saltluft)

Tanken är jag ska åka sista för att få superrando medaljen, är anmäld. Vaknade dock upp med halsont idag... skoj. Blir en lugn tur med ordentlig lunch för min del 12-13h.

Anmäld, men har fått lite trista familjebesked – så jag får se hur jag känner mig när det börjar närma sig.

Tänkte försöka ta mig runt på en 12-13 timmar. Rullsnitt på 28-29 km/timme borde inte vara omöjligt om man hittar rätt sällskap.

Ok! Jo i mål kom vi....
Mini RR.
Vi var 10 som kom till start på Täby 300km denna morgon, exakt klockan 7 släpps vi i väg av Bengt sen bär det av i maklig takt fram till Vallentuna när Peter går fram och farterna går upp till 32-35 ca. Till en början är det en grupp om fyra som tar hand om dragjobbet. Jag som hade varit kraslig hela veckan och även hunnit med att sjunga kareoke på en bar i Helsingfors natten mot fredag får slita men det går ändå bra.
Efter 40km så tar jag och Micke och lättar på blåsan, där och då så var vi inte riktigt samspelta så de andra rullar vidare. Nu ska vi bara ikapp?! Micke tar monsterförningar men vi är ikapp först vid stämpling.
Nu börjar vi hjälpas åt allt fungerar fint! in mot Grisslehamn öppnar sig himlen men stämningen är god. Hade tänkt en pizza till lunch fick två korvar...
Iväg igen det regnar ganska bra nu, att ligga på rulle är sådär men vi sliter vidare.
Gimo stämplas i uppehåll. På väg mot Knutby så var det nära att man slapp cykla vidare. En bil kör om vid möte i 90km/h utan att vi har väggren. Kan vi haft 30cm att tillfoga ?
Knutby jag börjar bli trött. Tempot börjar bli mer beskedligt (känns det som min gps dog på gimo rakan)
Nu är det bara slutet kvar, slingrande vägar och vacker natur, jag har svårt att hålla rygg i backarna och sliter hårt. Vi tar ett snabbt stopp med 30km kvar. Skylten Vallentuna går Peter upp och drar igen och vi har en som släpper. 40-45 på platten lätt utför. Vi går 6 i mål gemensamt men inte först utan här har vi en herre vars namn jag har förträngt redan. Kört solo från Grisslehamn och är 15 min för oss. Hatten av.
Vi stannade på ett rullsnitt på 31,9km/h och en total tid på 11:07h

Haha, vad lustigt Mr Gunnar. Jag satt just och läste din rr från gårdagens äventyr då det plingade till i luren. Det var din kydos som trillade in för dagens äventyr. Ett nöje att köra med dej igår. Hade smakat bra med riktig mat igår som sagt (pizza), men korv med majonäsgurka är inte heller så tokigt. Tack för hjälpen. Vi ses längs en annan väg...
Mike

Kö-rapport:
Med sliten lekamen och trögrullad (tappade 10-20m i varje nerförslut) cykel var det bara att inse att den här gången tar det lite tid att ta sig runt. Sagt och gjort så trampade jag och Marie i typisk Audax-fart (24kph) och drog oss inte för att slarva iväg lite tid vid stämplingarna. Strax innan Furusund mötte vi först en solo-utbrytning bestående av ett glatt leende och kort därefter klungan som inte heller såg direkt molokna ut. Det var enda gången vi hade sikte på andra deltagare.

Det blev lite kul att få agera guide kring en bana som jag cyklat ett flertal ggr och verkligen uppskattar, det finns många guldkorn att se och uppleva. Vägen kring sjön Largen med dess kringelkrokiga dragning, sträckningen mellan Norrtälje och Älmsta (efter riksvägen), avsnittet mellan Hallstavik och Hargs hamn mm. Vädret var hyfsat med ett kort regn vid Grisslehamn, efter pizzan där så var det uppehåll hela vägen och t.o.m lite sol på rakan till Gimo.

Vi var sena in i Knutby så det blev en slät kopp kaffe på restaurangen innan den sista stinten på dryga 60k togs an. Efter Gottröra var det lyse på efter att ha bevittnat en makalöst vacker solnedgång. Resten av resan gick utan incidenter förutom en nyfiken fladdermus som krockade in i min hjälm, jag tror och hoppas att den lille krabaten klarade kollisionen lika bra som undertecknad. Det var 2 nöjda cyklister som slutstämplade på Shell strax efter 22, mycket cykelsnack blev det om cykelresor, stapatser mm. Med bra sällskap är 15h egentligen nästan lite kort :)
Foton föreställande
IMG_20170902_134525.jpg

Grisslehamn pizzeria Grynnan
IMG_20170902_165502.jpg

Bensinmack Gimo
IMG_20170902_175928.jpg

Bröderna Erikssons jordkällare, "Storeks pojkarn" var stenhuggare från Alunda socken och passar bra in i sadelsnacket på en 30-milare. Cyklar man inte jättefort så hinner man se mer "Gammalt luffarordspråk" eller om det var något från Fantomklubben
IMG_20170902_184536.jpg

Knutby restaurang, en välsignad kaffetår ger randonneuren nya krafter i alla lägen.

Senast ändrad:
nieves sa:
Kö-rapport:
Med sliten lekamen och trögrullad (tappade 10-20m i varje nerförslut) cykel var det bara att inse att den här gången tar det lite tid att ta sig runt. Sagt och gjort så trampade jag och Marie i typisk Audax-fart (24kph) och drog oss inte för att slarva iväg lite tid vid stämplingarna. Strax innan Furusund mötte vi först en solo-utbrytning bestående av ett glatt leende och kort därefter klungan som inte heller såg direkt molokna ut. Det var enda gången vi hade sikte på andra deltagare.

Det blev lite kul att få agera guide kring en bana som jag cyklat ett flertal ggr och verkligen uppskattar, det finns många guldkorn att se och uppleva. Vägen kring sjön Largen med dess kringelkrokiga dragning, sträckningen mellan Norrtälje och Älmsta (efter riksvägen), avsnittet mellan Hallstavik och Hargs hamn mm. Vädret var hyfsat med ett kort regn vid Grisslehamn, efter pizzan där så var det uppehåll hela vägen och t.o.m lite sol på rakan till Gimo.

Vi var sena in i Knutby så det blev en slät kopp kaffe på restaurangen innan den sista stinten på dryga 60k togs an. Efter Gottröra var det lyse på efter att ha bevittnat en makalöst vacker solnedgång. Resten av resan gick utan incidenter förutom en nyfiken fladdermus som krockade in i min hjälm, jag tror och hoppas att den lille krabaten klarade kollisionen lika bra som undertecknad. Det var 2 nöjda cyklister som slutstämplade på Shell strax efter 22, mycket cykelsnack blev det om cykelresor, stapatser mm. Med bra sällskap är 15h egentligen nästan lite kort :)
Foton kommer

Bra att du styr upp tråden. Bra cyklat också.

Tillbaka
Topp