Kapa hydraulslang XT M-765

johanf

Medlem
Är det nån som vet om man kan kapa hydraulslangen till skivbromsarna på XT M-765 och sen använda återanvända samma klämring igen?
Och går det bra att fylla på med vanlig bromsolja som till bilen?
//Johan

Ny klämring och insatshylsa kan du köpa löst. Det finns ett klämkit med ett par små plastbläck som du spänner fast slangen i ett skruvstäd mha. Det går dock alldeles utmärkt utan denna sats. Köp en ny insatshylsa och sån "olive" som ligger utvändigt på slangen.

Gör sen såhär:

1. Kapa till rätt slanglängd. Ett rakt fint snitt med rakblad krävs. 90 grader vinkel på snittet altså.

2. Trä på plastskyddet och den gängade nippel på slangen, de får du ej på när oliven sitter där.

3. Tryck in insatshylsan i slangänden, knacka lite löst med en hammare mot den samtidigt som du håller slangen i handen så att den bottnar helt.

4. Nu skriver Shimano att oliven skall föras på en viss bit på slangen. Den stannar ju dock inte i sitt läge. Därför går det lika bra att placera oliven i framkant av slangen och skjuta in slangänden i bromshandtaget så att det bottnar. Peta sedan in oliven så att den ligger mot styrningen i handtaget. Sedan börjar du sakta gänga på nippeln tills den har dragits med rätt moment. Om du lossar nippeln igen har oliven klämts fast i rätt position på slangen utav styrningen i handtaget.

Så gjorde jag med mina XT skivbromsar och det har funkat prima. Läcker inte någonting och oliven kom i rätt läge.

Ja. Häll inte i DOT4 olja i dina XT bromsar. Jag vet inte hur dina ser ut, men mina bromsar var fyllda och klara när jag fick dem från CRC. Men du behöver ju ändå lite olja för luftningen. Annars är bromsvätskan billig på storpack men med tanke på oljemängden i systemet är det helt meningslöst att köpa mer än en liten flaska. En liten flaska är dock grymt oprisvärd (Shimanos Bleedkit) men vad gör man?

Post Ändrad (04-04-05 22:45)

Tackar.
Jodå, mina är fyllda från fabrik som dina, men när man lossar slangen så antar jag att det kommer luft i dom. Så luftas måste man nog, så det är vanligt hydraulolja man har i då?
Förexen, vad kostade klämringen och hylsan lösa?
//Johan

De är svindyra. En liten påse med hylsa och oliv kostar 60kr hos cykloteket!! Det är helt sjukt vad de tar betalt för cykeldelar. Jag har renoverat ett par bilar från scratch, om delarna skulle kosta som cykeldelar skulle slutnotan hamna på några mille per bil. Man blir förbannad över vad de tar betalt, tyvärr.

Hur kan en utfräst liten aluminiumbit (läs skivbromsadapter) som är svartoxiderad med liten vit tryckt Shimano-text på betinga 580kr exempelvis? Hallå?

Klippt från Shimano's FAQ:

"Can I use brake fluid instead of mineral oil for my disc brakes?

Certainly not. All rubbers and seals of the Shimano disc brake system are designed for mineral oil and will not withstand the aggressive brake fluid."

Fan. Jag jobbade som verksatdmekaniker förr, och såna där klämringar kostade i storleksordningen 30- 40 öre.
Och 580:-!!! Du menar den där adabtern som an skruvar i ramen och som man sen skruvar oket i?? Fasiken, det är ju halva priset av vad jag betalade emellan för hela skivbromskitet från V-broms.
Hmmm.. När man var utan klämring för pneumantik så kunde man återanvända den gamla klämringen. Det brukade funka. Klämringen blir inte förbrukad när den sitter på plaströr som när den sitter på metallrör..
Ska nog prova det.

//Johan

Ja, 5kr hade varit ett rimligt pris för insatsnippeln och oliven (yttre ringen) tillsammans i en påse.

Det rör sig om små mässingspryttlar som kostar några öre att tillverka. Helt sjukt vad de tar betalt för cykeldetaljer. Samtidigt är väl kanske inte cykloteket billigast i stan.

Har fått den lilla mässings oliven ringen plus kläm blocket grattis från min LBS han hade tydligen ganska många liggande. Visst är 60 kr mycket men det är ju inte direkt någon del du behöver byta ofta?

-Åke

Åke: Nej, visst. Men problemet med obefogat höga reservdelspriser är ju knappast specifikt för den detaljen. Samtidigt kan man ju förstå att det tas in små partier osv. och att antalet sålda reservdelar till cyklar är betydligt färre än till andra fordon. Trots det finns det inget fog för prissättningen anser jag. :-(

Tillbaka
Topp