Kärcher mobil cykeltvätt

Kärcher mobil cykeltvätt
4 liter räcker möjligtvis till att tvätta en landsvägscykel efter en fin sommardag.
Fyller jag min 17 liters från Jula räcker den nätt och jämnt till 2 cyklar.

Kärcher mobil cykeltvätt
Jag har Julas. känns extremt plastig och/eller billig. den har 17l vatten. räcker till en rejäl post-ride tvätt för minst 2 cyklar, tror inte det är något problem att få ut 4 om man hushåller lite. så 4l booooorde räcka till en cykel.. för min del är vi oftast 2, lite tråkigt om man måste ta med en 5l dunk på sidan om..

Kärcher mobil cykeltvätt
Ja, 4 l låter alldeles för lite, hade den haft 10+l och varit lite bättre tryck i än min CO så hade den kunnat varit ett alternativ.

Kärcher mobil cykeltvätt
Principia sa:
Ser smutt ut. Här finns info
https://www.kaercher.com/uk/home-garden/mobile-cleaning/oc3-16800050.html#ILKUivR0kjYWfKCL.97
Jag har classes variant men den är ju bra mkt sunkigare. Men 4 liter tank kanske är på gränsen.

+1 Också min spontana tankte (ang vattenkapaciteten...) Men efter att ha kört med Jula's 5L's "växtbesprutare" som faktiskt brukar räcka till TVÅ cyklar (om man samtidigt använder en diskborste).
Vill en ändå ha mera volym och elektrisk så får hen punga ut med MINST dubbla summa av vad Kaerchern betingar...
Sen finns det ju även 10-15L's rygghängda (manuellt pumpbara) kemsprutor som troligen också funkar fint för uppgiften :)

Kärcher mobil cykeltvätt
Ingen meknisse som funderat på att bygga en egen? Du får pump, slang och munstycke och allt som behövs för 600 på tex aliexpress. Det som återstår är batteri (eller en sladd med 12V från bilen) och en vattentank av godtycklig storlek.

Kärcher mobil cykeltvätt
Enduro Fredrik sa:
Är det nån som vet ifall de går att få tag på en portabel tvätt till ett rimligt pris? Antar att kaerchers kommer att kosta en del?

Undrar samma nu när Jula/CO och Biltema slutat sälja sina. Kärcher hade ett pris på ca 140 GBP enligt deras hemsida, så strax över 1500 skulle jag tro. När/om den kommer till Sverige.

Kärcher mobil cykeltvätt
AX3L sa:
Ingen meknisse som funderat på att bygga en egen? Du får pump, slang och munstycke och allt som behövs för 600 på tex aliexpress. Det som återstår är batteri (eller en sladd med 12V från bilen) och en vattentank av godtycklig storlek.

Koppla den till cykeln? ;)

Kärcher mobil cykeltvätt
Enduro Fredrik sa:
Åh fy fan.... Såg att även bikester sålde ut sin för runt 1000-lappen... Men, är det verkligen värt?

Den verkar för övrigt inte ha något inbyggt batteri, så du är fast vid att stå vid bilen (eller köpa ett litet extra batteri).

Kärcher mobil cykeltvätt
Den där är ett givet köp när den dyker upp i hemknutarna. Har inget utevatten, och låter hellre cyklarna stå skitiga än att gnugga med borste och växtspruta efter varje skogsrunda.

Som maskin är det ett typexempel på något jag aldrig skulle beställa på nätet. Batterier/vatten/pumpar i en salig röra för några 100-lappar, då ska det vara nära till butiken när möget ska in på garantiservice (som om den skulle gå att reparera...)

Kärcher mobil cykeltvätt
Kärcher mobil cykeltvätt
.A. sa:
8 liter vatten utan behov av el. Inte högtryck, men ger ett tryck som passar cykeltvätt:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Tryckspruta-8-l-2000030844/

Efter att ha kört med Jula's motsvarighet: http://www.jula.se/catalog/tradgard...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759005/
Med mycket liknande handtag/sprutmunstycke

87E55910-D83D-4B3E-B460-A558DC0AAE53-1544-000001186F101292_tmp.png

Måste jag avråda köp, av Biltema-sprutan. Handtaget som reglerar flödet är rätt kasst! Kärvade ihop efter dryga året och funkade bara som ON, men inte OFF...
Skulle hellre gått på denna Gardena för bara lite mera pengar: http://www.jula.se/catalog/tradgard...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/

26804639-A327-42CB-9A1B-896FCE171A99-1544-000001184213C1DE_tmp.png

Kärcher mobil cykeltvätt
larsaw sa:
Och jag skulle vilja avråda köp av Gardena-sprutan mer än som absolut nödlösning. Varken tryck, flöde, eller volym är nog för en lerig MTB.
Min Gardena-spruta är sedan länge pensionerad till förmån för en sån här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-...riska-hogtryckstvattar/portabel-tvatt-220151/
Väldigt stor skillnad till det bättre!

Kärcher mobil cykeltvätt
Eveningstar sa:
larsaw sa:
Och jag skulle vilja avråda köp av Gardena-sprutan mer än som absolut nödlösning. Varken tryck, flöde, eller volym är nog för en lerig MTB.
Min Gardena-spruta är sedan länge pensionerad till förmån för en sån här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-...riska-hogtryckstvattar/portabel-tvatt-220151/
Väldigt stor skillnad till det bättre!
Synd bara:  Ingen tillgänglighet , Produkten har utgått och kommer inte tillbaka i sortimentet

Kärcher mobil cykeltvätt
Jula's batteridrivna högtrycksspruta som dom sålde slut på, verkar finnas hos en del andra webshoppar, som Miracle har hittat, bla. hos Rosebikes och farmshop. Den finns säkert hos flera, för ca 1300-1600.

Hur bra är den egentligen, ni som hann köpa hos Jula/Clasolsson när den reades?

Kärcher mobil cykeltvätt
rois sa:
Jula's batteridrivna högtrycksspruta som dom sålde slut på, verkar finnas hos en del andra webshoppar, som Miracle har hittat, bla. hos Rosebikes och farmshop. Den finns säkert hos flera, för ca 1300-1600.

Kärt barn har många namn, finns även som storebror till den jag köpte. Dvs Mobi V17, som Bikeradar har recenserat här:

http://www.bikeradar.com/gear/categ...roduct/review-mobi-washer-mobi-v-17-11-35580/

Kärcher mobil cykeltvätt
rois sa:

Jag köpte på CO när det begav sig. Mycket nöjd med min men känns inte som en pryl som kommer att hålla en livstid, men det kanske man inte förväntar sig till det priset. Bara för att förtydliga, det är alltså ingen högtrycksspruta. Trycket motsvarar det man får i trädgårdsslangen skulle jag gissa.

Kärcher mobil cykeltvätt
slackie sa:
Finns lite videos på tuben. Det verkar vara mer tryck i den än min jula-variant. Men 4L låter snålt?

Det är ju det som är grejen med högt tryck.. det går inte åt lika mycket vatten. Men 4L är som sagt förmodligen i snålaste laget för en lerig MTB. Kärchers reklam visar ju bara rengöring av cykel som cyklats i finlera och lite grusväg ;)

Kärcher mobil cykeltvätt
Förbrukat 2 st biltema portablatvättar och använder just nu en gardena som jag svär lika mycket varje gång jag skall använda.

Får bli en sånhär tror jag.

Kärcher mobil cykeltvätt
CRF_Niklas sa:
Förbrukat 2 st biltema portablatvättar och använder just nu en gardena som jag svär lika mycket varje gång jag skall använda.

Får bli en sånhär tror jag.

Låter som du var missnöjd med kvaliten? Samma som Julas? Min läcker lite från munstycket som får pumpen att hoppa men annars inget att klaga på.

Ser fram emot en happyrecension av Kärchers modell!

Kärcher mobil cykeltvätt
Såja! Blev inget cyklande i helgen tyvärr och därmed inget tvättande heller. Så ber om ursäkt men här kommer min utlovade recension!

Förra helgen var väldigt lerig och eftersom jag bor i bostadsrätt drar man sig lite för att tvätta cykeln i duschen. Alltså var cykeln rejält skitig och smutsen ingrodd. Preppade med lite mucoff-sprut och körde sen igång med halvljummet vatten i min nyladdade kärcher.

Första intrycket var att den var bra och kände mig nöjd med köpet. Sprutade på och leran rann av, inget högt tryck men tillräckligt för att få bort leran från däcken.

Körde på i vad som kändes som 2 minuter sen tog det slut.

Hann väl kanske en tredjedel av det jag behövde. Före o efter bilderna visar kanske inte så mycket men cykelnr rejält skitig fortfarande.
IMG_2984.JPG

IMG_2985.JPG

Då kan man sammanfatta lite. Är den smidig? Extremt. Är det lagom tryck? Jepp. Är tanken för liten? Ja.

Är jag nöjd? Som alternativ för min del är det här den bästa lösningen jag hittat. Tvätta lerig cykel i dusch är inget bra och det finns inget vatten på gården(dra slang genom hela källaren och ut på gården känns meckigare).

Kommer att ha den i bilen o tvätta direkt efter jag kört och borsta av mer smuts istället för att bara spola. Blir förmodligen inköp av en 10 liters dunk att ha i bilen med. Lite dyrt inköp eftersom den inte var riktigt så bra som jag trott men ändå bättre än innan.

Tillbaka
Topp