karolinertrampet mtb 26 maj

Heimdahl

Medlem
Hej är det någon här som har cyklar/ska cykla det loppet? Isf hur är banan, mkt tekniskt eller mycket grusväg osv? Tänkte köra loppet för första gången och är nyfiken på banan. Mvh Andreas

Jag körde loppet förra året. Banan är förlagd till ett motionsspår för terränglöpning. Man kör tre varv på en enmilsslinga. Om jag skulle göra en grov uppskattning skulle jag gissa att det är hälften singletrack och hälften grusväg/skogsväg. Det är en ganska tuff bana, det är upp och ner hela tiden. Förra året regnade det under hela loppet vilket gjorde det ganska besvärligt att få fäste mot slutet när banan blivit uppkörd.

http://www.endomondo.com/workouts/user/1061243

Jag ska köra Karolinertrampet. Det är en snabb bana, skulle inte påstå att den är särskilt teknisk förutom möjligen några enastaka kortare partier, snarare en snabb och tuff bana med bra kupering utefter banan.
Largus: Förra året var vansinnigt lerigt ;0)
Hoppas fler väljer att köra detta loppet, brukar vara bra arrangerat och trevligt folk.. Vi ses!

Till i år har jag beställt bra väder så nu kan lugnt kränga på semislicksen för lägsta möjliga vikt ;-)

Det finns ett par lerhål utefter banan som har svårt att torka upp, vi kommer att göra en kraftinsats för att göra banan så tålig det bara går nu till helgen. Det är en svår avvägning, det är är en hjel del mysig singeltrack och den vill vi gärna behålla men står regnet som spön i backen kommer det helt klart bli lite lerigt.

Alternativet är ytterligare ett grusvägsrace som blivit väldigt populär och drar hundratals startande i sann Cykelvasa-anda. Inget fel i det, jag tycker själv att det är kul med grusvägsrace, men mångfald är kul och planen är att vi behåller vår nuvarande bana och hoppas att fler upptäcker hur kul det är med stigar och en liten rot/sten emellanåt.

Mvh
Markus Porath
Tävlingledare Karolinertrampet

Jag tycker absolut att ni ska behålla så mycket singletrack som det bara går. För mig, som bara cyklar för att jag tycker att det är kul och inte lägger så stor vikt vid själva tävlingsmomentet är det stigarna som är utmaningen.Vill man köra grusväg finns det så många andra möjligheter.

Vi var uppe och körde banan igår. Det var lite småslirigt mest hela vägen.
De har lovat fint väder hela veckan så nästa helg lär det vara som att köra på betong.
Det finns några korta partier och några surhål som är riktigt blöta, men de lär inte torka upp innan vintern iaf.
Ni som inte har kört banan förr, den är riktigt tuff. Det finns ingenstans där det finns tillfälle att hämta andan. Det är en av de längsta milbanor son finns ;-) .

Tog några bilder

e0b6fb2db3d74460b2a45d9ac11b6b93.jpg

2b4dcdfda1b44933a477ec048adac442.jpg

fa2cfe1c4e3847b384549c0cd8ab64cc.jpg

Det kommer att jobbas på banan under veckan och väderbeställningen verkar ju ha gått igenom också. Det har kommit föranmälan på lite mer långväga gäster vilket alltid är trevligt, vi kommer göra vårt yttersta för att alla skall få en trevlig dag i vanlig ordning!

Mvh
Markus Porath

Börjar få lite tävlingsnerver nu..

Känner igen översta bilden, är väl från sista stigningen innan varvningen?
Nånstans ett par hundra meter tidigare snäppte kedjan av på sista varvet förra året... Hoppas att materialet håller bättre än orken denna gången..

Är det exakt samma bansträckning nu eller?

Fan va kul det ska bli ;0) Inte cyklat på kroppefjäll sedan förra trampet.
Håller tummarna för bra väder resten av veckan nu...

Körde däruppe igår med barnen inför Trampet, det har torkat upp mycket bra. Vi ställen reda hårda som betong !!!!.
De har arbetats bra på banan med att dika bort vatten mm.
Kommer att bli bra, bara jag frisknar till årets första förskylning.

Markus

Jag var uppe och körde ett par testvarv på banan i går och tack vare väder samt en massiv arbetsinsats under veckan har vi i år en bana som är helt underbar i mina ögon.

Sträckningen är identisk med fjolåret men nu är de surhål som fanns åtgärdade.

Som grädde på moset har vi lika många föranmälda som vi hade startade totali fjol så det verkar lovande även på deltagarfronten.

Hoppas att jag får träffa några av er uppe på Kroppefjäll!

//Markus Porath

Då var Karolinertrampet genomfört ännu en gång, till er som var där vill jag bara säga tusen tack och väl mött nästa år för visst är det så att bättre än så här kan man inte ha det på en cykel!
Visst är banan rolig och fin, de grillade hamburgarna goda precis som det hembakade fikat och så vidare men utan er deltagare som i dag sken i kapp med solen på en molfri himmel hade det ju varit meningslöst.

Jag skall erkänna att jag emellanåt funderar på varför vi klubben skall lägga ned allt detta jobb när vi inte ens kommer upp i hundra startande. Varje år, just denna dag, när man kommit hem från tävlingen så fattar man varför, jag tror att vi som arrangörer har lika roligt som åkarna. Vips så har man fyllt upp med positiv energi som med lätthet räcker för att köra ytterligare ett år.

Mvh
Markus Porath
Tävlingsledare

Karolinertrampet 2012 Vilket lopp, Ni skall bara veta det folk som funderade på att köra det, men inte gjorde det. VILKEN MISS ni gjorde !!!

Hörde från Polare att maten efter var bland de bästa de har käkat, Ingick om man gick i mål !!!

MJ

Trident: Tackar för ännu en trevlig tävling och ett bra arrangemang. Ren nostalgi för en fd. rostockspojk att få trampa runt på kroppefjäll..
Du lyckades tom. få till fantastiskt väder lagom till tävlingen, helt toppen att cykla i värme och solsken med torra, snabba och lättrampade stigar.
För mig gick 16 minuter snabbare i år så visst var det skillnad mot förra årets mud race...
Blir det repris nästa år kommer jag gärna upp igen.

Carbonlower: Hoppas krampen gick över sen... Ska försöka va ledig lagom till SK Granans lopp..

Hann med att ta några bilder med mobilen..

DSC_0695.JPG

DSC_0696.JPG

DSC_0697.JPG

DSC_0698.JPG

DSC_0699.JPG

DSC_0700.JPG

DSC_0702.JPG

DSC_0703.JPG

DSC_0704.JPG

DSC_0706.JPG

DSC_0707.JPG

Ha det fint alla, vi ses!