Kassett för lite lättare uppför

Jag kör 50-36 klingor och 11-32 kassett på min cykel då jag tycker gapet mellan klingorna blir lite väl stort med vanliga 50-34 eller 52-36. Kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad i växlingarna trots att Shimano säger att det inte är optimalt. Är man inte jättestark är det en svår avvägning vad man ska ha för utväxling - redan 11-32 kassetten är lite gles bland de större dreven samtidigt som det tar slut på växlar fort i backarna... Junior-kassetter lockar lite, på gamla 6-delade cykeln hade jag 14-24 frihjul, de tillfällen jag kände att jag behövde snabbare växlar var lätträknade. Tyvärr är inte utbudet av junior-kassetter så stort, och sämre lär det bli nu när UCI inte längre tvingar juniorer att använda dem...
Får väl återigen påminna om Miche Primato light. som finns med 11-14 start och 25-34 slut i 11-delat. Och samtliga kransar i lösvikt som reservdel.
Dessutom finns i varianter 8-9-10 och 12 delade enligt samma system. Samt för våde Shimano och Campagnolo.

På en av mina cyklar har jag 34/48, på en annan 36/50, på ingen av dem upplever jag några problem med framväxlarna.
Edit: 34an är t o m bakvänd för att den var så sliten ?

Är helt kass med ramper, då funkar det ju varken att rotera eller vända på klingorna när de börjar bli slitna.

Som tur brukar minsta klinga fram inte har ramper och det är den om ofta slitas ut först.

Måste dock varna att byte av minsta klingan på min Shimano 10-delat 50/34 till 38 gav problem för att stora klingan är vinklad för att få kedjan att glida när på lilla klingan. Med 38 hamnar kedjan på topparna av tänderna. Lite eltejp fixar det och då växlar den bra. Så det är inte självklart att alla kombinationer funkar.

Jag kör 50-36 klingor och 11-32 kassett på min cykel då jag tycker gapet mellan klingorna blir lite väl stort med vanliga 50-34 eller 52-36. Kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad i växlingarna trots att Shimano säger att det inte är optimalt. Är man inte jättestark är det en svår avvägning vad man ska ha för utväxling - redan 11-32 kassetten är lite gles bland de större dreven samtidigt som det tar slut på växlar fort i backarna... Junior-kassetter lockar lite, på gamla 6-delade cykeln hade jag 14-24 frihjul, de tillfällen jag kände att jag behövde snabbare växlar var lätträknade. Tyvärr är inte utbudet av junior-kassetter så stort, och sämre lär det bli nu när UCI inte längre tvingar juniorer att använda dem...
Upplever inte heller några problem när jag inte följt reglerna. Växling fram är alltid yxig, mer eller mindre.

Jag tycker folk brukar rekommendera så tung utväxling här så jag bestämde mig för att kolla siffrorna på senaste rundan.

På min lättaste växel 34/28 var jag tvungen att trampa 290W för att kunna hålla 90 i kadens i 8-9% backe. 290W är en bra bit över FTP för mig. Jag hade gärna haft en eller två lättare växlar om jag skulle cykla i riktiga berg... Cykel+cyklist väger ca 85kg totalt.
Det är oundvikligen så att med lutning upp mot 10% får man ta i, oavsett vad man har för FTP i W/kg (det går bara olika fort) och att för de flesta behöver man gå ner lite i kadens för att växlarna ska "räcka till". Kanske något för verktyg som https://ritzelrechner.de/ att ta med i beräkningen (lutning och ekipagevikt) för att man bättre ska förstå när fart givet utväxling och kadens överstiger cyklistens förmåga.

Nu har vi ju lyckligtvis inte så många backar med den (snitt-) lutningen i Sverige, men det är klart att om man redan har varit ute ett tag och benen inte är riktigt så pigga som i början av turen hjälper det ju föga att det finns värre backar någon annanstans. Ska man cykla långt/länge är det oavsett bra, tycker jag, att ha en utväxling som gör att man håller hela vägen, men med det sagt så har det ju gått fint att även köra 2x med 50/39x15 de sista 50 milen på en 600K har jag hört (och sett).

Ja, för 10- och 11-delat är det kompatibelt (även om jag hellre kör KMC 11EL/SL 11-delat oavsett om det sitter SRAM eller Shimano bakpå).

Likaså fram så väljer jag hellre Praxis Works-klingor än både Shimano och SRAM, men det är nog mest för att jag ändå kör med Rotor-vevar.
På tal om växling fram upplever jag just Praxis Works klingor som väldigt osmidiga vid växling fram. Stort lyft när man kan köra Shimano klingor på nyare P2M/Rotor jämfört med tidigare 3D24.

Fan, det är verkligen olika från person till person detta. Jag är verkligen varken någon stark eller snabb cyklist och jag använder knappt minsta klingan fram i backig terräng. Kör nog 52-39 fram och 12-25 bak på alla mina hojar. Har åtta-, nio- respektive 10-delat. I backar står jag upp och bryter när det blir tungt - så löser jag det.

Det är roligt att läsa på Happy för man blir ganska ödmjuk och fattar att ”one size fits all” är rent skitsnack.

Upplever att större kassetter är alldeles för glesstegade för min typ av cykling.

Jag växlar nog ganska mycket med framväxeln på landsvägen. Lite därför man vill att det skall gå smooooth

Motväxling är svårt - måste lära mig det känner jag.

Jag har under den senaste tiden bestämt mig för att köra som cyklister körde förr, d v s undvika lätta växlar och öva på att trycka mig eller ståcykla uppför backar på de tyngre. Upplever att jag har blivit starkare av denna träning. Häromveckan kom jag runt Lygnern med 30 i snitt utan att använda framväxeln en enda gång. Extremt blygsam fart, jag vet, men för mig är det ett superresultat. ?

Senast redigerad av en moderator:
Du borde ha sram axs?
Ultegra eller för all del Sora fungerar faktist utmärkt. Jag är van vid att köra 2x och har likssom gjort det sedan 80-talet. Jag uppskattar verkligen STI reglage och moderna växelsystem (ja, typ så bra som de blev för över 10 år sedan). Låga krafter på reglagen, lätt använd trim pch snabba smidiga razzelfria växlingar. Jämnför det med stela kedjor, ramreglage, inga ramper - prylarna är verkligen väldigt väldigt bra idag och det gäller även lite enklare grupper.

Jag har under den senaste tiden bestämt mig för att köra som cyklister körde förr, d v s undvika lätta växlar och öva på att trycka mig eller ståcykla uppför backar på de tyngre.
Jovisst så kan man ju göra, det gör jag också ibland. Men jag har gärna möjlighet att sitta ner och spinna med hög kadens också.

Ibland vill man träna hårt för att blir bättre, andra gånger vill man köra så energi-effektivt som möjligt för att orka längre.

Hej!

Har insett nu att min racer är lite för seg för mig att cykla uppför med. Kassetten är 11-25. Bakväxeln Shimano ultegra 6800. Framdrev är 52 tänder på största klingan.
Har någon nåt bra tips på kassett som skulle funka för lite mer allround? Kvalitet känns mellansegment rimligt.
Så fort det blir en lite brantare backe så vevar jag superlångsamt vilket blir slitsamt.

Varför har man egentligen olika kassetter bak? Varför kör inte alla med typ 11-32 så man får både bra tryck utför och möjlighet att köra backe? Vad är nackdelen?

Sen undrar jag om jag måste byta kedja också när jag nu/om byter till annan kassett? Har kört runt 350-400 mil på nuvarande kedja och kassett.
Har också 11-25 och funderat på detta men landat i att det ändå fungerar med en krans kvar i 8% stigning. Men kanske i ett mer kuperat landskap.

Får väl återigen påminna om Miche Primato light. som finns med 11-14 start och 25-34 slut i 11-delat. Och samtliga kransar i lösvikt som reservdel.
Dessutom finns i varianter 8-9-10 och 12 delade enligt samma system. Samt för våde Shimano och Campagnolo.
Har 25-14 kassett som jag egentligen köpte av en slump, men det är riktigt nice.

Ultegra eller för all del Sora fungerar faktist utmärkt. Jag är van vid att köra 2x och har likssom gjort det sedan 80-talet. Jag uppskattar verkligen STI reglage och moderna växelsystem (ja, typ så bra som de blev för över 10 år sedan). Låga krafter på reglagen, lätt använd trim pch snabba smidiga razzelfria växlingar. Jämnför det med stela kedjor, ramreglage, inga ramper - prylarna är verkligen väldigt väldigt bra idag och det gäller även lite enklare grupper.
Fast Sora R3000 är fortfarande "bara" 2x9 och vill man då ha 11-28 blir det lite väl stora hopp i spannet 25-35 km/h. Tycker jag, men så gillade jag ju också att 12-25 11sp kom med 18T vilket inte 12-25 10sp gjorde...

Fan, det är verkligen olika från person till person detta. Jag är verkligen varken någon stark eller snabb cyklist och jag använder knappt minsta klingan fram i backig terräng. Kör nog 52-39 fram och 12-25 bak på alla mina hojar. Har åtta-, nio- respektive 10-delat. I backar står jag upp och bryter när det blir tungt - så löser jag det.

Det är roligt att läsa på Happy för man blir ganska ödmjuk och fattar att ”one size fits all” är rent skitsnack.

Upplever att större kassetter är alldeles för glesstegade för min typ av cykling.
Lite stå stånk får man nog stå ut med. På kortare backar gör jag också så. Har ganska hög kadens men ser att många har högre i backarna. Tycker kadens uppemot 100 är väldigt jobbigt precis som stå stånk blir efter en kort tid.

Men finns det verkligen 12-delade Miche Primato-kassetter för Shimano?
För när jag kollar på hemsidan finns det endast 12-delade Miche Primato-kassetter för Campa

Men det är ju långtifrån säkert att hemsidan är helt korrekt, för har de 12-delat för Campa borde det inte vara särskilt svårt för dem att även fixa det för Shimano.

En fråga till:
Har du ngn handlare att rekommendera?
Jag har försökt googla men hos de jag hittar då verkar utbud och lagerhållning vara rejält begränsat.

Men finns det verkligen 12-delade Miche Primato-kassetter för Shimano?
För när jag kollar på hemsidan finns det endast 12-delade Miche Primato-kassetter för Campa

Men det är ju långtifrån säkert att hemsidan är helt korrekt, för har de 12-delat för Campa borde det inte vara särskilt svårt för dem att även fixa det för Shimano.

En fråga till:
Har du ngn handlare att rekommendera?
Jag har försökt googla men hos de jag hittar då verkar utbud och lagerhållning vara rejält begränsat.
Om 12 för Shimano vet jag inte, själv kör jag endast 11.
Jag köper faktiskt från engelska The Cycle Clinic https://thecycleclinic.co.uk/collections/cassette
för att jag började där.
Googlar man på andra språk än engelska får man helt säkert EU- resultat.
Nån av tyskarna, minns inte vem, har "färdiga" Miche-kassetter, bygger dom alltså inte.

Fast Sora R3000 är fortfarande "bara" 2x9 och vill man då ha 11-28 blir det lite väl stora hopp i spannet 25-35 km/h. Tycker jag, men så gillade jag ju också att 12-25 11sp kom med 18T vilket inte 12-25 10sp gjorde...
Jag kontaterade (om jag inte minns fel) av sora cykeln med 12-25 hade precis samma steg som ultegra cykel med 11-28. Så i min värld blir det samma, men missar en växel på topp (vilken jag inte behöver när jag cyklar solo i sverige) och en backväxel vilken sällan behövs hemma om man inte cyklar långt och blir trött.

Jag kontaterade (om jag inte minns fel) av sora cykeln med 12-25 hade precis samma steg som ultegra cykel med 11-28. Så i min värld blir det samma, men missar en växel på topp (vilken jag inte behöver när jag cyklar solo i sverige) och en backväxel vilken sällan behövs hemma om man inte cyklar långt och blir trött.
Nä, backväxel på en cykel är sällan behövd ?

Jag har klätterkonverterat en av mina cyklar som jag har ståendes i Spanien.
Shimano Compact 50/34 och 11/32 bak. Nu kan jag cykla upp även i de brantaste backarna. Jag fick byta bakväxeln från Short Cage till Medium Cage och även byta till en längre kedja.
Jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad på platten jämfört med den 11/28 jag hade tidigare.

Bilagor

• Sjimano 105.jpg
    Sjimano 105.jpg
    270.6 KB · Besök: 40
Ja, men på platten kan stegen upplevas för stora, dvs kadensen hoppar ~10 rpm. Tex Shimano 11/11-28 hoppar 2 steg från 15 till 17 vilket vid 90 rpm ger fart 35 resp 40 km/h, dvs en väldigt stor effektökning behövs om du vill ligga kvar på samma kadens. Att hoppa ~10 rpm i en växling tycker jag känns oskönt.

11-32 har större steg redan från 14 och det blir svårare att hålla fart över 30 km/h. Du kanske får en bra klättrare, men sämre snittfart på platten.
Det fanns en bra lösning på detta förr: 3x10. Där kunde man ha en tätstegrad kassett utan att tappa de låga och höga växlarna. Tyvärr är det borta. Nu ska man köra enkelklinga fram och kassetter med jättehopp. Märkligt.

Ah, du tänker så.

Klarar av att cykla rätt fort (absolut inte snabbast) och rätt långt (men inte jääättelångt) med snudd på ocyklingsbara 11-34. Trots att det inte finns tillräckliga backar i platta Sverige så lyckas jag med jämna mellanrum få slut på växlar.

Klarar av att cykla rätt fort (absolut inte snabbast) och rätt långt (men inte jääättelångt) med snudd på ocyklingsbara 11-34. Trots att det inte finns tillräckliga backar i platta Sverige så lyckas jag med jämna mellanrum få slut på växlar.
Låter som att du skulle behöva en 10-36:a? om du trampar ur de du redan har.

Edit. Vad brukar du ha för kadens?

Låter som att du skulle behöva en 10-36:a? om du trampar ur de du redan har.

Edit. Vad brukar du ha för kadens?
Jag är inte speciellt kadenskänslig. Cyklar jag fort (>35) så ligger snittkadensen över 90, cyklar jag runt 30 så brukar jag landa en bit under 80.

Idealet för mig vore en kassett på 12-34 och ett vevparti på 52-36.

På min lokala 60-milare finns ett antal backar där det är skönt att kunna välja om man vill sitta ner och vispa eller stå och bryta. Backarna är ju en del av ett sammanhang och just nedan backe kommer efter att ha cyklat en 15 tunga mil och där det återstår 45 mil. Här brukar jag sitta ner, och då blir det lättaste, eller näst lättaste växeln. Och en 100 eller så i kadens. Visst hade jag kommit upp med 34/28 också, men valmöjligheten hade försvunnit och jag hade blivit tvingad att stå upp.
D519EBA6-1649-4C0D-BDE1-D909DBD83480.jpeg

Känns som ett säkert sätt att slita ut knäna om man har för tunga växlar uppför. Jag brukar sikta på att ha en lägsta växel närmare Ratio 1:1. Har t.ex. 42T fram och 12-42 på kassetten på min gravel som också agerar lvg med andra hjul. Har 12-42 även på lvg-hjulen ;-)
Bor iofs. vid Hallandsåsen. :-)

Tillbaka
Topp