kassetten bak bara snurrar

Bad en gång en cykelhandlare trycka ordentligt med fett i hjullagren bak. Resultatet blev att fett kom in i bodyn och att klackarna slutade funka. Det snurrade både bakåt och framåt.

Senast redigerad av en moderator:
japp, det är spärrklackarna som har låst sig eller blivit skadade. Lossa bodyn och kolla. I värstafall få får du byta body men lite rostlösning kan göra susen.

Hände mig i fredags.. Skaffade nya klackar (pawls) till mitt mavichjul. 60:- för två. Svårt att tänka mig att hakarna inne i bodyn ger upp innan klackarna, vilket många på det kära Internätet verkar vilja få det till. Nu vet jag ju förstås inte om hur det är i ditt fall, så kolla allt.

Om man inte vill meka med bodyn kan man lika gärna bara byta ut den utan att behöva filosofera så mycket mer över vad som inte funkar inuti densamma.

Slit-och-släng-Johan!

Det finns en guide till bodyreparation bland läsvärt-länkarna. Oskar har tåtat ihop den.

Om du gillar att meka så har du en serviceguide för shimanobodys under läsvärt, som tidigare nämnts. Mycket bra och informativt! Men om du bara vill cykla så rekommenderar jag dig att köpa en ny body. Under tiden att den nya bodyn fraktas kanske lite 5-56 kan hjälpa.

Vad har du för nav i bak, förresten? Du måste nämligen köpa rätt body, annars kan du bli ståendes med en som inte passar.

danboo skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt att tänka mig att hakarna inne i bodyn ger
> upp innan klackarna, vilket många på det kära
> Internätet verkar vilja få det till. Nu vet jag
> ju förstås inte om hur det är i ditt fall, så
> kolla allt.

6 av 6 gånger jag har servat shimanobodys har klackarna varit som nya. Hakarna däremot har varenda gång sett ut som om någon gått där med smörkniven... :)

Tillbaka
Topp