Kattegattleden GPX-fil?

Kattegattleden GPX-fil?
Planerar köra Kattegattleden inom kort, Helsingborg-Göteborg. Tänkte ladda ner GPX-filen men får bara 404 - Not found. Någon som har filen och kan dela med sig, eller vet hur man kommer i kontakt med gänget bakom leden? Hittar ingen kontaktinfo på sajten. Tackar på förhand för tips/hjälp!

Kattegattleden GPX-fil?
Den som de hade på sin sida i somras var stundtals väldigt off jämfört med skyltarna. Skall man cykla exakt på leden så behöver man knappt gpx. (möjligtvis för att ta sig ut ur Göteborg ?)

Kattegattleden GPX-fil?
Jag har cyklat leden ett par ggr Göteborg-Kungsbacka och jag vet att man kan korta ner den extremt mycket vid Kungsbacka. De vill att man ska följa leden runt Onsalahalvön dvs Vallda-Gottskär-Onsala-Forsbäck och Kungsbacka, detta gör att man får ca 3-4 mil extra, bara en notis.

Kattegattleden GPX-fil?
Jag har cyklat leden ett par ggr Göteborg-Kungsbacka och jag vet att man kan korta ner den extremt mycket vid Kungsbacka. De vill att man ska följa leden runt Onsalahalvön dvs Vallda-Gottskär-Onsala-Forsbäck och Kungsbacka, detta gör att man får ca 3-4 mil extra, bara en notis.
Det är väl lite så som är tanken med leden å andra sidan. Man kan ju skippa både Bjäre och Kullahalvön också, så går det ännu snabbare ;)

Sen är det ju så med både Kattegatt, Sydkust och Sydostleden (cyklade alla i somras). Är man äventyrscyklist, väldigt van cyklist eller gillar snabbcykling, så är ju inte dessa lederna helt optimala i sin orginalform. De är ju dragna längs populära turiststråk och fina områden. De prioriterar cykelbanor och städer. Man cyklar genom oinspirerande villakvarter för att undvika allt för trafikerade vägar osv.

Jag uppskattade alla tre och på olika sätt tar de en genom även helt fantastiska platser (och en del man kunde varit utan)

Senast ändrad:
Kattegattleden GPX-fil?
Kattegattleden GPX-fil?
Jag hittade denna på datorn faktiskt. Tror detta är den oredigerade rutten nerladdad från deras sida i somras men garanterar inget :) Ser spontant ok ut förutom en kort sträcka genom Varberg som ser ut att vara lite väl mycket fågelväg.

Bilagor

Kattegattleden GPX-fil?
Ämnet Kattegattleden och GPX har varit uppe förut.
Så här gick diskussionen i tidigare tråd:

Kattegattleden GPX-fil?
Ahh, fantastiskt, tack ska ni ha allihop, för info och filer! Tror som sagt man klarar sig alldeles utmärkt utan GPS på leden, men när man nu har en onödigt dyr cykeldator får man ju åtminstone låtsas att den behövs :-D Ska bli kul att köra leden. Det blir ganska soft cykling med två övernattningar. Är mest nervös över att få plats på tåget med cykeln från Göteborg till Helsingborg. Känns extremt omodernt att man inte kan boka en plats för sin cykel på ett tåg år 2021.

Kattegattleden GPX-fil?
I somras var det helt lugnt iaf. Hoppade på i Halmstad och åkte till GBG ingen större trängsel, ja kanske lite trängsel med Covidmått men ingen fara att inte komma med. Tror vi åkte på en relativt högtrafikerad tid.

Edit: Vi hade med Thulevagn och tom det gick fint.

Senast ändrad:
Kattegattleden GPX-fil?
efter kontakt med Kattegattleden (dom svarar snabb på facebook, men fattar inte att man skall ha email...) så finns nu GPX-filerna att ladda ner igen som förr.

https://kattegattleden.hoodin.com/en/item/ladda-ner-gpx-filer-9/ws8jxpvouxsf02inl57oyen686qv3lba

Tips1: Om man åker Öresundstågen behöver man inttge boka plats för cykeln men man behöver betala ungdomsbiljett.
Tips2: Kolla kartan innan - man vill inte alltid köra alla omvägar som föreslås...
Tips3: Grusallergiker behöver rutta om på några ställen. Vi andra kör bara.

/A

Kattegattleden GPX-fil?
Grymt! Har tre filer nu, i olika längd, 370, 373 och 383 km. Ingen är 390 som leden ska vara enligt sajten, men vi lär ju komma fram ändå :)
Angående tåget så är det enligt kundtjänst på Öresundståg gratis att ta med cykeln just nu och ett tag framåt. Det hade något med byte av biljettsystem att göra...

Kattegattleden GPX-fil?
Öresundståget är riktigt smidigt bara det inte är för många på tåget som har cykeln med. Borde inte vara något problem i år.
De sista 7km får ni väl köra runt Drottningtorget :)

Kattegattleden GPX-fil?
Sitter på tåget mot Halmstad i skrivande stund och ska köra Halmstad-Helsingborg. Hade också problem med att hitta filen men i Garmins ruttplanerare kan man zooma in på centralstationen i den stad man vill börja (Göteborg/Helsingborg) och leta efter befintliga banor, sortera på längst först så fanns den överst.
Håller tummarna på att det blir lite oundvikligt grus och god lunch på vägen!

Kattegattleden GPX-fil?
Filer fungerar inte igen.
Börjar planera lite cykling redan nu och tror jag ska cykla med Komoot.
Väljer man gravel bike så ändras lite i planeringen.

Bilagor

• Screenshot_20220101-164133.png
    Screenshot_20220101-164133.png
    108.7 KB · Besök: 288
Kattegattleden GPX-fil?
Onsala borde vara plättlätt att hitta utan gpx. Bjäre kan jag inte uttala mig om förrän om några veckor tyvärr.
Kör såhär

Delad rutt
Från Klevs kulle 10 till Verkstadsgatan 10 via Ginstleden.

40 min (11 km)

1. Cykla sydväst på Klevs kulle mot Ginstleden/Guntoftavägen
2. Sväng vänster till Ginstleden/Guntoftavägen
3. Sväng vänster till Dalslyckevägen/Ginstleden
4. Sväng höger till Ginstleden
5. Sväng höger till Ginstleden/Lyckekullavägen
6. Sväng höger till Ginstleden/Östra Särövägen
7. Sväng vänster för att fortsätta på Ginstleden/Östra Särövägen
8. Sväng vänster för att fortsätta på Ginstleden
9. Sväng höger för att fortsätta på Ginstleden
10. Sväng vänster för att fortsätta på Ginstleden
11. Sväng vänster till Bröndomevägen/Ginstleden
12. Sväng höger till Ginstleden/Säröleden/Särövägen/väg 158
13. I rondellen, fortsätt rakt fram in på Säröleden/väg 158
14. Kör ut ur rondellen vid Säröleden/väg 158
15. I rondellen tar du 3:e avfarten in på Kungsgatan
16. Kör ut ur rondellen vid Kungsgatan
17. Svag sväng höger för att fortsätta på Kungsgatan
18. Sväng höger till Kollavägen
19. Sväng vänster till Ginstleden/Skogsallén
20. Sväng vänster till Ginstleden
21. Sväng höger för att fortsätta på Ginstleden
22. Svag sväng höger för att fortsätta på Ginstleden
23. Sväng vänster för att fortsätta på Ginstleden
24. Sväng höger för att fortsätta på Ginstleden
25. Sväng höger till Ginstleden/Vallgatan/Varbergsvägen
26. Svag sväng vänster för att fortsätta på Varbergsvägen
27. I rondellen, fortsätt rakt fram på Varbergsvägen
28. Kör ut ur rondellen vid Varbergsvägen
29. Sväng höger mot Verkstadsgatan
30. Sväng vänster mot Verkstadsgatan
31. Sväng höger mot Verkstadsgatan
32. Sväng vänster till Verkstadsgatan
33. Fortsätt rakt fram för att stanna kvar på Verkstadsgatan
34. Ankomst till plats: Verkstadsgatan 10
Gå till https://maps.app.goo.gl/bnb1R45YEp8x5khz5 för att se rutten

Kattegattleden GPX-fil?
Jag har ingen GPX-fil men om du vill gena över Bjärehalvön kan du med fördel cykla på den gamla banvallen mellan Båstad och Förslöv.

Kattegattleden GPX-fil?
Va?? Skippa Bjärehalvön? ?
Då kan du följa skyltning E6 direkt från Götlaborg så är det snabbt överstökat. ?

Kattegattleden GPX-fil?
Är det någon som kört Köpenhamn till Helsingör via strandveijen?
Är lite sugen, har hört att det skall vara fint men ingen koll på om det är cykelvänligt. Om det finns matställen och dyl.
Cyklar med barnvagn och hotellboende.

Kattegattleden GPX-fil?
Är det någon som kört Köpenhamn till Helsingör via strandveijen?
Är lite sugen, har hört att det skall vara fint men ingen koll på om det är cykelvänligt. Om det finns matställen och dyl.
Cyklar med barnvagn och hotellboende.

Tillbaka
Topp