Kedja - OK att återanvända stiftet?

MatsN

Aktiv medlem
Behövde korta min kedja, tog bort två länkar och tryckte tillbaka det gamla stiftet. Tryckte aldrig ut det helt utan bara tillräckligt för att få bort de två länkarna.
OK att göra så, eller ska man dit med ett nytt, alternativt en sån där quick-link?

Funkar gör det ju mer eller mindre , men bättre att använda ett kedjelås. Brukar följa med kedjan som du köper.

Om du har 9-delat eller mer bak så återanvänd aldrig en kedjenit, använd en ny nit eller sätt dit ett kedjelås.

Edit: Om du ämnar sätta i en ny nit, återanvänd inte den länk/det hål där kedjan nitades ihop från början, ta alltid ut ett av nitarna som satt från fabrik.

Om du har 9-delat eller mer bak så återanvänd aldrig en kedjenit, använd en ny nit eller sätt dit ett kedjelås.

Edit: Om du ämnar sätta i en ny nit, återanvänd inte den länk/det hål där kedjan nitades ihop från början, ta alltid ut ett av nitarna som satt från fabrik.
Lärde mig detta den hårda vägen. Efter andra gången fattade jag att det inte var tillfälligheter. ? Bara kedjelås efter det.

Nu när man kan köpa shimanokedjor med lås isf nit har jag slutat med nitar helt och hållet. Det var för stor felprocent på mina nitinstallationer. ?

Bra att ha ett gäng kedjelås i lådorna hemma. De kommer till nytta förr eller senare.
(Väldigt mycket senare verkar det vara för mina 9-delade, eftersom jag inte har någon sådan cykel längre.)

Tillbaka
Topp