Kedja till racer?

Kedja till racer?
Hej!

Inför stundande säsong har jag tänkt att införskaffa ett antal kedjor (10-delat). Jag skulle testa något annat märke än shimano... Är det någon där ute som har erfarenheter av "KMC" eller "Wippermann"?

/Peter

Kedja till racer?
Testa wipperman , en stor fördel med den är att det är väldigt lätt att göra rent den tack vare conneX kedjelåset.
Om den är bättre än shimano vet inte jag , men den funkar bra.

Kedja till racer?
Har kört med Wipperman på både landsvägs- och skogshojen under några år nu utan minsta problem.
Jag skulle aldrig byta till en kedja utan kedjelås igen.

Kedja till racer?
Jag kör med Wipperman, KMC, SRAM och Shimanokedjor. För mig är snabblåset viktigt. Jag gillar min KMC x10-sl i pimpigt guld bäst. Jag förmodar att Shimanos fördel är att de växlar bättre med deras egna kassetter och drev. Detta kan jag knappt säga att jag märker. Jag tror KMC har något billigare alternativ också.

Mange

Kedja till racer?
Sen jag köpte en kedjetvätt så ser jag inte riktigt varför kedjelås är så nödvändigt om man inte byter kassett ofta och har matchande kedjor till dessa. En landsvägskedja drar ju bara åt sig en bråkdel av skiten jämfört med en MTB-kedja, där man behöver tvätta oftare.

Kedja till racer?
En får tacka för alla svar.
Det främsta skälet till att jag vill byta kedja är kedjelås.
Lättare att rengöra kedjan när den är lös, eller att alternera mellan 2st.
Ni som har KMC eller Wipperman, hur länge kan ni köra(mil) på en innan den är slut?

/p

Kedja till racer?
Annars kan man ju sätta ett Connex-lås på en Shimanokedja. Det är ju inte så att man INTE kan köra med kedjelås på Shimanokedjor.

/C

Tillbaka
Topp