Kedjebyte

Kedjebyte
Ingen aning. Jag byter när växlingarna inte funkar och det kuggar över. Men jag cyklar bara teknisk stig så antalet mil känns inte relevant, men säg en 4 timmar i veckan på ett ungefär-

Kedjebyte
Kedjan är nog den mesta slitdelen på en cykel... En sliten kedja kan se ny och blank ut men är för lång. När just du ska byta är omöjligt att säga, det beror bla på hur du cyklar, din vikt och benstyrka. Tung cyklist som pressar många watt och kör hårt = ett högt kedjeslitage. Lätt cyklist, färre watt och normal cykling ger många mil på kedjan.

Finns bara ett sätt att rekomendera, köp en kedjemätare och mät kedjan typ varannan gång du tvättar hojen så ser du när det är dags. Det tar typ 2 sekunder att mäta kedjan. Är kedjan lite trött, byt så kanske du slipper byta kassett varje gång du byter kedja. Kör du för länge med en sliten kedja så blir det dyrt.

Det här är ett bra köp: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5784

Kedjebyte
när kedjemätaren visar 0,75 så är det hög tid att byta kedja. Det finns enkla och billiga kedjemätare (parktool har en enkel för 90spänn som fungerar prima) som snabbt betalat sin kostnad i form av besparade kassett och klingor.

Byter du kedja när mätaren visar 0,75 så kommer du iaf kunna köra 'slut' på tre kedjor innan kassetten är sliten (iaf så det gått för mig). de som har passerat 0,75 förpassar du lämpligen till återvinningen.

Det är billigare att byta kedja 'frekvent' än att behöva byta hela drivlinan bara för att kedjan är för sliten och därmed dragit resten med sig i fallet.

Tillbaka
Topp