Kedjesmörja?

PeTeR sNaBb

Aktiv medlem
Kedjesmörja?
Detta har säkert varit uppe förr men ändå...
Vad använder ni till er kedja som inte är en riktig skit magnet i skogen? Har ledsnat på finish line kedje olja som tar med sig halva skogen hem, vax baserat kanske?!

Kedjesmörja?
Jag använder också Squirt och tycker det är kanon. På vår/sommar/tidig höst.

Men när det är blött ute är det Finish Line Wet som gäller igen.

Kedjesmörja?
Rattnalle sa:

Hur noga är du att tvätta/avfetta kedjorna innan du lägger på Squirt? Fick ett par små testflaskor på Siljan Runt och är sugen att prova, men det står ju att kedjan ska vara i princip kliniskt ren fr olja/fett, inte ens ny kedja duger...

Kedjesmörja?
ooms sa:
Rattnalle sa:

Hur noga är du att tvätta/avfetta kedjorna innan du lägger på Squirt? Fick ett par små testflaskor på Siljan Runt och är sugen att prova, men det står ju att kedjan ska vara i princip kliniskt ren fr olja/fett, inte ens ny kedja duger...
Inte alls noga. Man får lite klet på kedjan i början när olja och vax blandas men det ger sig. Vill man att cykeln ska se lite topsad ut får man nog vara noggrannare.

Har väl kört igenom typ halva halvlitersflaskan jag köpte 2014 vid det här laget och det funkar än :-)

Kedjesmörja?
Använder numera endast Squirt, oavsett årstid och väderlek, och är mycket nöjd. Inför första Squirtomgången gjorde jag en rejäl kedjeavfettning. Riktigt "kliniskt" ren blev den inte, men det kändes helt godtagbart och verkar absolut ha räckt till. Nu använder jag endast hett vatten och diskmedel för kedjerengöring och det funkar faktiskt, trots att kedjan har blivit riktig smutsig, för att sedan lägga på ett nytt lager Squirt. Squirt blir mer som ett vax, snarare som en olja. Jag är nöjd :)

Kedjesmörja?
Squirt är ett vax så det är väl inte så konstigt :)

Vad gäller blötväderscykling så är det inte så mycket att jag upplever att det smörjer dåligt medan jag cyklar som är problemet. Det är bristen på rostskydd Squirt ger. Det hinner ju nästan börja rosta medan man duschar efter turen..

Kedjesmörja?
När jag bytte från vanlig olja, typ FinishLine gröna, till Squirt Lube fick jag en mkt renare "drivlina".

När jag sedan bytte från Squirt till ProGold Prolink Xtreme fick jag bättre funktion (blev av med "chainsuck" på en cykel tex) och även längre intervaller mellan smörjningar, detta utan märkbar ökning av nedskitningen av "drivlinan".

/Håkan

Kedjesmörja?
HåkanC sa:
När jag bytte från vanlig olja, typ FinishLine gröna, till Squirt Lube fick jag en mkt renare "drivlina".

När jag sedan bytte från Squirt till ProGold Prolink Xtreme fick jag bättre funktion (blev av med "chainsuck" på en cykel tex) och även längre intervaller mellan smörjningar, detta utan märkbar ökning av nedskitningen av "drivlinan".

/Håkan
Vi får nog vara överens om att tycka olika här.

ProGold är den kladdigaste smörja jag provat på kedjan. Det fastnar inget i den men kedjan var alltid blöt och gav svarta fläckar på saker den gick emot.

Funktionellt för drivlinans skull har jag inte märkt någon skillnad mellan Finish Line, Squirt och ProGold. Det är egenskaperna utåt som skiljer.

Kedjesmörja?
Squirt här med. Så skönt att inte ha just halva skogen med sig hem. Visst försvinner det fortare i väta, men innebär bara att istället för att smörja var tredje tur i skogen smörjer man efter regnigt pass. O chainsuck, låter som man låtit det byggas upp för många lager. Bara för att det ä vax innebär det ju inte att man aldrig behöver göra rent o avlägsna gammalt vax. Däremot behövs det inte lika ofta och är inte lika slanbigt :-)

Kedjesmörja?
Haha, nu börjar jag känna igen nån gammal tråd om kedjesmörja jag vill minnas jag läst.

Men ok, det räcker med en normal/ordentlig tvätt/avfettning, sedan kan man köra på Squirt. Lite negativt var det ju dock att rostskyddet blir lidande, det hade jag inte tänkt på. Nu försöker jag ju hålla mig till finväder iofs, men nån regnrunda blir det ju.

Kedjesmörja?
ooms sa:
Haha, nu börjar jag känna igen nån gammal tråd om kedjesmörja jag vill minnas jag läst.

Men ok, det räcker med en normal/ordentlig tvätt/avfettning, sedan kan man köra på Squirt. Lite negativt var det ju dock att rostskyddet blir lidande, det hade jag inte tänkt på. Nu försöker jag ju hålla mig till finväder iofs, men nån regnrunda blir det ju.
Rostskyddet är OK i vanligt blötväder. Det är när man cyklat i lera i tre timmar och nött bort allt ytligt vax som det märks att det inte är en wet lube :)

Edit: Jag har hittills inte gjort rent en kedja jag kört Squirtlube på. Jag bara smörjer och låter det gamla ramla av. Petar rent trissor och klinga från överskottet ibland.

Senast ändrad:
Kedjesmörja?
Undrar om man kan göra en bladning av det. Minns i slutet av 90 talet (tror jag det var) att det fanns en medelväg. Nå lite blötare på först, torr olja/vax på se.än för att stänga in oljan så att säga. Resultatet blev nått mitt imellan. Drog åt sig mer skit än vax men mindre än olja. Dock oklart hur det skulle funka me squirt. Kom på en nackdel me squirt, för bäst resultat bör det läggas på dagen innan, då squirt till skillnad från många andra vaxbaserade smörjmedel inte har nån sorts alkohol som bärare (löser upp vaxet, transporterar det in i kedjan, avdunstar o lämnar kvar vaxet i kedjan), utan har vatten som bärare. Miljövänligare o vaxet tränger längre in innan bäraren dunstar. Nackdelen ä att vatten tar längre tid att dunsta. Dock ä det en liten nackdel då det mycket väl går att slänga på precis innan, men me sämre resultat o hållbarhet. Kommit på mig några gånger att bli tvungen att göra så när jag glömt. Å andra sidan kan man ju slänga på det direkt på kedjan efter tvätt istället för att vänta på en torr kedja. O som sagt, tycker det funkar väldigt bra

Kedjesmörja?
Nånstans, antingen här eller på utländskt forum, har jag också läst just det: Först låta en tunn (eller fet, de bråkade om det ;-), olja tränga in i kedjan, och sen lägga på ett vax för att "stänga in" och ge ren hållbar yta.
Frågan är väl hur det funkar, känns som att det ändå borde blanda sig med tiden.

Kedjesmörja?
Jimel sa:
Bengt-re sa:
Jimel sa:
Gillar också squirt, verkar tåla väta bättre än muc offs gröna väldoftande.

Kör med muc offs gröna. Superbra förutom att den inte tål väta öht. Regn och kedjan är snustorr.

Nä precis är lite väl vattenlöslig, squirt verkar lite bättre där, iof inte hunnit använda det lika mycket som muc off ännu men verkar lovande.

Ger mig anledning att inte cykla racer i regn! ?

Kedjesmörja?
Rattnalle sa:
ProGold är den kladdigaste smörja jag provat på kedjan. Det fastnar inget i den men kedjan var alltid blöt och gav svarta fläckar på saker den gick emot.
Vilken teknik använder du, och nia andra, för att få kedjan så kladdig med ProGold?

Jag smorde kedjan i går, med ProGold här såg den ut i dag efter dammiga >30km på MTB-spår i Rättvik
(delar av Mörksuggespåret + 16km vid Jarlstugan)
Kedja.jpg

Kedja är inte ren, men den är inte smutsigare än resten av cykeln. Som synes är den definitivt inte blöt

Kanske dags för lägga till smörjteknik i trådarna om kedjesmörja?

/Håkan

Kedjesmörja?
Gjorde som jag gör med annan smörja; La en liten droppe på varje rulle och vevade runt. Om jag inte minns helt fel skulle man enligt texten på flaskan vara lite extra generös första gången det användes på en kedja. Men det torkade riktigt utan låg kvar på kedjan i flytande form nästan oavsett mängden som applicerades.

Mer noga än så kan jag inte redogöra för det eftersom det var ett par år sen jag provade den nu :)

Om två år när jag gjort slut på Squirtflaskan kanske jag ger den en chans till.

Kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Haha, nu börjar jag känna igen nån
Rostskyddet är OK i vanligt blötväder. Det är när man cyklat i lera i tre timmar och nött bort allt ytligt vax som det märks att det inte är en wet lube :)

Edit: Jag har hittills inte gjort rent en kedja jag kört Squirtlube på. Jag bara smörjer och låter det gamla ramla av. Petar rent trissor och klinga från överskottet ibland.

Precis min erfarenhet.

Innan jag börjar använda Squirt på en ny kedja så får den ligga i avfettning i en glasburk någon dag eller så och skakar burken lite då och då. Sedan får kedjan torka några timmar så att avfettningen försvinner.
Enligt instruktionen så fäster vaxet bättre på en torr och avfettad yta än på en fet yta.

Kedjesmörja?
HåkanC sa:
Rattnalle sa:
Vilken teknik använder du, och nia andra, för att få kedjan så kladdig med ProGold?

Jag smorde kedjan i går, med ProGold här såg den ut i dag efter dammiga >30km på MTB-spår i Rättvik

Kedja är inte ren, men den är inte smutsigare än resten av cykeln. Som synes är den definitivt inte blöt

/Håkan

fast ärligt Håkan, för en som kört mtb i 22 år, så kan jag inte påstå att det där ser så jätteimponerande ut efter 30 km. visst, inte blött, men vad är blött efter dammet i rättvik :P jäkligt mycket skit som sitter där, sen får du säkert bort det lätt, men personligen tycker jag inte det där ser så bra ut. men visst allt är relativt, finns sämre exempel :P

så här ser min kedja ut efter 150 km utan tvättad kedja i dammiga förhållanden, knäpptyst. visst är den omsmord nån gång, men inte tvättad, börjar dock bli dax :
kedja.jpg

Kedjesmörja?
PKJoacim sa:
Rattnalle sa:

Precis min erfarenhet.

Innan jag börjar använda Squirt på en ny kedja så får den ligga i avfettning i en glasburk någon dag eller så och skakar burken lite då och då. Sedan får kedjan torka några timmar så att avfettningen försvinner.
Enligt instruktionen så fäster vaxet bättre på en torr och avfettad yta än på en fet yta.

Avfettningen är ju fet i sig också.
Enkel rengöring med typ sprit eller liknande och squirtlube använder jag nu. Mer drivlineljud men det håller sig torrt och fint.
Känns inte "optimalt" faktiskt, men bryts ner biologiskt på 28 dagar.

Kedjesmörja?
NickPick sa:
PKJoacim sa:
Rattnalle sa:

Precis min erfarenhet.

Avfettningen är ju fet i sig också.
Enkel rengöring med typ sprit eller liknande och squirtlube använder jag nu. Mer drivlineljud men det håller sig torrt och fint.
Känns inte "optimalt" faktiskt, men bryts ner biologiskt på 28 dagar.

Ja visst ja, det har du rätt i. Jag bytte till ren avfettning i burken och skakade lite och hällde ut. Lät kedjan torka på rena trasor och sedan tillbaka ner i burken och på med lite break clean och skaka lite till och ligga en stund och sedan fick kedjan torka på grovt hushållspapper till nästa dag.

Kedjesmörja?
Jensen sa:
HåkanC sa:
Rattnalle sa:

/Håkan

fast ärligt Håkan, för en som kört mtb i 22 år, så kan jag inte påstå att det där ser så jätteimponerande ut efter 30 km. visst, inte blött, men vad är blött efter dammet i rättvik :P jäkligt mycket skit som sitter där, sen får du säkert bort det lätt, men personligen tycker jag inte det där ser så bra ut. men visst allt är relativt, finns sämre exempel :P

så här ser min kedja ut efter 150 km utan tvättad kedja i dammiga förhållanden, knäpptyst. visst är den omsmord nån gång, men inte tvättad, börjar dock bli dax :

Jag håller med HåkanC! Trodde länge att Squirt var det bästa men provade Prolink för något år sedan när HåkanC rekommenderade det.

Drivlinan blev klart tystare än med Squirt och inte smutsigare. Lägger på efter varje tvätt och torkar inte ens av oljan efteråt. Blir inte skitet.

Ni som säger att den är så kass bör ha provat annan version av Prolink. Kommer inte gå tillbaka till Squirt (men den är också bra ?).

Kedjesmörja?
magnil sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Rattnalle sa:

/Håkan

Jag håller med HåkanC! Trodde länge att Squirt var det bästa men provade Prolink för något år sedan när HåkanC rekommenderade det.

Drivlinan blev klart tystare än med Squirt och inte smutsigare. Lägger på efter varje tvätt och torkar inte ens av oljan efteråt. Blir inte skitet.

Ni som säger att den är så kass bör ha provat annan version av Prolink. Kommer inte gå tillbaka till Squirt (men den är också bra ?).
Hur många versioner finns det? Min är köpt efter HåkanCs rekommendation så jag tror ju att jag köpte den som rekommenderades.. Flaskans etikett satt dock inte kvar något vidare så även om jag har kvar flaskan kan jag inte kolla vilken det är :)

Kedjesmörja?
Rattnalle sa:
magnil sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Rattnalle sa:

/Håkan

Hur många versioner finns det? Min är köpt efter HåkanCs rekommendation så jag tror ju att jag köpte den som rekommenderades.. Flaskans etikett satt dock inte kvar något vidare så även om jag har kvar flaskan kan jag inte kolla vilken det är :)

XXL hade tidigare två olika Prolink kedjeoljor, vet inte om det finns ännu fler versioner. Den jag tycker är bra heter Extreme (inte provat den andra).

Kedjesmörja?
magnil sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Rattnalle sa:

/Håkan

Säger inte att den ä kass, säger bara att Håkans bild knappast bevisade det utan snarare motsatsen. Men tystare säger ni? Tycker min kedja med squirt ä helt tyst. När det börjar låta är der dax för ett nytt lager

Kedjesmörja?
Efter att i flera år varit förespråkare för Squirt har jag faktiskt gått tillbaka till ProGold igen.
Tycker Squirt samlas för mycket på framdrevet och i de helt meningslösa lättningshålen på bakväxeln, efter att ha bytt tillbaka till ProGold har jag fått märkbart lägre friktion (vid bakåttramp) och inget chainsuck som jag annars upplevt ibland med n/w-klinga och Squirt.
Sen börjar kedjan rosta sjukt fort med Squirt, framförallt på vintern och om man som jag gärna ställer cykeln till dagen efter innan den rengörs.

Nackdelen med ProGold är att det blir lite svart på kedja och kassett, men det går lätt att tvätta bort om man tvättar cykeln efter varje runda (och det gör man så klart).

Kedjesmörja?
fhloston sa:
Det finns en "cold conditions" squirt. Är det någon som har testat den?

https://www.bike-discount.de/en/buy/squirtlube-chain-lube-120ml-495426

Jag köpte en sån igår & kan återkomma i vinter med hur den funkar. Men ingen annan som testat blöt-väder versionen av Squirt?

Köpte oxå den vanliga varianten av squirt som jag skall dra på ikväll & köra i höst efter ett gäng år med Finish line (röd) Har inte kört Squirt alls tidigare. Men har blivit övertygad i denna & andra trådar att Squirt är the shit.

Kedjesmörja?
Testar WD-40 nu. WD-40 BIKE Kettenöl Wet.

Verkar lovande, men givetvis smutsar den lite mer än dry-lube. Fast går ju inte köra dry-lube på höst/vinter. Hoppas att den går att hålla ren skapligt enkelt.

Saltslask mitt i vintern tycker jag trots allt muc-off wet lube är bra till då den sitter som tusan. Bara ett litet helvete att göra rent efter, men en taktik är att köra addativt på slutet av vintern och skita i rengöring. Efter någon månad byter man kedja, kassett och löphjul samt kör kallavfettning på cykeln.

Kedjesmörja?
Steel is Real sa:
fhloston sa:

Jag köpte en sån igår & kan återkomma i vinter med hur den funkar. Men ingen annan som testat blöt-väder versionen av Squirt?

Köpte oxå den vanliga varianten av squirt som jag skall dra på ikväll & köra i höst efter ett gäng år med Finish line (röd) Har inte kört Squirt alls tidigare. Men har blivit övertygad i denna & andra trådar att Squirt är the shit.

Jag har testat båda, eller kör dom fortfarande och tycker de är bra. Märker absolut ingen skillnad på deras lowtemp och vanliga, tror mer det är för att sälja.. :)

Kedjesmörja?
cykloton sa:
Steel is Real sa:
fhloston sa:

Jag har testat båda, eller kör dom fortfarande och tycker de är bra. Märker absolut ingen skillnad på deras lowtemp och vanliga, tror mer det är för att sälja.. :)

Samma här. Lika mycket oljud från kedjan med båda.

Kedjesmörja?
NickPick sa:
cykloton sa:
Steel is Real sa:
fhloston sa:

Samma här. Lika mycket oljud från kedjan med båda.

Jag tänker att det kanske mest är appliceringstemperaturen som skiljer? Om man har cykeln i värmen inomhus och låter det torka över natten borde det inte vara nån skillnad. Om man däremot låter cykeln bo i kallgarage eller under en gran kanske lågtempsmörjan behövs på vintern?

Kedjesmörja?
Ok, jag håller just nu på med avfettning & tvätt av hela stallets kedjor.

Det blir 3 cyklar som kommer få den torra Squirten & 2 cyklar får Scuirten för low temp.

Ingen cykel står under en gran så vi får se om det blir nån skillnad?

Det som avgjorde att jag nu går all-in på Wax är att slippa hålla på med avfettning varje vecka framöver. Även om jag läst att wax ger mer oljud från kedjan vs olja.

Kedjesmörja?
jofahjalm sa:
Att först fetta av kedjorna och sedan kompensera med dry lube är nog ett bra sätt att förstöra dom på.
Det är exakt så det ska göras med Squirt om den ska funka bra utan klet.

Men jag är lat och löser bara på squirt tills fabriksoljan kletat av sig. Sen slutar det vara kladdigt.

Kedjesmörja?
^Japp, men tvättar med diskmedel efter att jag spolat av avfettningen.

Sen vet jag oxå via andra trådar att typ lampolja eller andra mirakelkurer funkar ännu bättre. Men jag tar det som finns hemma nu. 2/5 kedjor är rengjorda nu. Imorgon åker vaxet på när de har torkat över natten.

Edit:stavning

Senast ändrad:
Kedjesmörja?
Steel is Real sa:
^Japp, men tvättar med med diskmedel efter att jag spolat av avfettningen.

Sen ver jag oxå via andra trådar att typ lampolja eller andra mirakelkurer funkar ännu bättre. Men jag tar det som finns hemma nu. 2/5 kedjor är rengjorda nu. Imorgon åker vaxet på när de har torkat över natten.
Ett tips är att vaxa direkt första gången. Annars riskerar du rost medan de torkar. Sen kan du vaxa mer dagen efter.

Tillbaka
Topp