Kiruna - Smygehuk (del 6)

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer att ta ledigt ett par veckor och göra Kiruna-Smygehuk i vår. Jag tänker åka från Kiruna den 21 maj.

Vilket distanspass, du kommer att få starka ben o järnkondis.

Per

Kvällens sms mottaget 22:56 :

---------------------------------------------
Jag har haft en regnig dag, det körde igång redan när jag startade. Blev uppringd av Radio Stockholm i morse, antar att det sände idag. Är i Storuman nu. Ligger på skolkökets lastkaj i natt så det får bli en tidig morgon. Jag ska byta däck i morgon och skicka hem Nokian, så i morgon blir ekipaget 1120 gram lättare. En fjärdedel är gjort.
---------------------------------------------

Jag har precis pratat med Oskar som satt på Mc Donalds i Östersund, så här följer en liten rapport.

Han räknade med att kunna köra 15 km ytterligare till Brunflo innan det blir för mörkt i natt.
Mattanterna på skolköket i Storuman var jätteglada att hitta Oskar när dom kom till jobbet, och bjöd på kaffe och mackor.

Hutchinson Top slick har lättare rull, men är inte lika stabila som Nokiandäcken.
Nokiandäckens mönster skickade dessutom upp mer vattenstänk.

Det har varit regnigt och blåsigt, och det var fin väg till Sorsele men sen blev det trist. Långa raksträckor och produktionsskog. Från Strömsund blev det ännu tristare... Lite trafik dock.
Det har varit lite problem med regn i bivackpåsen, men det kan ha berott på att han inte slgit upp bågen ordentligt.
Packningen på morgonen tar lång tid, samt att det går åt tid till matlagning och disk, så även om han vaknade 05:30 så kom han inte iväg förrän efter 09:00. Fast jag kan ju tänka mig att han stod och charmade skolbespisningpersonalen ett tag också.

Dom snackar om oskar på Radio Stockholm just nu, och snart skall han vara med i radio igen. Dom skall intervjua honom om hur han förberett cykeln, om han har pumpat kedjan eller har borrat hål i stänkskärmarna. Kan bli en skojjig intervju.

Den som inte har Radio Stockholm kan alltid lyssna på http://www.sr.se/p5

Ingen fara att Oskars telefon kajkar ihop, han har Comviq så det kommer ändå inte att vara någon täckning.
Om han överhuvudtaget får sina SMS nån gång idag så är det bra.

Kvällens sms mottaget 21.07:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Sveg rockar! Fyllehak och raggarbilar. Har haft en glassig dag med sol, medvind och nedförsbackar.
Startade i Brunflo i morse. Tanten på hembygdsgården blev aningen förvånad när jag förklarade att jag sovit på trappan till deras härbre. Rullar på Geax nu och njuter av att vara mer än halvägs.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tyvär har 45:an inga vägrenar och mycket tung trafik. Men jag har alltid velat bomba ner för emådalsbacken för att bryta mot 50-gränsen i hårnålskurvan längst ner och se hur långt upp man kommer på rullet på andra sidan. =)

Om oskar kommer få värmepunka nånstans så är det där.

Jo, det är nog sant, jag åkte där i slutet av juli och då var nog den mesta tunga trafiken på semester... lite husvagnar, men inte så farligt faktiskt. Men vilka backar...

Heja heja! Skåne är förberett för ankomst. Har han tur så prickar han in en massage i Örebro på vägen ner, bara han lyckas bli lite försenad så. Härligt att höra att han har stöd av diverse. Som sagt, följer äventyret (alt. vansinnet) med spänning. Heja heja, mor och syster viftar med kanadensisk flagg!

Kvällens sms mottaget 19:10:
-----------------------------------------------------------
Jag har sovit inomhus! En toalett på Svegs IP var öppen så jag hade både värme, varmvatten och vattenklosett. Får se om TnT kan slå det. Nu sitter jag och tittar ut på regnet från en pizzeria i Mora. Norrland ligger bakom mig och i fortsättningen kommer jag kunna slippa det stinkande understället och köra kortärmat...Vägen från Sveg var ganska glassig, eller vad sägs om att glida fram i 50+ i en halvmil? För övrigt:
UB40 suger, även i Mora.
-----------------------------------------------------------

trevligt att höra att han inte hade problem längs 45:an. Om det dessutom är järnvägsgrillen i mora han sitter och äter på så har han ingen anledning att klaga på maten.

Go oskar

/rikard

Marcus: Tack för ett bra svar, jag hittade den här bilden när jag sökte på google,
ub40.jpg

och oxr har rätt, flaska på toppröret suger, även i Mora. Det var väl det han menade? ;)

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Halvvägs nu eller nåt sånt borde Oskar vara...? =)

Mer än halvvägs som jag förstått det. C.a. 120 mil har han kört och har 62 kvar eller så. Lite beroende på vägval.

bara 62 kvar? När vi planerade vår tur förra året kom vi fram till att det skulle bli runt 200 mil sammanlagt... var vi dåliga på att planera eller har Oskar hittat en über-genväg? =)

ja, om inget annat vill man nog hålla sig undan från motorvägarna... det är inte direkt raka spåret söderut om man vill krångla sig fram på trevliga småvägar istället.

Kom på nu att norrland är större än svealand och götaland tillsammans, så 1/3 kvar låter vettigt. 120 mil måste vara fågelvägen? fast det låter lite kort det med...?

Cykelvård tar sin tid, och sen somnade vi...

Jaha, var ska man börja? Det har gått oförskämt bra faktiskt.

Kroppen känns förvånansvärt fräsch efter ca 130 mil och 9 dagar som jag nu kört. Högerknät känns lite ansträngt men det är inga stort problem, startar man lite lite försiktigt när man ska igång så blir det snabbt uppvärmt. Lite skavsår efter knävärmarna är väl den enda skada som uppstått.

I planeringen jag gjorde upp så räknade jag på tolv cykeldagar och möjlighet att lägga in upp till fyra vilodagar. Tanken var att åka i snitt 15 mil om dagen, varierande mellan 12 och 18 mil. Några 18-miladagar har jag inte orkat med så jag har halkat efter lite men jag har inte kännt behov av några vilodagar än så länge. Som det ser ut nu så kör jag bara på och räknar med att behöva 4-5 dagar till Smygehuk.

Vädret har varit sådär. Både dagar med myket regn och mycket sol. Den riktiga värmen har inte infunnit sig så jag har inte kört en enda dag utan understället. Har alltså gjort en felplanering när jag tog med mig ett underställ och två kortärmade tröjor. Har blivit ordentligt blöt några gånger. Första gången var på natten utanör Gällivare när det regnade i sovsäcken. Det sinkade mig ungefär en halv dag och den halvdagsförseningen har sedan hängt med hit till Ludvika.

Kläder och utrustning: jag har tagit med mig precis så mycket kläder som behövs, bortsett från att jag borde haft ett till underställ. Sovsäcken med överdrag och lakan är riktigt varm och det är skönt eftersom det kan vara ganska kallt och rått på kvällen.

Cykeln funkar som den ska. Styrlindan lindar upp sig och cykeldatorn hänger sig, men i övrigt så funkar det. Pakethållarna har ju aldrig varit testade på riktigt tidigare eftersom de är prototyper men de har fngerat mycket bra. Ekipaget är mycket stabilt i de farter jag provat, som mest 56 km/h. Lastat så väger ekipaget 40-42 kg.

Däcktestet är kul. Jag tycker mig känna skillnad på däcken. Har råkat ut för två punkteringar. Det ena var ett häftstift i däcket när jag vaknade i Storuman, en det gjorde inte så mycket eftersom jag ändå skulle byta däck den morgonen. Andra gången var på väg från Mora i förrgår då en vass sten stack hål på däcket. Lite dåligt tycker jag allt, dessutom var det duggregn. Biltemas punkaspray räddade situationen och slangen håller fortfarande, 15 mil senare.

Sova har funkat. Det går alltid att hitta någonstans under tak. Vackrast har varit härbret i hembygdsgården i Brunflo, roligast lastkajen till skolköket i Storuman för där fick man kaffe och mackor på morgonen och varmast har varit toaletten i Sveg. Den lyx som finns här på Pensionat Tobias och Anki kan inte ens nämnas i samma mening som de andra platserna.

Hur är det då att cykla? Gott om tid att tänka, vackra vyer, roliga människor längs vägen, trista vägar, mycket trafik, lite trafik... Ska fila på beskrivningen så att det går att förmedla, men det är en upplevelse. Det ger lite perspektiv på Sverige.

Avslutar med en stor hyllning till Pensionat Tobias och Anci. Det har varit otroligt skönt att komma inomhus, lagad mat i överflöd, efterrätt, lagad frukost, långdusch, klädtvätt och sedan pyssla om cykeln lite. Jag fick till och med en välkomstpresent. En ny cykeldator...

Dags för frukost och sedan bär det vidare mot Örebro, där jag kommer få massage av syrran i kväll.

Radio Stockholm kommer nog fortsätta ringa mig de närmaste dagarna nu när jag har mottagning och ström i telefonen.

Som vanligt lär man sig uppskatta "vanliga" detaljer i vardagen, som dusch, stol, bestik, WC, täcke ....
när man varit ute några dagar i verkligheten.

Det verkar gå rätt fort fram, Sverige kanske inte är så hlmla stort ändå, kanke man skulle...

Hälsa Oskar, och hoppas nu cykeldatorn fungerar.

/Thomas

Jag är framför allt imponerad av den sträcka du tillryggalägger varje dag med 40 kg cykel. 15 mil om dagen i flera veckors tid är ju ganska mycket för en vanlig motionär på en racer som väger 9 kg. Samtidigt som jag förstår hur kämpigt allt är så blir jag nog ändå en smula både avundsjuk och sugen på att göra något liknande.

Hoppas framför allt att vädret blir bättre nu framöver så att du inte kroknar.

Tillbaka
Topp