Cykelvård tar sin tid, och sen somnade vi...
Jaha, var ska man börja? Det har gått oförskämt bra faktiskt.
Kroppen känns förvånansvärt fräsch efter ca 130 mil och 9 dagar som jag nu kört. Högerknät känns lite ansträngt men det är inga stort problem, startar man lite lite försiktigt när man ska igång så blir det snabbt uppvärmt. Lite skavsår efter knävärmarna är väl den enda skada som uppstått.
I planeringen jag gjorde upp så räknade jag på tolv cykeldagar och möjlighet att lägga in upp till fyra vilodagar. Tanken var att åka i snitt 15 mil om dagen, varierande mellan 12 och 18 mil. Några 18-miladagar har jag inte orkat med så jag har halkat efter lite men jag har inte kännt behov av några vilodagar än så länge. Som det ser ut nu så kör jag bara på och räknar med att behöva 4-5 dagar till Smygehuk.
Vädret har varit sådär. Både dagar med myket regn och mycket sol. Den riktiga värmen har inte infunnit sig så jag har inte kört en enda dag utan understället. Har alltså gjort en felplanering när jag tog med mig ett underställ och två kortärmade tröjor. Har blivit ordentligt blöt några gånger. Första gången var på natten utanör Gällivare när det regnade i sovsäcken. Det sinkade mig ungefär en halv dag och den halvdagsförseningen har sedan hängt med hit till Ludvika.
Kläder och utrustning: jag har tagit med mig precis så mycket kläder som behövs, bortsett från att jag borde haft ett till underställ. Sovsäcken med överdrag och lakan är riktigt varm och det är skönt eftersom det kan vara ganska kallt och rått på kvällen.
Cykeln funkar som den ska. Styrlindan lindar upp sig och cykeldatorn hänger sig, men i övrigt så funkar det. Pakethållarna har ju aldrig varit testade på riktigt tidigare eftersom de är prototyper men de har fngerat mycket bra. Ekipaget är mycket stabilt i de farter jag provat, som mest 56 km/h. Lastat så väger ekipaget 40-42 kg.
Däcktestet är kul. Jag tycker mig känna skillnad på däcken. Har råkat ut för två punkteringar. Det ena var ett häftstift i däcket när jag vaknade i Storuman, en det gjorde inte så mycket eftersom jag ändå skulle byta däck den morgonen. Andra gången var på väg från Mora i förrgår då en vass sten stack hål på däcket. Lite dåligt tycker jag allt, dessutom var det duggregn. Biltemas punkaspray räddade situationen och slangen håller fortfarande, 15 mil senare.
Sova har funkat. Det går alltid att hitta någonstans under tak. Vackrast har varit härbret i hembygdsgården i Brunflo, roligast lastkajen till skolköket i Storuman för där fick man kaffe och mackor på morgonen och varmast har varit toaletten i Sveg. Den lyx som finns här på Pensionat Tobias och Anki kan inte ens nämnas i samma mening som de andra platserna.
Hur är det då att cykla? Gott om tid att tänka, vackra vyer, roliga människor längs vägen, trista vägar, mycket trafik, lite trafik... Ska fila på beskrivningen så att det går att förmedla, men det är en upplevelse. Det ger lite perspektiv på Sverige.
Avslutar med en stor hyllning till Pensionat Tobias och Anci. Det har varit otroligt skönt att komma inomhus, lagad mat i överflöd, efterrätt, lagad frukost, långdusch, klädtvätt och sedan pyssla om cykeln lite. Jag fick till och med en välkomstpresent. En ny cykeldator...
Dags för frukost och sedan bär det vidare mot Örebro, där jag kommer få massage av syrran i kväll.
Radio Stockholm kommer nog fortsätta ringa mig de närmaste dagarna nu när jag har mottagning och ström i telefonen.