Klingbultsverktyg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Klingbultsverktyg
Är det någon som saknat ett sånt nån gång? Jag har titt som tätt svårt att få loss nån av de där rackarns klingbultarna när jag trixar med vevpartiet.

Såg att både Park Tools och Taxc har verktyg men det känns fånigt att beställa på nätet och betala 130:- varav 60% är till Posten.

Nån som sett ett i en cykelaffär eller har förslag på alternativa verktyg? En stor skruvmejsel funkar inte förrän man väl börjat få ur klingbulten och då är det inte så mycket nytta.

Jag menar alltså verktyget man kan använda som mothåll på baksidan när man lossar med insex på framsidan.

Senast redigerad av en moderator:
Klingbultsverktyg
En böjd plåtbit som man vart på med en bågfil borde egentligen duga om det är dom där 90-graders små verktygen du tänker på. Man kanske skulle kunna bli rik på att stansa såna i källaren... ;)

Klingbultsverktyg
Jag använder en gammal stoooor flatmejsel som jag slipat ur i mitten (vinkelslip är bra till mycket). Funkar klockers. Kostnad; 0 kr (jag "lånade" mejseln av min far för flera år sen, förlåt pappa) :-)

Klingbultsverktyg
Cykelcity har tacx:
1363.jpg

för 45 spänn. Funkar ok.

f

Klingbultsverktyg
Min låsringstång har jag testat, den sitter för hårt. Tre av fyra fick jag bort helt utan problem.

Ang verktyget - Cyclecomponents har ParkTools verktyg för 40 spänn, det känns trist att handla Tacx för mer pengar. Men det är antagligen en bättre lösning.

Fördelen med de riktiga verktygen jämfört med en moddad skruvmejsel är att det är en liten styrning i mitten. Kanske går att få till med en skruvmejsel också, får väl mecka loss lite ikväll med bågfilen.

Tack för tipsen.

Klingbultsverktyg
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang verktyget - Cyclecomponents har ParkTools
> verktyg för 40 spänn, det känns trist att handla
> Tacx för mer pengar. Men det är antagligen en
> bättre lösning.

Jag var smart nog att beställa ett sådant verktyg (park tools alltså) samtidigt som jag köpte lite andra pryttlar någon gång. Aldrig fel med riktiga verktyg....Dock är konstruktionen så enkel att jag inte förstår hur Tacx skulle kunna misslyckas!

Klingbultsverktyg
Har en hembyggd tillslipad plåtbit men den ersattes av en riktigt "kettenblattshcraubenschlüssel", som det stod i webshopen. Ser ut exat som den feffe visade fast om det är en tacx vet jag ej. Måste vara enkelt att slipa till styrpinnen ur en mejsel också.

Tycker mig behöva den var gång klinbgultarna ska väck.

Klingbultsverktyg
Hej

Om du har akut behov kan du få låna mitt verktyg, jag såg att du också bor i Rönninge så det blir inte speciellt långt att åka.

Du når mig på Krister.Lindquist@Scania.se

Mvh Krister

Klingbultsverktyg
Jag har Parks och det funkar fint. Köpte det på evalds för 50 spänn om jag inte miss fel.

Ett trick om du inte vill köpa ett verktyg är att fetta in ena sidan, men inte andra så att den ena glider fint när du skruvar och den andra håller mot.

Men bäst är väl att passa att skaffa ett verktyg när man ändå beställer något annat.

Klingbultsverktyg
har också detta problem.
jag brukar ta o hålla emot med insexa och sedan ta ett don o slå med, så brukar det släppa o så skruvar man bara ut skruven samtidigt som man håller emot med fingrarna på baksidan, kanske inte så bra, men det fungerar.

Tillbaka
Topp