Knäckt aluminiumram

Erik Björn

Medlem
Knäckt aluminiumram
Hej, jag har knäckt en aluminiumram på en canondale cuju (Hardtail)
Är det någon som känner/vet någon som kan svetsa en aluminiumram i Stockholmsområdet. Helst i Norrort/Täby. Är tacksam för alla tips!
Erik

Knäckt aluminiumram
Prova att posta i denna tråd (med bild såklart!)

Knäckt aluminiumram
Det finns ett företag som heter Skullman Enterprise i Åkers Styckebruk mellan Södertälje och Strängnäs (nej, inte norrort då...). De sysslar normalt med reparation och ombyggnad av aluminiumfälgar, mycket duktiga på svetsning. 0159-30861.

Mvh Ulf S.

Knäckt aluminiumram
Jag har också fått för mig det. Här är lite smakprov på hans ramlagningar:

Knäckt aluminiumram
Knäckte oxå en cannondaleram för några år sedan. Lämnade in den till en supersvetsare som tog typ en hunka för jobbet. Glad i hågen hojade jag ut på en runda. Efter typ en km, KVACK. Den hamnade på skroten.
Sensmoral, ha inte för stora förhoppningar att det går att fixa.

Knäckt aluminiumram
Knäckte oxå en cannondaleram för några år sedan. Lämnade in den till en supersvetsare som tog typ en hunka för jobbet. Glad i hågen hojade jag ut på en runda. Efter typ en km, KVACK. Den hamnade på skroten.
Sensmoral, ha inte för stora förhoppningar att det går att fixa.
Aluminium blir ju oundvikligen svagare av att svetsas och det är nog klokt att ägna en tanke åt varför ramen sprack.

Knäckt aluminiumram
Tja, det var förvisso ingen finne som svetsade men dock en välrenommerad gubbe på en firma i Umeå. Överröret hade släppt vid styrröret och godset hade ungefär samma tjocklek som en ölburk. Hojen, en Jekyll, hade dock tjänat mig troget i många år innan. Gick över til karbån efter detta trauma. Självklart en Cannondale igen.

Knäckt aluminiumram
Aj då. Inte bästa stället att behöva laga heller kanske, med tanke på möjliga konsekvenser av ett haveri. Helst bör man ju laga sådant som inte blir alltför "spännande" om det spricker.

Knäckt aluminiumram
Hur hållbart det blir beror på legeringen, om jag fattat rätt. Flera varianter som är vanliga i cykelramar måste värmebehandlas för att få tillbaka sin styrka, tyvärr.

frid!

Tillbaka
Topp