köpa cykel från tyskland eller inte?

Lokala butiken kan ju konka huxflux oxå, då är det inte så smidigt längre om nåt strular...
Men för den skillnaden, 1300kr på 17k, skulle nog jag köpa lokalt.

ooms sa:
Lokala butiken kan ju konka huxflux oxå, då är det inte så smidigt längre om nåt strular...
Men för den skillnaden, 1300kr på 17k, skulle nog jag köpa lokalt.

Tjena!

Det kan ju den tyska sidan också och tror fan det blir ännu jobbigare då. Köper man i Sverige så är det nog ganska lätt att få hjälp via importören gällande garantiärenden.

Köp lokalt för så liten skillnad. Om du dessutom provat cykeln i butiken redan (?) så är det ännu mer självklart i min värld.

Jag föredrar att köpa från de tyska jättarna för jag tycker dom generellt har bäst service och är enklast att ha att göra med. Men om du har provat ut hos den lokala handlaren kan du väl göra rätt för dig och faktiskt köpa cykeln där?

Med den lilla skillnaden så köp lokalt.
Prova att pruta lite eller få något mer på köpet. Men jag hade köpt lokalt oavsett med så liten skillnad.

Pajen53 sa:
Köp din cykel hos din lokala handlare, om alla handlar på nätet vad ska då den lokala handlaren leva på.
I just detta fall verkar ju lokala handlaren kunna hålla ett någorlunda konkurrenskraftigt pris.
Men ofta är det inte så, och då får han väl söka sig nåt annat att leva på, nåt som han kan hävda sig i konkurrensen på.

Pajen53 sa:
Köp din cykel hos din lokala handlare, om alla handlar på nätet vad ska då den lokala handlaren leva på.
De lokala handlarna lever sällan på försäljning av nya kompletta cyklar, eller hjul o andra delar. Det brukar vara svenska importören som har de största marginalerna.
Att pruta/kräva rabatt hos den lokala handlaren ger hen ännu mindre att leva på.

Däremot är det många lokala handlare som lever på service.
Så vill du att din lokala handlare skall leva bör du köpa cykeln på nätet, men lämna in, och betala, för service hos din lokala handlare

Men i det här speciella fallet tycker jag som flera andra i tråden:
Har TS provat cykeln hos den lokala handlaren bör TS köpa den där!

/Håkan

HåkanC sa:
Däremot är det många lokala handlare som lever på service.
Så vill du att din lokala handlare skall leva bör du köpa cykeln på nätet, men lämna in, och betala, för service hos din lokala handlare

Det upplägget har jag fått för mig att många lbs inte gillar.. men kanske jag har fel.

Betänk att BD även tar 52 euro i frakt av cykel, vilket tillkommer i avdrag på din tänkta besparing. Däremot tar den lokala handlaren ingen frakt.

Med det sagt har jag köpt ett gäng cyklar från Tyskland, men det har då gällt klart högre besparingar än de här summorna. Tycker det fungerat utmärkt att köpa från Tyskland, och BD är ju stora, serviceminded och är trygga.

sen om du inte loggat in på tyska sidan kan det hända att omräkning till svensk högre moms inte skett.

å andra sidan kan det tyska priset påverkas mest sannolikt nedåt om du betalar i euro i stället för sek.

för den en prisskillnad på 1200 kr hade jag valt det lokala svedala-erbjudandet.

Kan ju behövas omedelbar/snar luftning av bromsar och justering av vajrar också. Gör man det inte själv så är det väl smidigt att bara kunna svänga förbi affären och få det fixat utan krångel.

Supersonic sa:
Betänk att BD även tar 52 euro i frakt av cykel, vilket tillkommer i avdrag på din tänkta besparing. Däremot tar den lokala handlaren ingen frakt.
För en sådan cykel är det fraktfritt.

kais01 sa:
sen om du inte loggat in på tyska sidan kan det hända att omräkning till svensk högre moms inte skett.
Priset är exakt detsamma och moms är inkluderande, oavsett vilket land du väljer (tex. betalar 1000€: faktureras till DE får du inkl.19%, faktureras till SE får du inkl.25%)

brukar alltid välja lokal valuta, även på firmor som debiterar svensk moms.

sparar uppåt ett par helt onödiga procent. värst är paypal. tillägget för att belasta sitt svenska konto i kronor är extra högt, och optionen att betala i lokal valuta är duktigt undangömd och kräver separat inloggning.

Jag införlivar lite liv i tråden , kollade på en ny hoj som i Sverige kommer kosta ca 42K jämfört med Tyskland 3599 euro o där måste man väl ändå tjäna lite på det, för de som har nära att ta båten över o ta hem hojen den vägen tex, eller har jag missat nåt?!

Alla Canyon älskare verkar hålla tyst. ;-) Eller vänta nu, det finns faktiskt en svensk butik? Går det att se någonstans vilka Canyon cyklar de håller i butiklager?

Hittade cykel på en tysk hemisda som är 1300 kr billigare. Ska jag ändå köpa i Stockholm eller vad tycker ni?
Beror vilken lbs du köper hos. Har träffat på flertalet i Sthlm som jag aldrig kommer besöka igen. Tex Dropin Bikes i Vasastan. Direkt när jag sa att jag hade en Canyon fick jag knappt prova en hjälm där. "Ja nu kan du ju gå och beställa den där online nu när du vet att den passar" sa han surt när jag hade lite frågor om hjälmen jag ville köpa sen gick han ut och drack kaffe och väntade på att jag skulle gå.

Jag införlivar lite liv i tråden , kollade på en ny hoj som i Sverige kommer kosta ca 42K jämfört med Tyskland 3599 euro o där måste man väl ändå tjäna lite på det, för de som har nära att ta båten över o ta hem hojen den vägen tex, eller har jag missat nåt?!

Ta båten över sparar man väldigt lite på. €3599 är typ 37000 kr just nu och ska man ta båten över så kostar ju den + Öresundsbron 2500 kr och så ska man äta nåt och soppan ska betalas så till slut är man ganska nära och då kan man lika gärna köpa lokalt. Om man har annat att göra i Tyskland kanske, men det känns inte lönt att åka över för att köpa en cykel för så liten prisskillnad.

Beror vilken lbs du köper hos. Har träffat på flertalet i Sthlm som jag aldrig kommer besöka igen. Tex Dropin Bikes i Vasastan. Direkt när jag sa att jag hade en Canyon fick jag knappt prova en hjälm där. "Ja nu kan du ju gå och beställa den där online nu när du vet att den passar" sa han surt när jag hade lite frågor om hjälmen jag ville köpa sen gick han ut och drack kaffe och väntade på att jag skulle gå.

Ja jösses, "Välkommen till 2021" kunde man hälsat ägaren, måste vara rätt jobbigt att gå och vara bitter så där varenda eviga dag, Internethandeln har kommit för att stanna. Ungefär som folk som är bittra över invandringen, de riskerar också gå bittra varenda eviga dag under resten av deras liv innan de flyttar till Thailand av vrede (och blir invandrare själva), stackars. Sist men inte minst är svenskar ganska priskänsliga, vi har ett av världens absolut högsta skattetryck och en medelklass som ofta har mindre pengar att röra sig med i jämförelse med medelklassen i en del andra länder. Men trots detta faktum ska vi alltså behöva känna dåligt samvete när vi tittar på priset?

Senast ändrad:
Ja jösses, "Välkommen till 2021" kunde man hälsat ägaren, måste vara rätt jobbigt att gå och vara bitter så där varenda eviga dag, Internethandeln har kommit för att stanna. Ungefär som folk som är bittra över invandringen, de riskerar också gå bittra varenda eviga dag under resten av deras liv innan de flyttar till Thailand av vrede (och blir invandrare själva), stackars. Sist men inte minst är svenskar ganska priskänsliga, vi har ett av världens absolut högsta skattetryck och en medelklass som ofta har mindre pengar att röra sig med i jämförelse med medelklassen i en del andra länder. Men trots detta faktum ska vi alltså behöva känna dåligt samvete när vi tittar på priset?
Sådär höll däcksnasarna på för ett par år sen.
Man påstod att de däcken man köpte online var sämre trots att det var exakt samma produkt.
Man fick vackert anpassa sig och de som inte anpassade sig blev förpassade till historien..

Angående cyklotekets fria service så är det själva arbetstiden de bjuder på antar jag? Men bra att de har helt fri service, gäller det alla deras nya cyklar? Kanske är relativt vanligt hos handlare dock, jag får kolla upp det. Tror det är mycket smarta drag av cykelaffärer att sponsra cykelklubbar och bjuda på service, kundvård blir allt viktigare med dagens konkurrens.

Ja, tyvärr har den butiken bytt ägaren. Killen som började butiken var jättebra och trevligt. Flera gånger när jag frågade om han kunde beställa cykeldelar sa han att det var billigare och snabbare om jag köpte själva hos tysken. Han kunde montera allt till en rimlig peng. Tror det är enda sättet att överleva som LBS, förutom om man säljer bara till tandläkaren.

Angående cyklotekets fria service så är det själva arbetstiden de bjuder på antar jag? Men bra att de har helt fri service, gäller det alla deras nya cyklar? Kanske är relativt vanligt hos handlare dock, jag får kolla upp det. Tror det är mycket smarta drag av cykelaffärer att sponsra cykelklubbar och bjuda på service, kundvård blir allt viktigare med dagens konkurrens.
Konceptet bakom ”fri service” är att få kunderna att komma in med cykeln, sedan kan man påstå att ditten och datten måste bytas (kedja, kassett, vajrar, däck, osv) och då kostar det. Rejält.

Bra service är väl det enda som en LBS kan konkurrera med?
Vara briljant på det man gör.
Mitt favoritexempel på service har jag fått berättat av äldre släkting. Detta hände kanske i början på 90-talet.
Släktingen hörde ett fint klassiskt stycke på bilradion. Noterade kanal och klockslag. Gick förbi en skivaffär någon dag senare och ville ha tag på skivan med samma inspelning. Lämnade sitt namn och nummer till skivaffären och någon som jobbade där ringde upp Sveriges Radio och tog reda på vilket verk som hade spelats just då när släktingen satt i bilen.
Beställde hem skivan och ringde upp släktingen när det var dags att hämta inspelningen.

Ett liknande, modernare scenario skulle få mig att lägga någon krona extra på att skippa ”tysken”.

Hmmm, ja, bra utförd service samt kunnande/expertis rent generellt om cyklar/cykling inklusive bra bikefit är ofantligt viktigt samt också smart när de sponsrar och har kontakt med cykelklubb vilket ger dem kontakt med bra kunder. Iofs är det väl lite samma sak där (fallet sponsring av klubb) att de genom div. olika "trix" försöker få in pengar, klubbkit, klubbrabatt och sådant men som mycket sällan är billigare än nätet ändå, tvärtom. Men gapet minskar till en något jämnare nivå. En bra närvaro på sociala medier också viktigt numera.

Men får man ett pris (tex på en svindyr cykel) som är hyfsat nära nätalternativet samtidigt som man får ökad trygghet, smidigare vid ev. reklamation, kunnande och bra service, ja då föredrar jag generellt butik. Problemet är väl att det inte är helt enkelt konkurrera med tex Canyon när man väl börjar jämföra spec etc, vad man får för pengarna (vikt, komponenter etc). Som tur är för butikerna finns det alltid märkeskunder som är beredda tömma plånboken på en Specialized eller Trek. ;-) (typ: "Jag lägger 10 lapp extra så blir jag väl åtminstone nöjd, #drömkund")

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp