Köpa från U.K CRC, Wiggle m.fl ?

moros

Aktiv medlem
Läs och begrunda

Som nämns ovan och klart och tydligt står längst uppe på sidan på både Wiggle och CRC så är deras priser "all inclusive". Andra handlare gör kanske annorlunda. Specar dom inte tydligt vad som gäller så maila och fråga eller handla från tyskland

Jag har handlat 2 ggr från UK och åkt på importavgift (postnord) samt jäkla lång leveranstid. Då lovade ena företaget all inklusive. Handlar du varor över 1500 kr blir det dyrare. All info finns på tullverket.
Jag har slutat handla från UK nu, känns inte värt längre. Synd på många bra mindre UK företag som gör specialvaror.

Ubbe73

Aktiv medlem
Läs och begrunda

Som nämns ovan och klart och tydligt står längst uppe på sidan på både Wiggle och CRC så är deras priser "all inclusive". Andra handlare gör kanske annorlunda. Specar dom inte tydligt vad som gäller så maila och fråga eller handla från tyskland
Beställde från Wiggle för 2v sen och levtid och pris inkl allt stämmer.

ooms

Aktiv medlem
Jag har handlat 2 ggr från UK och åkt på importavgift (postnord) samt jäkla lång leveranstid. Då lovade ena företaget all inklusive. Handlar du varor över 1500 kr blir det dyrare. All info finns på tullverket.
Jag har slutat handla från UK nu, känns inte värt längre. Synd på många bra mindre UK företag som gör specialvaror.
Om de verkligen gör varorna ska det ju inte vara nån större skillnad (samt om de lyfter av brittiska momsen, inte alla gör det).

ENEP

Medlem
Wiggle: Beställde 6/2, skickades 8/2 med beräknad levereras 15/2. Inte levererat ännu.
Bike-Discount: Skickades 15/2, levererades 17/2.

Kommer framöver enbart beställa från återförsäljare inom EU :)

jonte987

Aktiv medlem
Ja, beställa nåt från UK som är billigare och snabbare i Tyskland verkar ju dumt. Billigare i Tyskland var det mesta redan innan brexit så det känns inte värst omvälvande.

Själv är jag mer intresserad av det som om inte går att köpa i Tyskland. Finns trots allt rätt stora skillnader i utbudet vad gäller cyklar och dessutom gillade jag rätt mycket av WiggleCRCs egna grejor

-Andy-

Aktiv medlem
Är lite tveksam till att UK ska ha hittat något som bara finns där. Det jag har sett på CRC och Wiggle är knappast något unikt. Vad finns hos spanjorerna, fransmännen och italienarna? EU är stort och UK relativt litet i jämförelse. Lägg på fri konkurrens på det så borde det rimligtvis finnas alternativ.

yonsson

Aktiv medlem
Wiggle: Beställde 6/2, skickades 8/2 med beräknad levereras 15/2. Inte levererat ännu.
Bike-Discount: Skickades 15/2, levererades 17/2.

Kommer framöver enbart beställa från återförsäljare inom EU :)
Bike components är också sjukt snabba! Jag handlar allt som går från Tyskland. Värt några kronor extra för att slippa vänta.

jonte987

Aktiv medlem
Är lite tveksam till att UK ska ha hittat något som bara finns där. Det jag har sett på CRC och Wiggle är knappast något unikt. Vad finns hos spanjorerna, fransmännen och italienarna? EU är stort och UK relativt litet i jämförelse. Lägg på fri konkurrens på det så borde det rimligtvis finnas alternativ.
Fri konkurrens kommer rimligtvis leda till att de slutar skeppa cyklar från Taiwan till EU via UK. Kan ju inte ta mer än en eftermiddag att ordna när de får tummen ur.

Unikt vet jag inte men visst blir det fattigare utan det engelska utbudet. Speciellt på instegshojar. Alla kan ju inte köra orbea.

sdx

Aktiv medlem
Min ram är väntad den 4 mars och det är med DHL Express undrar om dom transporterar på kameler från England

r72

Aktiv medlem
Jag beställde från Wiggle för någon vecka sedan. Inga avgifter tillkom, leveranstid precis som tidigare.

Beställt två gånger från Wiggle efter årsskiftet och det har fungerat riktigt bra. Inga extra avgifter eller bekymmer med leveransen, bortsett från en liten transportskada på senaste paketet med det är ju knappast wiggle fel... läs Bring...

Bengt-re

Aktiv medlem
Bike components är också sjukt snabba! Jag handlar allt som går från Tyskland. Värt några kronor extra för att slippa vänta.

De kommer också till "rätt" paketombud. Rose går inte längre att handla ifrån eftersom deras logistik inte fungerar (längre).

Brittiska leverantöter är ett passerat kapittel i historien. Dyrt, långsamt och dåligt - går fetbort.

Crocko

Aktiv medlem
Hur många "Vilken ny instegs mtb för 10-15ksek" finns det?

Många, men det känns lite mer förlåtande då alla är nybörjare någon gång, men när tråden börjar:
Hur mycket dyrare blir min stela stålhoj som är handlödd i ett skjul med jodstampat golv.

Stör mig inte så mycket men blir ju jobbigt att söka när det finns 100 trådar i samma ämne, därför jag brukar börja med en sökning innan jag startar en tråd.

JockeS

Aktiv medlem
Beställt från Wiggle 2 ggr detta året och båda gångerna samma sak.
Inga extra avgifter m.m. Dvs samma som tidigare.
MEN, leveranstiderna.
Förra året handlade jag kanske runt 10 ggr från Wiggle.
Majoriteten av leveranserna (gratis) skedde inom 5-6 arbetsdagar. Gick att spåra paketet ganska omgående.

Sista 2 gångerna nu så har det tagit över 10 arbetsdagar att få hem pakteten.
Båda gångerna öppnades det case om försvunnet paket och dessutom finns ingen svensk kundtjänst tillgänglig.

Väntar ju nu på en order som jag beställde den 13/2.
Fick spårningslänk den 15/2, men sedan dess har det varit dött.
Spårningen visar inte att paketet är skickat och efter mailkontakt, svar efter 2 dagar, så har dom på nytt öppnat ett nytt case om försvunnet paket.

Går säkert bra för många kunder men nu är det 3e gången gillt för mig, så tyvärr Wiggle, jag vänder mig hellre till LBS och betalar extra för dom här sakerna.

Seglarn

Aktiv medlem
Beställt från Wiggle 2 ggr detta året och båda gångerna samma sak.
Inga extra avgifter m.m. Dvs samma som tidigare.
MEN, leveranstiderna.
Förra året handlade jag kanske runt 10 ggr från Wiggle.
Majoriteten av leveranserna (gratis) skedde inom 5-6 arbetsdagar. Gick att spåra paketet ganska omgående.

Sista 2 gångerna nu så har det tagit över 10 arbetsdagar att få hem pakteten.
Båda gångerna öppnades det case om försvunnet paket och dessutom finns ingen svensk kundtjänst tillgänglig.

Väntar ju nu på en order som jag beställde den 13/2.
Fick spårningslänk den 15/2, men sedan dess har det varit dött.
Spårningen visar inte att paketet är skickat och efter mailkontakt, svar efter 2 dagar, så har dom på nytt öppnat ett nytt case om försvunnet paket.

Går säkert bra för många kunder men nu är det 3e gången gillt för mig, så tyvärr Wiggle, jag vänder mig hellre till LBS och betalar extra för dom här sakerna.
+1

simson

Aktiv medlem
Beställde ett styrlager från workscomponents igår, skickades idag (lika snabbt som tyskarna) nu börjar den spännande väntan
å se hur lång tid det tar !? 😜
Mange

ooms

Aktiv medlem
Ah, då kanske det börjar bli dags att lägga en beställning snart. High5, styrlindor och deras pirat-SPD-SL-klossar verkar de fortf ha helt ok pris på, och det går nog att plocka ihop så man kommer upp i fraktfritt.

jonte987

Aktiv medlem
Det är ju en jävla gåta varför man skulle få för sig att handla på lbs för att britterna gått ur EU. Visst kan man göra det men jag förstår inte logiken att tröttna på webhandel pga att ett land lämnat EU.

-Andy-

Aktiv medlem
Det är ju en jävla gåta varför man skulle få för sig att handla på lbs för att britterna gått ur EU. Visst kan man göra det men jag förstår inte logiken att tröttna på webhandel pga att ett land lämnat EU.

Du får sätta det hela i rätt kontext. Dessa trådar är fulla med exempel på krångel som Brexit har ställt till med för de som handlar från UK. I det sammanhanget kan ett besök hos LBSen kännas som ett enkelt och attraktivt alternativ för många av oss.

Pfaff

Aktiv medlem
Du får sätta det hela i rätt kontext. Dessa trådar är fulla med exempel på krångel som Brexit har ställt till med för de som handlar från UK. I det sammanhanget kan ett besök hos LBSen kännas som ett enkelt och attraktivt alternativ för många av oss.
Ehhh...
Nu finns det ju nätbutiker i andra länder än just UK.
Tyskland t.ex...
Jag har även handlat från Holland, Frankrike, Spanien mfl. beroende på. Och det har alltid fungerat prissis lika bra. Enstaka ggr från LBS men där finns sällan vad man vill ha.

-Andy-

Aktiv medlem
Ehhh...
Nu finns det ju nätbutiker i andra länder än just UK.
Tyskland t.ex...
Jag har även handlat från Holland, Frankrike, Spanien mfl. beroende på. Och det har alltid fungerat prissis lika bra. Enstaka ggr från LBS men där finns sällan vad man vill ha.

Instämmer, men nu handlar tråden om att handla från UK. Webbutiker från andra länder är en helt annan tråd 🙂

-Andy-

Aktiv medlem
Den gör det ja.
Och inte om LBS 😉

Nu var det ett svar på ett inlägg om LBS :giggle: Men jag håller med dig i sak. När britterna krånglar finns det många alternativ som är minst lika bra eller kanske till och med bättre i vissa fall. Även om det finns vissa "unika" brittiska varor som t.ex. ramar så lär det finnas, eller kommer finnas, något liknande i andra länder. Fransmännen, tyskarna, spanjorerna, italienarna och många andra cyklar också 🙂

Paco

Aktiv medlem
Handlade från Wiggle i lördags och även där så strulade det med Mastercard, däremot så funkade det kalas att betala med paypal 👍🏻

moros

Aktiv medlem
Snabbt går det inte längre i alla fall. Beställde lite saker i lördags från CRC. Direkt måndag morgon fick jag mail att det var skickat, trackingnummer etc. Senaste livstecken från Fedex var i torsdags från någon terminal i Nederländerna.

jonte987

Aktiv medlem
Apropå detta och min ram som sitter fast i tullen (pn), kan vi inte plocka in Peru i EU som ersättning för britterna? Vet inte om de kan göra majonäss men i övrigt borde det gå jämt upp.

NickPick

Aktiv medlem
Blir lite arg när en Vitus gick upp 23% pga brexit. Deras cyklar är fantastiskt trista men man hittade något som tilltalade. Jaja... Tur man inte står utan.

jonte987

Aktiv medlem
Apropå detta och min ram som sitter fast i tullen (pn), kan vi inte plocka in Peru i EU som ersättning för britterna? Vet inte om de kan göra majonäss men i övrigt borde det gå jämt upp.

Verkar som våra overlords i sin vishet redan jobbar på detta

Blev mycket mindre än jag gissat på

EDIT: Jävla finnar. Hamnar jämt på deras tullverk när jag gogglar. I det här fallet är det väl EU som EU....

CBrandel

Aktiv medlem
Jag gjorde två beställningar kvällen den 17onde.

En från bike24 - ankom till utlämningsställe idag. 4 arbetsdagar från beställning till leverans.

Wiggle - gick precis igenom brittiska tullen. ETA är 25e.

Fortsättning följer...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer