Koffein?

• Trådstartare Trådstartare __a | inte inloggad
  • Start datum Start datum
A

__a | inte inloggad

Guest
Koffein?
Jag håller på och klurar lite på sommarens val av energidryck... :)
Hur mycket koffein får man förtära under en cykeltävling innan det klassas som doping?

//__a

Koffein?
snackar du tabletter eller kaffe? tror du måste dricka en jäääävla massa kaffe innen det klassas dom doping.
tabletter vet jag tyvärr inte

Koffein?
Den gamla bestämmelsen var 200mg koffein och det kan du får i dig med endast två koppar kaffe beroende på hur starkt kaffe du gör. Något av endera 2 tabletter, 2 stora koppar kaffe, 2 expresso, mer än det skulle jag inte våga inför dopingkontroll.

Koffein?
Obed Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur motverkar man koffein? Ibland dricks det kaffe
> lite för sent av ren artighet, sedan ska man upp
> kl 5:20 ;)

Drick espresso. En enkel espresso har hälften så mycket koffein som en vanlig kopp kaffe.
Eller låt bli att dricka efter sex. Klockan sex, snuskhummer där.

Koffein?
bruse Skrev:

> Drick espresso. En enkel espresso har hälften så
> mycket koffein som en vanlig kopp kaffe.
> Eller låt bli att dricka efter sex. Klockan sex,
> snuskhummer där.
>
> --------------------------------------------------

I vilket fall som helst måste det vara bättre att dricka kaffet före sex!

Koffein?
Jag har för mig att Paulun skrev att man måste dricka runt 20 koppar kaffe för att nå dopinggränsen, och att den är satt så högt så att det inte blir några problem.

Koffein?
Koffeinfritt kaffe är ungefär lika onödigt som att stoppa strumpor som heltidsysselsättning. Det är elakt, kaffe dricks när som helst på dygnet oavsett när man ska sova.

Koffein?
Oskar Skrev:
> Vad innebär det att det är centralstimulerande?

Att det stimulerar det centrala nervsystemet. Skärpt sinnesförmåga, minskad trötthet osv.

//Jocke

Koffein?
Johan A Skrev:
> Håller med!!
> Inga problem att dra i sig en dubbel espresso och
> sen slagga!!

Klart det går, det tar ungefär 4 timamr för koffeinet innan det får full effekt. När du sover.
Men det är väl ondöigt på så fin drog, att dricka det i anant syfte än att bli pigg?

Koffein?
bruse Skrev:
<->
> Klart det går, det tar ungefär 4 timamr för
> koffeinet innan det får full effekt. När du
> sover.
> Men det är väl ondöigt på så fin drog, att dricka
> det i anant syfte än att bli pigg?
<->
Syfte ... vad då syfte. Kaffe dricker man alla tider på
dygnet. För att piggna till, för att kunna sova, för att
kunna tänka, you name it kaffe fixar allt:-D

Koffein?
Enda gången jag har blivit koffeinkickad var när jag hade petat i mig tre thialändska red bull (ni vet dom i glasflaska som säljs i arabbutikerna). Åtta kronor fattigare och vaken till mitt i natta var man, sista kvällen med gänget efter en måndads resa i thailand och malaysia med scouterna. Koffein biter inte på mig helt enkelt.

Koffein?
Här i stan i kanske landets bästa Sushi-restaurang finns grönt te, oj jösses vilket dåligt substitut för kaffe. Man blir snabbt sugen på att dra tillbaka till jobbet föra tt dricka kaffe.
Förresten efter semestern brukar första koppen Volvo-kaffet vara en våldsam usch-fan-vad-äckligt upplevelse.

Koffein?
Tomaten Skrev:
> Jag har lite svårt att dricka kaffe när jag
> sover... :-)
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"

Ja det är väl inte så många som dricker i sömnen. ;)

/Adam

Koffein?
Jag tror på koffein, har just köpt et 10 pack med dessa!
Någon som testat? Vanilj/Koffein.........
web_gel4.jpg

Koffein?
Har testat och dem smakar inte godis direkt.... Kan inte påstå att jag märkte något av koffeinet, men å andra sidan cirkulerar det nog ständigt koffein i mina ådror ;-)

Koffein?
kapsylen Skrev:
> bruse Skrev:
> -----
> > >
> > Drick espresso. En enkel espresso har hälften
> så
> > mycket koffein som en vanlig kopp kaffe.
> >
>
> >
>
> Koffeinhalten i espresso är tvärtom högre (ungefär
> det dubbla) än i filterbryggt kaffe.

Det stämmer... per liter! Men en espresso består av ca 3 cl svart bryggd. En kaffekopp 15 cl. ;~)

Koffein?
Ja, men en enkel esspresso är så liten så det blir mindre koffein per kopp.

Edit: Arrrg, för långsam.

Senast redigerad av en moderator:
Koffein?
Läs längre ned på samma sida http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcategory.asp?category=1019&expand=1237#1237

Vilket kaffe innehåller mest koffein? Och hur mycket kan koffeinmängden skifta mellan olika märken man köper i affären?

Robustabönan innehåller mest koffein, ungefär 2%, det dubbla mot Arabicabönan (som vi använder i Sverige).
Koffeinhalten skiljer också med tillagningsmetod.
Högst koffeinhalt har espressokaffe, ungefär dubbelt så mycket koffein som i samma mängd filterbryggt kaffe (men espressokopparna är ju små!). Snabbkaffe slutligen innehåller drygt hälften så mycket koffein som bryggkaffe. Typvärden hittar du i svaret på en annan fråga i denna sektion eller på Cosics hemsida (nederst).
Skillnader mellan olika märken på den svenska marknaden är inte kända men torde vara marginella, eftersom kaffetyperna är rätt lika.
Mest koffein skulle man alltså få med en hel kaffekopp espresso, gjord på ren Robusta.

Så 12,5 cl espresso har dubbelt så mycket koffein som 12,5 cl vanlig bryggkaffe.
=> ca 6 cl espresso, en dubbel, har alltså lika mcyekt koffein jämfört med en vanlig kopp kaffe
=> en enkel eespresso, 3 cl, har hälften.

(edit: en normalkopp kaffe är 12,5 cl)

Koffein?
Jag har druckit en kopp kaffe på 30 år och det kommer nog inte bli några fler heller... Däremot är jag illa beroende av socker, det är ingen drog att leka med...

Koffein?
kapsylen Skrev:
> OK då ;-)
>
> men en dubbel espresso är väl samma mängd vatten
> men med dubbel så mycket kaffe i filtret?

En enkel espresso = 3 cl
En dubbel... räknar på räknaren.... = 6 cl
En normalkopp kaffe = 12,5 cl
Så volymmässigt är en dubbelespresso hälften så stor som en normalkopp kaffe.

Men jag har en "normalkopp" hemma com är ca 20 cl ;~)
Sen ska ju amerkanarna alltid va värst i abnormum, med 200 cl muggar.

Koffein?
Filtret i filterhålalren har dubbelt så mycket vattengenomsläpp när man ska köra en dubbel, mot en enkel. Så på samma bryggtid, 20-30 sek, får du dubbelt så mycket vätska i en dubbelespresso, 6 cl, som en enkel, 3 cl.

Så enkelt är det! Är du med nu? Annar får du komma hem till mig å köra min supersköna Gaggia!

Omläsning: de har skrivit fel. De skriver att en dubbel har lika mycket vätskemängd, men de måste ha skrivit fel. En dubbel är dubbelt så stor som en enkel. Det hör ju på namnet: dubbel. Alltså två.

Det står här, under recept, Dopio, dubbel espresso: http://www.kaffeinformation.se/recept/visaRecept.asp?recept_id=1169&selItemId=rec_start

Koffein?
inte 100% med(om man läser på kaffeinfo sidan)men jag tar gärna en espresso;-)
"30 ml vatten, 14 gram kaffe och en bryggtid på 30 sekunder" hur blir det 6 cl?

Koffein?
Vet inte vilken skola de har gått i som skriver att en dubbel är dubbla mängden kaffe med lika mycket vatten. I den Italenska skolan som alla italienare som gjort kaffe som jag träffat på har gått i, har en dubbel espresso varit 2 gånger så stor som en enkel.

Koffein?
Senast jag tog en doppio på Sosta så var den dubbelt så stor som en enkel...

(Jonas som inte riktigt får till bra enkla espressos med enkelfiltret till sin Rancilio, utan det blir dubbla hela tiden)

Min favvosajt när jag skulle köpa maskin har alla svar: http://www.wholelattelove.com/

Koffein?
bruse Skrev:
> Det verkar som de säger emot sig själva.
>
> Det står här, under recept, Dopio, dubbel
> espresso: att en dubbel är två enkla, dey hörs ju
> på namnet: dubbel.
>
> Så lita på mig, å italienarna, att en dubbel är
> dubbelt så mycket!
>

det är ju dubbelt så mycket kaffe ;-))

Tillbaka
Topp