kolmårdsbiken banan

-xc-carl-

Ny medlem
kolmårdsbiken banan
Någon som kört banan nyligen eller vet hur skicket på den är?

Eftersom det är mkt grusväg är väl ngt tätmönstrat däck rätt oavsett om det geggar till sig i skogarna... eller tycker någon annorlunda?

kolmårdsbiken banan
Kort resumé från loppet idag kommer här.

Strålande försommarväder, regn, blåst, lite sol och 10 - 15 grader över nollan.
Lerigt värre och tungtrampat på ängarna och i skogen, tror att bästa tiden var 03:28 för 70 km.

För min del så blev jag förbaskad då jag smällde av växelörat efter 55 km, gav faktiskt upp det hela men samlade mig och plockade fram ett "reservöra" som jag alltid brukar ha med mig. Lite meka och sedan trampa vidare. Glömde dock att koppla på bakbromsen (v-broms) och det blev jag varse om efter ett tag ;)
Hur daxformen var talar sitt tydliga språk; kramp i låren, både fram och baksida, men en sluttid på 04:18 (01:47 eller 01:49 i varvtid) om jag inte minns fel, således dålig form. Men fasen vad kul det var! Vurpade tre gånger och garvade åt lerbadningen.

Vem mer var där och "skitade" ner sig?

/R_C

kolmårdsbiken banan
Jag var där..

Mycket lera var det... Körde riktigt lugnt med tjejen (ville köra med henne då hon aldrig hade tävlat innan), men sen ruttnade hon och sket i det. Då tokkörde jag resten och kom iaf om fem pers. Körde bara ett varv.

kolmårdsbiken banan
jag var där,fick minnsan med mig lite lera i öronen hem oxå :)
Den bästa tiden var 2:50 för 75km,det var dock inte jag.Men det grämer mig att jag ytterligare fick spö av en spårvägare som man drog jämmna puckar med efter banan.Jag maxade i 66km i timmen!!!

kolmårdsbiken banan
75 km? Min mätare visade 70.22 km.
46.5 i maxhastighet på banan i dag men rekordet är 74.5, dock inte i terräng :(

Undar just hur det gick för killen som tappade pedalen två... gånger? Och för att inte nämna elogen till killen som cyklade 6 mil utan sadel (tror det var 6 mil).

kolmårdsbiken banan
Franz Hellberg trampade av en pedal, men jag vet inte om det skedde två ggr. Han gick i mål iaf vet jag. Han berättade att han hade träffat killen utan stolpen.. Hade tydligen köpt en kolfiberstolpe nyligen, typ förra veckan så gick skiten av.
41.1km/h enligt klockan och 32,5km/h enligt programmet som jag tankade klockan i (Polar 510). Men där tror jag mer på klockan, för det gick fort på landsvägen.

kolmårdsbiken banan
Killen med sadelstolpen hadde duktigt med skrubbsår, svedan har säkert börjat vid det här laget.
Hoppas han har nån pilsner o kurera med.

kolmårdsbiken banan
Ja jävlar va lerigt det var, lerigaste loppet jag kört faktiskt. Kjells tur förra helgen var mer blött men här var mer seg lera som inte ville släppa sitt grepp om vare sig däck eller vevparti vilket resulterade i konstant cahinsuck på mellanklingan, ahh jobbigt.

Jag körde på ganska hårt i början, hade tänkt ta en topp 15 placering men dom planerna raserades som sagt när jag trampade av min andra Look 4*4 pedal efter 27 minuter av loppet....
Rullade mot målområdet och inväntade i regnet mina kära tranportörer Johan å Mirja för att få nyckeln till Johans bil. Inte för att bryta utan för att montera på en ny pedal..hade ett par Crank brothers i reserv. Nu tog det ju sin lilla tid innan dom kom då det var Mirjas första lopp och det var ju som sagt lite geggigt. Men efter 30! Minuter väntan var en ny pedal monterad och jag gav mig ut i skogen för att njuta så mycket som möjligt av tävlingen som för min del förvandlats till träningspass, både fysiskt och psykiskt för idag var det jobbigt. Körde som sagt om killen med obefintlig sadelstolpe och killen tog sig i mål!! Helt otroligt, respekt!!

Trevligt arrangemang och solen lyste på oss när vi gick i mål, ja när en del av oss gick i mål dvs.

Såg i startfållan en elitkille som körde med LOOK racerpedaler?? Undra hur det gick?

Tricksigaste partiet var väl ändå nedförslöpan där det var som en smal ås av lera och på var sida om åsen var ett dike, spännande…

Tack arrangören för en fin tävling även om det var i lerigaste laget.

/Franz

kolmårdsbiken banan
MattiasE: Har du mätt ditt framhjul så att du har det exakta måttet på millimetern? Att bara gå efter cykeldatorns tabell har jag märkt funkar inte. Mina Maxxis Larsen TT har en enorm luftkammare och har en högre profil än vissa andra däck, då blir det ju fler mm runt om.

Jag ska mäta mitt ena hjul idag så jag får rätt storlek på millimetern, sen ska man tydligen dra bort fyra mm eftersom däcket sjunker ihop lite när man sätter sig på cykeln.

kolmårdsbiken banan
Johan A: Gör det rätt och riktigt från början, sätt dig på cykeln och rulla iväg fem varv på hjulet och dela sträckan du får med fem så har du omkretsen ganska exakt utan att försöka gissa bort millimeter här och där.. :)

kolmårdsbiken banan
Radien x 2 x 3,14 minus ett par mm(testa sitt på cykeln och låt någon annan mäta så kommer man ännu närmare) brukar bli ganska rätt omkrets oimd rätt kalibrerad dator, inga däck är lika så tabellerna stämmer sällan eller aldrig.

kolmårdsbiken banan
Franz (fd Franke!) Eloge till dig att inte ge upp heller!

Jag fixade så att växelörat gick av efter 55 km och då tappade jag motivation. Efter några 100 meters lunkande så vaknade hjärnan och och "men-kom-igen-och-byt-till-reserven-då".

Jag tror banne mig att lerdoften inte är borta ur kläderna efter tvätt...

kolmårdsbiken banan
Ska man dela sträckan med 5 (fem) som man då får på cykeldatorn,eller det verkliga måttet med måttband på marken?
Hur gör man sen när man har gjort det?

kolmårdsbiken banan
Ja,annars vore det ju f-n! :)
Men nästa gång..då får du nog förebreda dig på att ta topp 50 om du ska hänga med.Eller kanske inte...
Synd att du dock inte väntade,för då skulle du få se min attack i backen när jag körde ifrån han från borensberg.J*vla vad stark jag kände mig då. HAHa!
Det va en accelration som en ångbåt.

Senast redigerad av en moderator:
kolmårdsbiken banan
MattiasE: Ja vad tror du? Inget vidare smart att kalibrera cykeldatorn efter dykeldatorn? Ta du och dela det du mätt upp med ett lämplig instrument, t.ex ett måttband, talmeter, tumstock eller vad du har till förfogande.. Lycka till!

kolmårdsbiken banan
Jag tycker Kolmårdsbiken var ett utmärkt arrangemang. Pastasalladen var supermumsig :)~

Blötan gjorde banan mycket segare än förra året. Segrartiden var runt 20 min långsammare än förra året. Min tid med :(

Banan har en del riktigt träliga partier: väääldigt mycket grusväg, och en del stigpartier som aldrig borde användas för cykeltävlingar. Eller, ja, stigar är det väl knappast. Uppklippta spår mitt i träsk, skogsmaskinkörvägar och den smått berömda nerförslöpan i 2 dm djup gegga. Fast den nerförslöpan var rätt så kul, jag kunde inte annat än fnissa när jag såg cyklister välta till höger och vänster och stå på näsan i smeten. Riktigt kaos :)

Synd med tråkpartierna, för i övrigt är ju banan riktigt fin. Den är "tight" lagd med flera passeringar vid start/mål, och innehåller några riktigt fina singletracks, som dessutom höll utmärkt även när det var så blött.

/Dag

kolmårdsbiken banan
Ja, lerig var bara förnamnet på den banan!

Efter avklarat första varv, var det bara att ta sig i mål som gällde. Jag kände mig klart omotiverad när jag cyklade ut alldeles ensam på andra varvet. Det tog sin lilla tid att ta sig runt alla 7 milen men med tanke på att rätt många bröt, så är jag nöjd med att ha kommit runt i alla fall. Lerig, trött och öm stapplade jag i mål efter 5 timmar.

Trots leran var det ett jättebra arrangemang. Trevliga människor i depåerna piggar alltid upp.

kolmårdsbiken banan
När jag har rullt fem varv med framhjulet på marken,mätt sträckan på marken och delat den med 5 för att få fram omkretsen på hjulet.
Hur gör jag sen för att kallibrera och få datorn att fugera riktigt?

kolmårdsbiken banan
Tack och bock!
Man får hoppas att det blev riktigt.Jag rullade 5 varv med framhjulet,mätte avståndet mellan dom 2 punkterna och fick 10meter 35centimeter.delade det med 5 och fick 2070,knapprade in det värdet i datorn,på bägge alternativen av dom 2 olika hjulstorlekar man kan ha.Så nu ska det väl fungera.
Jag använder datorn enadast till det mtb-hjul jag har.

Tillbaka
Topp