Kolstyre från kina

Kolstyre från kina
Jeppe_E sa:
gunners sa:
Kört kinastyren i fem år på olika cyklar och aldrig knäckt något.

Vilket säger ungefär lika mycket som "Jag har aldrig slitit ut sulan på någon av mina skor"

Ja, fast även att någon enstaka person eller även ett fåtal personer knäcker sina kinastyren säger inte särskilt mycket heller. Inget av det ger en statistisk grund att stå på.

Speciellt med tanke på att det finns en massa olika tillverkare av kolfiberdelar i Kina som gör produkter av olika kvalitet.

All generalisering är av ondo! :)

Kolstyre från kina
Allebike eller Planet X och liknande återförsäljare av standardprodukter i kolfiber har med stor säkerthet en egen kvalitetsprocess som du kan få reda på genom att kontakta dom.

One-Hung-Lo på Ali kan du nog räkna med att inte har någon kvalitetkoll värd namnet. MEN, det betyder såklart inte att just ditt styre går sönder, eller för den delen att de flesta gör det. Snarast så betyder det att du inte får nån garanti av tillverkaren för att det inte ska göra det, det är sen ditt val om det är värt de extra 1000kr att köpa ett styre som tillverkaren står bakom. Att det blev bra för grannen spelar ingen roll om du inte vet att processen, operatören, råmaterialet osv var detsamma som när dennes styre tillverkades.

Kolstyre från kina
Jeppe_E sa:
Husabuse sa:
KJS sa:
Det är väl vida känt att Allebike bara är en återförsäljare av billigt kinasmäck liksom andra säljare på ebay, aliexpress osv men med skillnaden att man har egna loggor och direktförsäljning i Sverige.

Dock med skillnad att de har ett rykte, och sin verksamhet att vara rädda om...med sponsrade elitåkare, det borgar för viss säkerhet kan jag tycka.

/J

Nej?

...så om det skulle knäckas ramar och styren från Allébike/Vincents - så skulle det inte helt döda deras lilla del av kakan här hemma? ;)
Jag tror det, du behöver inte göra det...

Kolstyre från kina
Asiacom carbon heter det jag köpte as billigt. Dom verkar göra massa andra delar när man googlar dom.

Bilagor

• IMG_4886.JPG
    IMG_4886.JPG
    45.4 KB · Besök: 49
Kolstyre från kina
Härligt att höra. Själv köpte jag kolfiberhjul på eBay fungerat riktigt bra denna säsong. Stor skillnad mot fulcrom hjulen jag hade innan. Sen är hjul för 30.000 självklart bättre, men för mig duger dom. 700mil utan problem.

Kolstyre från kina
Kennetw sa:
Härligt att höra. Själv köpte jag kolfiberhjul på eBay fungerat riktigt bra denna säsong. Stor skillnad mot fulcrom hjulen jag hade innan. Sen är hjul för 30.000 självklart bättre, men för mig duger dom. 700mil utan problem.

Från vilken säljare köpte du?
Funderar på att införskaffa kolfiberhjul, men har svårt att bestämma mig för vilka man ska välja

Kolstyre från kina
Lapierre-skogsbär sa:
Kennetw sa:

Funderar på att införskaffa kolfiberhjul, men har svårt att bestämma mig för vilka man ska välja

Köp ett par enve så har du åtmintone bra hjul livet ut.

Kolstyre från kina
Lulle sa:
Lapierre-skogsbär sa:

Den där sidan var ju mer sketchy än alla kinasidor tillsammans. Inte ens billigt heller.

2års garanti står det på kvittot, då blev genast priset bättre, känner dessutom killen som har sidan. Han visade när dem testade styrena i en sån där trycklufts bänk

Kolstyre från kina
Cannondale jekyl 1000 sa:
Lapierre-skogsbär sa:
Kennetw sa:

Köp ett pr kinahjul så har du åtmintone bra hjul livet ut. (Dock med risken att det kinakolet och inte hälsan som avgör tidpunkten)

Kolstyre från kina
Bengt-re sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Lapierre-skogsbär sa:
Kennetw sa:

Köp ett pr kinahjul så har du åtmintone bra hjul livet ut. (Dock med risken att det kinakolet och inte hälsan som avgör tidpunkten)

+1

Det är bra mycket bättre för hälsan att åtmintone äta kinakål än att låta sig styras av kolsyra och kinakol!

Senast ändrad:
Kolstyre från kina
Kolstyre från kina
Just när det gäller styre ställer jag mig i skaran som vill veta vad man får och köper något säkert. Tex mtzoom på mtb. Visst kostar det mer. Men jag vet vad jag får och grym support om något händer.
Problemet med "noname" styren är att msn inte 100% vet vad man får. Man kan säkert hitta nått bra för 200kr. Men det kan lika gärna vara skit, man vet inte. Och just styre känns lite risky just pga konsekvenserna om det fallerar vid fel tidpunkt.

Kolstyre från kina
Köpte detta par från carbonspeedcycle http://www.ebay.com/itm/331646088127

Läste att många var nöjda med dom på nätet. Riktigt kul på platten eller nedför, går som ett skott jämnfört med mina långsamma Fulcrum Racing S-19 hjul som jag fick när jag köpte cykeln. Sen ett par sådana här däck i 26mm http://www.cykelcitystockholm.se/ko...pecialized-s-works-turbo-26mm-cykeldack-racer så blir det ännu roligare.

Sen tror jag inte dom är lika styva som hjulen för 30.000 och håller nog inte så många år. Men är mycket roligare att cykla nu iaf.

Sen är det min erfarenhet av dom, påstår inte att dom är väldsbäst. Fick rikta och byta en eker på bakhjulet när jag blev påkörd av en bil. Utöver det inga problem.

Skulle jag köpa igen skulle jag nog köpt med ceramiska lager. Tänk bara på att du kan fastna i tullen, det gjorde jag, fick betala 1000:- i skatt och tullavgift.

Kolstyre från kina
Tycks mig helt ofattbart hur man inte kan tänka sig att hosta upp några hundringar till istället för att chansa när det kommer till något så centralt för ens hälsa som ett styre. Nästan alla cyklar ju ändå på cyklar för tiotusentals kronor, det är ingen stor utgift i sammanhanget. Självklart KAN det funka, men är sannolikheten bara lite högre att det inte gör det så kan jag inte se att det är värt det. Skulle det gå åt helvete med ett "märkesstyre" så har man iallafall en motpart som man kan ställa till svars/stämma.

Kolstyre från kina
Fick mer grejer från Kina idag ? Grymt fin finish ! Typ som styret jag köpte förut ? Hoppas den håller så inte vattenflaskan lossnar och flyger in i hjulet så man vurpar

Bilagor

• IMG_5034.JPG
    IMG_5034.JPG
    199.3 KB · Besök: 59
  • IMG_5035.JPG
    IMG_5035.JPG
    182.5 KB · Besök: 41
  • IMG_5036.JPG
    IMG_5036.JPG
    201.2 KB · Besök: 55
  • IMG_4900.JPG
    IMG_4900.JPG
    179.4 KB · Besök: 51
Kolstyre från kina
Vad har finishen med hållbarhet att göra? Håller snygga styren bättre än fula? Och vem bestämmer i så fall vad som är snygg finish och därmed vilka styren som är mer hållbara än andra? :)

Kolstyre från kina
2 sidor tyckande... Det går fort i Kina och även de dåliga utvecklas snabbt, därmed inte sagt att alla har bra kvalitet. Lite googlande här och på MTBR samt andra större cykelforum visar dock endast på enstaka fall. 99% av inläggen är "de är värdelösa", följt "jag känner en som"... Få verkar på riktigt ha knäckt ett styre. Tittar man sedan i "visa ditt rambrott" så är det mest märkesprylar och inte kinakol som stryker med. Jag har bara finstyren idag men baserat på bevisgrunden kan jag mycket väl tänka mig ta en risk framöver.

Kolstyre från kina
ething sa:
2 sidor tyckande... Det går fort i Kina och även de dåliga utvecklas snabbt, därmed inte sagt att alla har bra kvalitet. Lite googlande här och på MTBR samt andra större cykelforum visar dock endast på enstaka fall. 99% av inläggen är "de är värdelösa", följt "jag känner en som"... Få verkar på riktigt ha knäckt ett styre. Tittar man sedan i "visa ditt rambrott" så är det mest märkesprylar och inte kinakol som stryker med. Jag har bara finstyren idag men baserat på bevisgrunden kan jag mycket väl tänka mig ta en risk framöver.
Är det verkligen värt att ta den risken för att spara några hundralappar? En ram har jag förståelse för men ett styre..??

Kolstyre från kina
ething sa:

Ingen har väll påstått att allt är skit eller att merparten är skit. Eller jag har i alla fall inte sagt det. Menar bara att problemet är ofta att man inte kan vara lika säker som på ett känt märke. Vilket gör i alla fall mig lite tveksam till just vissa delar. Där resultatet av att något går sänder ger rätt stora konsekvenser.
Men visst, det börjar klarna upp lite mer vilka som är bättre än andra. Jag personligen kommer ett bra tag till välja saker jag är säker på när det kommer till vitala delar som styre. Men visst på mindre vitala delar så.

Senast ändrad:
Kolstyre från kina
Rsdea sa:
Fick mer grejer från Kina idag ? Grymt fin finish ! Typ som styret jag köpte förut ? Hoppas den håller så inte vattenflaskan lossnar och flyger in i hjulet så man vurpar

Är kravet för att det ska klassas som "grymt fin finish" att det är klarlack på grejerna? Det där flaskstället ser ju ut som skit sett till hur de lagt väven.

Kolstyre från kina
ething sa:

Att ha mött en blödande arg man med knäckt styre - räknas det?

Kolstyre från kina
Köp allt kinakol du vill, jag provköpte till XC'n en gång och övertygades tämligen omgående (dock utan ngn olycka) att det var värt den extra kostnaden att köpa kända prylar istället.

Renthal (bla), bra prisvärd skit det :-D

Kolstyre från kina
Henrik83 sa:
Rsdea sa:

Är kravet för att det ska klassas som "grymt fin finish" att det är klarlack på grejerna? Det där flaskstället ser ju ut som skit sett till hur de lagt väven.

Jadu så lär det serut om du ska få den formen. Det ser riktigt fint ut ! Kostade 79kr det är garanterat inte värt att bet 800kr för att få ett märkes ? Den som säger det är bara dum.

Kolstyre från kina
Rsdea sa:
Henrik83 sa:
Rsdea sa:

Jadu så lär det serut om du ska få den formen. Det ser riktigt fint ut ! Kostade 79kr det är garanterat inte värt att bet 800kr för att få ett märkes ? Den som säger det är bara dum.

Vill man att flaskan ska sitta kvar i stöket så är man alltså dum? Det finns både bra och dåliga flaskställ i alla prisklasser, men brukar inte kinaställen vara rätt dåliga? Det är ganska kaxigt att påstå att folk som kör på beprövade grejer är dumma, innan man själv testat alternativet i praktiken.

Jag kör själv med kinaram. Den är helt okej och har hållit för en flugviktare som mig, men den är ingen värstingram, det ska man ha klart för sig. För styret kör jag beprövade grejer som inte nödvändigtvis behöver vara särskilt mycket tyngre eller dyrare.

Senast ändrad:
Kolstyre från kina
Rsdea sa:
Beställde för en tid sedan ett kolfiber styre från Kina för ca 200kr. Tyckte det såg fint ut på bilden så det va bara att handla då det va så billigt. Tänkte att det är bara att sätta på jobbcykeln om det verkar vara skit. Till min förvåning såg det riktigt fint ut ,vägde typ inget med ca 3mm gods så det fick åka på fin cykeln på prov ?

Just det där har överlevt min misshandel vilket säger en hel del om kvaliteten :)

Kolstyre från kina
Återigen: kolfiberkomposit är inte dyrt i vanliga smaker.

Arbetet och utveckling är det som kostar, tillsammans med marknadsföringen.
Ju mer kassation, desto dyrare produkt.

Så kort och gott. En lågavlönad arbetare gör styren hela dagarna ger billiga styren förutsatt alla passerar kvalitetskontrollen om den nu finns i sådana fabriker? Många produkter får dela på utvecklingskostnader?, formkostnader.

Schmolke styret är dyrt av enkla anledningar, premiumväv och laminering enligt exakta specifikationer och hård kvalitetskontroll, arbetaren får förmodligen högre dagslön och gör färre sådana per dag. Kassation förekommer och är dyrt. Färre produkter får dela på dyr utveckling och formkostnader.

Väven är en del av priset men inte hela sanningen. Jag skulle utan problem köpa ett billigt kinastyre om jag vet att de har en kvalitetskontroll som funkar och sållar bort de som är farliga.

Att gradera produkter från ursprungsland är..... Det spelar ingen roll om man har en hög med anekdoter att gräva från, ett företag i öster kan följa specifikationer.

Kolstyre från kina
Finns det verkligen någon som påstått att allt från Kina är dåligt? Det verkar mest vara en halmgubbe man tar till när man inte får ryggdunkar för sina ebay-köp.

Jag tror att de flesta, liksom mig, helt enkelt gör en sannolikhetsbedömning. I mina ögon tycks det sannolikt att Renthal har bättre kvalitetskontroll än en slumpmässig tjomme på ebay, incitamenten till det är helt enkelt större. Vinsten med att ändå välja det senare är samtidigt tämligen liten, storleksordningen några hundralappar. Konsekvenserna om man råkar få det styret som borde kasserats kan bli ödesdigra. Ett ganska enkelt val för de flesta.

Tillbaka
Topp