Kombipedaler till MTB

Kombipedaler till MTB
Du har ju redan fått svar i din andra tråd. Det funkar skit i skogen. Funkar möjligen för pendling. Om du undrar varför. så tänk Newton.

Kombipedaler till MTB
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har ju redan fått svar i din andra tråd. Det
> funkar skit i skogen. Funkar möjligen för
> pendling. Om du undrar varför. så tänk Newton.

Tänkte man kunde få lite mer inputs. Jag tycker dem ser väldigt lättanvändliga ut och har svårt att förstår varför de skulle fungera skit i skogen. Dem är lite tyngre visst men vad annars?

Kombipedaler till MTB
Därför att de alltid vänder sig fel, och du inte har tid och möjlighet att fippla pedalen till rätt läge när du ska klicka i på en stökig stig.

Kombipedaler till MTB
Du behöver inte mer input. Det fungerar ICKE i skogen. Basta. Du får välja: klickpedaler eller plattform. Eftersom jag misstänker att du tänker använda din mtb även till pendling (vilket du så småningom kommer ångra) så föreslår jag plattformspedaler. Gör nu som jag säger så blir det bra, okej?

Kombipedaler till MTB
Å andra sidan är jag extremt nöjd med mina Crank Brothers Mallets, perfekt kombo mellan plattform och klickpedal, har aldrig haft problem att klicka i i skogen, eller att trampa på stan med vanliga skor.

Den kan väl egentligen också klassas som en kombi-pedal och är grym.
Mitt svar ovan om svårt att klicka i i skogen gäller Shimanos SPD324, som de flesta pratar om när de säger kombipedal.

Så: ja det finns lösningar som lirar bra, är bara dyrare.

Kombipedaler till MTB
Nope, funkar inte i skogen av ovan nämnda orsaker, jag har testat. Man blir helt galen efter 5 min. Skaffa riktiga spd-pedaler, och använd spd-skor när du använder den cykeln helt enkelt. Ta med vanliga skor ifall du behöver det när du kommer fram. Eller så gör du som Rippa säger och skaffa ett par bra plattformspedaler och fiveten-skor.

Kombipedaler till MTB
Rippa skrev:
> Du behöver inte mer input. Det fungerar ICKE i
> skogen. Basta. Du får välja: klickpedaler eller
> plattform. Eftersom jag misstänker att du tänker
> använda din mtb även till pendling (vilket du
> så småningom kommer ångra) så föreslår jag
> plattformspedaler. Gör nu som jag säger så blir
> det bra, okej?

Hahahaha.

Hårda ord kan tyckas, men Rippa har rätt. Glöm nu kombipedalerna.

Kombipedaler till MTB
Jag kan bara instämma. Kombipedaler i skogen var bland det jobbigaste jag har upplevt på cykel.

s skrev:
> Glöm nu kombipedalerna.

Kombipedaler till MTB
Tycker det är kanon jag;)

Har samma cykel i skogen som till jobbet och det där med att byta skor orkar jag inte med. Så vanliga jobbskorna till jobbet, SPD i skogen. Och visst, är det stökigt klickar man inte i på direkten, men jag som enbart träningskör har inte bråttoom nog för att störa mig på det. Måste jag klicka ur i skogen så kör jag bara vidare med "platta sidan upp" tills det blir tillräckligt ostökigt att klicka i igen.

Tycker verkligen inte det är ett jätteproblem, men som sagt, jag cyklar för skojs och motionens skull och jagar inte sekunder eller gram. Så köp du ett par kombipedaler!

Visst ja, jag har dessa http://www.cyclecomponents.com/1/sv...o-pd-m324-kombinationspedal-spd_standard.html eller ett par liknande i alla fall.

Kombipedaler till MTB
Håller med Vänsterbacken, men jag använder bara hojen som motionsredskap, inte till jobbet. Jag tycker det är skönt att kunna köra med fel sida upp när det är aldeles för brant eller brötigt.
Men vem vet, jag kanske bara håller kvar vid ovanor? :) Jag gillar det iaf.

Kombipedaler till MTB
Jag kör också bara för skojs skull, och det blir helt enkelt tråkigare med kombi-pedaler. Jag bryr mig inte om gram eller minuter, bara om maximerad glädje:

Dubbelsidiga: +10 Glädje
Kombi: +10 Frustration

Kombipedaler till MTB
Kombipedaler till MTB
köp en vanlig dubbelsidig pedal, o om du sen behöver en plattform, köp till sånna där plattformar man kan klicka i spd pedalen.

om du haft en annan tråd om samma sak, o inte tycker dig fått tillräckligt me svar, varför inte fortsätta i den tråden. varför skapa en till tråd.

Kombipedaler till MTB
kombi (ena sidan spd, ena platt) är kalas på pendlarhojen av ovan nämnda anledningar. I skogen blir man bara arg..

Plattformar till spd tycker jag är livsfarliga, de klickar ur när man vrider foten samtidigt som man lägger lite tryck på den och då flärpar plattformen iväg och din fot med den..

Kombipedaler till MTB
Det är väl inga störree problem heller, utan snarare en vanesak att cykla på SPD-pedaler utan SPD-skor.
Har en kollega som året om cyklar till jobbet på sin XC med SPD med vanliga skor, han har en mil med rejäla backar.

Kombipedaler till MTB
tänkte som du och provade kombipedaler på min mtb efter att ha skaffat skor och det var katastrof togs av illa kvikt och ersattes med nya dubbelsidiga pedaler inte nog med problemen att klicka i de var klart bökigare att komma ur oxå vilket är värre för det kan man inte vänta med. Körde med platformspedaler med korgar förr på alla mina cyklar men nu cyklar jag inte utan cykelskor annat än på vår lådcykel men det är bara en tidsfråga jag tror denna cykel skulle funka med kombipedaler

Kombipedaler till MTB
Gus skrev:

> Plattformar till spd tycker jag är livsfarliga,
> de klickar ur när man vrider foten samtidigt som
> man lägger lite tryck på den och då flärpar
> plattformen iväg och din fot med den..

Que?? Alltså, alla klickpedaler klickar ur när man vrider foten, plattform runt om eller ej, det är ju själva vitsen med konstruktionen.

Kombipedaler till MTB
Kombipedaler är jättebra!!! Jag har ett par av ovan nämnda shimano-modell(använda två turer) gång du kan få köpa...BILLIGT! ;)

Kombipedaler till MTB
Jag har kombis på pendlaren. Funkar bra till jobbet (SPD) och affären (vanliga skor). Fast nån höjdare när det ska cyklas är det ju inte.

Kombipedaler till MTB
Kombipedlare fungerar enligt mig bättre i pendlingssyfte men inte i skogen. För pendling i trassliga situationer känns det tryggare att koppla ur den ena foten (utan att riskera att den kopplas i igen av misstag). Åtminstone för oss som inte kört SPD i typ 10 år eller har balans som en lindansare.

För de av oss som använder samma MTB både för pendling och i skogen riskerar det bli en kompromiss där skogskörningen tyvärr blir något lidande om man inte orkar byta pedaler varje gång (ibland blir det ju rätt snabba ryck).

Trots vad jag just skrev ska jag nog ändå prova att pendla med mina vanliga spd pedaler ett tag och se hur det känns i stadstrafik.

Senast redigerad av en moderator:
Kombipedaler till MTB
Jag har en polare som har kombipedaler på sin racer, han har kört 3 st Vättern med dom. Undrar hur det funkar i skogen för honom.... ;-)

Kombipedaler till MTB
Kombipedaler (324 i alla fall) funkar väll rätt bra för touring och på landsväg. Tänk lite spd-sl; krånligt att klicka i men annars funkar det. Funkar ok för pendling men rätt bökigt vid trafikljus. Skulle inte köra med dom i skogen. Tycker förresten att den "vanliga" sidan av 324 pedalen känns ganska liten.

Kombipedaler till MTB
Körde 324pedalerna när jag började köra med spd. Lika skit som alla skriver, ska vara riktigt pedaler som är likadana på båda sidorna om man inte kör med lvgpedaler. Ska man nu prompt cykla med vanliga skor och inte klarar av att det gör ont när pedalen trycker in i skon så finns det plastskydd att köpa till om det inte följde med. Fungerar rätt bra och enklare om man inte vill byta pedaler/skor.

Tillbaka
Topp