Kommunala cykelpumpen Gbg

Jojovisst men är det inte lite märkligt att när man utvecklar en pump som skall serva en halvmiljonstad att denna inte funkar till samtliga idag förekommande ventilhuvuden?

Funkar inge vidare, inte med räserdäck iaf..
Gjorde ett försök med fulräsern i somras och det kändes som att det släpptes ut mer luft än vad som kom in i slangen. Kan iofs ha berott på det höga tryck det krävs i ett räserdäck.

pepparkakan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jojovisst men är det inte lite märkligt att när
> man utvecklar en pump som skall serva en
> halvmiljonstad att denna inte funkar till samtliga
> idag förekommande ventilhuvuden?

Det är likadant överallt. Man vänder sig bara till massan, du sticker ut som en udda användare, och får snällt skaffa adapter.
Fan, den mest seriösa cykelhandlaren i den här stan hade förr (vet inte hur det är nu) ett par slangar hängande på utsidan så man kunde svänga förbi och "tanka" tryckluft. Men även där var det bara "vanlig" cykel & bilventil.

Vänj dig. Du är speciell. Folk kommer behandla dig annorlunda hela livet. I mitt fall är jag kanske mer speciell, så jag har varit medveten om det sedan barnaåren... ;- )
B!

Snuten skrev:
> Finns det bara en kommunal pump i hela götet?

Säkert en blå, ful pump som skickas laget runt kring fikabordet i kommunhuset, när dom sitter och äter bakelser, dricker kaffe och skriver på FEL KVITTON!!!

Kompressorslang för presta finns även utanför Åkes Sportservice vid Gropegårdsgatan och Re-fresh på Norra Gubbarogatan (det är en ekoaffär, men jag gissar på att de är cykelintresserade)

alltså grundinitiativet till den kommunala luftpåfyllningen (gissar runt 20 st stationer i centrala stan nu) är verkligen berömvärt, det måste verkligen sägas, men i väntan på en kommunal cykelpamp (skulle vara nåt det!) som löser detta så får vi försöka fila på den kommunala pumpen som finns.

Jag har i af vid ngt tillfälle påpekat just detta för projektledaren på gbg kommun och han tackade artigt, man skulle "ta med sig mina synpunkter.." så vem vet..plötsligt händer det!

En enkel lösning vore ju såklart att kommunen själva bekostade och monterade dit en presta-adapter i en kätting eller liknande. Annars tror jag säkert att en och annan LBS skulle sponsra initiativet eller vad tror ni?

T skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det bara en kommunal pump i hela götet?
>
>
> Säkert en blå, ful pump som skickas laget runt
> kring fikabordet i kommunhuset, när dom sitter
> och äter bakelser, dricker kaffe och skriver på
> FEL KVITTON!!!

Ja pengarna skall ju räcka till mycket så det gäller att inte förköpa sig.

någon som har en uppfattning hur vanligt det idag är med prestaventiler vs bilventil vs traditionell cykelventil för den vanlige cyklisten på gatan? Vet vi ngt om tendensen de sista åren, kan det rent av vara så att andelen presta och bilventil ökar och trad cykelventil minskar?

Mr B skrev:
> Standard cykeln har fortfarande traditionell
> cykelventil, tätt följd av bilventil.
> B!

Vad är en cykelventil? Både Dunlop och Presta är cykelventiler.

Sen tycker jag mig se en ganska stor andel nyare hybrider på cykelbanorna och där är väl Presta dominerande i och med att de ofta använder racer- eller CXfälgar.

Jag gissar själv, självklart helt utan bevis, på att Dunlop må vara vanligast fortfarande men att Presta är större och ökar gentemot Schrader.

jomper skrev:
> Det vore bättre med en kommunal cykelpamp.

Ja bättre med en kommunal cykelpamp än en privatägd cykelpimp.

stärkt av diskussionen här på forumet har jag åter tipsat Gbg kommun att man nog borde överväga att modifiera de kommunala pumpstationerna (ja de är närmare 20 st nu i stan...), så att även däck med racingventiler kan ta del av den kommunala luften. Inget svar ännu dock.

Kanske skulle vi påbörja en egen insamling eller har vi annat förslag?

pepparkakan skrev:
> Kanske skulle vi påbörja en egen insamling eller
> har vi annat förslag?

Minipump med sig i ryggsäcken/väskan? :)

javissT!

-detta är naturligtvis en work around tills vidare men för min del är principen viktig här, att -alla ska med. Har man bestämt sig för att ta fram en kommunal pumplösning som skall serva stadens invånarna då tycker jag inte att det duger med en lösning som exkluderar 1/3 av den tänkta kundkretsen.

Man skulle faktiskt kunna hävda att det tom vore på sin plats att kommunen (i väntan p åen lösning) satte upp en varningstext kring pumpens tillkortakommande, för den som försöker pumpa sin presta/racing (ni vet när däcket plötsligt är halvtomt om kvällen och man vill bara hem..) ett pumpförsök då innebär att däcket inom en tiondels sekund är helt tomt...

pepparkakan skrev:
> javissT!
>
> -detta är naturligtvis en work around tills
> vidare men för min del är principen viktig här,
> att -alla ska med. Har man bestämt sig för att
> ta fram en kommunal pumplösning som skall serva
> stadens invånarna då tycker jag inte att det
> duger med en lösning som exkluderar 1/3 av den
> tänkta kundkretsen.

Det jobbiga med planekonomi är just att man tittar till kvantitet istället för kvalitet. Bättre vore om man kollade på vilka som cyklar aktivt och som rent krasst oftast kommer vilja använda pumpen. Nu i slutändan betalar de som har nytta av pumpstationer för att folk som inte har nytta av pumpstationer.

Jag tror ändå att det är hyfsat rätt tänkt. En större andel av oss som kör med racerventiler är nog lite mer kräsna vad gäller däcktryck. Jag vet inte vad de ger ifrån sig i nuläget men mer än 4-5 bar kan jag inte tänka mig, det skulle bli för mycket för alla standardcyklar med halvbreda däck. Lite i minsta laget om man kör med smalare däck och i högsta laget om man har breda däck och är mån om komforten.

Jag har då lyckats pumpa mina cyklar (alla presta) på pumpstationerna i gbg, inte testat alla men på Stigbergstorget, Kungssten & Linnégatan har det funkat. Kanske har jag gjort fel så att det blivit rätt! :) -man måste ju starta igång kompressorn på dom med knappen innan man pumpar, annars blir det plattdäck.

Problemet som jag stött på är att dom inte lyckas pumpa tillräckligt hårt för landsvägshojjen, dom pumpar inte mer än 3,5-4bar-ish.

Tillbaka
Topp