Kompabilitet olika drev på FSA

JAXL

Medlem
Hej
Jag har ett FSA-vevparti, sånt modular parti. Med singelklinga fram, någon som vet vilka drev som passar på detta vevparti mer än FSAs egna?
Det jag behöver är ett drev som passar och är större än 38t.

Troligtvis ingen kompatibilitet alls. FSA har utvecklat många "standard" till vevparti som ingen andra tillverkare gör (eller får göra?) klingor till.

Men vad menar du med modulär?
Bild?

Screenshot_20220121-142613.png

Troligtvis ingen kompatibilitet alls. FSA har utvecklat många "standard" till vevparti som ingen andra tillverkare gör (eller får göra?) klingor till.

Men vad menar du med modulär?
Bild?
Menar direktmonterad, modellen/typen verkar kallas 'modular' av FSA, men hittar väldigt litet utbud, med största klinga på 38t. Jag vill ha klinga på 40+

Samt att mönstret på fästet verkar ju vara nåt som FSA hittat på för att inte kunna funka med annat...

Visa bilaga 534446

Menar direktmonterad, modellen/typen verkar kallas 'modular' av FSA, men hittar väldigt litet utbud, med största klinga på 38t. Jag vill ha klinga på 40+

Samt att mönstret på fästet verkar ju vara nåt som FSA hittat på för att inte kunna funka med annat...

Precis!

Jag hatar FSA, och egen "standard" är en anledning till det, så jag skulle byta hela vevparti. Och om FSA har ingen större drev så har du ingen val.

Jag verkar inte gilla FSA jag heller...

Egentligen så håller jag mest på med retro cyklar, men har nu en modern gravel med boost axlar.
Någon som vet om det behövs speciella vevarmar för detta? Dvs om de behöver vara bredare

Jag verkar inte gilla FSA jag heller...

Egentligen så håller jag mest på med retro cyklar, men har nu en modern gravel med boost axlar.
Någon som vet om det behövs speciella vevarmar för detta? Dvs om de behöver vara bredare

Gravel med boost?

EDIT: glömde att nu också gravelbike (måste) har Boost.

Det brukar bara vara kedjelinjen som åker ut 3 mm med Boost. På Sram är det klingor som har olika offset. Tror att Shimano har olika vevparti till Boost och icke-Boost.

Yes, gravel med boost. Det är en Breezer radar X.
Den är mer som en mountainbike på många sätt, plats för 2,2 tums däck osv

Gravel med boost?

EDIT: glömde att nu också gravelbike (måste) har Boost.

Det brukar bara vara kedjelinjen som åker ut 3 mm med Boost. På Sram är det klingor som har olika offset. Tror att Shimano har olika vevparti till Boost och icke-Boost.
Då ska jag fundera på att byta hela vevpartiet till något äldre med vanlig bcd och fem bultar.
Det är BSA hänga på vevlager, så borde ju kunna justera bredden med hjälp av vilket vevlager isåfall. Tänker jag rätt?

Vet inte om FSA använder 24 mm axel. Då skulle Shimano vevar passar direkt i samma vevlagret.

Tror att bredden alltid är samma.

Ja vet inte om det finns icke-DM vevparti med Boost.

Perfekt ju! Men vet du om det finns för FSA?
Har hittat nåt märke som hette Camo-nånting, men självklart passade bara deras klingor, och de fanns inte i större storlekar

Hej
Jag har ett FSA-vevparti, sånt modular parti. Med singelklinga fram, någon som vet vilka drev som passar på detta vevparti mer än FSAs egna?
Det jag behöver är ett drev som passar och är större än 38t.

Jag har ett FSA SL-K modularparti 2X på lvg-cykeln och är svårt nöjd.
Men tror inte att du kommer hitta annat än FSA, det verkar gälla för alla direct-mount klingor att de enbart passar eget fabrikat. ( om inte någon utomstående börjat förstås)
F.ö. bör det vara 30 mm vevaxel.

Det verkar som ingen annan än de själva gör en adapter till detta vevparti. Deras egna är dock till dubbla framdrev…

Denna hade jag inte sett. Tror inte att det är en problem att det är till dubbla framdrev. Man kan använda bara ytterdrevet och då få man kanske också rätt kedjelinjen till Boost. Jag vet dock inte om det finns större drev än 38t till 96 mm bcd.

Då ska jag fundera på att byta hela vevpartiet till något äldre med vanlig bcd och fem bultar.
Det är BSA hänga på vevlager, så borde ju kunna justera bredden med hjälp av vilket vevlager isåfall. Tänker jag rätt?

Är det inte MegaEvo på vevlagren? Då passar inte det vanliga HT2verktyget, diametern på lagren är större.
Sen tror jag det behövs ett https://www.bike24.com/p2313913.html för att passa drevets låsring. Nån kan möjligen hitta ett annat passande verktyg, jag har letat men inte hittat nåt annat som sägs passa.

Asså shit vad alla märken är inkompatibla nuförtiden... Även om det är ett bredare utbud nu än förr så är det ändå ett snävare utbud på samma gång

Ja jävlar du, det är samma fäste!
Då finns det faktiskt drev som TS efterfrågar:

Wolftooth, fin!

Men det står 44 mm chainline, medan Boost chainline är 52 mm. Drevet på bilden verkar dock har 0 mm offset. Är linjen där drevet monteras 11 mm längre ut på ett MTB än på ett lvg vevparti?
Om offset är noll får man 55 mm chainline på en MTB vevparti (vet inte vilken offset en FSA MTB vevparti har). Det skulle funka bra, förutom på största drevet bak.

Asså shit vad alla märken är inkompatibla nuförtiden... Även om det är ett bredare utbud nu än förr så är det ändå ett snävare utbud på samma gång
Jag har gjort det enkelt för mig på mina cyklar och kör Shimano rakt över på hela drivlinan. Då kan man kolla i deras kompatibilitetstabell vad som fungerar:

Jag antar att samma taktik fungerar för SRAM och Campagnolo.

Jag har gjort det enkelt för mig på mina cyklar och kör Shimano rakt över på hela drivlinan. Då kan man kolla i deras kompatibilitetstabell vad som fungerar:

Jag antar att samma taktik fungerar för SRAM och Campagnolo.
Det var det jag menade med att utbudet blir snävare, då du endast har Shimano att välja mellan. Ingen kritik emot dig, menar bara att tillverkarna målar in sig själva i varsina hörn.

Det var det jag menade med att utbudet blir snävare, då du endast har Shimano att välja mellan. Ingen kritik emot dig, menar bara att tillverkarna målar in sig själva i varsina hörn.

Det finns dock riktigt många tillverkare som gör klingor till Shimano och Sram standard. Jag har just nu fyra cyklar i familjen med vevar med Sram DM-koppling (varav två från Sram) och alla har icke-Sram drev från fyra olika tillverkare.

Tillbaka
Topp