Kona Honzo - The tråd

Jensen

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Inte vet jag vad man ska kalla det när vi pratar om epicen. "Dålig kvalitet" kanske är korrekt benämning. "Mindre bra kvalitet" kanske. För jag begriper inte att cykelramar håller så bra som de faktiskt gör.
Utmattning är ju att det böjts fram o tillbaka tills det går av. I ditt fall med epicen är det ju snarare att det gått sönder pga att det ä för svagt. Antingen pga konstruktionsmiss, veck i kolfibern eller annan unernåtlig kvalite just där. Skulle jag säga. Mem vad vet jag :-)
 
Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Jag läste någon stans att absolut max bredd på däcket bak på en Honzo kolfiberram är Maxxis Minion DHF 2,3. Men att där skulle då alltså gränsen gå. Inget bredare än det. Det här lämnar ju naturligtvis öpper för typ 1 miljon följdfrågor. Fälgbredd tex?

Men är det någon som har koll. Är det här breda däck? Eller erkänt smala?
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Jag tror att det är ganska begränsat vad man kan ha både när det kommer till däck och vilken kedjering du kan använda.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Jag har lite taskig magkänsla för kolfiberramen helt enkelt. Jag kan inte riktigt förklara. Kanske har det att göra med att hela min Honzofundering började med att jag ville ha en billig ram att hänga på överblivna komponenter på. Sedan eskalerade det.

En annan fråga jag har funderat lite över. Hur ska jag tänka storleksmässigt. Jag är 186cm lång. Och hittills i min cykelkarriär har jag aldrig haft en ram med så lång reach som en Honzo L. Längdmässigt borde den alltså räcka till. Men samtidigt så skvallrar höjden på ramen att den är i minsta laget till mig. Går jag upp på XL så går ju reachen från 475 till 510. 510 är ju helt galet långt. Då måste man väl ändå gått över gränsen känner jag. Eller?

Är det något med geon på den där ramen som gör att man helt plötsligt vill ha enormt lång reach?
 

Makten

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Jag läste någon stans att absolut max bredd på däcket bak på en Honzo kolfiberram är Maxxis Minion DHF 2,3. Men att där skulle då alltså gränsen gå. Inget bredare än det. Det här lämnar ju naturligtvis öpper för typ 1 miljon följdfrågor. Fälgbredd tex?

Men är det någon som har koll. Är det här breda däck? Eller erkänt smala?
Är DHF 2,3 lika stort/litet som DHR II 2,3 (vilket man kan misstänka) så sväller det skapligt med breda fälgar. Jag har det bak på 35 mm innerbredd och då mäter det 61 mm över casingen. Alltså prick 2,4".

Edit: Casingen är för övrigt något bredare än kantdobbarna i det fallet.
 
Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Sådär ja, nu har jag lite försiktigt preliminärt bokat en aluram. Så nu kan ni ju börja skriva om kolfiberramen, hur bra den är osv.
 

glitch

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Jag läste någon stans att absolut max bredd på däcket bak på en Honzo kolfiberram är Maxxis Minion DHF 2,3. Men att där skulle då alltså gränsen gå. Inget bredare än det. Det här lämnar ju naturligtvis öpper för typ 1 miljon följdfrågor. Fälgbredd tex?

Men är det någon som har koll. Är det här breda däck? Eller erkänt smala?
Som sagt tidigare varför ringer du inte drop in bikea och frågar? Jag vill minnas att demon de hade förut hade 2.25" bak och det såg tight ut så 2.3 är nog gränsen.

Om du vill ha en lätt kul kol ht, har du kolla på Sonder Transmitter?
 

paxel

Medlem
Kona Honzo - The tråd
Var förbi dropinbikes i förra veckan och på alu-ramen var det ganska bra med utrymme mellan ram och det 2,35-däck som satt på. Gissningsvis kan man gå upp lite.
Läste en recension https://www.bikemag.com/gear/mountain-bikes/hardtail-bikes/review-kona-honzo-st/ där de skrev att stålramen tar lite bredare bäck, upp till 2,8.
Lite därför jag är sugen på en Honzo i stål men då blir det att beställa från Staterna eftersom de inte säljer stålramar i Europa i år.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Stålhonzon och aluhonzon verkar ju ha närmast identisk design vid vevpartiet med den där platta sektionen på kedjestaget mellan bakdäck och drev. Det kan väl inte skilja mer än ytterst lite i däckutrymme i bakgaffeln? Eller?
 

paxel

Medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Stålhonzon och aluhonzon verkar ju ha närmast identisk design vid vevpartiet med den där platta sektionen på kedjestaget mellan bakdäck och drev. Det kan väl inte skilja mer än ytterst lite i däckutrymme i bakgaffeln? Eller?
Av vad jag har läst på nätet och av de mailsvar jag har fått så är det mindre utrymme i alu-ramen än i stål-diton. Sen hur stor skillnaden är är ju en annan fråga.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Nu är min aluram hemma på säker mark. Men den kom visst utan headset. Är det någon som har en aning om vad det ska vara för headset till en Honzo alu 2017? Och var får man tag på ett prisvärt sådant?
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Enligt vad jag hört/läst så väger en aluram ca 40% mindre än stålramen. Om stålramen väger ca 3kg så borde ju då aluramen väga ca 1,8kg. Och jag tror att kolramen väger ca 1,4kg. Men nu kanske det inte är främst vikten som gör att man väljer kol.

Men det lutar åt alu för min del. Det känns enklast. Jag tror dessutom att den har vanligt gängat BB. Bombproof. Skulle jag fatta tycke för geometrin så kan man ju alltid slå till på en kolram nästa USA-resa.

Jag kan nu korrigera min själv. Jag vägde precis min aluhonzo. En helt ren ram väger 2050g i storlek L. Ett aluminiumspett, skulle man kunna säga.
 

paxel

Medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Nu är min aluram hemma på säker mark. Men den kom visst utan headset. Är det någon som har en aning om vad det ska vara för headset till en Honzo alu 2017? Och var får man tag på ett prisvärt sådant?
Köpte du från USA? Vad fick du ge?
 

Jensen

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Oggler sa:
Enligt vad jag hört/läst så väger en aluram ca 40% mindre än stålramen. Om stålramen väger ca 3kg så borde ju då aluramen väga ca 1,8kg. Och jag tror att kolramen väger ca 1,4kg. Men nu kanske det inte är främst vikten som gör att man väljer kol.

Men det lutar åt alu för min del. Det känns enklast. Jag tror dessutom att den har vanligt gängat BB. Bombproof. Skulle jag fatta tycke för geometrin så kan man ju alltid slå till på en kolram nästa USA-resa.

Jag kan nu korrigera min själv. Jag vägde precis min aluhonzo. En helt ren ram väger 2050g i storlek L. Ett aluminiumspett, skulle man kunna säga.
lär ju inte gå av i första taget :D
 

peter7256

Ny medlem
Kona Honzo - The tråd
Register a new 2017 Kona bike within three months of purchase, and the original owner qualifies the Kona frame for a free Lifetime Warranty. Note: this does not apply to Kona Carbon models.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
paxel sa:
Oggler sa:
Nu är min aluram hemma på säker mark. Men den kom visst utan headset. Är det någon som har en aning om vad det ska vara för headset till en Honzo alu 2017? Och var får man tag på ett prisvärt sådant?
Köpte du från USA? Vad fick du ge?
Ja, vad kostade ramen egentligen. Det är väl en fråga jag borde kunna svara på. Jag tror att den från början kostade 430 USD. Men sedan tillkom det lite skatt och frakt och administrativa avgifter för betalning samt för min del bagageavgift på flyget hem från USA så jag tror att det landade på ganska precis 500 USD innan ramen var hemma. Men då fick jag tydligen inte med något headset. Men bakaxel, sadelklämma, shims till 31,6mm stolpe samt växelöra följde med. Eftersom ramen inte säljs i sverige över huvud taget så var det väl värt pengarna kan jag känna.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Kan man använda ett vanligt gammalt Hollowtech II vevparti på en boostram? Närmare bestämt på en Honzo? Dvs ett gammalt tredelat parti. Fast att man bara använder mellandrevets plats alltså? Funkar det tror ni?
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Det som är så förbaskat irriterande är att man måste montera ett vevlager för att prova. Funkar det inte så har jag köpt ett vevlager helt i onödan. Och det går ju knappast att använda.

Kedjelinjen är jag inte så orolig för. Jag funderar snarare på om drevet gör fritt för ramen osv.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Nu kan jag besvara en del av mina egna frågeställningar högre upp i tråden.

1) Ett gammalt hedeligt 3-delat shimano Hollowtech II - vevparti passar på en Honzo i alu. Boost till trots. Men man måste slipa ner skruvtornen för lilldrevet. De tar i annars.

2) 38t på mittendrevets plats går fritt för ramen. Men det är så ända in i bängen precis. Det kanske tar i när man lägger lite kraft på det hela.

Har Kona trollat på något vänster? Korta kedjestag. Bra med utrymme för däck. Bra med utrymme för vevparti och drev. Det brukar alltd vara något av de där som får stryka på foten.
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Nu är min Honzo up and runnning. Vad märkligt det känns att vara tillbaka på en HT efter ett par år på FS.

Det som är mest slående med ramgeomterin tycker jag sadelläget är. Det känns ju som att vinkeln på sadelröret är närmast helt vertikalt. Jag har alltid gillat att ha sadeln långt fram. Men nu känner jag faktistk att jag skulle behöva en setbackstolpe för att få bak sadeln lite.

Man undrar ju lite smått huruvida geometritabeller stämmer. När jag jämför sadelläget (läget på stolpens huvud) mellan min Epic och Honzon så skiljer det ju enormt mkt. Jag skulle tippa på att det rör sig om 70-90mm (återstår att mäta mera noggrant). Det känns som väldigt mkt mera än vad de 1,5 graderna i skillnad borde ge. Kanske att olika tillverkare mäter på olika sätt. Sag osv.
 

desmo

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Jag lyfter tråden..

Min Honzo är ju på första sidan. Numera med repor, dropper, spd-pedaler och så.
För stigåka gör den allt jag vill. Men jag har ändå en önskan om att åka snabbt på långlopp då och då. Jag vet att rätt svar är N+1 men... Hur långsam kommer jag vara/känna mig på Honzon jämfört med en kolfiber-xc-raket? Jag behöver få ner fronten för att få en bättre race-position. Och snabbare däck är ju enkelt. Men räcker det? Eller kommer tanken om att "jag skulle vara mycket snabbare på en kolfiber-xc-raket" ta över helt?
 

Oggler

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Kanske ett sent svar...

Med rätt hjul och däck på en Honzo så har jag svårt att förstå varför det skulle vara så mkt långsammare än ett kolfiberspjut. Frågan är om det ens är mätbart. Kör du med 100mm-gaffel ifram så kan jag inte heller förstå varför det skulle vara svårt att få till en "race-position".

Din fråga var förstås huruvida du känner dig långsam på en Honzo. Det kan ju vara en helt annan femma.
 

desmo

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Oggler sa:
Kanske ett sent svar...

Med rätt hjul och däck på en Honzo så har jag svårt att förstå varför det skulle vara så mkt långsammare än ett kolfiberspjut. Frågan är om det ens är mätbart. Kör du med 100mm-gaffel ifram så kan jag inte heller förstå varför det skulle vara svårt att få till en "race-position".

Din fråga var förstås huruvida du känner dig långsam på en Honzo. Det kan ju vara en helt annan femma.
Nu är ju tävlingssäsongen så gott som slut. Så nu får de köttigare däcken sitta kvar.
Jag har en FOX34a med 120mm slag i fronten och känner mig alldeles för upprätt. Kraft i pedalerna får jag nog, men känner mig som ett vindfång (men det gör man kanske alltid på mtb?).
Nu får jag ju hela härliga vintern på mig att fundera vidare :D
 

EchoDelta

Ny medlem
Kona Honzo - The tråd
Honzo ram från 2016.
Dönat omkring lite i ängårdsbergen och ett par vändor till Isaberg.
Svetsarna där sadelstagen möter sadelröret. Bara lite sprucken färg pga flex eller utmattning? Eller har jag knäckt den?

Underlag skickat via åf till kona för bedömning.
Kan återkomma här om intresse finns.
 

Bilagor

Kona Honzo - The tråd
Snabb lite akut fråga..
Blir med ny cykel imorrn, hittade köpare på min honzo st 2013.
vad säljer jag ramen för?

hela cykeln?
Sitter nya slx växlar på, lager i hjul och vevlager är trötta dock.

Jag har till tidigt imorrn att komma på ett vettigt prisförslag.

Tacksam för svar =0
 
Kona Honzo - The tråd
Jag vill inte ta nått överpris, lr under hen vill givetvis ej betala för mycket.
Affären blev iag avslutad och båda parterna är tillfreds.
hittade lite referenser på det stora internetet..
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer