Okej, jag väntade inte till maj och torra förhållanden utan har provcyklat Process 153 29 AL/DL (pris ~38kkr) i ett sörjigt Änggårdsbergen idag. Ska brasklappa direkt att det var såpass lerigt och halt att det inte gick att köra så fort att det går att utvärdera en sån här högfartsmaskin. Så jag kommer t ex inte uttala mig om gaffel och bakdämpare. Men kunde iaf köra tillräckligt på bekanta stigar för att känna en hel del andra intryck.
+Den är riktigt trampeffektiv. I öppna läget på bakdämparen klättrade den mer effektivt och gungfritt än min Spitfire V2 som referens. Länkaget känns bra och den branta sadelrörsvinkeln också. Behövde inte använda klätterläget på bakdämparen alls.
+Geometrin är bra. Reach 475mm ihop med 40mm styrstam ger ungefär samma längd som mina 455+60mm på Large Spitfire V2. (Fast högre stack height då because 29" 160.) Ihop med 66 HA blir hjulbasen ganska lång, men 51mm offset och framförallt 425mm korta kedjestag gör att den svänger rätt hyfsat. Eller på svenska, det är en rolig cykel att köra utför på. :) De korta stagen gjorde mycket. Bytte lite med Håkan under turen och hans Evil the Following med 432mm kedjestag kändes mindre rolig att svänga in trots ca 30-40mm kortare reach och hjulbas. Following är f ö en trampraket med 120mm slag så är en bra referens. Den är såklart rappare än Konan på lättare stigar men föredrar ändå klätterpositionen med det branta sadelröret och längre reachen på Konan.
+Ramen är tokstyv, särskilt bakändan. Jättelager med låsning inifrån så att de fysiskt inte KAN gänga/glappa upp är intressant. Den här hojen kommer troligen hålla länge och problemfritt
+GX eagle är klockrent, förutom tung kassett
-Ramen är toktung. 3,8kg utan dämpare enligt Kona, i medium. Så kring 4kg + dämpare för en L.. Nu är statisk vikt inte det viktigaste men det är ändå vikt att släpa på. Summan ihop med jättekasset bak och tåligt bakhjul och stabila däck blir hög. Vi vägde denna Large till 16,2kg med tunga Saint-pedaler (500g) och 29-slang fasttejpad på ramen (~250g). Så uppåt 15,5kg komplett för en Large. Det är en del. Och den här hojen verkar ha kolfiberlänken som inte ickemedia-versionen ska ha, så den lär vara ytterligare något hekto tyngre är jag rädd. Hållbarheten lär vara bombproof så beror på hur man prioriterar. Det ska sägas att vikten förvånade mig, den trampar inte som en 16kg-hoj utan känns rappare än så när man är på rull.
-Den verkar inte säljas som lös ram och de kompletta specarna känns inte klockrena. Mtbstore verkar dock sikta på att erbjuda att uppgradera internals i Yarin till nya Lyrik-Chargern direkt vilket jag hade nappat på om jag köpt den.
+/- Den är jäkligt kapabel, Enduro29 med 150-160mm slag och lång hjulbas kräver rätt mycket stig för att det ska kännas levande och på gränsen. Allt vi körde i Änggårdsbergen kändes rätt odramatiskt så jag tycker fortfarande det är lite för mycket hoj för hemmacykling. Man måste kasta in en del stora berg i mixen man cyklar för att det ska bli rätt.
Summan efter ett par timmar på hojen är att den överraskade mig med att vara mer nimble än jag trodde för ett sånt monster. Kändes mer trampeffektiv och roligare än en Enduro 29 i skogen.
Jag gillade den tillräckligt mycket för att överväga den faktiskt. Fast jag skulle isf behöva hitta ett sätt att få ner vikten lite. Troligen satsa på så lätta hjul och däck jag vågar för hemmacykling, låg roterande massa gör mest. Ca 1800g hjul och 850-900g däck ist för 1000+. Den kommer fortfarande landa runt 15+pedaler men om hjulen är lätta gör det inte så mycket och med den här trampeffektiviteten kan den förhoppningsvis isf ändå kännas hyfsat rapp. Funderar också på om en 150-gaffel kunde vara roligare hemma. Få 66,5-67HA ist för 66 och lite lägre vevlagerhöjd, runt 340 ist för 346. För rappare kurvtagning. Och 150 slag f/b.
Oväntat bra skulle jag säga!
Instabild från idag (innan regnet), foto Odbro.
http://www.thepicta.com/media/1605096546176479259_372897024
Ps. Snälla Kona, gör en 134-version av den här! Ds.