kona process 2018

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
kona process 2018
larsaw sa:
xdr sa:
larsaw sa:
Om ni har lite is i magen så släpper nog Kona en ny 134'a med stor hjul vad det lider (eller konkurrerar dom ut HeiHei då?)
Iaf hoppas jag det, torde bli en perfekt stigcykel för våra svenska anti-rådjursstigar...

App App app. Blanda inte in mig i Westmans traktorfantasier, jag är fullt nöjd med mina småbarnshjul.

Nä tänkte mer på West + H som verkar sikta på samma typ av psyckel ;)

Jag ville bara göra det extra tydligt att jag inte tillhör samma släkte, dvs de som faktiskt kan cykla.

kona process 2018
larsaw sa:
xdr sa:
larsaw sa:
Om ni har lite is i magen så släpper nog Kona en ny 134'a med stor hjul vad det lider (eller konkurrerar dom ut HeiHei då?)
Iaf hoppas jag det, torde bli en perfekt stigcykel för våra svenska anti-rådjursstigar...

App App app. Blanda inte in mig i Westmans traktorfantasier, jag är fullt nöjd med mina småbarnshjul.

Hehe, korrekt analys. Ute efter en kortslagig-ish bus-29 med modern geometri.

Det är möjligt att det kommer en 134 29 faktiskt. Men troligen inte i år, och kanske blir det väl trångt i deras lineup när det redan finns en Hei Hei Trail med 140mm slag, fast 27.5? Jag tror att det är rent affärsmässiga beslut som ligger bakom strykandet av Process 111. Även om den var universellt hyllad är antalet köpare som jag och H. för få, de flesta efterfrågar mer slaglängd a la Luthman..

Lite förvånad att de gick på 150/160mm för Process 29 dock, 140 bak hade varit ännu bredare känns det som, både Trail och Enduro. Nu känns det som en mer renodlad Enduro-släde. De kanske har EWS-rejsambitioner?

kona process 2018
Westman sa:
larsaw sa:
xdr sa:
larsaw sa:

Det är möjligt att det kommer en 134 29 faktiskt. Men troligen inte i år, och kanske blir det väl trångt i deras lineup när det redan finns en Hei Hei Trail med 140mm slag, fast 27.5? Jag tror att det är rent affärsmässiga beslut som ligger bakom strykandet av Process 111. Även om den var universellt hyllad är antalet köpare som jag och H. för få, de flesta efterfrågar mer slaglängd a la Luthman..

Lite förvånad att de gick på 150/160mm för Process 29 dock, 140 bak hade varit ännu bredare känns det som, både Trail och Enduro. Nu känns det som en mer renodlad Enduro-släde. De kanske har EWS-rejsambitioner?

Mja, det rullar väl runt rätt många E29" som stighojar så speciellt förvånande är det väl inte?

kona process 2018
@H.: Min shortlist på möjliga kandidater i segmentet bus-29 med 120-140mm slag och kedjestag <=430mm ser ut som följer. Canfield Riot, Whyte T-129, Transition Smuggler 2018. Konan är wildcard men bygger nästan på att den kommer som lös ram då jag annars vill byta både gaffel och hjul och det blir ingen bra deal. Hoppas också att Stanton Switch FS kvalar in här men geon är inte släppt än.

DD-E_KIXYAEZlU-.jpg

Ska försöka prova Konan, Whyte och Canfield under hösten.

Saknas det någon raket på listan?

½OT så ser min 27.5-backup-lista ut som följer: Last Clay, Cube Stereo HPC FM 2018, Whyte T-130, BMC Speedfox Trailcrew, Cotic Rocket.

Senast ändrad:
kona process 2018
Luthman Photography sa:
Westman sa:
larsaw sa:
xdr sa:
larsaw sa:

Mja, det rullar väl runt rätt många E29" som stighojar så speciellt förvånande är det väl inte?

Jag kanske ska uttrycka mig så här - jag är lite förvånad över att så många enduro-29:or rullar som stighojar. :)

Men smaken är som baken och många köper mer hoj än de kanske egentligen behöver och tycker det känns bra med extra fuckup-marginal att ladda på i stök och bröt med. Var och en ska göra som de vill, och den som inte gör det ska tvingas till det.

kona process 2018
Om Specz bara skulle flacka ut gaffeln lite och sträcka ut reachen på stumpyn skulle den nog bli en riktig killer. Både snyggare och mer mångsidig än enduron.

kona process 2018
Westman sa:
Luthman Photography sa:
Westman sa:
larsaw sa:
xdr sa:
larsaw sa:

Jag kanske ska uttrycka mig så här - jag är lite förvånad över att så många enduro-29:or rullar som stighojar. :)

Men smaken är som baken och många köper mer hoj än de kanske egentligen behöver och tycker det känns bra med extra fuckup-marginal att ladda på i stök och bröt med. Var och en ska göra som de vill, och den som inte gör det ska tvingas till det.

Mjo, så är det väl. Det är väl bara att kolla midjebredden på genomsnittsskidan i sverige bland "balla" åkare, inte många som kör något unger 100mm där inte. För helt plötsligt en dag kommer det att bli bottenlöst snorkelpuder i Vemdalen.

kona process 2018
@Luthman: True that! Jag kör f ö 116mm fempunkts fullrockade Völkl One med typ 60cm markkontakt runt pjäxan även i pist så jag är skyldig. Den är iofs roligare att svänga med än en pistskida tycker jag, som inte kommer från skid- utan snowboardbakgrund. Åkte iofs 123mm Völkl Two och 130mm Armada Magic J i Hokkaido där det faktiskt var bottenlöst snorkelpuder. Och min Sick Stick var ändå roligare än båda.

Rolig är nog ett nyckelord när jag väljer utrustning. Tävlar ju inte längre så det är inte bara klockan som ger valet.

Senast ändrad:
kona process 2018
H. sa:
Om Specz bara skulle flacka ut gaffeln lite och sträcka ut reachen på stumpyn skulle den nog bli en riktig killer. Både snyggare och mer mångsidig än enduron.

Håller med. Stumpyn vore på riktigt den ultimata hojen om de bara gjorde den mer utförsvändlig... Hade de bara höjt BB:t också så att det gick att trampa vanlig stig utan att slå sönder pedalerna hade jag nog köpt min andra stumpy som nästa hoj.
Sjukt lekfull och rolig hoj.

kona process 2018
Westman sa:
@H.: Min shortlist på möjliga kandidater i segmentet bus-29 med 120-140mm slag och kedjestag <=430mm ser ut som följer. Canfield Riot, Whyte T-129, Transition Smuggler 2018. Konan är wildcard men bygger nästan på att den kommer som lös ram då jag annars vill byta både gaffel och hjul och det blir ingen bra deal. Hoppas också att Stanton Switch FS kvalar in här men geon är inte släppt än.

½OT så ser min 27.5-backup-lista ut som följer: Last Clay, Cube Stereo HPC FM 2018, BMC Speedfox Trailcrew.

Westman, vad gör Pole ointressant? För långa CS? Finns väl med 110mm bak som paras ihop med 140mm fram?

kona process 2018
soderblom sa:
Westman, vad gör Pole ointressant? För långa CS? Finns väl med 110mm bak som paras ihop med 140mm fram?

Jag gillar mycket av vad de gör, och för rejs lär de vara grymma. Men 450mm CS och hjulbas på 1250mm+ innebär en hoj som inte vill svänga så lätt. Och jag vill ha en hoj som är stabil men ändå initierar sväng lätt/känns lekfull.

kona process 2018
Westman sa:

½OT så ser min 27.5-backup-lista ut som följer: Last Clay, Cube Stereo HPC FM 2018, BMC Speedfox Trailcrew.

Ser också fram emot Stantons FS, men vart har du läst att den ska komma som 29'a? Tror mig än så länge bara läst att det är en 27.5'a dom bygger, å andra sidan vore dom (marknadsmässigt) knäppa i bollen om dom inte även gör en 29's variant...

Nya Evil The Following, samt Bionicons kommande Tyke borde vara med på er lista också. Uppenbarligen gillar åtminstonne en av er stålcyklar och då kan jag även rekommendera Swarf Cycles som knåpar på en kortslagig FS29'a. Dock bara The Following som kommer gå att beställa tills i år...

kona process 2018
soderblom sa:
Westman sa:

Om man har korta kedjestag som kriterium ryker väl Pålen direkt. Men det hade varit himla kul att testa en.

kona process 2018
larsaw sa:
Westman sa:

Ser också fram emot Stantons FS, men vart har du läst att den ska komma som 29'a? Tror mig än så länge bara läst att det är en 27.5'a dom bygger, å andra sidan vore dom (marknadsmässigt) knäppa i bollen om dom inte även gör en 29's variant...

Nya Evil The Following, samt Bionicons kommande Tyke borde vara med på er lista också. Uppenbarligen gillar åtminstonne en av er stålcyklar och då kan jag även rekommendera Swarf Cycles som knåpar på en kortslagig FS29'a. Dock bara The Following som kommer gå att beställa tills i år...

Jag siktar inte på ett ev byte förrän nästa år, eller jag träffar helt rätt på min önskelista. Har gjort en massa uppgraderingar på min Spitty V2 i år och den är fortfarande grym.

Har inte läst att Switch FS ska vara 29 nånstans, bara dragit slutsatsen själv från namnet (Switch 29 / 27.5 plus), kanske felaktigt?

Bionicon såg fasen helrätt ut. 130/140 med nästan perfekt geo. Kunde jag inte bara fått kapa 6-10mm från kedjestagen? Då hade jag klickat köp. Nu blir det en gofast-bike a la Spitty men 29. Jag kommer följa det och se vad den slutliga geometrin blir och om man kan få till en provcykling framöver, tack för tipset.
http://enduro-mtb.com/en/trail-enduro-bike-highlights-eurobike-2017/12/
Bionicon-EUROBIKE-2017-003-1140x760.jpg

Swarf såg helrätt ut till jag såg de fransk-långa kedjestagen. Inte för mig tyvärr.

Senast ändrad:
kona process 2018
Westman sa:
soderblom sa:

Jag gillar mycket av vad de gör, och för rejs lär de vara grymma. Men 450mm CS och hjulbas på 1250mm+ innebär en hoj som inte vill svänga så lätt. Och jag vill ha en hoj som är stabil men ändå initierar sväng lätt/känns lekfull.

Den verkar inte vara speciellt svängovillig om man läser rapporter på nätet. Lekfull är väl dock inte ordet som beskriver cykeln bäst.

kona process 2018
larsaw sa:
BTW, konstigt att Kona inte hängt på trenden med 42/44mm offset på 153-29'an? Det är ju det NYA SVARTA...

En anna grej jag funderat på är varför Kona inte gjort mer reklam för deras nya Freeride-Process 165: http://www.konaworld.com/process_165.cfm

Så där ja! Tur man kan räkna med http://www.vitalmtb.com/features/Th...as-Second-Generation-2018-Process-Lineup,2015
Förutom att dom kikar lite på 165'an så hittade jag följande mening:
Kona hinted at things to come when asked about a carbon 153 29 or an update to the 134. Keep an eye out! Sadly the Process 111 is no more.

kona process 2018
C-dale sa:
Vad är problemet? Om man har lite tid på sig är det ju bara att beställa en customram från Starling, Robot eller Nicolai t.ex:)

Där sa du nåt..!

Ion G13 är passande men börjar på cs 445mm, om dom ens kan gå ner på 415-420 som jag skulle vilja ha undrar jag hur mycket av slaglängden 133mm som blir kvar längst ut vid axeln. Pivot sitter inte koncentrerat runt vevlagret så jag kan bara göra en approximation.

F ö dyr, 2600 euro + customavgift och dämpare. Då blir Evil Following V2 faktiskt billig i jämförelse. (Men även den har lite längre cs än jag helst skulle vilja ha)

Senast ändrad:
kona process 2018
Westman sa:
C-dale sa:
Vad är problemet? Om man har lite tid på sig är det ju bara att beställa en customram från Starling, Robot eller Nicolai t.ex:)

Där sa du nåt..!

Ion G13 är passande men börjar på cs 445mm, om dom ens kan gå ner på 415-420 som jag skulle vilja ha undrar jag hur mycket av slaglängden 133mm som blir kvar längst ut vid axeln. Pivot sitter inte koncentrerat runt vevlagret så jag kan bara göra en approximation.

F ö dyr, 2600 euro + customavgift och dämpare. Då blir Evil Following V2 faktiskt billig i jämförelse. (Men även den har lite längre cs än jag helst skulle vilja ha)

Orange har gjort om Segment och kallar den før Stage 4 nu.
Kanske passar in.

/Anders

kona process 2018
..å andra sidan har jag en buskul ht med hyperkorta kedjestag och tokflack styrvinkel så en FS kommer ju bli valet på lite längre turer och i alperna. Då är inte lika extremkorta stag bara en fördel.

Tillbaka till Kona 2018 kanske..

kona process 2018
"Korta kedjestag är jättebra om man inte kör så fort." För att citera en ganska snabb svensk endur-ho cyklist. :)

Jag kan inte påstå att jag upplevde stage 5an som speciellt trögstyrd, visserligen körde jag den inte på milslånga switchbackstigar i alperna. Jag tycker att fördelarna med lite längre kedjestag överväger nackdelarna. Stabilare, snabbare och mer awesome. Men smaken är ju som baken. Hårig, snårig och fylld med smuts.

kona process 2018
Haha, jag skulle vända på det och säga att man behöver vara lite snabbare cyklist för att kunna köra snabbt trots korta. ;) Ingen i det här landet är lika snabb som Robin (och få i världen) så det är rätt meningslöst att basera sitt hojval på vad som är bra för honom/bra i EWS. Stigarna i Änggårdsbergen och Delsjöområdet ser inte ett dugg ut som de i Whistler eller alperna och jag tror knappast dina stigar gör det heller Luthman. De farter en genomsnittlig happyit håller i skogen är också tomgångsfart för Robin och då är som han själv säger korta kedjestag bra. :)

Och om awesome ska vara ett argument så är det kota som vinner. Åka bakhjul är mer awesome än att åka rakt fram och monstertrucka i min bok.

Larsa, att initiera sväng och vrida runt hojen med höften är fysiskt lättare med kortare avstånd vevlager-axel, det är fysik och handlar inte om att lägga ner mer. Givet samma nerlägg och kraft på inre styret kommer en hoj med kortare rear center svänga in snabbare, eller omvänt det krävs mindre tryck för att byta riktning.

Men ja, skulle jag rejsa hade jag gått på runt 435 för mer högfartsstabilitet. Det är en kompromiss mellan svängbar och stabil helt klart.

Rekommenderar er alla att prova en hoj med riktigt korta resp en med riktigt långa och se om ni tycker nåt är roligare. Om inte kan ni köpa en Trek/Santa Cruz, dom ligger nästan alltid mitt i fåran med tråkig mellanmjölks-geo. Dvs bra geo om man vill ha nåt som funkar överallt och inte sticker ut. :)

Senast ändrad:
kona process 2018
Min nya 29a kommer ha 430 om jag inte minns fel. Min nuvarande har 450. Så det blir rätt rejäl skillnad. Ska bli väldigt spännande att testa skillnaden.

kona process 2018
Westman sa:
Haha, jag skulle vända på det och säga att man behöver vara lite snabbare cyklist för att kunna köra snabbt trots korta. ;) ......
Stigarna i Änggårdsbergen och Delsjöområdet ser inte ett dugg ut som de i Whistler....

Och om awesome ska vara ett argument så är det korta som vinner. Åka bakhjul är mer awesome än att åka rakt fram och monstertrucka i min bok.

Larsa, att initiera sväng och vrida runt hojen med höften är fysiskt lättare med kortare avstånd vevlager-axel, det är fysik och handlar inte om att lägga ner mer. Givet samma nerlägg och kraft på inre styret kommer en hoj med kortare rear center svänga in snabbare, eller omvänt det krävs mindre tryck för att byta riktning.

Men ja, skulle jag rejsa hade jag gått på runt 435 för mer högfartsstabilitet. Det är en kompromiss mellan svängbar och stabil helt klart.

Rekommenderar er alla att prova en hoj med riktigt korta resp en med riktigt långa och se om ni tycker nåt är roligare....

Helt rätt West, våra stigar ser inte ut som "elswhere", och du har absolut en poäng i att det är kul med cyklar med apkorta kedjestag (min förra hade 419mm men var också en 26'a, så det går inte riktigt att jämföra), dock så klarar jag alla knixa stigar på nuvarande FS29'a (med 440mm CS). Hur kan det komma sig? Jo för jag har anpassat min teknik efter cykelns förutsättningar... Mer nerlägg helt enkelt ;)
På liknande sätt måste en ju anpassa tekniken att trampa i tekniska uppförsbackar med en hoj med korta kedjestag. Kompromisser helt enkelt...
Om korta CS och 29" är en viktig faktor för dig så är det väl bara Riot och nya Process 29'an som platsar.

kona process 2018
larsaw sa:
Westman sa:
Haha, jag skulle vända på det och säga att man behöver vara lite snabbare cyklist för att kunna köra snabbt trots korta. ;) ......
Stigarna i Änggårdsbergen och Delsjöområdet ser inte ett dugg ut som de i Whistler....

Och om awesome ska vara ett argument så är det korta som vinner. Åka bakhjul är mer awesome än att åka rakt fram och monstertrucka i min bok.

Rekommenderar er alla att prova en hoj med riktigt korta resp en med riktigt långa och se om ni tycker nåt är roligare....

Helt rätt West, våra stigar ser inte ut som "elswhere", och du har absolut en poäng i att det är kul med cyklar med apkorta kedjestag (min förra hade 419mm men var också en 26'a, så det går inte riktigt att jämföra), dock så klarar jag alla knixa stigar på nuvarande FS29'a (med 440mm CS). Hur kan det komma sig? Jo för jag har anpassat min teknik efter cykelns förutsättningar... Mer nerlägg helt enkelt ;)
På liknande sätt måste en ju anpassa tekniken att trampa i tekniska uppförsbackar med en hoj med korta kedjestag. Kompromisser helt enkelt...
Om korta CS och 29" är en viktig faktor för dig så är det väl bara Riot och nya Process 29'an som platsar.

Är helt enig, det är för- och nackdelar och väldigt mycket kompromiss. Uppför är klart bökigare med riktigt korta, lite beroende på effektiv sadelrörsvinkel, reach mm. Ex Canfield har ju löst det på Rioten med att ha effektiv sadelrörsvinkel på 76-77 grader så man sitter längre fram i förhållande till vevlagret än på många med längre stag och ngt mindre tokbrant sadelrör. Allt är en helhet som ska lira ihop. Klättra på teknisk stig ska ju också fungera.

Återstår att se efter att ha testat dom två om det är så kul som jag tycker det är på 26/27.5 med korta kedjestag och ffa hur Canfielden klättrar. Konans är inte så korta att jag är fundersam, det är ju bara 5mm kortare än andra etablerade välklättrande 29or som ex Whyte T-129. Kortaste jag kört på 29 hittills är f ö 437 om jag minns rätt, de flesta har legat runt 440-450mm.

Som referens kör jag 415mm på min 27.5 Stanton Switchback och den klättrar hyfsat bra trots det, och är s-v-i-n-r-o-l-i-g utför och på kurviga stigar. Ibland önskar jag att jag hade en modernt lång variant på min gamla Cannondale Prophet (420mm stag, 330mm bb, 67 gaffelvinkel, 140mm slag) -06. Den var före sin tid, jämfört med en modern stighoj är det bara reach som är kort, och hjulen som är en bråkdel för små. Den var också riktigt lekfull och rolig.

Senast ändrad:
kona process 2018
Jo om du har lyxen att kunna testköra en Riot vore det ju super!
Glöm inte att skriva av dig hur den kändes, har den som någon slags drömcykel. Och familjen planerar "as we speak" att dra till US om något år, kanske pappsen skulle få köpa sig den där ramen då...

kona process 2018
larsaw sa:
Glöm inte att skriva av dig hur den kändes, har den som någon slags drömcykel. Och familjen planerar "as we speak" att dra till US om något år, kanske pappsen skulle få köpa sig den där ramen då...

Will do! Inväntar något torrare förhållanden så man faktiskt kan känna nåt och inte bara glida omkring i sörja..

kona process 2018
Westman sa:
larsaw sa:

Will do! Inväntar något torrare förhållanden så man faktiskt kan känna nåt och inte bara glida omkring i sörja..

Typ maj 2018 då?=)

kona process 2018
Tillbaka on topic:
Efter att ha läst denna (för övrigt riktig fina) artikel i https://nsmb.com/articles/2018-kona-process-carbon/

Så fastnade jag här:
New Spring Curve
Coil-shock friendliness was only one thing Kona was chasing with the new Process 153. They also wanted to improve on its pedaling capability, so increased anti-squat was on the list, too.
...
So the new curve, then. Kona tells us that the top of the leverage curve is nearly regressive. The reason for that is that when you're sagged on the bike, they want you to be at the least progressive part of the curve so that you get good small bump feel when sitting on the bike. After that first 30% of travel, it is close to the leverage curve of the old Process. Eureka moment - tune the curve for small bumps at the sag point, not the point you feel when you push down on the seat on the showroom floor. Good one, Kona.

Om dom gjort första delen på slaglängden regressiv, för att motverka luftdämparens initiala tröghet. Hur lirar det med att länkaget är "coil frendly"? Borde ju bli jättedåligt iom att en fjäder är linjär, är det tänkt att det ska vara tokmycket lågfartskompression för att kompensera detta, eller en hårdare fjäder?

Snillet spekulerar vilt innan fredagsölen...

kona process 2018
Okej, jag väntade inte till maj och torra förhållanden utan har provcyklat Process 153 29 AL/DL (pris ~38kkr) i ett sörjigt Änggårdsbergen idag. Ska brasklappa direkt att det var såpass lerigt och halt att det inte gick att köra så fort att det går att utvärdera en sån här högfartsmaskin. Så jag kommer t ex inte uttala mig om gaffel och bakdämpare. Men kunde iaf köra tillräckligt på bekanta stigar för att känna en hel del andra intryck.

+Den är riktigt trampeffektiv. I öppna läget på bakdämparen klättrade den mer effektivt och gungfritt än min Spitfire V2 som referens. Länkaget känns bra och den branta sadelrörsvinkeln också. Behövde inte använda klätterläget på bakdämparen alls.

+Geometrin är bra. Reach 475mm ihop med 40mm styrstam ger ungefär samma längd som mina 455+60mm på Large Spitfire V2. (Fast högre stack height då because 29" 160.) Ihop med 66 HA blir hjulbasen ganska lång, men 51mm offset och framförallt 425mm korta kedjestag gör att den svänger rätt hyfsat. Eller på svenska, det är en rolig cykel att köra utför på. :) De korta stagen gjorde mycket. Bytte lite med Håkan under turen och hans Evil the Following med 432mm kedjestag kändes mindre rolig att svänga in trots ca 30-40mm kortare reach och hjulbas. Following är f ö en trampraket med 120mm slag så är en bra referens. Den är såklart rappare än Konan på lättare stigar men föredrar ändå klätterpositionen med det branta sadelröret och längre reachen på Konan.

+Ramen är tokstyv, särskilt bakändan. Jättelager med låsning inifrån så att de fysiskt inte KAN gänga/glappa upp är intressant. Den här hojen kommer troligen hålla länge och problemfritt

+GX eagle är klockrent, förutom tung kassett

-Ramen är toktung. 3,8kg utan dämpare enligt Kona, i medium. Så kring 4kg + dämpare för en L.. Nu är statisk vikt inte det viktigaste men det är ändå vikt att släpa på. Summan ihop med jättekasset bak och tåligt bakhjul och stabila däck blir hög. Vi vägde denna Large till 16,2kg med tunga Saint-pedaler (500g) och 29-slang fasttejpad på ramen (~250g). Så uppåt 15,5kg komplett för en Large. Det är en del. Och den här hojen verkar ha kolfiberlänken som inte ickemedia-versionen ska ha, så den lär vara ytterligare något hekto tyngre är jag rädd. Hållbarheten lär vara bombproof så beror på hur man prioriterar. Det ska sägas att vikten förvånade mig, den trampar inte som en 16kg-hoj utan känns rappare än så när man är på rull.

-Den verkar inte säljas som lös ram och de kompletta specarna känns inte klockrena. Mtbstore verkar dock sikta på att erbjuda att uppgradera internals i Yarin till nya Lyrik-Chargern direkt vilket jag hade nappat på om jag köpt den.

+/- Den är jäkligt kapabel, Enduro29 med 150-160mm slag och lång hjulbas kräver rätt mycket stig för att det ska kännas levande och på gränsen. Allt vi körde i Änggårdsbergen kändes rätt odramatiskt så jag tycker fortfarande det är lite för mycket hoj för hemmacykling. Man måste kasta in en del stora berg i mixen man cyklar för att det ska bli rätt.

Summan efter ett par timmar på hojen är att den överraskade mig med att vara mer nimble än jag trodde för ett sånt monster. Kändes mer trampeffektiv och roligare än en Enduro 29 i skogen.

Jag gillade den tillräckligt mycket för att överväga den faktiskt. Fast jag skulle isf behöva hitta ett sätt att få ner vikten lite. Troligen satsa på så lätta hjul och däck jag vågar för hemmacykling, låg roterande massa gör mest. Ca 1800g hjul och 850-900g däck ist för 1000+. Den kommer fortfarande landa runt 15+pedaler men om hjulen är lätta gör det inte så mycket och med den här trampeffektiviteten kan den förhoppningsvis isf ändå kännas hyfsat rapp. Funderar också på om en 150-gaffel kunde vara roligare hemma. Få 66,5-67HA ist för 66 och lite lägre vevlagerhöjd, runt 340 ist för 346. För rappare kurvtagning. Och 150 slag f/b.

Oväntat bra skulle jag säga!

Instabild från idag (innan regnet), foto Odbro.

21827220_1962797164001279_5214921029918392320_n.jpg

http://www.thepicta.com/media/1605096546176479259_372897024

Ps. Snälla Kona, gör en 134-version av den här! Ds.

Senast ändrad:
kona process 2018
Kul o bra med en så objektiv RR så snabbt inpå produktsläpp :)
Nu är det bara att få höra vad du tycker om en Riot (när väl tillfälle ges...)

kona process 2018
larsaw sa:

Eftersom mina intryck av Process G2 var så positiva men 153 ändå känns lite mer hoj än jag skulle vilja ha för hemmacyklingen så känns ju en ny Process 134 som potentiellt jätteintressant för egen del. Då tänker jag 134mm bak (~samma som Stumpy 29) och 140-gaffel. Kanske 67 i HA ist för 66 och 420-425mm CS, vevlagerhöjden kan också komma ner lite från 153an. Dom borde kunna lätta den ramen uppåt ett halvkilo också då dess tänkta liv inte ska vara lika hårt och med lika mycket bikepark och EWS instoppat.

Men tittar man på dom specsen så får man ju en.... Canfield Riot! Fast den har 414mm kedjestag och något högre nominellt BBH på 350. Så den ser fortfarande riktigt intressant ut. Canfields länkage Balanced Formula är optat för 30-32t klingor men inte någon viss % sag till skilnad från ex Kona som är optimerat för 30%. Så kan köra Rioten med lite mer sag (33-35%) eller offset bushings för att sänka bb några mm så kan den vara en killer tror jag. Blir mycket intressant att testa som sagt!

Transition Smuggler 2018 är en tredje intressant kandidat med ungefär samma egenskaper.

Senast ändrad:
kona process 2018
Fast visst tänker du bygga själv?
Smugglern tror jag blir en riktigt populär "bygga-eget-hoj", dock är den ju optimerad för dom nya korta offset-gafflarna. Vilket i dagsläget är svåra att få tag på...
Enda jag sett är frame-kits med FOX34 Performance Elite (samma som Factory men med svarta stantions), iof inget dåligt men gillar inte känslan att MÅSTE köpa FOX (om jag inte vill det...)

kona process 2018
Westman sa:
larsaw sa:

Eftersom mina intryck av Process G2 var så positiva men 153 ändå känns lite mer hoj än jag skulle vilja ha för hemmacyklingen så känns ju en ny Process 134 som potentiellt jätteintressant för egen del. Då tänker jag 134mm bak (~samma som Stumpy 29) och 140-gaffel. Kanske 67 i HA ist för 66 och 420-425mm CS, vevlagerhöjden kan också komma ner lite från 153an. Dom borde kunna lätta den ramen uppåt ett halvkilo också då dess tänkta liv inte ska vara lika hårt och med lika mycket bikepark och EWS instoppat.

Precis den setupen har jag på min Process, förutom att jag har 150mm fram.. Nu kör jag inte alls lika hårt som dig, men här i Umeå är den ett fantastiskt stigvapen. Tyvärr väger den in på lite maffiga 14,5kg, men det är nog lite svårt att göra nått åt. Processen är inte en lättviktare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp