kona process 2018

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
kona process 2018
Man kan ju köpa versionen utan clownhjul i bongoplast, så kapar man vikten ganska rejält.

Säg 200g per hjul+däck och ytterligare kanske 100g på gaffeln, plus 800g lättare ram --> 1,3 kg lättare

kona process 2018
Ända felet med Guerilla är att dom kör med "puckelryggs-överrör" ?
I övrigt verkar dom göra riktigt fina o välkonstruerade ramar. Men vem fan vill åka runt på en kamel?

kona process 2018
Guerilla Gravity gör ball geometri och lyckas hålla nere vikten på sina ramar. Väääldigt lång reach på 490mm i Large känns lite over the top. Vore intressant att testa men gissar att ingen i Sverige har en?

Synd att dom har den där puckeln på överröret bara..

Men ja, både Trail Pistol och The Smash är intressanta. :) The Smash med 140/140 nästan mer än Trail pistol faktiskt eftersom jag vill köra i alperna på sommaren och är tveksam om jag klarar mig med 120mm i längden utan att skaka sönder hojen totalt.
http://ridegg.com/thesmash

kona process 2018
490 i reach är ju inte på något sätt extremt. Nya Bird 29:an har 500 i L. Den första som kom för tre år sen 470 (dock med mindre hjul)..

Vad som är lagom låter jag vara osagt.

kona process 2018
Rattnalle sa:
490 i reach är ju inte på något sätt extremt. Nya Bird 29:an har 500 i L. Den första som kom för tre år sen 470 (dock med mindre hjul)..

Rekommenderad minstalängd för L är väl 183 och det är väl relativt långt. Ligger ofta i övre del av rek längdspann för L annars med 185.

kona process 2018
Erik O sa:
Rattnalle sa:

Rekommenderad minstalängd för L är väl 183 och det är väl relativt långt. Ligger ofta i övre del av rek längdspann för L annars med 185.
Det låter som om de tagit storlekar för långa på allvar då. Vissa cyklar tar ju slut vid 190.

kona process 2018
Rattnalle sa:
Erik O sa:
Rattnalle sa:

Det låter som om de tagit storlekar för långa på allvar då. Vissa cyklar tar ju slut vid 190.

Jo det får man nog säga, XL 193-203 cm.

kona process 2018
Håller med om att GG inte är extrema i dagens klimat (se Pole, Geometron m fl), men det är klart längre än "modernt lång". Så de är ju hyperintressanta om man vet att man vill ha det, eller är längre i genomsnittet eller har högre apindex än genomsnittet.

kona process 2018
kona process 2018
När Kona skriver att "chainstay is made out of alu" på deras nya plast raket. Menar dom då att det är det undre staget som är i alu eller är det hela bakre linkaget?

kona process 2018
K.Strom sa:
När Kona skriver att "chainstay is made out of alu" på deras nya plast raket. Menar dom då att det är det undre staget som är i alu eller är det hela bakre linkaget?
Om man kikar på bilder så ser man ju att den undre delen har svetsar så den är i aluminium hel klart. Övre delen av det bakre länkaget skulle kunna vara kol. Om man jämför med den nya modellen som är helt i alu så har även övre delen svetsfogar medan kolfiber-hojens övre stag är helt släta vilket skulle kunna tyda på att övre delen är i just kolfiber på CR-modellen.

kona process 2018
onyx3 sa:
K.Strom sa:
Om man kikar på bilder så ser man ju att den undre delen har svetsar så den är i aluminium hel klart. Övre delen av det bakre länkaget skulle kunna vara kol. Om man jämför med den nya modellen som är helt i alu så har även övre delen svetsfogar medan kolfiber-hojens övre stag är helt släta vilket skulle kunna tyda på att övre delen är i just kolfiber på CR-modellen.

Har försökt studera bilderna noga och noterat samma saker som dig. Men cykelproducenterna har blivit galet bra få att få till svetsfogarna så det kan vara svårt att se på bilder. Vet inte som dom blästrar fogarna eller vad dom gör för släta blir dom.

kona process 2018
Erik O sa:
happymtb.fr sa:
Erik O sa:
happymtb.fr sa:
Westy, har du kollat på den http://ridegg.com/trailpistol
Den borde du gilla! :)
Jag vet inte var priset hamnar dock med tull och frakt...

Den där är ju rätt fin. Säljs den inte i Europa?
Jag vet inte. Vad säger ze interwebb?

Finns visst en distributör i England, Shorelines.
Phett! Ska du slå till? :)

kona process 2018
K.Strom sa:
onyx3 sa:
K.Strom sa:

Har försökt studera bilderna noga och noterat samma saker som dig. Men cykelproducenterna har blivit galet bra få att få till svetsfogarna så det kan vara svårt att se på bilder. Vet inte som dom blästrar fogarna eller vad dom gör för släta blir dom.

Om det nu är så att övre staget verkligen är i aluminium på kolfibermodellen så verkar det ju lite märkligt att de skulle lägga ner mer energi på att dölja fogarna kosmetiskt när de inte gör det på det undre staget och inte heller på aluminum-modellens övre stag (som har tydliga fogar).

kona process 2018
onyx3 sa:
K.Strom sa:
onyx3 sa:
K.Strom sa:

Om det nu är så att övre staget verkligen är i aluminium på kolfibermodellen så verkar det ju lite märkligt att de skulle lägga ner mer energi på att dölja fogarna kosmetiskt när de inte gör det på det undre staget och inte heller på aluminum-modellens övre stag (som har tydliga fogar).

Helt sant!

Någon som vet vad det är för dämparlängd/slaglängd och någon som sett något pris på den lösa cf 153 ramen?

kona process 2018
Har den här på min klart intressant lista tillsammans med Enduro 29" och undrar om det är någon mer än Westman som faktiskt har cyklat på cykeln och kan ge lite mer input?

Cheers!
/C

kona process 2018
Dropbinbikes har fått hem en blå skönhet. Vrålsnygg på riktigt, var inte så impad av bilderna men live var den galet snygg.
Övre staget är av kolfiber, nedre i alu.
Fanns även en 2018 Hei Hei CR DL 29a med 120/100 slag som var galet fin.

Tillbaka
Topp