Barbastark
Aktiv medlem
Konvertera 130mm hjul till 135mm ram?
Finns det någon adapter för att konvertera ett 130mm clincher hjul med QR så det passar en ram anpassad för 135mm hjul?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Känns som att den delen av axeln som ramen vilar på blir för kort isf?Brickor?
Brickor?
För att köra 135 mm nav på 130 mm ram böjer jag ut ramen lite. Tvärtom funkar kanske också.
Okok. Ingen nämnvärd risk för sprickor pga stressen i materialet då?
Jag försöker att böja försiktigt. Om man inte behöver mycket kraft så går det utan fara. Stål och alu-ram brukar funka. Jag har aldrig provat på kolram.
Det där får du nog förklara.Krafterna behöver överföras mellan axeln och ramen
Det där får du nog förklara.
Jo det kan manVid QR stödjer ramen och gaffeln på "end-caps" som sitter fast i navet. QR-axeln är bara där för att hålla hjulet på plats. Därför kan man inte sätta brickor på axeln som på en genomgående axel, som bär alla vertikala krafterna.

Om krafterna är vertikala varför kan man inte ha brickor?Därför kan man inte sätta brickor på axeln som på en genomgående axel, som bär alla vertikala krafterna.
Jo det kan man
Föutsatt såklart att axeln är såpass lång att QR klämmer som avsett.
Q.E.D.
Svårt att hitta QR- hjul * för för TL och 135 mm ram. Åtminstone lyckades inte jag.Varför? Eller kanske - hur bra hjul är det för att man skulle vilja riskera ramens livslängd?
Varför? Eller kanske - hur bra hjul är det för att man skulle vilja riskera ramens livslängd?