Kool Stop brake pads! WOW !!

Skogling

Aktiv medlem
Det finns ju dom som förordar skivbromsar på sina cyklar och de som kör med V-bromsar. Jag tillhör den skaran som kör med V´s.
Jag har LX bromsar och jag bytte igår ut de medföljande Shimanobeläggen som fanns med. Jag tyckte ett dessa originalbelägg var okänsliga och tog dåligt i vått.
De nya Kool Stops är mjuka och när Shimano beläggen inte kunde hejda farten mer fast man tryckte hårdare
då känndes det fel.Först i låga farter upplevde jag Shimano som bra och det gick att bromsa så att man flög över styret, fast bara i låg fart.
KoolStopsbeläggen tar först mjukt och trycker man lite till så tar de bättre och när man tror man har fullbroms och bromsar hårdare, ja då finns det MASSOR kvar !!! KOOL STOP!
Jag får framjulslås i 35 km/h på grusväg direkt.(Om jag vill). Jag lovar att dessa belägg är värda sina 120:-.

REKOMMENDERAS !

//;o)

Senast redigerad av en moderator:
Hmm och det med LX...
Då blir det nog en sån till framhjulet + dom handtagen, köper nog ett par Kool Stop om dom har det med då.
Fasen och jag som precis hade tänkt lugna ner mig med cykeldelsköpandet för en stund efter nya däck, broms, kedja (av nån konstig anledning), flaskställ, grips, gaffel osv... Allt det på två veckor! Iofs fick jag nästan gaffeln men "ägaren" vill ha pengar om jag ska behålla den längre! Men men har man fastnat i uppgraderingsträsket så har man, inget att göra åt saken, eller? Om jag inte lugnar mig har jag nog en ny ram om ett par veckor... Och ett stort hål i plånboken! Ingen som vill köpa en svart skinnsoffa (tresits)?

Jag har oxå kört koolstop ett tag och det är bra på det mesta. Jag gillar den extra lilla "flärpen" på ena sidan av klossen som har till syfte att rensa fälgen från smuts. Detta fungerar synnerligen bra vintertid då man annars lätt får massa smält snö på fälgen som senare blir en tunn hinna av is som gör det omöjligt att bromsa.

Nej det gör det inte jag har letat. Folk vet inte vad det är ens...?! Snacka om skivbromsrevolution !
Cyclecomponents.com...

:o)

Kör koolstop bak med min svampiga Scott Comp Broms, men jäklar vilken skilnad det blev när jag slängde på dem belägggen. Nu är dem iaf. inte särskilt svampiga.

Jag har testat BBB Veestop under en månad nu, och dom fungerar KANON..........
<http://www.bbbparts.com/products/bike_parts/brakes/mtbhybridbrakeshoes/bbs06t.htm>

Skogling: Kan hålla med om Koolstop beläggens otroliga prestanda, kör också med dom på min gamla cykel och de är riktigt bra jämfört med Shimano XT beläggen. Däremot så testade jag också Ritchey's röda belägg och de var inte alls i samma klass, de är väldigt mjuka och tar fint men slits fort som fasen och det fastnar väldigt mkt skit i dom. Både sand, grus och små aluminium "bitar" från fälgen. När det händer så slits fälgarna väldigt fort. :-P

/Leo

På Cyclecomponents verkar folk tycka att de är minst sagt dåliga i blötan. Vad är era intryck? Ritcheys svarta funkar fint för mig, kanske slits de snabbt, men de funkar fint (i både vått och torrt) tycker jag.

EDIT: (Ritchey) Låter inte hemskt heller, mycket trevligt att slippa skrik.

Senast redigerad av en moderator:
Har testat en del pads, men jag har också fastnat för Ritcheys svarta belägg, kan iofs. bero på att jag har ny framfälg som bidrar till extra 'bett'. :)

Skall nog byta bakbeläggen innan Åre...

www.street-tools.com tar hem plazmaticbeläggen, de tror jag nog att jag kan rekomendera då de görs til många trialåkare, de har lite krav på sina bromsar.

jag kan också varmt rekomendera Kool stop beläggen, de satt orginalmonterade på min förra hoj och jag har inte kunnat hitta dem hos någon handlare. Gissa om jag blev glad nu när jag fick reda på att de finns hos Cyclecomponents!!!

Pelle

Hur länge håller dessa underverk? Mina biltema (TEKTRO) håller en månad och bromsar dåligt. Men så kostar de tiondelen av Coolstops.

Eftersom mina belägg är helt slut beställde jag ett par i morse. Hur lång tid tar det innan man får "E-fakturan" från CycleComponents?

Nu fick jag bromsklossarna, men jösses vad de är tunna. De ser ju ungefär hälften så tjocka ut som mina gamla. De heter ju Thinline och verkar främst vara anpassade för trånga bromssystem, det förstod jag inte innan jag såg dem på riktigt. Det känns som om deras modell "Stinger" vore mer anpassad för MTB. Jag får återkomma med info om hur länge de håller för mig...

tycker mina xtr bromsklossbelägg tar väldigt bra.. har aldrig problem oavsett väder med dem, tar väldigt bra och behövs aldrig ställas om när man byter belägg pågrund utav dess utmärkta linkage som onekligen väger några extra gram jämfört med sram's komposit bromsar.

Men Det är iofs lite skillnad på lx och xtr.
tycker att shimano förvörigt blir omkörda på de flesta fronten på senaste tiden.

campagnolo känns före på racer sidan och sram på mtb sidan.. iofs så är dura ace styvaste vevpartiet på marknaden men å andra sidan dyrt.

Känns som att övriga tillvärkare är ett bättre val för de flesta typer av personer.

Hej,
Hur är det med XT bromsarna, byter man hela belägg-kitet (kloss + fäste) eller bara klossarna?
På pendlarhojen som har LX har jag bytt hela kitet men det verkar på cyclecomponents som om man för XT bara behöver byta klossarna (50kr). Har inte kollat på "nya" cykeln med XT-bromsar...

Är det bökigt att få till klossarna lika bra som ett färdigt kit?

Ska man välja Salmon (wet), red/black (allround)?
Eftersom det är speciellt vid blöta jag vill ha extra bett så lutar det åt Salmon men hur funkar de då det är torrt?

Se exv:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr

Det är enklare eftersom fästet inte flyttar på sig. I med de nya klossarna bara och så släppa lite på vajern vid handtagtet, sen är det färdigt.

/rikard

Kan det inte vara så att de flesta bromsbelägg är bra under första 10 milen sedan mattas de ut ju mer skit och aluminium som fastnar på dem. Jag slängde på BBB:s klotsar och det var det också flygaöverstyretvarning när de var nya. Nu känns det som det är dags för nya eller nedanstående åtgärd.
Det kanske räcker att rugga upp ytan på de gamla beläggen med en ståltrissa/borste för att de ska ta bra igen?

Tillbaka
Topp