Köp av cykel - vad kollar ni efter?

Fulldavai

Medlem
Blev nyfiken på hur er process ser ut vid införskaffandet av en ny cykel (vare sig köp i butik eller begagnad) ser ut. Att storleken ska stämma känns givet men vilka andra parametrar låter ni styra valet?

Jo det förstår jag men hur rangordnar du sedan bland informationen du hämtat in. Går du ned ett steg i komponentgrupp om det betyder att du får bättre hjul på en annan cykel? Är du trogen ett märke och bestämmer dig från början att det är just den här modellen av ram jag ska ha eller letar du alternativ från andra tillverkare?

Att den är snygg och har bra grundkomponenter. Ända tills jag motbevisas anser jag att den hoj jag vill ha för att jag gillar hur den ser ut och har bra grejor på är den jag kommer använda och ha kul på.

Sen gillar jag ju Specialized.

Men det kan vara helt fel.

Geometri.

Sen en luddig avvägning mellan komponenter och estetik, med nåt litet uns prisvärdhetstänkande i bakhuvudet. Ska man köpa en komplett hoj så är det ganska omöjligt att få allt precis som man vill, om man inte är ekonomiskt oberoende. Så man kan redan innan köp även klura på vilka saker som kan bytas ut utan att det blir onödigt dyrt.

En cykel är ett legobygge som består kanske av 40-50 olika vitala delar som har olika egenskaper/vikt/kostnad, samt kanske 25 olika vitala längdmått. Jag utvärdera alla dessa. Del för del och i samspel med varandra. Inte så svårt.

(Till felsökare: Sug på ordet utvärdera. Kan det finnas fler och olika sätt att utvärdera än det som först dök upp i ditt huvud?)

Funderar först på vilka egenskaper jag vill ha av den cykeln och bygger därefter en som motsvarar mina förväntningar.
Baserade det mesta på mina erfarenheter och kunskap. Det kan vara fel men det får jag leva med.

Användningsområde / geometri
Vill ha faktorn

Hjul byts alltid ut i vilket fall så går det så föredrar jag köpa den billigaste cykeln i ram-segmentet för att slippa betala mer för nåt som ändå ska bytas ut. Komponenterna brukar hänga med här med, de byts ut ändå. Går det inte så går det inte och vill ha faktorn får ta över.

Priset kommer sist. Att man får en finare bakväxel till priset av att det blir en Canyon eller sparar lite pengar och inte får vill ha känslan var gång man sätter sig på den är det inte värt.

Raggamuffin sa:
Att man får en finare bakväxel till priset av att det blir en Canyon eller sparar lite pengar och inte får vill ha känslan var gång man sätter sig på den är det inte värt.

Canyon är inte direkt kända för att bakväxelpimpa sina cyklar, till skillnad från andra finmärken som fyller cykeln med skräpdelar utom just bakvxl :)

+1 på priset och vill-ha-faktorn.
Visar det sig att vill-ha-faktorn uteblir på den hoj jag har råd med avstår jag tills jag har råd. Annars kommer jag bränna massa pengar på nåt jag ångrar att jag köpte.
I vill-ha-faktorn ingår i mitt fall en massa saker: Utseende, komponenter, geometri, mellanmjölkindex + ANNAT

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
Att man får en finare bakväxel till priset av att det blir en Canyon eller sparar lite pengar och inte får vill ha känslan var gång man sätter sig på den är det inte värt.

Canyon är inte direkt kända för att bakväxelpimpa sina cyklar, till skillnad från andra finmärken som fyller cykeln med skräpdelar utom just bakvxl :)

Nej, de är kända för något helt annat....

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:

...som t.ex. vad?

Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:

...som t.ex. vad?
sprectal.jpg

Miss Lycka sa:
Funderar först på vilka egenskaper jag vill ha av den cykeln och bygger därefter en som motsvarar mina förväntningar.
Baserade det mesta på mina erfarenheter och kunskap. Det kan vara fel men det får jag leva med.

+1 Speciallt den sista meningen :)

Kan ta mina tre senaste cyklar som exempel:

1. MTBn: Jag ville ha en vettig träningscykel för grusväg och lite småstigar och vinternträning ute som är mycket roligare än trainern. Eftersom jag inte är en "MTB-fantom" eller ens särskilt kunnig inom MTB så gick jag på ett säkert kort. Jag köpte en Canyon Grand Canyon 9.9. Vettiga komponenter till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Är mycket nöjd såhär efter 3 år.

2. Fincykeln: På den tiden när jag tränade och tävlade seriöst så hade jag en Merckx med Campagnolo. Men nu efter många år och flera kilon så hade jag ändå ett öppet sinne. Testade många cyklar, Specialized, Cannondale, Canyon, Cervelo, Corratec, Trek, Scott. Till sist fastnade jag för en Merckx EMX-7 med Campagnolo Super Record :) Är otroligt nöjd med den. Fincykeln är en stor investering så där läggs mest tid innan beslut tas.

3. Backupcykeln: Jag ville ha en prisvärd träningscykel då jag veckopendlar och inte vill köra Merckx'en i bilen varje vecka. Blev en Rose CRS 3100 med Ultegra och bombstabila hjul. Anledningen till att det blev just den var att den var prisvärd, hade ok geometri med mindre byten av styrstam mm samt att jag kunde konfigurera den med andra hjul, Dura-Ace kedja mm (som jag tycker är mycket bättre än Ultegrakedjan) och några andra utbyten. Väldigt prisvärd cykel som dessutom är relativt snygg, möjligt skulle man bytt styret som jag tycker är lite snävt i bocken. Föredrar FSA K-Wings. Men det var en miss från min sida.

Just prisvärdhet är det tydligt att det är svårt att matcha internettyskarna men för fincykeln kommer andra parametrar och blir viktiga...

För alla cyklar blir det en totalanalys baserat på: Villa-ha faktorn, cykelns användningsområde, komponenter, vikt, geometri, ramstyvhet, utseende, vad jag är villig att betala osv osv.

Enda nackdelen är att jag nu har både Campa och Shimano vilket gör att jag fått skaffa lite extra verktyg, men det är en mindre fråga.

Sixten Fors sa:
plumse sa:
Hur gick det med din Spectral? Fick du ny bakram från Canyon, ny cykel, återköp och pengarna tillbaka, eller kalla handen? Hur upplevde du den service du fick? Hur lång tid tog garantihandläggandet? Vem betalade för ev. frakter?

Nu hör detta ju inte till denna tråden, men historien visar att Canyon har varit både långsamma och svåra att ha att göra med, samt en väldigt trög kundservice i många fall. Men att de (som sig bör) har stått för returfrakt. Men det finns uppgifter i rambrottstråden att en del har fått sin cykelsäsong "förstörd" av Canyons långsamma hantering. Men det kan man förstås lösa genom n+1

Har de statistik säkerställt varit sämre än andra märken? Har också läst om trasiga ramar från olika märken, på Happy och andra ställen.

Sixten Fors sa:
plumse sa:
Har aldrig ägt en Canyon
Anade det :)

Så om jag hade ägt en Canyon någon gång hade jag aldrig kunnat läsa om att alu-versionen av Spectral är överrepresenterad i visa din spruckna ram-tråden? Eller vad är det du vill påvisa med din kommentar?
Till skillnad från dig klarar jag av att dra slutsatser från andras erfarenheter såväl som från mina egna. Slutsatsen jag drog var att jag inte skall äga en Canyon baserat på andras erfarenhet och beskrivningar som sedan matchades med vad min cykel normalt utsätts för.
Men det klart, på det sätt du brukar argumentera förmodar jag att du har en Canyon och den har aldrig spruckit och därför har inga andra det heller.

Jag prioriterar i nämd ordning.
Geometri: efter det jag vill/brukar åka mest.
Dämperi: Service vänligt, bra justerings möjligheter.
Utseende: Måste vara nöjd med vad jag köper.
Komponenter: Bra balans av prisvärda växlar och vettiga bromsar.

Sixten Fors sa:
Har de statistik säkerställt varit sämre än andra märken? Har också läst om trasiga ramar från olika märken, på Happy och andra ställen.

Ja, men den är förstås hemlig. Men jag är ganska säker på att Canyon för statistik över sina reklamationer, precis som alla andra företag.
Canyon är överrepresenterade i rambrottstråden och man kan förstås, beroende på hur man väljer att presentera statistiken visa att de är sämre än andra märken.

Men som sagt, det är en annan tråd. I denna tråden så är Lingon spot on.. Den måste vara snygg (och helst dyr).

Däremot är jag superintresserad över vilka 25 mått som du mäter. T j u g o f e m.... Kan ju omöjligen finnas en ram som passar dig med de kriterierna, eller vänta... Canyon har säkert en ;)

Enkelt ,man frågar på Happyride ;)

Jag väljer först område. Ska jag ha en tävlingsmtb, nötningsmtb eller en landsvägscykel.

Sen beroende på område väljer jag budget. Tex för en landsvägscykel skulle jag aldrig (numera) betala mer än cirka 2500 euro.

När budgeten är lagd kollar jag in marknaden. Vad får jag för mina pengar? Geometrin är viktig, bra ram (och på mtb även dämpare) är väldigt viktigt. Växlar är sällan intressant. Sen kollar jag att cykelns garantier antingen går att sköta hyfsat lokalt eller smidigt via nätet. Sen får cykeln gärna vara någorlunda snygg.

Men budgeten är viktig. Jag går ogärna över budgeten.

Jeppe_E sa:
Däremot är jag superintresserad över vilka 25 mått som du mäter. T j u g o f e m.... Kan ju omöjligen finnas en ram som passar dig med de kriterierna, eller vänta... Canyon har säkert en ;)
Har inget med Canyon att göra, det finns många fina ramar från många olika tillverkare.

Jag tar alltid reda på vikt och tyngdpunkt för varje enskild komponent för att sedan beräkna fram totala tyngdpunkten, massan och tröghetsmomentet för hela cykeln.
Jag tar sedan fram grafer på hur dessa varierar under drift med mängd slag, accelerationer, dämparkaraktäristik, styrutslag och dagsform. Jag tar fram ett optimalt rörelsemönster för chauffören också så jag vet hur jag skall förflytta min tyngdpunkt i förhållande till cykelns, och hur fort denna förändring skall göras. Olika driftförhållanden matchas med olika rörelsemönster i grafer. Dessa grafer för respektive cykel lägger jag på varandra för att hitta den cykel som oftast befinner sig inom "sweet spot", dvs det arbetsområde där jag presterar bäst.
Tyvärr har jag aldrig mätt min prestation så jag vet inte vart sweet spot ligger i graferna, men jag har gjort ett grundligt utredningsarbete åtminståne.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
mv70 sa:
Enkelt ,man frågar på Happyride ;)
Ja, för att sen göra tvärt mot alla råd, utom om rådet är Canyon.
Och att den gärna ska vara för stor.
Varför tycker du det? På vilket sätt blir det bättre anser du?
Jag förstår inte ens det första rådet man följde så nästa har jag inte en funderat på varför man följer.

Tillbaka
Topp