Köpa cykeldelar med Bitcoin

I had a customer buy a bike through them a while back
Don’t know about the process from the buyers end but the transaction was smooth on my side of things

Vilka skyldigheter har säljaren eller det finns inga skyldigheter utanför banksektorn? Får jag handla på ica med ihopskrynglade dollarsedlar med spår av blå färg?

För lite mer on-topic så hittade jag https://www.freecycle.fr/en/ hittills som tar crypto
Ja, de verkar ju ha en strålande affärsplan. ?
Citat från hemsidan:

Lorem ipsum dolor sit amet​

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident​

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

fnmwf40zn9w61.jpg

"Känner nån till en cykelaffär som man kan betala med dunkar med diesel och/eller extraljus? Kablarna är avklippta eftersom jag hade bråttom att montera loss dem. Tvingades sälja bilen snabbt. Lovar."

Vad jag förstått så är kryptotransaktionerna väldigt spårbara så det är inte jättebra att använda för kriminella. Men jag kan ha förstått fel.

Enda rimliga ”minst kriminella ” anledningen till att köpa cyklar direkt i crypto är väl att slippa skatt vid försäljning av crypto om man gjort vinst?

Vad jag förstått så är kryptotransaktionerna väldigt spårbara så det är inte jättebra att använda för kriminella. Men jag kan ha förstått fel.

Krypto är en storfavorit bland kriminella, mycket pg systemet ligger utanför ordinarie bankväsende.

Låter ju som ett helfestligt upplägg för en cykelhandlare. Alla vill väl dribbla volatila valutor? Ha oförutsägbara krediter? Extra transaktionsavgifter? Och när skattemyndigheten får nyss om upplägget kan de se fram emot att få sin bokföring granskad med ett rektoskop.

"Känner nån till en cykelaffär som man kan betala med dunkar med diesel och/eller extraljus? Kablarna är avklippta eftersom jag hade bråttom att montera loss dem. Tvingades sälja bilen snabbt. Lovar."
Facebook Marketplace. Bra priser och accepterar alla betalmedel utom Swish och kort. Swish kan dock funka, säljaren lånar Swish av nån.

Vilken rolig diskussion det blev :)

Var inte meningen att det skulle bli en fredagstråd men bra att det kunde underhålla, och intressant att se vad den "allmänna" tanken om crypto är i (happy)sverige. När jag lekte med crypto för några år sen var det ingen konstig tanke att onlineshoppar skulle ha crypto och har några tusingar kvar på mitt konto som hade varit nice att konvertera till cykeldelar. Man kan ha åsikter men det finns en marknad för crypto och dom har ett riktigt värde.

Vilken rolig diskussion det blev :)

Var inte meningen att det skulle bli en fredagstråd men bra att det kunde underhålla, och intressant att se vad den "allmänna" tanken om crypto är i (happy)sverige. När jag lekte med crypto för några år sen var det ingen konstig tanke att onlineshoppar skulle ha crypto och har några tusingar kvar på mitt konto som hade varit nice att konvertera till cykeldelar. Man kan ha åsikter men det finns en marknad för crypto och dom har ett riktigt värde.
Är det inte bara att konvertera dem till vanliga pengar först?

bygger på att du kan knyta ”användarnamnet” till en person först. Det är ju den ena haken. Sedan kan man blanda ihop pengar och byta med andra etc vilket gör det tids- och resurskrävande att spåra. Och så finns det några ej spårbara valutor också. Men verkar variera mellan olika brottstyper. Ransomvare verkar vila tungt på krypto. Andra brott inte lika mycket.

Ingen expert men lyssnar på tech-poddar. Kan ha helt fel

Låter ju som ett helfestligt upplägg för en cykelhandlare. Alla vill väl dribbla volatila valutor? Ha oförutsägbara krediter? Extra transaktionsavgifter? Och när skattemyndigheten får nyss om upplägget kan de se fram emot att få sin bokföring granskad med ett rektoskop.
Och när banken får nys om det stängs företagets konton och finanspolisen knackar på.

Tillbaka
Topp