Köpa hoj till 10-åring

Vågsurf

Medlem
Köpa hoj till 10-åring
Hej!
Om man cyklar 90% DH och 10 % Stig. Grabben är 10 år och 140-145 lång.
Vad hade ni köpt för cykel? Lutar åt en 26. H
Jeffsy Primus?

Köpa hoj till 10-åring
Hej!
Jeffsy Primus?

Barn växer snabb i den ålder. Om barnet inte har problem med hög standover skulle köpa en små 27,5". Finns ofta begagnad.

En Jeffsy Primus ser fint ut, men har en (för) billig gaffel och komponenter. Cube Stereo Rookie, om den passar, är riktigt bra: bra dämpare, bra komponenter och riktigt fina hjul, dessutom framdelen av ramen i kol:

Köpa hoj till 10-åring
Hej!
Jeffsy Primus?
Jag har ingen koll på juniorcyklar längre men jag tror att Propain och Mondraker har liknande hojar. Ett tips är denna tyska jämförelsesida där det brukar gå att hitta lite olika modeller att titta vidare på.

Köpa hoj till 10-åring
Vi har en sån här ! Men med uppgraderad 150nm framgaffel (Pike) och växlar (11vxl shimano). För viktens skull. Även sadeln byttes ut, den som kom med var en vuxensadel (varför då Canyon??)

Funkar efter det iaf väldigt bra för stigcykling/enduro och cykelpark. Delarna som blev över gick fint att sälja vidare.

Men hade "Cube Stereo Rookie" funnits att köpa när vi behövde cykeln för två år sedan, hade jag alla dagar valt den istället pga bättre komponenter. Men någon annan får intyga hur den funkar i praktiken.

Senast ändrad:
Köpa hoj till 10-åring
Den ser fin ut men det är väl nästan vuxenstorlek på den så frågan är hur hög den är om barnet bryr sig om sånt.
I värsta fall funkar den bättre för 150 än 140 cm. Hittar inte tillverkarens åsikt i frågan,

Tråkigt med 170mm vev. Speciellt i xs

Köpa hoj till 10-åring
Den ser fin ut men det är väl nästan vuxenstorlek på den så frågan är hur hög den är om barnet bryr sig om sånt.
I värsta fall funkar den bättre för 150 än 140 cm. Hittar inte tillverkarens åsikt i frågan,

Håller med. Till min son skulle det inte vara ett stor problem, men standover är riktigt hög (som jag skrev).

Tråkigt med 170mm vev. Speciellt i xs

Det hade jag glömt. När jag övervägde att köpa den till sonen var planen att sätta på kortare vevar och sänker dämpningen lite fram och bak.

Jefffsy Primus är dock inte mycket bättre med 165 mm vevar på en 26" barncykel.

Köpa hoj till 10-åring
Många är istället väldigt korta och fortfarande 170mm vev

Tex

Passar nog 140 men 150 vet jag inte. För 150cm hade jag köpt en vuxencykel. och ändå satt kortare vev på.

Köpa hoj till 10-åring
Ser bra ut! Dock lite väl dyr :S
Ja de drar iväg fort. Köpte en Mondraker Trick 24 åt min dotter i våras, väldigt nöjd med den.
Annars så har ju V-Pace ett gott rykte och brukar generellt har ramar som passar kortare barn. Så då skulle du kunna gå upp på en 27,5a och ha den i några år så då kanske de högre priset går att motivera. Dom har ju också barn specifika komponenter så som kort vev. Sedan är det FOX dämpare fram & bak, SRAM GX 12-växlad 10-50 kasett.

Moritz 27,5 rekomenderad från 140cm enligt deras sida.

Tillbaka
Topp