Köpa MTB.. hjälp..

Köpa MTB.. hjälp..
jag tänkte mer på att det såg farligt framtungt ut med hans korta armar och den branta gaffelvinkeln.

det är förstås inte lätt att hitta cyklar med vettig ekonomi, vikt och ergonomi till den här åldersgruppen.

men ska du inte låta honom pröva kortare styrstam sixten?

Köpa MTB.. hjälp..
Här har jag markerat vart jag tror kontaktpunkten ska vara för att din son ska ha en ergonomisk position på cykeln där han är stark och kan hålla ut armvågarna. Nu ser det ut som han sitter på en landsvägscykel. Bilden gör också att det kommer se ut som cykeln ska vara större än vad den ska vara eftersom din son nu inte kan står ordentligt över BB för att nå fram till styret. Masscentrum är alltså flyttat fram mot framaxeln för att kunna nå styret.

Bilagor

• bikefit.jpg
    bikefit.jpg
    82.6 KB · Besök: 203
Köpa MTB.. hjälp..
Här är geon. Är 69° HTA omöjligt brant för XC HT helt plötsligt? Är 446 mm avstånd till styret för långt för 148 cm cyklist? Är 69° HTA omöjligt brant för XC HT helt plötsligt? Är 446 mm avstånd till styret för långt för 148 cm cyklist helt plötsligt?
Scale_600vs900.png

Gaffeln är förlängd till 120 mm på båda mina Scale 600 Medium (alu med Recon Gold, cf med SID).
SID_TravelSpacer.jpg

2012_SID_RL_26.jpg

180708_Scale3a_s.jpg

Av jofas fina bild verkar det som att jag skall dra av ca 146 mm till 430 mm avstånd till styret, och sänka styret 100 mm? Trust me, den cykeln är redan urvuxen :)
170327_D.jpg

Kan tillägga att mellan Scale Jr ovan och Scale 600 stl. Medium (vita resp. svart/röda ovan) fanns en Cube Ltd CC 26" i storlek 16"/Small som också blev för liten. (katalogbild, inte small)
2011_Cube_LTD_CC.jpg

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Vad kommer alla dessa "helt plötsligt" från? Du har inte någon konsensusbikefit för din son. Vilka andra håller med dig om att den passar bra? Enligt Scott själva är ramen för stor.

Om du tittar på bilden ser du förmodligen att det kan bli bättre med en lägre och närmre kontaktpunkt för din son m.a.p. styret. Att du dessutom har förlängt gaffel flyttar upp styret ytterligare.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Vad kommer alla dessa "helt plötsligt" från? Du har inte någon konsensusbikefit för din son. Vilka andra håller med dig om att den passar bra? Enligt Scott själva är ramen för stor. Om du tittar på bilden ser du förmodligen att det kan bli bättre med en lägre och närmre kontaktpunkt för din son m.a.p. styret. Att du dessutom har förlängt gaffel flyttar upp styret ytterligare.
Har du sett en xc-cykel med tillhörande cyklist förut?

Bilagor

• Kate4.jpg
    Kate4.jpg
    113.7 KB · Besök: 184
Köpa MTB.. hjälp..
Wow. Du tycker att positionen i den bilden är lika som i bilden av din son?

Tillägg:

Kan fortfarande inte släppa det. Inte nog med att Kate Courtney uppenbarligen har mycekt bättre position på cykeln. Hon är dessutom mycket längre än din son och har en mindre cykel.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Skulle nog säga att hon är lite mer centrerad över bb som jofa förespråkar.japp..men barncyklar verkar vara ett kapitel för sig då det kanske är bäst att lämna dem utan för.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Wow. Du tycker att positionen i den bilden är lika som i bilden av din son?
Det är brantare utför där Cate cyklar (har roterat bilden) så hon hänger längre bak på bilden ovan, vilket ger mindre vinkel i höften. Vinkeln vid axel/arm och underarm vs. överarm är inte helt olik.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Om du tittar på bilden på din son så skulle kan inte kunna hålla överarmarna vinkelrätt ut från kroppen. Eftersom avståndet till styret är så stort blir det istället att han inte håller ut armbågarna. Man ser ocskså att tyngdpunkten är framför bb eftersom avståndet till styret är långt.

Detta är inte uppenbart för en nybörjare som vill ha hjälp. Det blir då en väldigt konstig härskarteknik om du slänger upp en bild på din son på en för stor cykel och säger "haha, min son är 148 cm och cyklar på en lika stor cykel".

Bikefitjames skulle gråta!

De flesta köper cyklar med oergonimiskt lång reach då det är modernt tydligen.

Edit. Nu kommer printarna från världscupen igen, nu väntas bara sågning av deras bikefit, som är helt felfelfel.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
jonte987 sa:
Skulle nog säga att hon är lite mer centrerad över bb som jofa förespråkar.japp..men barncyklar verkar vara ett kapitel för sig då det kanske är bäst att lämna dem utan för.
Original rotation av bilden. Ändrar förutsättningarna lite gällande tyngdpunktens placering.

Bilagor

• scott-1587581_original_1.jpg
    scott-1587581_original_1.jpg
    284.4 KB · Besök: 175
Köpa MTB.. hjälp..
Kate hänger inte bak på bilden, hon står centrerad över cykeln. Din ser det inte ut som din son kan göra på den cykeln. Vinkeln på armen ser inte alls lika ut.

Köpa MTB.. hjälp..
Jag tycker inte man måste vara en bikefittare för inse att bild 1 visar ett barn på en stor cykel och att bild 2 visar en vuxen kvinna på en cykel som inte är stor för henne.

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
jofahjalm sa:
Kate hänger inte bak på bilden, hon står centrerad över cykeln. Din ser det inte ut som din son kan göra på den cykeln. Vinkeln på armen ser inte alls lika ut.
Då ser du fel och har fel.

Ja, men poängen jag vill få fram är att du tycker jag och alla andra har fel. Detta inkluderar Scott själva som ger storlekrekommendationer helt annorlunda, välrdsmästaren på bilden som väljer för lite cykel, samt övriga i tråden. Sedan kan dom som läser tråden välja om dom ska lyssna på Sixtens Fors rekommendationer, eller om han bara är någon sitter och tycker saker på internet som han drar fram ur en hatt.

Köpa MTB.. hjälp..
jingleyschmidt sa:
kallek, har du blivit något klokare? :D

Njaaa.. känns som att de spårade ur lite.. Men uppenbarligen va de mer intressant att kommentera Sixten’s grabbs ställning på cykeln, än å tipsa en nybörjare :-D
Meeen.. skam den som ger sig, ja letar helt enkelt vidare efter en cykel så länge ;-)

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Ja, men poängen jag vill få fram är att du tycker jag och alla andra har fel. Detta inkluderar Scott själva som ger storlekrekommendationer helt annorlunda, välrdsmästaren på bilden som väljer för lite cykel, samt övriga i tråden. Sedan kan dom som läser tråden välja om dom ska lyssna på Sixtens Fors rekommendationer, eller om han bara är någon sitter och tycker saker på internet som han drar fram ur en hatt.
XC-eliten väljer för mindre ram för att få lägre stack. Men även xc-cyklar för eliten blir längre och längre. Backa 10 år, 5 år, idag och kolla om 5 år. Stor skillnad i ramarnas reach, och längd på stammar. Kolla längden på sadelrören, de blir kortare i förhållande till reach, även på XC.

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
jingleyschmidt sa:

Njaaa.. känns som att de spårade ur lite.. Men uppenbarligen va de mer intressant att kommentera Sixten’s grabbs ställning på cykeln, än å tipsa en nybörjare :-D
Meeen.. skam den som ger sig, ja letar helt enkelt vidare efter en cykel så länge ;-)

Var så god, mycket prisvärd för 14 lax :)
->> https://www.canyon.com/sv-se/mounta...grand-canyon/grand-canyon-al-sl-8.0/2035.html <<-

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
jingleyschmidt sa:

Du kan rapportera alla inlägg om du vill så kan en admin titta på det och rensa upp lite i tråden. :) Eller be dom skapa en egen tråd och diskutera Sixtens sons cykel.

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
jingleyschmidt sa:
Du har väl redan fått all hjälp du behöver?

Just nu verkar jofa behöva mer hjälp än dig.

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Jag tycker inte man måste vara en bikefittare för inse att bild 1 visar ett barn på en stor cykel och att bild 2 visar en vuxen kvinna på en cykel som inte är stor för henne.
Sittpositionen är perfekt. Sorry.
Om du hade skrivit "sittpositionen fungerar bra och han trivs med den" hade inte jag protesterat, men "perfekt" och att allt annat är helt fel känns ganska dumt att hävda. Det finns inget facit på det sättet som gör att dina teorier gäller för alla andra.
Dessutom känns det lite märkligt att du lägger in en redigerad bild som - för de som kommenterat hittills i alla fall - uppenbart visar något annat än det du hävdar.
Men jag tvivlar på att du bryr dig om sådana invändningar...

Köpa MTB.. hjälp..
Lejon sa:
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Om du hade skrivit "sittpositionen fungerar bra och han trivs med den" hade inte jag protesterat, men "perfekt" och att allt annat är helt fel känns ganska dumt att hävda. Det finns inget facit på det sättet som gör att dina teorier gäller för alla andra.
Dessutom känns det lite märkligt att du lägger in en redigerad bild som - för de som kommenterat hittills i alla fall - uppenbart visar något annat än det du hävdar.
Det är inte så att mina barn saknar cyklar, stammar, styren, vevar, pedaler, sadlar, grepp, drivlinor, hjul, däck, lufttryck, bromsreglage, skivor etc. att testa, utvärdera, kommentera och välja mellan. De har synpunkter och åsikter, trust me.

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
kallek1 sa:
Känns som det kommit att stå mellan tre cyklar nu.. Lutar åt att det blir en alu ram, eftersom man får mer för pengarna
Scott Scale 950 https://www.scott-sports.com/in/en/product/scott-scale-950-bike?article=269738009 har
Merida Big Nine NX-Edition https://www.merida.se/merida-big-nine-nx-edition-28897
Trek Procaliber 8 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ocaliber/procaliber-8/p/23119/?colorCode=grey
Åsikter, tankar mottages tacksamt..! :-)
De är väl vettiga alla tre. Rätt lika/likvärdig utrustning. Ungefär lika stora alla tre i Large, lär passa/funkar bra med 60-70 mm stam.

Här Rapide VR i alu med NX Eagle och en fin Sector RL Remote DebonAir gaffel för 14K inkl. frakt, som löser samma problem minst lika bra som dina tre cyklar ovan https://www.wiggle.se/vitus-rapide-vr-mountainbike-nx-eagle-1x12-2019/ och internet är inte farligt.

Här en 2018 Scale 930 (CF-ram) i Large för 18 K med NX11 växlar. https://www.cykloteket.se/artikel/scott-scale-930-2018/

Va tror vi om Scale 930 2018?

Köpa MTB.. hjälp..
Till er som ( ev ) tycker att det blivit trams i tråden .

Om inte all relevant information kommer fram inför cykelval så är det väl lika bra att strunta i att fråga .
Lika bra att gå direkt till handlare och bli "lurad" än att bli "pålurad" en (1) åsikt på Internet.

För mig är detta det mest positiva med Happy , att folk faktiskt får hjälp och framförallt att det finns många skolor .
Huvuddelen verkar vurma mer traditionell geometri/position inklusive jag själv men utvecklingen går otvetydigt mot längre cyklar .

Ställer man en allvarlig fråga så får man ofta något spretiga svar och kan då värdera själv vad som borde passa .

Numera också i en betydligt trevligare ton .

M

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Det är inte så att mina barn saknar cyklar, stammar, styren, vevar, pedaler, sadlar, grepp, drivlinor, hjul, däck, lufttryck, bromsreglage, skivor etc. att testa, utvärdera, kommentera och välja mellan. De har synpunkter och åsikter, trust me.
Jag tror dig, även jag har testat olika styrstammar, däck osv. Även mitt barn har testat olika. Därmed säger jag inte att det jag och hon kommit fram till är ”perfekt” (och ännu mindre att detsamma vi har är perfekt för alla andra).

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
Sixten Fors sa:
kallek1 sa:
Känns som det kommit att stå mellan tre cyklar nu.. Lutar åt att det blir en alu ram, eftersom man får mer för pengarna
Scott Scale 950 https://www.scott-sports.com/in/en/product/scott-scale-950-bike?article=269738009 har
Merida Big Nine NX-Edition https://www.merida.se/merida-big-nine-nx-edition-28897
Trek Procaliber 8 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ocaliber/procaliber-8/p/23119/?colorCode=grey
Åsikter, tankar mottages tacksamt..! :-)
De är väl vettiga alla tre. Rätt lika/likvärdig utrustning. Ungefär lika stora alla tre i Large, lär passa/funkar bra med 60-70 mm stam.

Här Rapide VR i alu med NX Eagle och en fin Sector RL Remote DebonAir gaffel för 14K inkl. frakt, som löser samma problem minst lika bra som dina tre cyklar ovan https://www.wiggle.se/vitus-rapide-vr-mountainbike-nx-eagle-1x12-2019/ och internet är inte farligt.
Här en 2018 Scale 930 (CF-ram) i Large för 18 K med NX11 växlar. https://www.cykloteket.se/artikel/scott-scale-930-2018/
Va tror vi om Scale 930 2018?
Liknande pris som 2019 Scale 950 som då är rimligt att jämföra med.
CF-cykeln har lättare och finare CF-ram, såklart, båda har helt ok / samma Fox32 gaffel.
Samma (eller i princil likvärdig) hjul, däck, stolpe, sadel, styre, stam, grepp, vevparti.
CF cykeln har NX11 bakvxl/reglage/kassett/kedja, AL cykeln har NX12 motsvarande.
Att på sikt uppgradera drivlinan till ännu bättre GX Eagle är inte jättedyrt.
Båda cyklarna skulle må bra av lyxigare hjul och däck.

Jag hade valt CF cykeln och på sikt uppgraderat/lättat cykeln med ballare hjul, drivlina, bromsar etc. :)

Att köpa Scale HMF Carbon ramen löst är inte jättebilligt, så att det snålats lite på komponenterna är inte konstigt https://r2-bike.com/SCOTT-Frame-29-Scale-Scale-910-HMF-2019

Köpa MTB.. hjälp..
att käre sonen 'vill' ha det bra på en större cykeln är mänskligt.

men som sagt, hans position är klart och tydligt framtung, och han har genom sina korta armar noll möjlighet som courtney att kompensera ett drop eller brant nedför genom att skjuta rumpan väsentligt bakom sadeln. det går bara inte.

följden blir att han i sådana lägen dunsar hårt mot framgaffeln. kan vara obekvämt men även otb-farligt.

men nu vet vi ju inte om det är total frånvaro av sådana svårigheter på banorna han kör. på slätare underlag lär positionen fungera, och en fördel är möjligen en bättre kraftutveckling. men hade låtit honom prova styret längre bak och längre ned, i syfte att underlätta åkning utför i svårare terräng. sedan studerat hur han klarar stående klättringar, att man inte offrar det. brukar vara rätt uppenbart när man hittar sweet spot.

när det gäller ts och storleksfunderingar skulle jag gå på courtneys linje. men provat kortare styrstam även där.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
jofahjalm sa:
Då ser du fel och har fel.

Jag beundrar din envishet och håller med om din analys.

Köpa MTB.. hjälp..
det är ju iaf intressant att sonens position långt fram i förhållande till framhjulet går så på tvärs av det han förfäktar annars:)

dags för en pudel sixten?

Köpa MTB.. hjälp..
kais01 sa:
det är ju iaf intressant att sonens position långt fram i förhållande till framhjulet går så på tvärs av det han förfäktar annars:)
dags för en pudel sixten?
Inte alls tvärs något. Avstånd till styret är som vanligt enligt känd formel:
2*kroppslängd + 150 = 2*148+150 = 446 mm.
Kolla geotabellen ovan, reach + stam = 446 mm.
Att cykeln råkar ha flacka 72,5° STA gör att sadelröret lutar mer bakåt än vad ögat är van vid på modernare cyklar.
Allt är i sin ordning.
Någon har tänkt...

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:

Varför lita på en tillverkares tabell, när man kan konsolidera storleksrekommendationer från 200 olika cyklar, lägga till faktiska erfarenheter från flera hundra cyklisters faktiska set-up, och skapa en rekommendation som är mer generisk och passar cyklar oavsett logga på ramen.

Ta YT t.ex. de rekommenderar heeelt olika mått för Jeffsy 2018 och 2019 och för 2019 AL och CF. Se tabell nedan. Min rekommendation (baserad på känd formel) är bättre. Inte perfekt, men bättre än den som kommer från YT.
Jeff_AL_CF.png

Samma med många/alla andra tillverkare, de bygger tabeller som passar ihop med vad de råkar ha att sälja för tillfället, när nästa modell kommer ut blir det heeelt nya rekommendationer. Ta Canyon t.ex., när korta stammar blev poppis kapade de några cm på stammarna på förra årets cyklar och sålde som nästa års modell, som enligt Canyon skulle passa samma längd på cyklist som året innan. Tar de hänsyn till något annat än business? Knappast.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Varför lita på en tillverkares tabell, när man kan konsolidera storleksrekommendationer från 200 olika cyklar, lägga till faktiska erfarenheter från flera hundra cyklisters faktiska set-up, och skapa en rekommendation som är mer generisk och passar cyklar oavsett logga på ramen.

Ta YT t.ex. de rekommenderar helt olika mått för Jeffsy 2018 och 2019. Samma med många/alla andra tillverkare, de bygger tabeller som passar ihop med vad de råkar ha sälja för tillfället, när nästa modell kommer ut blir det heeelt nya rekommendationer. Ta Canyon t.ex., när korta stammar blev poppis kapade de några cm på stammarna på förra årets cyklar och sålde som nästa års modell, som enligt Canyon skulle passa samma längd på cyklist som året innan. Tar de hänsyn till något annat än business? Knappast.

Tjena!

Varför lita på någon som inte har någon som helst utbildning i Bikefit?

Tillbaka
Topp