Köpa MTB.. hjälp..

Köpa MTB.. hjälp..
det är inga fel på din sons proportioner sixten, men som brukligt hos barn i den åldern är armarna relativt sett kortare än hos samma person som vuxen.

det har du som det verkar i viss mån tagit hänsyn till, eftersom styret är placerat relativt högt.

men när man ser förhållandet mellan bålens tyngdpunkt, axlarnas position och framhjulets kontaktyta också påtagligt långt fram.

och som sagt inte i linje med det du annars torgför som ideal för skogscykling.

Köpa MTB.. hjälp..
Kneecap sa:
Varför lita på någon som inte har någon som helst utbildning i Bikefit?
Samtal med säljare från YT:

Sixten: - Jag är 194 cm lång, sugen på en Jeffsy 29, hur långt avstånd till styret är lagom?
YT: - Det beror på hur mycket pengar du har.
Sixten: - Hur menar du nu, hur kan min plånboks storlek påverka avståndet till styret? Är det ett viktigt mått vid bike-fit?
YT: - Jo surru, om du bara har ynka 25 K blir 51,5 cm alldeles perfekt, men råkar du ha 35 K eller mer behöver du 5 cm till.
Sixten: - Jaha, då förstår jag, det låter ju självklart nu när du säger det. Var skriver jag under?

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Samtal med säljare från YT:

Sixten: - Jag är 194 cm lång, sugen på en Jeffsy 29, hur långt avstånd till styret är lagom?
YT: - Det beror på hur mycket pengar du har.
Sixten: - Hur menar du nu, hur kan min plånboks storlek påverka avståndet till styret? Är det ett viktigt mått vid bike-fit?
YT: - Jo surru, om du bara har ynka 25 K blir 51,5 cm alldeles perfekt, men råkar du ha 35 K eller mer behöver du 5 cm till.
Sixten: - Jaha, då förstår jag, det låter ju självklart nu när du säger det. Var skriver jag under?

Tjena!

Mmm.. Har inte heller något med Bikefit att göra. Jag syftade på att man ska lita lika lite på någon, som inte har någon som helst utbildning inom Bikefit, som ett cykelföretag.

Sen kan du svara på min fråga om vart din "kända" formel kommer ifrån.

Köpa MTB.. hjälp..
Kneecap sa:
Sen kan du svara på min fråga om vart din "kända" formel kommer ifrån.
Formeln är känd på Happy, du t.ex. känner till den. Och eftersom du har lagt ner oklädsamt mycket möda på att ta reda på exakt var/hur jag bor, fordon, taxeringskalendrar, och allt annat möjligt och omöjligt som går att hitta om mig i myndigheters/andras register så vet du redan redan svaret på den andra frågan.

Köpa MTB.. hjälp..
kais01 sa:
och som sagt inte i linje med det du annars torgför som ideal för skogscykling.
Gå igenom minst 10 storleksrekommendationer från mig på barncyklar på Happy och påvisa att du har rätt. Jag tror att jag vet bättre än dig hur jag tänker och vad/hur jag ger och har gett dessa rekommendationer.

Köpa MTB.. hjälp..
det vet du säkert, men här tycks du ha gjort ett avsteg. så man kanske får fråga dig om att utveckla varför han ska ha den där korta framändan. för den är rätt uppseendeväckande.

storleken på cykeln har jag inte frågat om.

edit (alltså kort och brant i förhållande till styrets position)

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Formeln är känd på Happy, du t.ex. känner till den. Och eftersom du har lagt ner oklädsamt mycket möda på att ta reda på exakt var/hur jag bor, fordon, taxeringskalendrar, och allt annat möjligt och omöjligt som går att hitta om mig i myndigheters/andras register så vet du redan redan svaret på den andra frågan.

Tjena!

Nej jag har ingen aning om vart den formeln kommer ifrån, vem som har kommit fram till den från början. Men du vill ju inte svara på det. Alltså ser jag den fortfarande som ren bullshit.

För att ta det igen, en annan medlem på Happy skrev till mig via PM vad du egentligen heter och vad du bor. Jag var enbart nyfiken på om du var en person jag träffat i verkligheten.
Knappar man in den informationen jag fick på merinfo.se så får man fram rätt mycket. Det var allt jag gjorde. Jag har inte gjort mer än så. Inte kollat i någon taxeringskalender eller andra register.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
kais01 sa:
det vet du säkert, men här tycks du ha gjort ett avsteg. så man kanske får fråga dig om att utveckla varför han ska ha den där korta framändan. för den är rätt uppseendeväckande.
storleken på cykeln har jag inte frågat om.
edit (alltså kort och brant i förhållande till styrets position)
Kort framände? Vad är det som är kort menar du? Vad är brant?

Reach + stam enligt tabell, 45 mm stam, 69° HTA, Ø32 luftgaffel i alu med 120 mm slaglängd, lätta 26x2.4" eller 27.5x2.1" hjul, 1080 mm hjulbas, 420 mm kedjestag, är väl inte så dumt? På en cykel som inhandlades för sex år sedan.

Vilken cykel hade varit ett bättre alternativ? Vilken cykel hade bättre geo då? Som xc/stig HT sub 10 kg för barn 148-160 cm.

Att sadelröret är onödigt långt (4-5 cm) är jag mycket väl medveten om, men utan dropper har det marginell negativ inverkan på cyklingen.

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
Hej!
Ny här..
Behöver lite hjälp med tankar och funderingar kring inköp av ny cykel!
Har ingen större erfarenhet av MTB egentligen, har mest kört landsväg och äger i dagsläget en hybrid.
Känner att det är dags att ta sig från dom ”finare” vägarna och ge sig ut på lite mer outforskade vägar och stigar.
Budget ligger mellan 10-20’
Ca 178 å väger ca 75
Har kikat lite på Specialized chisel komp och även en del Bianchi modeller och Scott Scale 970 och 980.
Tanken är väl att börja med en HT, men öppen för förslag..

Tacksam för lite tankar och hjälp..
Aanton & spacekitty har gett dom svar du behöver.
Dessutom, om du hade berättat mer om hur/var du tror dig komma att använda hojen och i vilken del av landet du befinner dig (med tanke på din vilja att handla i fysisk butik) så blir det lättare att tipsa.
//177 cm på en M Kona heihei.

Köpa MTB.. hjälp..
Självklart finns inget korrekt formel eftersom reach är en konsekvens av cyklistens längd och dess proportioner.
Kanske stämmer den på Sixtens korrekt tillverkade son, men för majoriteten av befolkningen på denna planet finns små avvikelser från detta ideal.
Faktorn 150 i formeln är alltså en kompensationsvariabel man får fram efter utprovning som senare förenklar valet av cykel nästa gång.

Köpa MTB.. hjälp..
Så hur många är det som misstar Sixtens långa poster med hemma snickrade tabeller, påhittade formler, innerbenens diameter etc. för argument?

Hur många ser att Sixtens son ser ut som en passagerare på en för stor cykel som han antagligen inte kan lyfta fronten på?

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Så hur många är det som misstar Sixtens långa poster med hemma snickrade tabeller, påhittade formler, innerbenens diameter etc. för argument?

Hur många ser att Sixtens son ser ut som en passagerare på en för stor cykel som han antagligen inte kan lyfta fronten på?

Tjena!

Bland ovana cyklister:
1: För många
2: För få

Bland vana cyklister
1: Väldigt få
2: Dom flesta

Köpa MTB.. hjälp..
Jag har gått igenom alla 2019 Scott Future Pro fincyklar för juniorer, Scale och Spark, 600 och 700, AL, AL SL och HMF. Samt även lagt till vanliga Scale 900 RC i Small. Alla med längdrekommendationer från Scott.
Källa: https://www.scott-sports.com/se/sv/products/bike-bikes-future-pro?q=:relevant och https://www.scott-sports.com/se/sv/product/scott-scale-rc-900-pro-bike?article=269722006

Tabell nedan. Den som är intresserad kan gå igenom alla måtten och fundera/reflektera. Värt att notera är att Scale 700 AL i XS för barn 145-155 cm har samma reach som Scale 900 RC i Small för "vuxna" 160-172 cm. Är båda rekommendationerna rätt? Eller är båda fel? Stämmer geotabellerna? När skall jag lita på Scott, när har de rätt och när har de fel? Jag litar på Sixten.

Bilagor

• Scottar.png
    Scottar.png
    27.1 KB · Besök: 195
Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Jag har gått igenom alla 2019 Scott Future Pro fincyklar för juniorer, Scale och Spark, 600 och 700, AL, AL SL och HMF. Samt även lagt till vanliga Scale 900 RC i Small. Alla med längdrekommendationer från Scott.
Källa: https://www.scott-sports.com/se/sv/products/bike-bikes-future-pro?q=:relevant och https://www.scott-sports.com/se/sv/product/scott-scale-rc-900-pro-bike?article=269722006

Tabell nedan. Den som är intresserad kan gå igenom alla måtten och fundera/reflektera. Värt att notera är att Scale 700 AL i XS för barn 145-155 cm har samma reach som Scale 900 RC i Small för "vuxna" 160-172 cm. Är båda rekommendationerna rätt? Eller är båda fel? Stämmer geotabellerna? När skall jag lita på Scott, när har de rätt och när har de fel? Jag litar på Sixten.

Du kan inte rakt av jämföra mellan barn och vuxna eftersom de har olika proportioner.
Det kan mycket väl stämma att reach blir samma eller väldigt nära, enbart pga ålder.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Jämför min cykel med 1080 hjulbas och 420 CS.
Med 2019 Spark 600/700 XS från tabell ovan med 1076-1086 hjulbas och 428 CS, som Scott säljer till 145-155 cm barn.
På vilket sätt anser du att det skulle vara svårare för min son att lyfta fronten på sin cykel, än vad det är för de andra barnen som köper en ny cykel från Scott, med samma mått?

Köpa MTB.. hjälp..
plumse sa:
Sixten Fors sa:

Du kan inte rakt av jämföra mellan barn och vuxna eftersom de har olika proportioner.
Det kan mycket väl stämma att reach blir samma eller väldigt nära, enbart pga ålder.
Så vad är det du säger? Att Scott har rätt, eller fel, eller både och?
Att vuxna på 150 cm bör ha kortare/samma/längre avstånd till styret (reach + stam) än 9-11 åringar som är 150 cm långa?

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Sixten Fors sa:

Att vuxna på 150 cm bör ha kortare/samma/längre avstånd till styret (reach + stam) än 9-11 åringar som är 150 cm långa?

Exakt så, ja. Det kan mycket väl vara korrekt

Köpa MTB.. hjälp..
plumse sa:
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Sixten Fors sa:

Hittar du det uppenbara felen från Scott i tabellen ovan? Jag har alltså lagt in data i min tabell från Scotts geotabeller på cyklar som länkats ovan. Det är supertydligt vilka cyklar som har fått fel geotabell. Ser du vilken/vilka?

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Sixten Fors sa:

Hittar du det uppenbara felen från Scott i tabellen ovan? Jag har alltså lagt in data i min tabell från Scotts geotabeller på cyklar som länkats ovan. Det är supertydligt vilka cyklar som har fått fel geotabell. Ser du vilken/vilka?

Bryr mig helt ärligt inte, så nej. Har inte letat efter fel i tabellen.

Köpa MTB.. hjälp..
Happyride är fantastiskt. Har någon en fråga så är många bidrar med sin långa erfarenhet och skriver utförliga svar. En klapp på axeln till alla.

När det gäller rekommendationer på cyklar, storlek på cykel och lufttryck etc. Så bidrar många med svar och Sixten väldigt ofta. Sixten har ofta med lättlästa tabeller som andra förutom TS har nytta av. Man kan läsa av sin vikt, längd, däckstorlek, fälgbred etc. Och ha en fingervisning om storlek, längd och tryck som funkar.

Vad jag kan se redovisar Sixten sina slutsatser av studier från en mängd ramar och annat. Råden har reviderats allt eftersom utveckling gått framåt och Sixten lärt sig mer ( min gissning).

Alternativet som ofta framförs att gå på känsla funkar inte för någon som precis börjat och inte har några referenser. Någon kommer från racet andra från en brukscykel.

I alla trådar Sixten ger rekommendationer är det antal som ifrågasätter och säger att det är fel och tyckanden. Er poäng att det är fel har gått fram.

I alla trådar har jag väntat på när kommer de konkreta råd om vad som är rätt? Enligt den andra skolan.

Jag ber om ursäkt om jag missat sådan råd. Det är många trådar. Men hittills har jag inte sett några konkreta svar med riktlinjer till hjälp. Om något konkret kommer, kan folk bilda sig en egen uppfattning och bredda uppfattning om bra geometri för olika typer av MTB cyklar.

Köpa MTB.. hjälp..
plumse sa:
Sixten Fors sa:
Bryr mig helt ärligt inte, så nej. Har inte letat efter fel i tabellen.
Det är exakt vad som händer väldigt ofta. Någon läser mått/rekommendationer om en specifik cykel från en tillverkare, och litar på att det är rätt. Och hittar på argument/resonemang varför det kan vara rimligt. När det i själva verket inte är en siffra rätt.

Köpa MTB.. hjälp..
käre sixten.

du eller din son har valt en något stor cykel. vackert så.

nackdel är att den kanske eventuellt är tyngre och ohanterligare, fördel är att man kan placera styret längre bak och därigenom få en tryggare längre framända trots något brant gaffelvinkel i det här fallet.
och så som du predikar på närmast daglig basis. och i någon mån verkar detta ha skett, 45 mm styrstam är ändå åt det korta hållet.

men trots dimridåer i form av tabeller och formler är det från bara ett enda foto uppenbart att pojken har en körställning påtagligt långt fram på cykeln. orsaken är sannolikt hans för åldern helt normala men relativt kroppen korta armar.

onödigt om du frågar mig, och alltså i tydlig kontrast mot dina principer.

Köpa MTB.. hjälp..
Kruxet med Sixtens råd för mig är att han inte uttrycker dem som råd baserade på tyckande utan som om det vore fakta.
Det är väldigt synd tycker jag eftersom han uppenbarligen lägger ner mycket tid och har mycket faktakunskap och han skulle kunna vara en fantastisk person här på forumet som skulle kunna hjälpa många att komma fram till ett personligt korrekt beslut. Nu får han ofta folk att bli förbannade och det blir grinig stämning. Hade han istället lagt fram sina åsikter och motiverat dem hade folk kunnat ta ställning till om de delar hans preferenser och i så fall gå på hans råd.

Nu blir råden väldigt bra för dem som vill cykla exakt som Sixten, men om en nybörjare kommer in här och tror man måste ha en lång, tung och låg chopper för att kunna cykla grusväg bara för att Sixten säger att det är det ENDA rimliga alternativet - ALLT annat är inte bara dåligt utan OCYKLINGSBART - så blir denne helt enkelt vilseledd.

Snälla Sixten: sluta vara så kategorisk! Då kommer jag uppskatta dig här jättemycket! /Kramiz från Lejon

Köpa MTB.. hjälp..
Nordan Grön sa:
Happyride är fantastiskt. Har någon en fråga så är många bidrar med sin långa erfarenhet och skriver utförliga svar. En klapp på axeln till alla.

När det gäller rekommendationer på cyklar, storlek på cykel och lufttryck etc. Så bidrar många med svar och Sixten väldigt ofta. Sixten har ofta med lättlästa tabeller som andra förutom TS har nytta av. Man kan läsa av sin vikt, längd, däckstorlek, fälgbred etc. Och ha en fingervisning om storlek, längd och tryck som funkar.

Vad jag kan se redovisar Sixten sina slutsatser av studier från en mängd ramar och annat. Råden har reviderats allt eftersom utveckling gått framåt och Sixten lärt sig mer ( min gissning).

Alternativet som ofta framförs att gå på känsla funkar inte för någon som precis börjat och inte har några referenser. Någon kommer från racet andra från en brukscykel.

I alla trådar Sixten ger rekommendationer är det antal som ifrågasätter och säger att det är fel och tyckanden. Er poäng att det är fel har gått fram.

I alla trådar har jag väntat på när kommer de konkreta råd om vad som är rätt? Enligt den andra skolan.

Jag ber om ursäkt om jag missat sådan råd. Det är många trådar. Men hittills har jag inte sett några konkreta svar med riktlinjer till hjälp. Om något konkret kommer, kan folk bilda sig en egen uppfattning och bredda uppfattning om bra geometri för olika typer av MTB cyklar.

Jag orkar bara inte engagera mig tillräckligt för att grotta ner mig i Sixtens påhittade former och exceltabeller. Om man tittar på fotot på Sixtens son och kan cykla ner man att cykeln är för stor för honom. Styret är för högt och för långt fram så han hänger fram på styret. Detta gör det svårt att fördela vikten mellan däcken när han cyklar. Om man fick se en bild på när Sixtens son satt på sadeln skulle det förmodligen se ännu konstigare ut. Om man tittar på Scotts storleksrekommendationer för cykeln sonen cyklar på ska man vara ca 165 cm och uppåt. Sedan postade Sixten en bild på en proffscyklister som är mycket längre och har en mindre cykel, där det ser mycket bättre ut, för att göra sin poängen att sonens cykel är i rätt storlek. Sixten arbetar genom att generera mycket text och tabeller som han påstår stödjer hans sak. Ingen orkar lägga någon energi på att bemöta det eftersom det kommer i så stor lass och är så uppenbart fel för dom som vet vad dom ska titta efter.

Köpa MTB.. hjälp..
För att lätta upp stämningen så har även Sixten sina goda sidor. Han lägger ner vad jag antar en otrolig mängd av sin fritid på att hitta deals åt nybörjar och liknande. Det är såklart jättebra. Men han är rätt bra på att förstöra en diskussion med ganska taffliga härskartekniker också.

Köpa MTB.. hjälp..
Nordan Grön sa:

Problemet är att mycket som skrivs är uppenbart fel och hittepå. Dessutom så försöker hen extrapolera sina idéer till helt andra områden där det bara blir tramsigt fel. Lägg dessutom till en aggressiv diskutionsteknik med inslag av personpåhopp, härskarteknik otrevligt språk så är det inte så underligt att många kunniga surar ur ibland.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
För att lätta upp stämningen så har även Sixten sina goda sidor. Han lägger ner vad jag antar en otrolig mängd av sin fritid på att hitta deals åt nybörjar och liknande. Det är såklart jättebra. Men han är rätt bra på att förstöra en diskussion med ganska taffliga härskartekniker också.

Tjena!

Håller med!

Bonzo sa:
Spelar det egentligen någon roll? Antingen är den påhittad av Sixten, eller av någon annan.

Ja, eftersom han säger att den är så känd. Men inte hittar jag den någonstans där man pratar Bikefit seriöst. För den är inte seriös.

Köpa MTB.. hjälp..
Om jag skulle orka skulle det vara kul att ta top 25 killar resp. tjejer från resp. xco, ews, dh, mappa deras längd och reach + stam och ta fram tabell/graf/statistik på resultatet. Som det är nu har jag bara samplat en delmängd.

Köpa MTB.. hjälp..
Häng inte upp dig på var formel jäveln kommer ifrån. Det blir ett sånt jävla tjat. Känd från happy.

Den verkar stämma på mig men jag har viss respekt för att folk är olika. Jag har för övrigt erkänt konstiga proportioner så det känns roligt att passa in nånstans.

Köpa MTB.. hjälp..
jonte987 sa:
Häng inte upp dig på var formel jäveln kommer ifrån. Det blir ett sånt jävla tjat. Känd från happy.

Den verkar stämma på mig men jag har viss respekt för att folk är olika. Jag har för övrigt erkänt konstiga proportioner så det känns roligt att passa in nånstans.

Det var inte ens i närheten för vad jag trivs med. En hel dm fel, men jag är väl gravt feltillverkad. Känner inte för att montera en 150-stam.

Köpa MTB.. hjälp..
Kneecap sa:
Tjena!

Varför lita på någon som inte har någon som helst utbildning i Bikefit?
För att bikefit är ett påfund man höll på med när grusvägsrejs ansågs vara "MTB" och geometrin på cyklarna var rakt av nallad från LVG?

Varför inleder du varenda jävla inlägg med "Tjena!"? Tourettes?

Köpa MTB.. hjälp..
plumse sa:
jonte987 sa:

Det var inte ens i närheten för vad jag trivs med. En hel dm fel, men jag är väl gravt feltillverkad. Känner inte för att montera en 150-stam.

Vi snackade om en annan formel innan där man mäter från grepp till bb tror jag det var. För mig skiljer det typ 15cm mot vad jag har nu. Den kanske kan vara nåt för dig? Funkar tydligen för Sam Hill.

Köpa MTB.. hjälp..
jonte987 sa:
plumse sa:
jonte987 sa:

Vi snackade om en annan formel innan där man mäter från grepp till bb tror jag det var. För mig skiljer det typ 15cm mot vad jag har nu. Den kanske kan vara nåt för dig? Funkar tydligen för Sam Hill.

Nope.
Känd formel skulle enligt utsago ge reach + stam och då skall jag byta till 150-stam för att vara modern och korrekt å sånt

Köpa MTB.. hjälp..
jonte987 sa:
plumse sa:
Nope.
Känd formel skulle enligt utsago ge reach + stam och då skall jag byta till 150-stam för att vara modern och korrekt å sånt

Mm, jag syftade på formel känd utanför happy. RAD hette den visst.
https://m.pinkbike.com/news/lee-mccormacks-guide-to-perfect-bike-set-up.html

Känns som det är smartare att mäta på det visset men riktvärdet är kort som fan

Kanske inte smartare, men ett bra komplement. Du skulle ju kunna ha en damtralla med rätt RAD men är inte säker på att det skulle kännas rätt i skogen.
Som komplement till reach och stack i form av hypotenusan av de två, men RAD utan vinkelangivelse kan bli lite missvisande.

Köpa MTB.. hjälp..
x cm x 2 + 150 (mm?) = y mm

Det finns ett tiopotensfel i den som gör ont ända in i själen :)
Min OCD klarar inte riktigt av den formeln och jag får hundra frågor i huvudet på hur någon kommit fram till den.
Det är absolut inte för att vara dryg utan helt ärligt men antar efter tonen i tråden att jag inte kommer få något utvecklande svar :(
KOPS är ju också en liknande grej, finns inget underlag, inte helt korrekt, men kommer passa väldigt många väldigt bra.

Köpa MTB.. hjälp..
jofahjalm sa:
Sedan postade Sixten en bild på en proffscyklister som är mycket längre och har en mindre cykel, där det ser mycket bättre ut, för att göra sin poängen att sonens cykel är i rätt storlek.
Mycket längre? 148 resp 163 cm. +15 cm kroppslängd motsvarar +30 mm avstånd till styret. Skillnaden mellan 45 och 75 mm stam på samma cykel. Inte så svårt?

Värt att notera är att Kate's Scale har exakt samma mått som Scott's juniorcykel Scale Pro 700 Small, bortsett från olika BB-drop som i sin tur påverkar stack, som är olika pga. olika stora hjul. Juniorcykeln rekommenderas till 153-163 cm cyklist.

Vet inte hur lång stam 163 cm Kate använder, om den är 76 mm passar måttet min formel.
Scale10.jpg

Precis som min cykels reach + stam passar min cyklists längd, enligt samma formel.

Köpa MTB.. hjälp..
Makten sa:
För att bikefit är ett påfund man höll på med när grusvägsrejs ansågs vara "MTB" och geometrin på cyklarna var rakt av nallad från LVG?

Varför inleder du varenda jävla inlägg med "Tjena!"? Tourettes?

Tjena!

Så du menar att det är helt fel att optimera mått och ställning på cykeln utefter cyklistens mått, rörlighet, åkstil m.m.? En Bikefit för MTB är i dag ganska långt ifrån en Bikefit för LVG.

såkket sa:
x cm x 2 + 150 (mm?) = y mm

Min OCD klarar inte riktigt av den formeln och jag får hundra frågor i huvudet på hur någon kommit fram till den.
Det är absolut inte för att vara dryg utan helt ärligt men antar efter tonen i tråden att jag inte kommer få något utvecklande svar :(
KOPS är ju också en liknande grej, finns inget underlag, inte helt korrekt, men kommer passa väldigt många väldigt bra.

Precis vad jag tänker också. Vart ifrån kommer siffran 150? Varför just den. Därav vill jag veta vilket ursprung formen har.
Just ju klassar jag den tillsammans med "armbågen mot sadelspetsen och långfingret mot styrstammen"

Köpa MTB.. hjälp..
såkket sa:
Exakt så :)

2 x kroppslängd (som vi svenskar mäter i cm)
+
150 (en enhetslös konstant)
=
avstånd till styret (som vi svenskar anger i mm)

Där avstånd till styret består är summan av måtten reach + styrstamslängd.
Är den ena längre blir den andra kortare, och omvänt.

Köpa MTB.. hjälp..
Mm, men pojkarna är upprörda för att enheterna inte stämmer och att den inte kan härledas från axiom.

Trams givetvis. Fast det vore bra att fixa enheterna

Tillbaka
Topp