Köpa ny cykel, vilken?

trallhatt

Medlem
Köpa ny cykel, vilken?
Min ecoride elcykel pajade och går inte att laga. Tänkte köpa en ny el först, men tror jag köper en utan faktiskt... är ju bra om det blir mindre "fix" liksom.

Har inte bil så den kommer användas till affären, till föräldrarna typ 5 km bort (besöker dom dagligen).

Jag kan verkligen ingenting om cyklar. Men det är mestadels asfalt som jag kommer köra på + en kort liten skogsväg. Budget på 10K, kanske lite mer. Vad rekommenderas?

Köpa ny cykel, vilken?
Är det bara 5 km du ska åka så kan du köpa vad som helst och du behöver inte lägga 10k. Någon här kommer säkert med mer konkreta tips men jag kan ju tycka att det kan räcka med en beg pendlarhoj om du inte är ute efter någon annan typ av åka.

Köpa ny cykel, vilken?
Skogsväg? Grusväg? Låter som att nästan vad som helst lirar för den användningen du tänker dig. Vad är preferenserna? Hur vill du sitta? Upprätt, aningen framåtlutat, lite mer racebetonad sittställning? Rakt styre, bockstyre, gubbstyre? Klassisk dam-/herrcykel, mtb, racer, hybrid? Ska du använda hojen till affären så köp en hoj du inte gråter över ifall den blir snodd. Och köp ett vettigt lås också.

Köpa ny cykel, vilken?
Sant, man borde ju ta den som känns bra helt enkelt.

Finns inga cykelaffärer här dock, man kanske kan få skjuts till nån större stad så man kan testa :) Kan även tänka mig skicka efter iofs, enklast. Tror inte man kommer bli besviken, handlar ju mycket om vana tror jag.

Van att sitta lite framåtlutad från ecoriden, vill inte ha racer.. sitta helt upprätt låter obekvämt, men jag vet inte, har nog aldrig haft nån sån cykel vad jag kan minnas.
Det är ingen lång skogs/grusväg, så den kanske man kan ignorera helt.. antar jag ska ha en stadscykel helt enkelt.

Jag vill dock ha en bra cykel. Den kommer trots allt användas dagligen, betalar gärna lite mer för att få det lätttrampat/bekvämt osv..

Köpa ny cykel, vilken?
Finns inga cykelaffärer här dock, man kanske kan få skjuts till nån större stad så man kan testa :) Kan även tänka mig skicka efter iofs, enklast. Tror inte man kommer bli besviken, handlar ju mycket om vana tror jag.
Det är inte så dumt att kunna prova, rätt storlek är väldigt viktigt för hur man kommer trivas med cykeln.

I ditt fall hade jag satsat på en vanlig klassisk standardcykel: lagom upprätt körställning, lite bredare däck, skärmar, pakethållare och rammonterat lås. Sen behöver du också fundera på om du villa ha utanpåliggande växlar (lite mer underhåll men inte så svårt att göra själv) eller invändiga (mindre underhåll men när det behövs är det mera komplicerat).

Köpa ny cykel, vilken?
Många svar som rekommenderar "vilken cykel som helst". Skittråkigt och -dåligt svar - du ska såklart köpa en cykel du tycker är rolig och fin!

Riktigt skoj med någon som vill gå från eldriven till människodriven cykel! Cykel är ju typ den mest geniala uppfinningen som finns för att utan större ansträngning ge sig själv en helt grym möjlighet att förflytta sig snabbt i jämförelse med att gå. Synd att kladda ner det med massa elassistans som gör lata och klena människor ännu mer lata och klena (syftar inte på dig TS, utan folk i allmänhet).

Jag får komma med något konkret tips lite senare, men till att börja med finns det en lägsta-nivå under vilken cykeln tappar sin funktionalitet och driftsäkerhet, men över den blir det mest fluff som inte har ett värde som är proportionellt mot priset. 10 000 kr räcker nog till den nivån tror jag, men med skärmar, belysning osv så springer det gärna iväg lite.

Köpa ny cykel, vilken?
Den här kanske, om än den har dämpning?
Då måste ju en gammal Crescent i vattenledningsrör vara roligare. Framdämpare på en sådan cykel kan med fördel ersättas med att hänga ett smidesstäd i ett snöre så att det släpar efter cykeln. Ungefär samma nytta, ungefär samma nackdelar.

Köpa ny cykel, vilken?
Efter att min cykla-till-affären-cykel blev snodd har jag funderat på att köpa en sån här:

Dubbelkolla så att det verkligen är hydrauliska bromsar dock!
Eller köpt denna:
och slängt på typ:
för att slippa den fjädrande sadelstolpen.

Köpa ny cykel, vilken?
Jag säger single-speed: lätt, lätttrampat, nästen ingen underhåll, billig och snygg också tycker jag. Den här är rätt, specs säger: "type: ej elcykel".

Köpa ny cykel, vilken?
Många goda råd allaredan.
Ungefär mellan tummen och pekfingret grovt räknat på en höft var bor du? Om det trots allt är möjligt att hooka upp med en pålitlig cykelhandlare som tar sig tid att lyssna och inte bara vill vinna Månadens Säljare-tävlingen så kan det vara guld värt i långa loppet. För egen del meckar jag det allra mesta själv men har ändå haft oerhörd nytta och glädje av min lokala handlare.

Oavsett vilket så gläds jag över dina ambitioner och hoppas att du kommer att fastna djupt i cyklingsträsket. Och det är många som inte vet det, men vardagscykling är den allra ädlaste valören av cykling.

Lycka till!

Ps. Angående att du inte kan något om cyklar, det du behöver kommer du att lära dig.

Köpa ny cykel, vilken?
Bor i Flen, finns en cykelaffär i Katrineholm, kan kolla där nån gång.
Jag säger single-speed: lätt, lätttrampat, nästen ingen underhåll, billig och snygg också tycker jag. Den här är rätt, specs säger: "type: ej elcykel".

Den gillar jag, väldigt lätt och inga växlar.. fast ingen pakethållare, finns det "universal"-sådana att sätta dit?

Är 1.65, så rätt kortväxt för man.. antar det har betydelse för komfort också, kanske inte alla cyklar som funkar då.

Senast ändrad:
Köpa ny cykel, vilken?

Den gillar jag, väldigt lätt och inga växlar.. fast ingen pakethållare, finns det "universal"-sådana att sätta dit?

Är 1.65, så rätt kortväxt för man.. antar det har betydelse för komfort också, kanske inte alla cyklar som funkar då.

Jag tror att minsta storlek skulle passa bra, om din kropp har genomsnittliga proportioner.

Denna cykel har ingen hål för montering av pakethållare eller skärmar. Skärmar kan man montera utan problem utan hål. Men det är bättre att har hål till pakethållare. Man kan skruva en pakethållare till lättare saker på sadelstolpen.

Köpa ny cykel, vilken?
Ska du cykla 10 km om dagen skulle jag aldrig välja oväxlat. Växlar gör nytta, i synnerhet om det är kuperat och/eller du inte är en stark cyklist. Det är också mycket roligare än oväxlat.

Eftersom du har ett tydligt praktiskt syfte så se till att bl a följande finns:
- fäste för skärmar (det går att lösa själv men kan vara ordentligt meckigt)
- fäste för pakethållare
- tillräckligt med plats för dubbdäck (om daglig cykling till föräldrarna även inkluderar höst/vintercykling)

En rolig cykel ökar sannolikheten för att du vill cykla mer.

Köpa ny cykel, vilken?
Jag hade inte köpt en fixie, alldeles för smala däck, ganska speciell geometri för en standardcykel med väldigt brant sadelrör och en del annat. En standard brukscykel tycker jag låter klart vettigare, en bra begagnad kostar kanske 2000 kr och som man kan ha i många, många år. Inget dödar ett begynnande cykelintresse så fort som en tränings/racebetonad/underlig cykel för brukscykling hur häftig den än verkar.

Vill man senare börja köra längre och kanske träna mera aktivt köper man en cykel avsedd för det.

Köpa ny cykel, vilken?
Det är svårt att komma med tips på cyklar man inte är hundra procent insatt i. När du kommit fram till att du vill börja cykla långdistans på snajsig allroad-cykel kan jag komma med mer konkreta tips. Men iallafall!

Lite hybridaktiga cyklar från tillverkare där åtminstone deras lite dyrare cyklar ofta är väldigt fina:

Genesis Brixton
4C2F8A37-CBFA-4AB1-85E6-C3E2727EA8CE.png

Kona Rove
F86378BC-202B-41D5-B612-96BD5ED21903.jpeg

Bombtrack Arise
BDDBEACE-E948-4A5B-9C80-F790D19A9320.jpeg

Cykel åt lite mer standardcykel-hållet men som är lite roligare än de andra tråkiga cyklarna (typ Crescent, Monark osv):

Pilen GTV
06F094A0-5604-4E78-824E-041AC0974F93.png

Samtliga cyklar är en bit över budget, men ska man ner till 10 000 kr behöver man gå på mindre etablerade märken och där har jag ännu lite sämre koll.

Köpa ny cykel, vilken?

Fortsatt många kloka råd.
Längden borde inte utgöra något problem. Men eftersom de allra flesta cyklar rent statistiskt - jag gissar lite här… - är anpassade för kanske 175-185-centimetare så kan du, om du handlar i butik vill säga, använda det som lackmuspapper på vilken sida av Ond/God-gränsen handlaren befinner sig på. Jag raljerar förstås, men om handlaren verkligen vill hjälpa dig att hitta både rätt modell och rätt storlek så finns det alldeles säkert bra alternativ Där Ute. Om han/hon däremot förmedlar lika mycket knut i magen som värkande axlar och domnande handflator så rulla vidare.

Om det gäller näthandling så blir det förstås svårare med handfast hjälp men å andra sidan är urvalet teoretiskt mycket större.

Kastar in en brandfackla: leta efter en begagnad mtb i storlek runt 16 tum. Kolla ex. tråden Visa din Miyata eller @n3wton s eminenta tråd om att bygga en cykla till affären-cykel.
Ett wildcard, jag vet. Men jag kunde inte hejda impulsen. Och återigen, det du behöver kunna om cyklar det kommer du att kunna lära dig.

Köpa ny cykel, vilken?
Kastar in en brandfackla: leta efter en begagnad mtb i storlek runt 16 tum. Kolla ex. tråden Visa din Miyata eller @n3wton s eminenta tråd om att bygga en cykla till affären-cykel.
Ett wildcard, jag vet. Men jag kunde inte hejda impulsen. Och återigen, det du behöver kunna om cyklar det kommer du att kunna lära dig.
En stor fördel här är ju att inte vara så lång eftersom 26" hjul var standard, nackdelen är förstås att även om det inte är svårt kräver det lite meck och kunnande för att få till en lämplig cykel.

Köpa ny cykel, vilken?
Begagnatköp funkar bäst om man vet sin storlek, vet vad man behöver och kan lägga en del tid och pengar på reservdelar och mekande. Däremot när man en dag ska byta upp sig...

Köpa ny cykel, vilken?
Finns det inga cyklar med lite större/längre pakethållare? Fått med mig de flesta paket från posten på min förra elcykel, men med större paket så får man ju köra med remmar. Ibland kunde man irritera sig på att pakethållaren kändes i minsta laget.

Matvaror tycker jag annars inte är några problem, har en stor cykelväska där det går ner en fullproppad matkasse + en matkasse får man lätt plats med på pakethållaren, så jag gjort i alla år :) Mer än två kassar handlar jag aldrig, fast det har väl blivit en vana hehe.

Den där Genesis Brixton ser ju iofs bra ut ovan. Cykelkorg kan ju vara bra. Tillgängligheten ser ut att vara dålig dock, och får beställas från utomlands tycks det?

Köpa ny cykel, vilken?
Finns det inga cyklar med lite större/längre pakethållare? Fått med mig de flesta paket från posten på min förra elcykel, men med större paket så får man ju köra med remmar. Ibland kunde man irritera sig på att pakethållaren kändes i minsta laget.

Matvaror tycker jag annars inte är några problem, har en stor cykelväska där det går ner en fullproppad matkasse + en matkasse får man lätt plats med på pakethållaren, så jag gjort i alla år :) Mer än två kassar handlar jag aldrig, fast det har väl blivit en vana hehe.
Köp någon sådan ful varukorg som jag har. Klockrent när man skall ha med sig något stort paket.
Har snabbfäste på min.
IMG_1223.jpeg

Köpa ny cykel, vilken?
Med dom önskemålen är standardlösningen att gå in i någon form av återbruks-affär. Häromkring har vi flera sådana i anslutning till återvinningscentraler. Där brukar finnas rostfria korgar till frysboxar, och dom är ofta stenhårda och kommer hålla flera cyklar utan problem. Korgen buntbandar du fast alternativt sätter den med spännremmar om du vill ta av den ofta. Såhär har jag det, och det fungerar såklart lika bra bak som fram:

BF9DC058-965A-41B9-9ED0-A0CFD5810942.jpeg

630B43CB-5A7D-4AEE-9A7C-4306AB23B5C4.jpeg

Köpa ny cykel, vilken?
Med dom önskemålen är standardlösningen att gå in i någon form av återbruks-affär. Häromkring har vi flera sådana i anslutning till återvinningscentraler. Där brukar finnas rostfria korgar till frysboxar, och dom är ofta stenhårda och kommer hålla flera cyklar utan problem. Korgen buntbandar du fast alternativt sätter den med spännremmar om du vill ta av den ofta. Såhär har jag det, och det fungerar såklart lika bra bak som fram:

Visa bilaga 528796

Visa bilaga 528795
Går även köpa till en sådan adapter för att montera en sådan gratiskorg.
och köra på en pakethållare från Rack Time eller annan hållare kompatibel med Snap-It.

Köpa ny cykel, vilken?

Den där Genesis Brixton ser ju iofs bra ut ovan. Cykelkorg kan ju vara bra. Tillgängligheten ser ut att vara dålig dock, och får beställas från utomlands tycks det?
Jo, såg att den inte var tillgänglig.. Man kan ju såklart dubblera sin budget och köpa en cykel som ser ut ungefär sådär, men med stålram, bättre växelgrupp osv, och därefter låta någon montera på pakethållare, skärmar, belysning osv. Då är det förmodligen lite lättare att få tag i ett utgångsobjekt, men krävs som sagt en annan budget. Hade du bott närmre Göteborg hade jag haft konkreta tips kring cykelbutik som kan leverera enligt lite mer detaljerade önskemål, men det är ju lite meckigt när man inte är på plats rent fysiskt.

Köpa ny cykel, vilken?
Jo, såg att den inte var tillgänglig.. Man kan ju såklart dubblera sin budget och köpa en cykel som ser ut ungefär sådär, men med stålram, bättre växelgrupp osv, och därefter låta någon montera på pakethållare, skärmar, belysning osv. Då är det förmodligen lite lättare att få tag i ett utgångsobjekt, men krävs som sagt en annan budget. Hade du bott närmre Göteborg hade jag haft konkreta tips kring cykelbutik som kan leverera enligt lite mer detaljerade önskemål, men det är ju lite meckigt när man inte är på plats rent fysiskt.
Just den butiken är väl förvisso värd en Göteborgsresa i sig själv…? ?

…men ett snack på telefon borde räcka ganska långt också tänker jag mig.

Hint: 031-704 41 22

Köpa ny cykel, vilken?
Det kan vara svårt utan att kunna provcykla, t.ex. de fyra som visas ovan skulle nog kännas ganska olika att cykla på tror jag. Tänker mest att eftersom TS siktar på att köpa en ganska fin cykel då är extra kul om man får en man riktigt gillar :)

Senast ändrad:
Köpa ny cykel, vilken?
Just den butiken är väl förvisso värd en Göteborgsresa i sig själv…? ?

…men ett snack på telefon borde räcka ganska långt också tänker jag mig.

Hint: 031-704 41 22
Jo, det finns ju vissa på detta forumet som åker genom halva Sverige och har det som ett flerdagarsevent att få cykeln byggd där.?

Själv har jag stulit mycket av mina cykelbyggarskills genom att imitera alternativt fråga Anders hur man gör. Emellanåt står jag nästan i moralisk skuld, så då får man köpa ett par fina nav och låta honom bygga ett par snajsiga hjul.?

Ett telefonsamtal är ju nästan gratis!

Köpa ny cykel, vilken?
@trallhatt, har du blivit något klokare vad gäller införskaffande av cykel?

Vad gäller lastkapacitet så är kan det både förvåna och förskräcka hur mycket du kan få med dig på en vanlig pakethållare. Och räcker inte det så sätt en pakethållare även på framgaffeln.

På tal om det, Surlys cyklar har fästen för pakethållare på både längden och tvären.

Köpa ny cykel, vilken?
Tung last på en frampakethållare gör färden instabil om inte hållaren är fäst i ramen.
Lågt på gaffeln fungerar bra. Eller en lätt styrväska.

Köpa ny cykel, vilken?
Tung last på en frampakethållare gör färden instabil om inte hållaren är fäst i ramen.
Lågt på gaffeln fungerar bra. Eller en lätt styrväska.
Finns ju även framgafflar som är avsedda för last, och där märks vikten inte lika mycket. Det är ju dock ovanligt att "vanliga" cyklar är byggda på det viset.

I övrigt är last fram bra för att fördela vikten mer lika över cykeln. Med last bak blir den redan bakåtförskjutna viktfördelningen ännu mer förskjuten, och det märks främst på att man behöver mycket högre tryck i däcket bak än fram. I praktiken inget problem kanske, men man behöver ett starkt bakhjul för touring och bikepacking.

Köpa ny cykel, vilken?
Svårigheten med last på framgaffeln är att det påverkar styrningen väldigt mycket tycker jag, man vill ha lasten så nära gaffellinjen som möjligt för att minska påverkan och det är inte lätt med bromsar och diagonalröret ivägen.

Tillbaka
Topp