Köpa Rotor-komponenter, var?

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum
Bike24.com har bra priser (och prisgaranti) på Rotors grejer. Dock är lagerstatusen rätt kass. Men det var ett allmänt problem med Rotorvevpartier när jag funderade på att köpa ett för ett par månader sen.

Jedisports.de är konkurrenskraftiga. Köpte mina Q-rings till crossen därifrån. Superlightbikeparts.de har också bra pris, men verkar vara lite lynniga om man skall tro några av inläggen här...
~K

Skulle var kul att veta vad ni tycker om Rotor-vevpartier på lvg. Har precis skaffat en Cervelo med ägg-formad storklinga. Har inte kört så mycket med hojen men visst känns det annorlunda. Största skillnaden tycker jag är att benen tar mer stryk, särskilt baksida lår, än med vanliga klingor.

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jedisports.de är konkurrenskraftiga. Köpte mina
> Q-rings till crossen därifrån.
> Superlightbikeparts.de har också bra pris, men
> verkar vara lite lynniga om man skall tro några
> av inläggen här...
> ~K

tråkiga är bara att de skickar med schenker, eller rättare sagt, det ä schenker som kör i sverige, de har hållt på mina och kompisens klingor i snart 2 månader, om inte mer. i måndags fick min kompis en avi, när han skulle hämta ut paketet, fanns inget. dagen efter fick han ett brev om att han skulle skita i avin, den hade blivit för tidigt utskickad, hör vi inget inom 10 dagar, skulle vi höra av oss. just ja, schenker ville ha en deklaration över vad det var i paketet, för tullning, hallllååå, tyskland är med i EU, sist jag kollade :D nästan värt att skippa företag som skickar me saker som i slutändan körs ut av schenker :D

S.Englund skrev:
> Skulle var kul att veta vad ni tycker om
> Rotor-vevpartier på lvg. Har precis skaffat en
> Cervelo med ägg-formad storklinga. Har inte kört
> så mycket med hojen men visst känns det
> annorlunda. Största skillnaden tycker jag är att
> benen tar mer stryk, särskilt baksida lår, än
> med vanliga klingor.

de säger ju att det ska vara skonsammare mot knän osv. men kan tänka mig att du får använda lårmusklerna mera :D

S.Englund skrev:
> Skulle var kul att veta vad ni tycker om
> Rotor-vevpartier på lvg. Har precis skaffat en
> Cervelo med ägg-formad storklinga. Har inte kört
> så mycket med hojen men visst känns det
> annorlunda. Största skillnaden tycker jag är att
> benen tar mer stryk, särskilt baksida lår, än
> med vanliga klingor.

Jag har inte märkt något speciellt av mina oval q-rings, men jag körde oval klinga från Mattias Hellöre på cykelcrossen innan så jag väl lite tillvänjd redan. Däremot tycker jag det känns som det fladdrar lite i benen när man kör i svag utförsbacke... Tyvärr tycker jag växlingarna mellan framklingarna är riktigt dåliga, dom borde verkligen lägga lite mer krut på växlingsramper så den funktionen går smidigare :-/ T

Jag kanske inte tar i tillräckligt ;-) men jag märker ingen direkt skillnad i benmusklerna när jag gått över till Q-rings. Däremot känns det som om man kör på lite högre kadens. Jag gillar Q-rings såpass att jag även bytt till dem på MTB:n. Minns inte om det var schenker som levererade mina från Jedisports.de, men det tog väl en dryg vecka vilket får anses som helt ok...

Jag har inte upplevt sämre växlingar varken på crossen eller MTB:n. Crossen har SRAM Rival-växlar och MTB:n har Shimano Hone + XT-reglage. Båda växlar klockrent.

Radsport libber: http://www.radsport-libber.de/shop/...d=146&osCsid=569fae46474da74f31fa356954c56a8d

/K

Senast ändrad:
Hade träningsverk på ovansidorna av låren efter de två-tre första rundorna med Q-rings (våren 2010).
Tyckte senare att jag lättare kunde gå på både lätta och tunga växlar. Variera kadensen alltså.

Vet att det snackades om kedjenötning i en tidigare Q-rings-tråd och de flesta var skeptiska till ökad nötning. Så även jag.
Jag kan nu konstatera att jag kört slut på första kedjan något snabbare än normalt.
Om allt handlar om ovalklingorna vet jag ju inte. Kan finnas andra orsaker också.
- Mera slarv med kedjetvätt osv. ...

Växlar man i fel ögonblick kärvar kedjan.

I samband med ny cykel för en vecka sedan och således ny grupp med vanliga, runda klingor (har gamla cykeln kvar och ovalklingorna stannar på den) funderade jag en hel på hur det skulle vara att återgå till runt.
Den första milen glömde jag helt bort att jag hade runda klingor. Märkte inte av något. Säkert var det delvis pga. helt ny cykel som på alla sätt överglänste den gamla så pass att klingbytet helt försvann ur medvetandet.

Jag upplevde tyvärr inget stort eller avgörande med Q-rings så jag går nog sannolikt tillbaka till runda klingor helt och hållet.
Inte så att jag ogillar dem - tvärtom. Trampet känns bra på något sätt.
Men det var allt och jag mår inte dåligt med runda klingor heller.

Tillbaka
Topp