Köpa Trainer

Köpa Trainer
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Den har en sittställning som gör att du inte
> tränar i samma position som när du cyklar ute.
> Ffa drop eller avsaknad av det.

Är inte det liksom definitionen på spinning?

Senast ändrad:
Köpa Trainer
NLC skrev:
> Hmmm, kikade lite på modellen som används
> (http://www.kurtkinetic.com/documents/Power_Curves
> 419.pdf) och jämförde med de siffor jag mätte
> med PT-navet på förra passet. Oftast ligger det
> rätt jämnt, åtminstone så länge man är
> steady state. Medeldiffen av mätt effekt vs
> estimerad var mindre än 5 W (över) men
> fluktuationen var rätt stor, särskilt direkt
> efter intervallen slutar eftersom det tar lite tid
> för trainern att bromsa hjulet (samma problem var
> inte lika stort vid igångdrag eftersom hjulet
> rätt snabbt accelereras till rätt fart).
>
> Det jag reagerade mest på var nog att modellens
> effekt ligger såpass högt mot vad jag mäter &
> upplever på landsvägen (men det kanske beror på
> att medelvikt/storlek på amerikaner är en bit
> ifrån min egen kroppskonstitution).

Effekten direkt efter genomförd intervall är inte så värst intressant för mig, man vill ju inte att trainern ska bromsa för hårt heller.

Hastigheten ligger rätt mycket lägre än ute vid samma effekt men den är ju oväsentlig ändå. Möjligt att det kan vara lite knäckade att se typ 35km/h när man håller på att kräkas upp lungorna :)

Jag kör med 8bar och tre hela varv.

Köpa Trainer
NLC skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den har en sittställning som gör att du inte
> > tränar i samma position som när du cyklar
> ute.
> > Ffa drop eller avsaknad av det.
>
> Är inte det liksom definitionen på spinning?

Nja. Den refererade cykeln tillhör mängden motionscyklar. En spinningcykel är mer stabil och vad gäller geometri kan man ställa in den mkt bättre. D v s träningscykel.

Köpa Trainer
Precis, effekten efter intervallen är över är inte intressant i sig, men är ändå en felkälla om man jämför mot effektmätare. Och visst är hastigheten (egentligen) oväsentlig, men har man inte PT-nav eller TrainerRoads effektemulator är det rätt knäckande att inte orka köra hårdare än 35-36 km/h i intervallerna ;-)

Körde ett nytt pass idag (6 x 5 min @ 108% FTP) med ~8 bar och 3,5 varv och fick 0,2 W skillnad mellan PT-hjulet och KK:s modell, men då tog jag det försiktigt med igångdraget vid intervallerstarten. Nu gäller det bara att repetera det några gånger så man känner sig trygg i resultatet.

Köpa Trainer
copytag skrev:
> Jag köpte en tacx antares (roller). Ser att det
> även finns som tillbehör att fästa framgaffeln
> så det blir som en trainer.

Men varför?

Du lär dig snabbt att köra roller, och det ger dig bra balansträning och roligare tid på inomhuscykeln. Kör bredvid en vägg första gångerna bara, så att du kan ta lite stöd.

Det går fortare att lära sig roller än det går att lära sig att cykla.

Köpa Trainer
En fördel med roller är att man kan filma när man försöker cykla på den och sedan lägga upp sina spektakulära krascher på Youtube. :-)

Köpa Trainer
Jag var rädd för det också, men i verkligheten så är det mer att man råkar sätta ned foten ibland när tankarna vandrat iväg. Rädslan är betydligt överdriven tycker jag.

Ett tips är elites rollers som har två puckar längst fram vilka kan förhindra avåkningar (men man skruvar snabbt bort dem ändå).

Senast ändrad:
Köpa Trainer
Jag köpte mig en Tacx Antares (roller) får hem min LVG från Canyon nu på måndag (str XXL). Hoppas det funkar. Min 29er mtb i strl XL var för lång för rollen.

Köpa Trainer
Jag kör med 7 bar på trainerdäcken och 4 hela varv på Kurt Kinetic Road Machine, men ska nog öka till 5 eller 6 eftersom det slirar när jag stompar. Håller med om att det är tyngre på trainern än ute på vägen. 35 km/h på trainern är TUNGT...

Köpa Trainer
Max 800 watt. Lite klent för spurter tycker jag om du är seriös. Sedan tyckte jag XXL:s text var luddig, vad följer egentligen med och vad kostar det? Kanske någon annan vet mera?

Med den nya programvaran kan köra allt från egna självprogramerade träningsprogram eller GPS-baserade träningsturer som visas i Google Earth i realtid. Vart du befinner dig i Real Life filmer visas också i ett separat fönster. Ett års licens för multiplayer-funktionen ingår. Satsen kräver en maskin av senare datum. Mer information om www.tacxvr.com

Du kan styra motståndet och få all information om hastighet, watt, kadens, distans, stoppur mm Fler funktioner ifht puls är också möjligt för sändaren (ingår ej) används. Icke-kodad Polar sändare fungerar med Flow.

Själv skulle jag köpa en Kurt Kinetic Road Machine och en prenumeration på TrainerRoad med ANT+sticka och fart/kadensmätare. Den lär du aldrig växa ur (2000 watt) och man slipper också ställa in olika motstånd. Bara att trampa och använda växlarna. Har en själv. ;)

Köpa Trainer
Så, en på jobbet har bett mig om råd inför ett trainerköp. Jag kan ingenting nämnvärt om trainers. Det står mellan dessa två. Den första kostar 1800, den andra 2300. Ljudnivå är inget större problem.

1.jpg
2.jpg

Vilken ska hon köpa?

Köpa Trainer
PeterÄlvsjö skrev:
> Hur är en sådan här jämfört med en trainer?
>
> http://www.xxl.se/Root/Träning-&-Hälsa
> /Tr%C3%A4ningsmaskiner/Motionscykel/monark-515-Mot
> ionscykel/p/1092541_1_Style
>
> Jag tänker inte mäta någon effekt eller träna
> vetenskapligt utan bara kunna springa
> ner i källaren och köra en halvtimme spinning
> när jag inte har något annat att göra.
> Alternativen är någon trainer för runt
> tusenlappen.

Om du skall köra lite spinningträning tror jag nåt åt det här hållet är betydligt bättre:
http://www.xxl.se/Root/Träning-&-Hä...PIN-TWO-13-14-Spinningcykel/p/1091498_1_Style

Tillbaka
Topp