Köpråd 29"

Köpråd 29"
Well lätt nytt. Är man ny så kan man inte bedömma skick och skall ägna sig åt att cykla och inte att skruva. Många beg objekt är tyvärr överprisat nerslitet junk.

Köpråd 29"
Det var klart dumt att inte skriva hur jag vill nyttja den :-)

Jag började cykla i maj förra året och kände att jag har klivit in lite för enkelt (läs billigt)

Jag kör idag på en Lapierre 29" cyclecross

http://2014.lapierre-bikes.co.uk/urban-crossbikes/cross-300

Har redan uppgraderat bromsarna på den då det satt mekaniska skivbromsar på den först.

Jag har den i storlek XL och tycker att det funkar bra för mig. Jag är inte rädd för att mecka, men såklart vill man inte köpa sönderkört till överpris.

Jag cyklar helst stig, har ganska nära till Genarp och det som erbjuds där. Sen är Skrylle det som ligger allra närmst och det som cyklas på mest.

Jag ska köra cykelvasan i sommar, men vad jag har förstått, så kräver inte den så mycket av cykeln egentligen.

Köpråd 29"
Du har ett par bra riktigt butiker i Lund att besöka och kolla runt i först.
Praktiskt nog är de bäst i bokstavsordning.
Bikeitaly
Cykelcity
Degavi
Fridhem
Sportsson

Det är alltid tillbud på något hos alla.

Edit: vanlig xc-cykel med 100 mm slag är lämpligt.

Senast ändrad:
Köpråd 29"
Har du en mtb-hybrid (cross brukar på Happy vara en CX, cyclocross) har du ju täckt ett ganska brett område av cykling från asfalt, grus till lättare stigar.

Kanske kan du då köpa en mer stigorienterad cykel.

Risken är att en 29HT gör att din cross hamnar i kläm och blir en dammsamlare. Kanske inte gör nåt iofs.... :)

Har du funderat på en FS?

I mitt fall gillade jag att ha en 29HT men den kom i kläm mellan min "fulcx" och min FS29 så jag sålde den. Det går, om du köper online, att hitta en helt OK FS för 15000kr.

Köpråd 29"
Cyklar du söder om Genarp - > Canyons 29" HT (vilken som helst funkar bra)
Cyklar du norr om Genarp - > On-one Parkwood
Cyklar du i Skrylle (där man bara får cykla på grusvägar idag) - > CX. Gå med i FB-gruppen "Skryllecyklister". När stigarna är klara - > On-one Parkwood.

Köpråd 29"
Jag har inte tänkt behålla den jag har idag, utan det är ett byte/uppgradering jag är ute efter.

Det är mer stigorienterat än den jag har idag som jag är ute efter.

Körde snapphaneturen förra året och tänker mig att göra det i år igen.

Köpråd 29"
Kolla på Cube, Haggs.nu är förmodligen billigast, i varje fall i Sverige. Du får lätta cyklar med bra komponenter på Cubecyklarna, detta gäller förstås ht, annars är väl inget billigt!

Köpråd 29"
Crowan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 187 cm, 23" ram kanske är i största
> laget?

Jo den är för stor tyvärr. Det är den största de har. Du borde ha ungefär "Large" vilket kan vara 19-21" beroende på tillverkarens tolkning/inriktning.

Du får förutom tidigare nämnda Cube och Canyon även ta en titt på Radon. Låg vikt och bra prylar i förhållande till pengarna!

Köpråd 29"
Crowan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 187 cm, 23" ram kanske är i största
> laget?

Ja, det är gigantiskt. Men istället för att hålla på och famla i blindo, följ rådet och besök någon av de lokala butikerna och återkom sedan i tråden för mer feedback.

Bikeitaly - som är bästa butiken i Malmö/Lund -har t.ex haft några riktigt fina 2014-modeller på rea..

Köpråd 29"
Har varit runt och pratat och sökt på nätet. Inser att det är en grym djungel med en massa olika modeller på alla ramar, växlar och gafflar och att man kan kombinera allt lite hur som helst...

Som vanligt är det, ju mer man vet, ju svårare blir det :-)

Tillbaka
Topp