Köpråd/guide kolfiberhjul

Team Joda

Aktiv medlem
Har tittat runt på forumet angående kolfiberhjul och saknar läsning om tips på kvalitativa och snabba kolfiberhjul som man kan köpa.

-Vart ska man börja leta?
-Vilka kolfiberhjul anses vara de bästa för landsväg?
-Vilka hjul ger mest för pengarna?
-Vad ska man ha för djup på fälgen för klättring, platt mark eller för både och?
-Är det stor skillnad på kvalité och prestanda på de dyraste och de som ligger i mellanklassen?
-Finns det mer saker man ska tänka på när man letar efter kolfiberhjul?

Dela gärna med er av era åsikter och erfarenheter!

Senast ändrad:
Märket Zipp verkar vara drömmärket för många. Jag skulle undvika Mavic, många verkar ha haft problem med att fälgarna spricker inklusive jag själv.

Jag har inte så många höjdmeter omkring mig så jag har satsat på ca 50-55mm djup på fälgarna. De är för övrigt både mer aero och lättare än OEM-hjulens så win-win på den liksom.

Olika form på profilen ger olika vindkänslighet på hjulen. Jag upplever tex mina nya Vision som mer vindkänsliga än mina gamla Mavic-hjul trots att de har samma fälgdjup.

Att tänka på är att man ska vara lite försiktig med att köra slanglöst och kolfiberfälg. Blir det fel riskerar du att fälgen spricker.

Det är bara att leta runt på sajterna och ta det du känner förtroende för. Allt kommer vara bättre än originalhjulen, i princip. Ibland säljs ju fina hjul här på happy också.

Har tittat runt på forumet angående kolfiberhjul och saknar läsning om tips på kvalitativa och snabba kolfiberhjul som man kan köpa.

-Vart ska man börja leta?
-Vilka kolfiberhjul anses vara de bästa för landsväg?
-Vilka hjul ger mest för pengarna?
-Vad ska man ha för djup på fälgen för klättring, platt mark eller för både och?
-Är det stor skillnad på kvalité och prestanda på de dyraste och de som ligger i mellanklassen?
-Finns det mer saker man ska tänka på när man letar efter kolfiberhjul?

Dela gärna med er era åsikter och erfarenheter!
Jag köpte ett par ZIPP 404 firecrest I våras och måste säga att jag är supernöjd. Jäkligt lätta att tubelessa med GP5000, rullar kanon och funkar väldigt bra i sidvind. Har precis beställt ett par 303 Firecrest till graveln. Fälgarna har en innerbredd på 25mm vilket gör att jag ska ha ca 60psi fram och bak på 28mm däck. Klart mycket lägre tryck än tidigare kombos jag haft, vilket gör att det inte bir lika stötigt.

Oj, det har jag missat. Berätta gärna mer. Vill inte att mina Zippar spricker.

Skulle tro att det är en referens till Vision-tråden (där Enve också nämns) där fälgen delaminerat pga. lyftryck byggts på insidan av fälgen i hålrummet mellan sidorna och däckbanan eller vad nan ska kalla det genom läckage genom tejpen/ ventilhålet eller nåt sånt. Orkade aldrig detaljläsa utan kändes mest som kass design:)

Inget konstigt med tubeless på kolfiberhjul, dålig design är materialoberoende :)

Jag letar efter ett par hjul som är "allround". Är det 30-40mm djup som gäller då? Måste man lägga mellan 20-30k för att få ett hjulset som håller länge och ger en det man vill ha?

Jag letar efter ett par hjul som är "allround". Är det 30-40mm djup som gäller då? Måste man lägga mellan 20-30k för att få ett hjulset som håller länge och ger en det man vill ha?

Jag hade siktat på 45-55 mm höjd och det finns massor fina hjul för runt 10 k.

Pratar vi för skivbroms eller fälgbroms?

Jag hade siktat på 45-55 mm höjd och det finns massor fina hjul för runt 10 k.

Pratar vi för skivbroms eller fälgbroms?
Skivbroms. Ok så 45-55mm är mer åt allround kategorin? Är inte 10k priset mer för budgethjulen? Har läst i andra trådar om just budgethjulen och då uppfattade jag det som att fälgarna och ekrarna är i regel bra, tåliga, lätta men man får däremot dåliga nav?

Det finns flera vägar att gå (lite förenklat).
- Köp fin-märkeshjul. Enve, Zipp, Roval, etc.
- Köp ful-märkeshjul. Hunt, Prime, etc.
- Köp av hjulbyggare. Slowbuild, Actionsports, Tensegrity (Linköping), etc.
- Köp direkt från Kina. Lightbicycle, Eie, etc.
- Bygg själv. Enkelt att läsa sig till hur man ska göra, kräver lite tålamod att få riktigt bra.

Det finns inget som säger att högre upp på den här listan är bättre än lägre ned på listan. Allt beror på hur man prioriterar. Men om man väger prisvärdhet/prestanda/lite krångel ganska jämt så tittar man kanske mot mitten av listan.
Personligen gillar jag att antingen ha hel valfrihet vad gäller ingående komponenter och då bygger jag själv eller låter kineserna/hjulbyggare bygga, eller så vill jag att det ska vara så billigt som möjligt och då har det flera gånger blivit Prime på rea. Å andra sidan har jag förståelse för att ha ett par feta Roval- eller Zipp-loggor också är värt något. Ärligt!
Jag tycker att man kan lägga några kvällar på att läsa in sig lite. Skaffa sig en grundläggande insikt i hur val av fälg, ekrar, nav påverkar ett hjul. Därefter kolla över marknaden lite med sin nyvunna kunskap och fatta ett informerat beslut som passar dig. Enve för 30k? Prime för 6k? Eller handbyggda med just den fälgen, de ekrarna och det navet du vill ha för 10-15k?

Lycka till! Och kom ihåg att om inte första hjulsetet blir perfekt är det bara att försöka igen. Man kan aldrig ha för många hjul! :-)

Det finns flera vägar att gå (lite förenklat).
- Köp fin-märkeshjul. Enve, Zipp, Roval, etc.
- Köp ful-märkeshjul. Hunt, Prime, etc.
- Köp av hjulbyggare. Slowbuild, Actionsports, Tensegrity (Linköping), etc.
- Köp direkt från Kina. Lightbicycle, Eie, etc.
- Bygg själv. Enkelt att läsa sig till hur man ska göra, kräver lite tålamod att få riktigt bra.

Det finns inget som säger att högre upp på den här listan är bättre än lägre ned på listan. Allt beror på hur man prioriterar. Men om man väger prisvärdhet/prestanda/lite krångel ganska jämt så tittar man kanske mot mitten av listan.
Personligen gillar jag att antingen ha hel valfrihet vad gäller ingående komponenter och då bygger jag själv eller låter kineserna/hjulbyggare bygga, eller så vill jag att det ska vara så billigt som möjligt och då har det flera gånger blivit Prime på rea. Å andra sidan har jag förståelse för att ha ett par feta Roval- eller Zipp-loggor också är värt något. Ärligt!
Jag tycker att man kan lägga några kvällar på att läsa in sig lite. Skaffa sig en grundläggande insikt i hur val av fälg, ekrar, nav påverkar ett hjul. Därefter kolla över marknaden lite med sin nyvunna kunskap och fatta ett informerat beslut som passar dig. Enve för 30k? Prime för 6k? Eller handbyggda med just den fälgen, de ekrarna och det navet du vill ha för 10-15k?

Lycka till! Och kom ihåg att om inte första hjulsetet blir perfekt är det bara att försöka igen. Man kan aldrig ha för många hjul! :-)
Man får även väga in garantierna också. Brukar ingå rätt okej garantier hos vissa tillverkare.

[/QUOTE]
Skulle tro att det är en referens till Vision-tråden (där Enve också nämns) där fälgen delaminerat pga. lyftryck byggts på insidan av fälgen i hålrummet mellan sidorna och däckbanan eller vad nan ska kalla det genom läckage genom tejpen/ ventilhålet eller nåt sånt. Orkade aldrig detaljläsa utan kändes mest som kass design:)

Inget konstigt med tubeless på kolfiberhjul, dålig design är materialoberoende :)

Att vara korkad är inte tubelessberoende.
Det är noll problem med att spränga/delaminera fälgar om man inte anstränger sig ordentligt?

Märket Zipp verkar vara drömmärket för många. Jag skulle undvika Mavic, många verkar ha haft problem med att fälgarna spricker inklusive jag själv.

Jag har inte så många höjdmeter omkring mig så jag har satsat på ca 50-55mm djup på fälgarna. De är för övrigt både mer aero och lättare än OEM-hjulens så win-win på den liksom.

Olika form på profilen ger olika vindkänslighet på hjulen. Jag upplever tex mina nya Vision som mer vindkänsliga än mina gamla Mavic-hjul trots att de har samma fälgdjup.

Att tänka på är att man ska vara lite försiktig med att köra slanglöst och kolfiberfälg. Blir det fel riskerar du att fälgen spricker.

Det är bara att leta runt på sajterna och ta det du känner förtroende för. Allt kommer vara bättre än originalhjulen, i princip. Ibland säljs ju fina hjul här på happy också.
Borde vara ett löst problem om man har det lilla dräneringshålet borrat i fälgsidan?

Är Shimanos kolfiberhjul något att ha? Är det stor skillnad på t ex C50 Ultegra och C50 Dura-Ace? Priserna på dessa hjul ser ut att ligga mellan de lite billigare och high-end hjulen.

Skivbroms. Ok så 45-55mm är mer åt allround kategorin? Är inte 10k priset mer för budgethjulen? Har läst i andra trådar om just budgethjulen och då uppfattade jag det som att fälgarna och ekrarna är i regel bra, tåliga, lätta men man får däremot dåliga nav?
Det här är, tillsammans med priset så klart, anledningen till att jag har köpt från Kina. Man kan välja att få sina hjul byggda med kvalitetsnav medan de västerländska märkena nästan alltid innebär att man köper grisen i säcken när det gäller nav.

Edit: Kan lägga till vad jag har.
- Farsports 45 mm med DT-350 för träning, pendling, allround. I princip Zipp 303-kopior med tåligare nav.
- Lightbicycle 56 mm med Carbon-Ti-nav för när det ska riktigt fort. Fick uppmärksamhet när gjorde oväntat bra ifrån sig i Hambinis test och sedan dess har andra tillverkare efterhärmat fälgprofilen.

Senast ändrad:
Det här är, tillsammans med priset så klart, anledningen till att jag har köpt från Kina. Man kan välja att få sina hjul byggda med kvalitetsnav medan de västerländska märkena nästan alltid innebär att man köper grisen i säcken när det gäller nav.

Edit: Kan lägga till vad jag har.
- Farsports 45 mm med DT-350 för träning, pendling, allround. I princip Zipp 303-kopior med tåligare nav.
- Lightbicycle 56 mm med Carbon-Ti-nav för när det ska riktigt fort. Fick uppmärksamhet när gjorde oväntat bra ifrån sig i Hambinis test och sedan dess har andra tillverkare efterhärmat fälgprofilen.
Grymt tips! Får man fråga från vart du beställde och vad dessa hjulseten kostade?

Grymt tips! Får man fråga från vart du beställde och vad dessa hjulseten kostade?
Lightbicycle via deras hemsida (där står även priser) och Farsports via mejladressen de hade på Aliexpress (de är/var billigare om man köper vi dem direkt istället för genom Aliexpress). Farsports tror jag bara kostade typ 5500 men det var ett antal år sedan och de är säkert dyrare nu.

Senast ändrad:
Mina senaste hjul köpte jag från eie . Visserligen mtb hjul . Men grymt nöjd med dom . Dom hade en profil jag var sugen på jag inte hittade hos andra + kvalitsnav till ett ok pris.
Om jag skulle köpa nya lvg hjul skulle jag läsa in mig på senaste/hetaste profilen och leta efter det bland kinatillverkarna

Har tittat lite på Shimanos kolfiberhjul. Är det något att ha? Är de prisvärda?
Screenshot_20230924_080454_Chrome.jpg

Nej, prisvärda undrar jag? Orkar inte googla spec. Men säkert bra! Shimano brukar vara stabila på att producera vettiga hjul.

För 13k kan du säkert bygga ihop ett par hos kinesen som motsvarar Shimanos Dura Ace (återigen nu orkar jag inte googla och hålla på, men ungefär i den storleksordningen brukar det vara) och det menar jag är mer prisvärt.

Ta och googla lite recensioner och så och bilda dig en egen uppfattning. Här på Happy borde du mest få lite generella tips och råd, och har du otur nån tjomme som (för att rättfärdiga sitt eget köp) absolut tycker du ska köpa samma som han har.

Nej, prisvärda undrar jag? Orkar inte googla spec. Men säkert bra! Shimano brukar vara stabila på att producera vettiga hjul.

För 13k kan du säkert bygga ihop ett par hos kinesen som motsvarar Shimanos Dura Ace (återigen nu orkar jag inte googla och hålla på, men ungefär i den storleksordningen brukar det vara) och det menar jag är mer prisvärt.

Ta och googla lite recensioner och så och bilda dig en egen uppfattning. Här på Happy borde du mest få lite generella tips och råd, och har du otur nån tjomme som (för att rättfärdiga sitt eget köp) absolut tycker du ska köpa samma som han har.
Tycker liknande, moderna Shimano har "modern" fälgbredd mm.
Det man kan ha synpunkter på är väl vikten men det gäller alla kvalitets-systemhjul i prisklassen.

Ja jag får googla lite mer. Tack för din input! Det är helt sjukt vad många olika typer av profiler, bredder, vikter, nav etc det finns! Men visst är det främst naven man ska va noga med om man vill ha något som håller i längden? Allt annat känns som att det är mer marginella skillnader på.

Ja jag får googla lite mer. Tack för din input! Det är helt sjukt vad många olika typer av profiler, bredder, vikter, nav etc det finns! Men visst är det främst naven man ska va noga med om man vill ha något som håller i längden? Allt annat känns som att det är mer marginella skillnader på.
Tja… Jag prioriterar naven till en viss del, men fälgvikt och profil är kanske där jag personligen nördar ner mig mest. Jag har, personligen, inte blivit besviken på ett ”lågpris” eller ”noname” nav på mycket länge, så jag har vågat stretcha gränserna lite. Men där gör man olika värderingar!

Men visst, en ”sanning” är att man ska köra på DT, Shimano eller typ CK-nav. Det ”kan inte gå fel”, men det kan det visst, bara mer sällan.

En annan aspekt är att olika nav påverkar möjligheten att bygga styva/starka hjul men där får en mer erfaren hjulbyggare fylla på, tex @HåkanC .

Hjul byggda på DT 350-nav är väl inte helt fel. Stabila, lättservade och inte speciellt tokdyra nav.

Tja… Jag prioriterar naven till en viss del, men fälgvikt och profil är kanske där jag personligen nördar ner mig mest.
Men visst, en ”sanning” är att man ska köra på DT, Shimano eller typ CK-nav. Det ”kan inte gå fel”, men det kan det visst, bara mer sällan.
+1

En annan aspekt är att olika nav påverkar möjligheten att bygga styva/starka hjul men där får en mer erfaren hjulbyggare fylla på, tex @HåkanC .
Nu gäller det ju skivbromsade hjul för lvg och jmf man med samma fälg är antalet ekrar det som gör störst skillnad för den laterala (sidledes) styvheten och precis som att rotationsvikten (fälgvikt+däcksvikt) spelar större roll än hjulens totalvikt för hur kvicka hjulen känns är även den laterala styvheten viktig.
Men med skivbromsade hjul så är det väl alltid(?) tillräckligt många ekrar så att det inte skall vara några problem i praktiken.
@Team Joda :
Bygger man, eller åtminstone specar o låter ngn annan bygga, sina egna hjul kan man ju vara noggrannare med detaljerna,
tex har jag förstått att vare sig LB eller EiE använder styvare ekrar på höger sida bak/vänster fram. Att göra det förbättrar både livslängd och lateral styvhet. Jag har själv hjul med fälgar från både LB och EiE, fälgarna är riktigt bra, men hur bra de färdigbyggda hjulen är har jag läst varierande påståenden om.
Men den som köper färdiga hjul från LB/EiE, kan ju alltid bygga om dem när(om?) ekrar o nav skulle ge upp men fälgen helt OK, självklart då med bra nav, olika ekrar på höger/vänster sida och kanske även olika in fram och bakhjul. Det blir dyrare än att köpa rätt från början och självklart kommer man att vara utan hjul under denna ombyggnadstid, eftersom de "alltid" kommer att gå sönder vid sämsta möjliga tillfälle, men ändå.....
Se bara till att inte köpa hjul med för få ekrar, det är skillnad mellan allroundhjul och tempo/tri-hjjul.
För skivbromsade allroundhjul skulle jag välja minst 24-28 ekrar fram och minst 28-32 ekrar bak.
För en stark, kraftig och tung cyklist är det ju ingen nackdel med 32-ekrar både fram och bak.
Samma fördel om man väljer en asymmetrisk fälg (åtminstone till det högre belastade och mer asymmetriska bakhjulet), även det ger mer fördelar än nackdelar även för allround aero-hjul för lvg.
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png

+1

Nu gäller det ju skivbromsade hjul för lvg och jmf man med samma fälg är antalet ekrar det som gör störst skillnad för den laterala (sidledes) styvheten och precis som att rotationsvikten (fälgvikt+däcksvikt) spelar större roll än hjulens totalvikt för hur kvicka hjulen känns är även den laterala styvheten viktig.
Men med skivbromsade hjul så är det väl alltid(?) tillräckligt många ekrar så att det inte skall vara några problem i praktiken.
@Team Joda :
Bygger man, eller åtminstone specar o låter ngn annan bygga, sina egna hjul kan man ju vara noggrannare med detaljerna,
tex har jag förstått att vare sig LB eller EiE använder styvare ekrar på höger sida bak/vänster fram. Att göra det förbättrar både livslängd och lateral styvhet. Jag har själv hjul med fälgar från både LB och EiE, fälgarna är riktigt bra, men hur bra de färdigbyggda hjulen är har jag läst varierande påståenden om.
Men den som köper färdiga hjul från LB/EiE, kan ju alltid bygga om dem när(om?) ekrar o nav skulle ge upp men fälgen helt OK, självklart då med bra nav, olika ekrar på höger/vänster sida och kanske även olika in fram och bakhjul. Det blir dyrare än att köpa rätt från början och självklart kommer man att vara utan hjul under denna ombyggnadstid, eftersom de "alltid" kommer att gå sönder vid sämsta möjliga tillfälle, men ändå.....
Se bara till att inte köpa hjul med för få ekrar, det är skillnad mellan allroundhjul och tempo/tri-hjjul.
För skivbromsade allroundhjul skulle jag välja minst 24-28 ekrar fram och minst 28-32 ekrar bak.
För en stark, kraftig och tung cyklist är det ju ingen nackdel med 32-ekrar både fram och bak.
Samma fördel om man väljer en asymmetrisk fälg (åtminstone till det högre belastade och mer asymmetriska bakhjulet), även det ger mer fördelar än nackdelar även för allround aero-hjul för lvg.
Visa bilaga 655896
Wow! Mycket man kan tänka på vid sitt val. Tack för att du delar med dig @HåkanC

Oj, det har jag missat. Berätta gärna mer. Vill inte att mina Zippar spricker.
Finns en tråd om det här. Ska se om jag hittar den. Men i huvudsak går det ut på att ifall du inte får riktigt tätt mellan luftkammaren och ”kjolen” så läcker dels tätningsvätska ut i fälgen och tätar mellan ekrar och fälg och eventuella dräneringshål. Det som händer sen är att när du pumpar dit hjul oklart trycket ute i fälgen och inte bara i luftkammaren. Kjoldelen av fälgen är inte gjord för att klara trycket utan spricker eller knäcks loss från den del som ska hålla däck och lufttryck.

Inte alla hjul har dräneringshål. Vision säljs t ex både med och utan läste jag mig till efter tråden om den sprängda fälgen.
Dom flesta fälgar saknar nog dräneringshål.
Struntar man i att göra fälgkammaren tät så är det inget problem.
Inte ens alla ventiltillverkare begriper hur man bör montera ventiler mm.
Nr 1 är ändå såklart att tejpa fälgen tät med riktig fälgtejp.

Dräneringshålen är nog i första hand till att leda bort eventuellt regnvatten som letar sig in via ekernipplarna. För de som kör med slang är problemet minimalt, för de med slanglöst kostar det tejp och tätningsvätska.

Road.cc testade några hjul inklusive Shimano Ultegra som enligt testet var långsammast.

Det kanske går att leva med. Campagnolo Bora har använts flitigt av många toppcyklister, men de placerade sig inte heller bra i testet. Sådana tester kanske inte skall tas så allvarligt. Hållbarhet och support är nog viktigare för de flesta.

Road.cc testade några hjul inklusive Shimano Ultegra som enligt testet var långsammast.

Det kanske går att leva med. Campagnolo Bora har använts flitigt av många toppcyklister, men de placerade sig inte heller bra i testet. Sådana tester kanske inte skall tas så allvarligt. Hållbarhet och support är nog viktigare för de flesta.
Har också tittat på den och de här killarna verkar vara lite som GCN där man endast gillar det absolut dyraste på marknaden. Allt annat är i stort sett skit i deras ögon trots att det verkar vara väldigt lite skillnad mellan de dyraste och de i mellanklassen. Hittade dock en annan nästan lite mysig video med en amerikan som berättar om sina personliga erfarenheter och upplevelser av lite olika fälgar. Där hamnar Shimano C50 högt upp på hans lista:

Inte ens alla ventiltillverkare begriper hur man bör montera ventiler mm.
Nr 1 är ändå såklart att tejpa fälgen tät med riktig fälgtejp.
Jo det var väl mest att ifall man misslyckas med fälgtejpen så riskerar både vätska och lufttryck sprida sig ut i fälgen. Det var väl det som hände i den förra tråden om jag förstod det rätt.

Jo det var väl mest att ifall man misslyckas med fälgtejpen så riskerar både vätska och lufttryck sprida sig ut i fälgen. Det var väl det som hände i den förra tråden om jag förstod det rätt.
Såklart.
Om man monterar ventilen korrekt och utan oringar/tätningar och annat tjafs så kan ev övertryck ta sig ut där.

Jag är en halvtjock typ som gillar att köra hårt ibland. Har kört LB en säsong nu och är väldigt imponerad. Där kan man välja riktigt fina nav. Det gjorde inte jag så lagerbyten har gjorts.

Jag är en halvtjock typ som gillar att köra hårt ibland. Har kört LB en säsong nu och är väldigt imponerad.
+1
Där kan man välja riktigt fina nav. Det gjorde inte jag så lagerbyten har gjorts.
För den som vill hålla koll på delarna i hjulet, sedan tillkommer även kvalitén på själva hjulbygget, måste det vara bättre att köpa endast fälgen från LB (valfri annan fälgtillverkare).
Välja de nav och ekrar man vill ha och bygga själv (alt betala ngn annan för det).

Då får man ju precis de delar man vill ha och vet även att hjulet är så välbyggt det går.

+1

För den som vill hålla koll på delarna i hjulet, sedan tillkommer även kvalitén på själva hjulbygget, måste det vara bättre att köpa endast fälgen från LB (valfri annan fälgtillverkare).
Välja de nav och ekrar man vill ha och bygga själv (alt betala ngn annan för det).

Då får man ju precis de delar man vill ha och vet även att hjulet är så välbyggt det går.
Jag köpte färdiga hjul från LB efter spec och avstämning hos Dr Spoke. De landades och efterjusterades hos ekerdoktorn. Jag har 28 pinnar bak med tjockisekrar på drivsidan. Lagren i Novatec-naven var som förväntat skräp. Nu rullar jag med Enduro-lager i alla lagersäten. De är lätta som DT 240 men med dem kostar det mer premium. Det går att beställa DT180 om man vill åka premium.

Om jag idag hade köpt nya kolhjul hade jag botaniserat bland PTs videos och rekomendationer av D2C märken från Asien. Kanske till och med köpt en månad på Patreon för att få tillgång till all testdata han har samlat på sig över de senaaste två åren. Känns mer tillförlitligt än att läsa i Zipps marknadsföringstexter IMHO.

Jag köpte färdiga hjul från LB
Jag har 28 pinnar bak med tjockisekrar på drivsidan.
Är det standard från LB nu? För det fanns inte ens som val att betala extra för när jag tittade runt hos LB innan köp, det var iofs flera år sedan (före pandemin tom!)

Lagren i Novatec-naven var som förväntat skräp. Nu rullar jag med Enduro-lager i alla lagersäten. De är lätta som DT 240 men med dem kostar det mer premium. Det går att beställa DT180 om man vill åka premium.
Skall man grotta i detaljerna hos naven så finns det fler än lagerkvalité och vikt
Jag tycker tex att flänsplacering kan vara (minst) lika viktig som navvikten, åtminstone hos baknavet.
Det var lite sådana detaljer jag menade med mitt inlägg i #38

Senast ändrad:
Där kan man välja riktigt fina nav. Det gjorde inte jag så lagerbyten har gjorts.
Lyfte du på tätningsringarna på de gamla lagrena för att se vad som var fel?
Lagrena är sällan helt fyllda med fett vilket gör dem känsliga för vatten. Att smeta fett på endcaps kontaktpunkter med navet och lagertätningar ger lite extra skydd mot vatteninträngning.

Nav med dubbla flänsar på endcaps samt O-ring ger ganska bra skydd.

Jag bytte mina Ezo lager efter 4000 mil, inte för att de var dåliga utan pga jag hade SKF lager liggande. Ezo lagrena hade lika mycket fett i lagerbanan som de nya SKF lagrena. Möjligt att SKF har rundare kulor, men det är inget jag märker. Kunde inte heller se någon skillnad på tätningarna, men det är förstås möjligt att SKF-tätningarna är bättre.

Om lagrena rasar efter 1 säsong gissar jag på vatteninträngning.

Lyfte du på tätningsringarna på de gamla lagrena för att se vad som var fel?
Lagrena är sällan helt fyllda med fett vilket gör dem känsliga för vatten. Att smeta fett på endcaps kontaktpunkter med navet och lagertätningar ger lite extra skydd mot vatteninträngning.

Nav med dubbla flänsar på endcaps samt O-ring ger ganska bra skydd.

Jag bytte mina Ezo lager efter 4000 mil, inte för att de var dåliga utan pga jag hade SKF lager liggande. Ezo lagrena hade lika mycket fett i lagerbanan som de nya SKF lagrena. Möjligt att SKF har rundare kulor, men det är inget jag märker. Kunde inte heller se någon skillnad på tätningarna, men det är förstås möjligt att SKF-tätningarna är bättre.

Om lagrena rasar efter 1 säsong gissar jag på vatteninträngning.
Jodå, vi har meckat en del och även Enduro-lagren fick extra fett när de åkte in. Det blev en process under första året. Nyligen byttes f.ö. ett av Endurolagren som började föra oväsen.

Fälgarna har dock gått prickfritt. Enligt Phil är är LB riktigt vassa på fälgbyggen. Har funderat på ett par lätta till CXn.

Tillbaka
Topp