Köpråd hardtail för nybörjare

Jag är själv 185 cm lång o satt nyss på en ny Roscoe (HT) storlek L med 470 mm i reach. Den kändes ngt kort. Just sayin'.
Med det sagt så äger jag faktiskt en HT med 455 mm (tror jag) i reach, så det funkar ju uppenbarligen det med även om den förmodligen hade känts kort att sätta sig på idag. Det var 2 år sedan jag satt på den.

Med det sagt så äger jag faktiskt en HT med 455 mm (tror jag) i reach, så det funkar ju uppenbarligen det med även om den förmodligen hade känts kort att sätta sig på idag. Det var 2 år sedan jag satt på den.
L får det bli. Finns det någon anledning för mig att köpa H10:an istället som nybörjare?

det blir 3-4 lax till.

Roscoe (och Laufey) har dock 75 grad sadelrörsvinkel, som blir nästan 77 grad med sag. Då behöver man mycket längre reach. Min FS hade 445 reach, som var funkade (men jag fick OTB känslan ofta i kombination med brant gaffelvinkel). Har nu en 470 reach, men den känns lite kort för att sadelrörsvinkeln vid sag är mycket brantare. Jag flyttade sadeln max bak och köpte en sadel som man kan flytta bak ännu mer.

Roscoe (och Laufey) har dock 75 grad sadelrörsvinkel, som blir nästan 77 grad med sag. Då behöver man mycket längre reach. Min FS hade 445 reach, som var funkade (men jag fick OTB känslan ofta i kombination med brant gaffelvinkel). Har nu en 470 reach, men den känns lite kort för att sadelrörsvinkeln vid sag är mycket brantare. Jag flyttade sadeln max bak och köpte en sadel som man kan flytta bak ännu mer.
Ja, allt hänger ihop så klart. Det kändes som att jag hade bröskorgen över styret på ngt sätt. Effektivt uppför i och för sig o nerför står man väl ändå upp så det funkade ändå.

Bättre och styvare gaffel är riktigt trevligt, myckt bättre bromsar också.

Håller med om gaffeln, särskilt när det är 140 mm längd på den. Å andra sidan så spelar det väl mindre roll på en första-cykel. Spara pengarna o köp ngt roligare sedan?
Tror mer på detta faktiskt, jag är en fegis så vet inte riktigt om jag kommer nyttja gaffelns fulla potential på några år i alla fall.

Tror mer på detta faktiskt, jag är en fegis så vet inte riktigt om jag kommer nyttja gaffelns fulla potential på några år i alla fall.

Jag är också fegis och tycker inte om att köra riktigt hård. Men kände snabbt att min 32 mm Rock Shox gaffel flexade lite i snabba kurvor.

Kanske behöver du också ingen kraftiga bromsar om du är fegis ;)

Jag tror att man kan komma ut o ha kul på vilken hoj som helst egentligen. Att det flexar i gaffeln behöver inte betyda att den kommer att gå av o bromsarna lär man ju sig hur mkt dom tar. Men har du budgeten så visst, slå till på H10:an så försvinner dom problemen i varje fall.

Vad kostar en H10 förresten (vs H30)?

Jag tror att man kan komma ut o ha kul på vilken hoj som helst egentligen. Att det flexar i gaffeln behöver inte betyda att den kommer att gå av o bromsarna lär man ju sig hur mkt dom tar. Men har du budgeten så visst, slå till på H10:an så försvinner dom problemen i varje fall.

Vad kostar en H10 förresten (vs H30)?
H10:an kostar 15k och H30:n går loss på 19k (ex frakt). Värt?

Orbea Laufey är bra cyklar med bra garantier. Inga specmonster för priset dock. 2021 H10 i lager lät som en vinst.
Kanske går att få ner lite dessutom?

Fast rätt fina komponenter är det allt. Hade ändå väntat in en AM 100 eller liknande o sparat 6 500 kr istället för att skaffa en fin-HT. Men det är jag det.
Nu blev jag osäker... igen.. :(

Jag vill ju ha något som jag kan växa i såklart, om man bara kikar på komponenter och mest cykel för pengar så är H10:an bättre än Rockrider alla dagar antar jag?

Nu blev jag osäker... igen.. :(

Jag vill ju ha något som jag kan växa i såklart, om man bara kikar på komponenter och mest cykel för pengar så är H10:an bättre än Rockrider alla dagar antar jag?
Man får nog börja med att sätta en budget antar jag, annars drar det lätt iväg. ? Så klart att Orbean är en coolare hoj med helt rätt komponenter (H10). Så har du pengarna är det säkert bra skit, har dock ej aldrig kört ngn.

kollade lite mer på geon. Reach på 459 blir inte super långt med 75 grader. På en nyare cykel hade man hoppats på 20-30mm mer?

Tillbaka
Topp