Köpråd hardtail för nybörjare

Jag kör Wolfpack Trail & Cross 2.4 däck https://www.cykelgear.se/reservdela...fpack"],"min_price":[125],"max_price":[1699]}

Och tubelessmjölk från joes och ventiler från muc off, men du kan ju köpa ett kit med ventiler och mjölk av valfri leverantör. Vad som e bäst skulle kunna bli en egen tråd för det tror jag spretar lika mycket som val av hoj.
Du behöver ju bara dra av de gamla däcken och slangarna, i med de nya ventilerna och poppa upp de nya däcken på fälgen och i med mjölken, pumpa upp och kör. Wolfpack är galet lätta att montera tubeless.

+1 på trail/cross

Wolfpack däcken är dock billigare direkt från Wolfpack hemsida. https://wolfpack-tires.com/ ca 150kr mindre med frakt än från cykelgear för båda.

Är wolfpack bättre än övriga märken? Eller bara prisvärda?

Det här med däck är ju väldigt individuellt såklart. Jag har inte cyklat jättemånga mil med mina wolfpack men främst är dom bra eftersom dom är väldigt prisvärda. Premiumdäck till oftast runt halva priset mot liknande. Men bättre än maxxis/wtb/schwalbe osv? Nä. Men jag gillar dom.

Är wolfpack bättre än övriga märken? Eller bara prisvärda?
Han som ligger bakom Wolfpack har enligt mina källor varit utvecklare på schwalbe och tagit med sig allt det bästa till sitt eget märke. Sen så har dom ju på gott och ont inte 24 miljoner olika gummi till 100 miljoner olika modeller och så har dom bara 4st olika mönster, Trail, Cross, Race och Enduro. Men i min värld lever dom upp över priset vilket gör dom till en av favoriterna tillsammans med Pirelli och deras Scorpiondäck.

Han som ligger bakom Wolfpack har enligt mina källor varit utvecklare på schwalbe och tagit med sig allt det bästa till sitt eget märke. Sen så har dom ju på gott och ont inte 24 miljoner olika gummi till 100 miljoner olika modeller och så har dom bara 4st olika mönster, Trail, Cross, Race och Enduro. Men i min värld lever dom upp över priset vilket gör dom till en av favoriterna tillsammans med Pirelli och deras Scorpiondäck.
Funkar dessa eller är dem för feta?

Finns möjlighet att införskaffa mig en Merida big trail 500 för samma pris som RR AM 100 kommer kosta. Cykeln är lätt begagnad och använd 2 gånger enligt utsago.

2021 års modell kostade då 16k. Crank brothers pedaler sitter på samt stänkskärman följer med till ett värde av ca 2.000:-

Är det ett bra/bättre köp?

Enda(?) anledningen att välja Merida skulle väl vara gaffeln då samt ett starkare varumärke. Jag gjorde nyligen en stänkskärm fram för under 50 öre själv.

Finns möjlighet att införskaffa mig en Merida big trail 500 för samma pris som RR AM 100 kommer kosta. Cykeln är lätt begagnad och använd 2 gånger enligt utsago.

2021 års modell kostade då 16k. Crank brothers pedaler sitter på samt stänkskärman följer med till ett värde av ca 2.000:-

Är det ett bra/bättre köp?
Enda(?) anledningen att välja Merida skulle väl vara gaffeln då samt ett starkare varumärke. Jag gjorde nyligen en stänkskärm fram för under 50 öre själv.
Mjo, fast det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja den? Jag har svårt att se något på Meridan som skulle vara sämre än på RR? Bromsarna är lite tråkiga på båda modellerna och Deore vs NX kan man debattera i oändlighet, men det är ju ändå hyfsad nivå på Deore.

Jag säger "köp" om den är i rätt storlek.

Mjo, fast det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja den? Jag har svårt att se något på Meridan som skulle vara sämre än på RR? Bromsarna är lite tråkiga på båda modellerna och Deore vs NX kan man debattera i oändlighet, men det är ju ändå hyfsad nivå på Deore.

Gaffeln var bättre, däcken är bättre samt tubeless ready, snyggare cykel tycker jag också.

Jag kanske kollar på fel spec men är det inte Deore drivlina på båda. Deore-bromsar på RR smäller högre enligt mig än Tektro på Meridan. Recon-gaffeln på Meridan är däremot snäppet upp mot RR.

Oavsett är det säkert bra cyklar båda två (har dock inte cyklat på ngn av dom). Garanti på RR kanske kan vara värt ngt?

Jag kanske kollar på fel spec men är det inte Deore drivlina på båda. Deore-bromsar på RR smäller högre enligt mig än Tektro på Meridan. Recon-gaffeln på Meridan är däremot snäppet upp mot RR.
Oavsett är det säkert bra cyklar båda två (har dock inte cyklat på ngn av dom). Garanti på RR kanske kan vara värt ngt?
Vi kollar nog på olika specar, för jag läser NX-växlar och Tektro-bromsar på AM100.

Edit:
Hur fan blev den här citeringen?

Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?
Lite av en slowstarter den där scj. Det tog några sidor innan det hände nåt, men nu j-klars börjar det likna nåt! ;-)

”Dubbletter” är onödigt, så sälj RR:en du bara. Men nu när du har lite fritt kapital så är det lika bra att köra på. Jag föreslår en racer. Eller möjligen en fatbike. Fast en gravel har också sin plats, kanske en race och/eller en bikepack. Vissa har en specifik Bikepark-cykel, finns på min lista. En helstel singelspeed är kanske det som gör att man kan kalla sig cyklist. Och en uni, glöm inte enhjulingen! :-)

Lite av en slowstarter den där scj. Det tog några sidor innan det hände nåt, men nu j-klars börjar det likna nåt! ;-)

”Dubbletter” är onödigt, så sälj RR:en du bara. Men nu när du har lite fritt kapital så är det lika bra att köra på. Jag föreslår en racer. Eller möjligen en fatbike. Fast en gravel har också sin plats, kanske en race och/eller en bikepack. Vissa har en specifik Bikepark-cykel, finns på min lista. En helstel singelspeed är kanske det som gör att man kan kalla sig cyklist. Och en uni, glöm inte enhjulingen! :-)
Hej du!

Börjar med en cykel så får vi se hur länge man tycker det är roligt. ?

Nu är cykeln hemma. Reglaget för droppern fastnar i maxläget när jag justerar sadelns höjd, vad kan man göra åt det?
Om du har höjt sadeln så kan det vara så att vajern sträckts. Antingen behöver du då byta vajer eller dra den en kortare väg för att "tjäna" lite längd.
Om jag uppfattar problemet rätt.

Om du har höjt sadeln så kan det vara så att vajern sträckts. Antingen behöver du då byta vajer eller dra den en kortare väg för att "tjäna" lite längd.
Om jag uppfattar problemet rätt.
Det är alltså knappen man trycker på som fastnar när jag ska höja eller sänka sadeln. Förstod du mig rätt då?

Jag skulle tänka att det är något annat. Kan du röra knappen tillbaka (och vajern stannar går inte tillbaka), eller sitter knappen hel fast?
Ja, det kan ju även vara omvänt mot vad jag tänkte först. Att vajerhöljet vikt sig inne i ramen, om han sänkt sadeln.

Senast ändrad:
Den fastnar i bottenläget och sadeln är då "upplåst" för att låsa sadel igen får jag ta tag i spaken med fingret och dra den mot mig.

Det betyder att det måste finnas spänning i vajärn. Då låter det som spakem går trögt. Kanske behöver den lite smörjning? Bästa skulle vara om du kan lossna vajern från knappen och känna hur knappen rör sig utan vajer.

Tillbaka
Topp