Putte--
Aktiv medlem
Köpråd hardtail för nybörjare
Desto bättre. ?Jag har inget att jämföra med direkt. :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Desto bättre. ?Jag har inget att jämföra med direkt. :)
Jag kör Wolfpack Trail & Cross 2.4 däck https://www.cykelgear.se/reservdela...fpack"],"min_price":[125],"max_price":[1699]}
Och tubelessmjölk från joes och ventiler från muc off, men du kan ju köpa ett kit med ventiler och mjölk av valfri leverantör. Vad som e bäst skulle kunna bli en egen tråd för det tror jag spretar lika mycket som val av hoj.
Du behöver ju bara dra av de gamla däcken och slangarna, i med de nya ventilerna och poppa upp de nya däcken på fälgen och i med mjölken, pumpa upp och kör. Wolfpack är galet lätta att montera tubeless.
Jag köpte från bikeinn och dom var oxå billigare, länkade bara för att visa.+1 på trail/cross
Wolfpack däcken är dock billigare direkt från Wolfpack hemsida. https://wolfpack-tires.com/ ca 150kr mindre med frakt än från cykelgear för båda.
Är wolfpack bättre än övriga märken? Eller bara prisvärda?+1 på trail/cross
Wolfpack däcken är dock billigare direkt från Wolfpack hemsida. https://wolfpack-tires.com/ ca 150kr mindre med frakt än från cykelgear för båda.
Är wolfpack bättre än övriga märken? Eller bara prisvärda?
Han som ligger bakom Wolfpack har enligt mina källor varit utvecklare på schwalbe och tagit med sig allt det bästa till sitt eget märke. Sen så har dom ju på gott och ont inte 24 miljoner olika gummi till 100 miljoner olika modeller och så har dom bara 4st olika mönster, Trail, Cross, Race och Enduro. Men i min värld lever dom upp över priset vilket gör dom till en av favoriterna tillsammans med Pirelli och deras Scorpiondäck.Är wolfpack bättre än övriga märken? Eller bara prisvärda?
Funkar dessa eller är dem för feta?Han som ligger bakom Wolfpack har enligt mina källor varit utvecklare på schwalbe och tagit med sig allt det bästa till sitt eget märke. Sen så har dom ju på gott och ont inte 24 miljoner olika gummi till 100 miljoner olika modeller och så har dom bara 4st olika mönster, Trail, Cross, Race och Enduro. Men i min värld lever dom upp över priset vilket gör dom till en av favoriterna tillsammans med Pirelli och deras Scorpiondäck.
Dom får plats i ramen men jag tror att fälgarna är en aning för smala för 2.6or, risken är att dom korvar av sig. 2.4orna är att rekommendera.
Finns möjlighet att införskaffa mig en Merida big trail 500 för samma pris som RR AM 100 kommer kosta. Cykeln är lätt begagnad och använd 2 gånger enligt utsago.
2021 års modell kostade då 16k. Crank brothers pedaler sitter på samt stänkskärman följer med till ett värde av ca 2.000:-
Är det ett bra/bättre köp?
Mjo, fast det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja den? Jag har svårt att se något på Meridan som skulle vara sämre än på RR? Bromsarna är lite tråkiga på båda modellerna och Deore vs NX kan man debattera i oändlighet, men det är ju ändå hyfsad nivå på Deore.Enda(?) anledningen att välja Merida skulle väl vara gaffeln då samt ett starkare varumärke. Jag gjorde nyligen en stänkskärm fram för under 50 öre själv.
Gaffeln var bättre, däcken är bättre samt tubeless ready, snyggare cykel tycker jag också.Mjo, fast det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja den? Jag har svårt att se något på Meridan som skulle vara sämre än på RR? Bromsarna är lite tråkiga på båda modellerna och Deore vs NX kan man debattera i oändlighet, men det är ju ändå hyfsad nivå på Deore.
Jag säger "köp" om den är i rätt storlek.
Jag kanske kollar på fel spec men är det inte Deore drivlina på båda. Deore-bromsar på RR smäller högre enligt mig än Tektro på Meridan. Recon-gaffeln på Meridan är däremot snäppet upp mot RR.Mjo, fast det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja den? Jag har svårt att se något på Meridan som skulle vara sämre än på RR? Bromsarna är lite tråkiga på båda modellerna och Deore vs NX kan man debattera i oändlighet, men det är ju ändå hyfsad nivå på Deore.
Jag säger "köp" om den är i rätt storlek.
Om båda är likvärdiga så tycker jag du ska gå på utseende (allvarligt menat).Gaffeln var bättre, däcken är bättre samt tubeless ready, snyggare cykel tycker jag också.
Jag kanske kollar på fel spec men är det inte Deore drivlina på båda. Deore-bromsar på RR smäller högre enligt mig än Tektro på Meridan. Recon-gaffeln på Meridan är däremot snäppet upp mot RR.
Vi kollar nog på olika specar, för jag läser NX-växlar och Tektro-bromsar på AM100.Oavsett är det säkert bra cyklar båda två (har dock inte cyklat på ngn av dom). Garanti på RR kanske kan vara värt ngt?
Märkligt. Här är min länk. Den har dropper:Vi kollar nog på olika specar, för jag läser NX-växlar och Tektro-bromsar på AM100.
Sök
www.decathlon.se
Edit:
Hur fan blev den här citeringen?
Det där är deras "gamla" modell. Denna är aktuell. https://www.decathlon.se/am-100-hardtail-id_8641876.html
Ja, det var ju den jag länkade till.Det där är deras "gamla" modell. Denna är aktuell. https://www.decathlon.se/am-100-hardtail-id_8641876.html
Citerade fel person, sorry.Ja, det var ju den jag länkade till.
Det där är deras "gamla" modell. Denna är aktuell. https://www.decathlon.se/am-100-hardtail-id_8641876.html
Ja, det var ju den jag länkade till.
PS. Den väger 1 kg mindre oxå, bara för att göra valet ännu lite svårare...
Ja, det tror jag oxå.Ja, det är tydligen min google som visar gamla resultat.
Hur som helst tror jag att Meridan är ett vettigt köp.
Då kör vi på den så får jag skicka tillbaka RR. Återkommer när den är hemma. :)Ja, det tror jag oxå.![]()
Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?Då kör vi på den så får jag skicka tillbaka RR. Återkommer när den är hemma. :)
Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?
Ja det är helt otroligt. Någon som är sugen på en RR AM 100 förresten?Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?
Lite av en slowstarter den där scj. Det tog några sidor innan det hände nåt, men nu j-klars börjar det likna nåt! ;-)Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?
Hej du!Lite av en slowstarter den där scj. Det tog några sidor innan det hände nåt, men nu j-klars börjar det likna nåt! ;-)
”Dubbletter” är onödigt, så sälj RR:en du bara. Men nu när du har lite fritt kapital så är det lika bra att köra på. Jag föreslår en racer. Eller möjligen en fatbike. Fast en gravel har också sin plats, kanske en race och/eller en bikepack. Vissa har en specifik Bikepark-cykel, finns på min lista. En helstel singelspeed är kanske det som gör att man kan kalla sig cyklist. Och en uni, glöm inte enhjulingen! :-)
Det som skiljer dem åt är gaffel, bromsar och innerbredd på fälg, minus för bromsarna. Jag skulle gå på Merida.Om båda är likvärdiga så tycker jag du ska gå på utseende (allvarligt menat).![]()
Var i landet finns den? ?Ja det är helt otroligt. Någon som är sugen på en RR AM 100 förresten?![]()
Och nu har han gått o blivit cykelhandlare oxå tydligen.Ha, så du gick från att ha ingen cykel till att ha en för mycket på bara några dagar. Inte illa jobbat i dessa tider. ?
Kalmar län. :)Var i landet finns den? ?
Okej, "fel" sida av Sverige ?Kalmar län. :)
Ingen fara, den åker nog tillbaka till deras centrallager och då kan du ju knipa den på deras hemsida om du är snabb ?Okej, "fel" sida av Sverige ?
Tack nu vet jag hur jag installerar en. ?
Om du har höjt sadeln så kan det vara så att vajern sträckts. Antingen behöver du då byta vajer eller dra den en kortare väg för att "tjäna" lite längd.Nu är cykeln hemma. Reglaget för droppern fastnar i maxläget när jag justerar sadelns höjd, vad kan man göra åt det?
Det är alltså knappen man trycker på som fastnar när jag ska höja eller sänka sadeln. Förstod du mig rätt då?Om du har höjt sadeln så kan det vara så att vajern sträckts. Antingen behöver du då byta vajer eller dra den en kortare väg för att "tjäna" lite längd.
Om jag uppfattar problemet rätt.
Jag tror det. Har du höjt eller sänkt sadeln? Eller blir det samma effekt oavsett?Det är alltså knappen man trycker på som fastnar när jag ska höja eller sänka sadeln. Förstod du mig rätt då?
Det är alltså knappen man trycker på som fastnar när jag ska höja eller sänka sadeln. Förstod du mig rätt då?
Ja, det kan ju även vara omvänt mot vad jag tänkte först. Att vajerhöljet vikt sig inne i ramen, om han sänkt sadeln.Jag skulle tänka att det är något annat. Kan du röra knappen tillbaka (och vajern stannar går inte tillbaka), eller sitter knappen hel fast?
Den fastnar i bottenläget och sadeln är då "upplåst" för att låsa sadel igen får jag ta tag i spaken med fingret och dra den mot mig.Jag skulle tänka att det är något annat. Kan du röra knappen tillbaka (och vajern stannar går inte tillbaka), eller sitter knappen hel fast?
Killen som haft den innan hade inte gjort något med den, den kom så monterad och han hade inte brytt som om det.Den fastnar i bottenläget och sadeln är då "upplåst" för att låsa sadel igen får jag ta tag i spaken med fingret och dra den mot mig.
Den fastnar i bottenläget och sadeln är då "upplåst" för att låsa sadel igen får jag ta tag i spaken med fingret och dra den mot mig.
Du skulle tagit Rockridern! ?Den fastnar i bottenläget och sadeln är då "upplåst" för att låsa sadel igen får jag ta tag i spaken med fingret och dra den mot mig.
Haha sluta nu. Jag har väl fått våndas så det räcker?Du skulle tagit Rockridern! ?