[Köpråd] Hyfsat liten 26" HT ram. Nu med storleksfråga!

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej,

Det är dags att bygga ihop en MTB till tjejen. Jag har en del prylar liggandes, som hjul och framgaffel, så tanken är att få tag på en ram och köpa en komplett deore-grupp för att få till en schysst nybörjarcykel. Så nu skulle jag behöva lite tips på nån vettig och prisvärd ram. Hon är 167cm lång och har innerbenslängd på 71cm.

Krav:
För gaffel med 1 1/8" styrrör och 130mm slaglängd (Fox Float 32 RL 130mm från en fuel ex8 -09)
9mm dropouts
Fäste för skivbroms
Plats för ordentliga däck

Tack på förhand
/xyz-saft

Senast ändrad:
On One Inbred? Ingen lättviktare ifs så det kanske är jobbigt om hon inte är så stark, eller inte jobbigt, men kanske onödigt jobbigt. Däremot är de väldigt bekväma. Men min sväljer iaf 2,5" DH-däck utan att gnälla. Fast med en 130gaffel kanske en 456 passar bättre....

Jag har kikat på 456 faktiskt. Den är nog ett ganska bra exempel på vad jag är ute efter. Dock hamnar hon precis mellan storlekarna där, så om någon har koll på vad som kan vara vettig att välja vore jag tacksam!

Senast ändrad:
Pinnacle ramen var riktigt snygg och billig, nästan givet ju.
Förutsatt att den sväljer ett par ordentliga ostar det vill säga.

73mm BB är inga problem, det är samma axel på 68 och 73 på vanliga HT2 vevar.
Man justerar bredden med spacers mellan lagerkopp och ram.

Bilagor

• 2013-03-18 19.49.40.jpg
    2013-03-18 19.49.40.jpg
    64.5 KB · Besök: 31
Verkar som att det blir någon av pinnacleramarna. Hon verkar mest förtjust i den TobbeV visade, och den verkar ju schysst. Hur är det med plats för lite bredare däck i den? Och tror du att det hade fungerat att sätta dit en gaffel med lite mer slag? Hittade inget rekommenderat AC-mått.

TobbeV skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte en annan pinnacle-ram till min fru nyss,
> är under uppbyggnad, troligtvis imorgon.
> Alla delar finns, ska bara monteras samt hitta bra
> läge på styre samt sadel.
> Verkar dock vara en schysst hyfsat lätt ram, med
> lite mer upprätt position.
> Hon verkar dock gilla att inte hänga så mycket
> över styret som jag gör.
>
> http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/willo
> w-2-2012-womens-mountain-bike-frame-ec046833

Oj, fin.
Vilken storlek är det där?
Håller också planera hojj åt tanten. =)

Storleken jag köpte till henne var en "tall" och hon mäter 172-173 cm.
Dock så verkar den vara utgående. Tycker själv att alla cyklar ser väldigt små ut innan man fått på sadel och rätt styrstam. Tycker den just nu ser liten ut för henne, men hon säger att den känns bra.

Kommer förhoppningsvis kunna visa en mer färdig cykel senare imorgon.

Mätte lite lätt förut vad det gällde "feta" däck, och det borde inte vara några problem att få in ett par 2,5"-däck.

Gaffel vågar jag inte riktigt svara på. Den gaffeln jag sätter dit så länge är en RS Dart 3 med 100 mm slag.
Vet inte hur mycket man kan våga sätta på då gaffelvinkeln ser lite flackare ut om man kollar deras färdiga cyklar. Dra ett mail till evans annars och fråga annars.

http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/willow-2-2013-womens-mountain-bike-ec044218

Senast ändrad:
Tack för all info! Ska bli skoj att se bilder på bygget! Skönt att veta att det går i ordentliga däck, det är en sak som jag känner att jag inte vill kompromissa med. Sidan med måtten var kanon också, har räknat lite på det hela och med 35% sag på gaffeln så borde den hamna nånstans mellan 5-15mm ifrån det tänkta AC-måttet. Tillräckligt nära för att jag ska våga chansa. Effektiv gaffelvinkel borde ju inte bli så flack heller. På en heldämpad hoj ökar den ju när man sätter sig i och med att bakdämparen sjunker ihop något så trots att det låter brant kanske det inte är det.

Dagens alster.
Uppmätt med henne på.
Som sagt, 172-173 cm kvinna, en "tall"-ram, typ 10 mm setback på sadelstolpe, och en 80-mm styrstam blev grundreceptet, hoppas hon ska kunna provrulla med den imorgon.

Bilagor

• 2013-05-04 22.37.26.jpg
    2013-05-04 22.37.26.jpg
    74 KB · Besök: 31
Ser snyggt ut. Jag slog till på en likadan ram i storlek medium idag. Blir kanon tror jag! Fortsätt gärna posta bilder från bygget! :)

I princip färdig cykel. Växeljustering, placering av reglage samt korta ner gaffelrör och bromsledning kvar.
Tog en liten sväng på den innan bilden, och den känndes rapp och rolig.
2013-05-0523.25.11.jpg

2 bilder på hur "feta" däck som kan tänkas passa. Däcken som är på bilden är 2", kanske är i tightaste laget med 2.5", men 2.35" är nog inga problem.
2013-05-0523.25.59.jpg

2013-05-0523.26.11.jpg

Det enda knepiga med ramen, som jag glömde nämna, är att det krävs en "shift cable guide" till bägge växelvajrarna.
2013-05-0523.26.40.jpg

Ser fram emot hennes premiärtur i dagarna, ska bara orka justera växlarna.

Senast ändrad:
Snyggt byggt. Bra bilder på hur stora däck som går i. Siktar på 2,2-2,4" nånstans, så det borde ju vara ganska lugnt då. Det ingick ingen "shift cable guide" när du köpte ramen alltså? Det är bra att veta, surt om det är det enda som saknas när det är dags att bygga ihop den!

Blev ju fint det där. :) Men vilken dimension på sadelstolpe och sadelklämma? Hittar ingen info.

Ragley Blue Pig från CRC är ju en trevlig ram om man vill ha lite mer all mountain och plats för 2,5" däck. Heldragna wire är trevligt och rak 44 mm styrrör gör att de flesta gafflar går in.

Jag fick en ram men den var i fel storlek. Väntar på att den ska bytas ut till en i rätt storlek. Tråkigt att det blev fel, men väldigt smidigt skött av Evans faktiskt.

Jag har fått min med. Dock i rätt storlek. =) Måste säga att jag är impad av finishen för det priset.

Väntar med spänning på byggbilder!
Hade med frun ut på hennes premiärtur nu i helgen.
Hon gillade det skarpt, men lite finetuning på cykelinställningar kvarstår.
Vi hann ungefär 2 km på våran cykeltur innan hon fick sin, eller egentligen min, första komplimang
för cykelns utseende. Den lyser ganska rejält i den färgen!

Jag får tyvärr lyfta denna tråden igen. Och inte är det med byggbilder. Evans klantade till allt rejält. Jag fick fel ram (trots att det stod rätt storlek på paketet). Påpekade det snabbt men ändå lyckades dom inte skicka mig en ram i rätt storlek innan de tog slut på lagret eftersom de två första "bokade" upphämtningarna som jag satt hemma och väntade på inte genomfördes. Istället för att kontakta mig satte de då bara tillbaka pengarna på mitt konto och när jag ringde upp dem var de helt oförstående över att de orsakat problemet och att sätta tillbaka pengarna var en fullt godtagbar lösning enligt den person jag pratade med.

Så nu har jag rotat rätt på en annan ram istället, från en annan firma såklart. Men jag behöver lite hjälp med att se till att jag har tänkt rätt angående storleksval. Ramen jag har tittat på är:

http://www.bikescene.co.uk/Orange-Diva-Frame-6219-107-0.html

Mått finns här:

http://www.orangebikes.co.uk/bikes/diva/

Min tjej, som ska ha cykeln, är 167 cm lång och har innerbensmått på 71 cm. Har jag tänkt helt fel om jag köper en 17" ram?

Nu har det börjat hända grejjer för mig. Dock måste jag hålla till på jobbet. Håller bygget hemligt då det är en födelsedagspresent. =)

Måste säga att den ser grymt trevlig ut. Jag kommer att köra 1x10 XT reglage och SLX bakväxel.
Jag gillar BB7 så det fick det bli.

Övriga komponenter från Superstar och On-one. Besviken på On-ones röda färg på Mary-styret dock. Mer rosa än rött. Blir nog att köra ett vitt som jag har liggades hemma.

bild33.JPG

Tillbaka
Topp