köpråd mrb 4-7000kr

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
bikarna skulle det vara, hehe telefonjäk-en.

nej det är inte lätt att välja, redan 980 är i dyraste laget för en newbie men skit om jag ångrar mig senare.

Skillnaden förutom däcken då som skiljer 1000kr i inköp är väl mest:
20 växlar mot 11 och luftdämpning bak om jag fattat rätt, båda har väl luftdämp fram?

Att den ena är dammodell har väl inget med mått att göra, båda är L ?

Alla Scott Scale är Hard Tail (HT) dvs de har framdämpare men stel bakända.
I den prisklassen kan du inte få en vettig (eller ens halvvettig) heldämpad cykel. Tror inte du skulle kunna göra det ens om du letar begagnat.

Grand Canyon som nämns är också HT.

Dammodellen av Scale 710 fungerar utmärkt. Är väl bara färgerna som skiljer.

köpråd mrb 4-7000kr
Underbart med snabba bra svar,tack!

Det med växlarna är tve eggat, enklare med 1x11 men roligare med 2x10= oavgjort
710 kan man även ha 29" däck på men det kostar väl ca 30000kr att köpa.
så då är frågan däcken, är 27,5" betydligt mjukare än 29", mer luft i 27,5"?

eller går det att köpa lika mjuka , bra däck till 29"?

Det känns som att skillnaden på 1800 är en skitsumma, viktigast att jag ej ångrar mig.

Pedaler, det jag förstått är att jag ej ska ha kombi, annars fanns det på säljsidan.
duger de jag länkat till?

https://www.startfitness.co.uk/dmr-v6-pedals-limited-edition-gold-dmr14-v6-gld.html

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:

Du kan ha lägre lufttryck i bar räknat, alltså "mjukare" i ett 27.5 plus-däck som t.ex. det på Scale 710 jämfört med 29-tumsdäck, vilket bara är fördelar speciellt om man väger lite mer. Jag skrev om det på förra sidan.

29" plus-däck på t.ex. 29x3.0 tum får inte plats i en Scale 710.

Senast redigerad av en moderator:
köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:

Det känns som att skillnaden på 1800 är en skitsumma, viktigast att jag ej ångrar mig.

Pedaler, det jag förstått är att jag ej ska ha kombi, annars fanns det på säljsidan.

https://www.startfitness.co.uk/dmr-v6-pedals-limited-edition-gold-dmr14-v6-gld.html

Dom pedalerna blir bra att börja med.

köpråd mrb 4-7000kr
Örjan Lax sa:
ozzian89 sa:

Du kan ha lägre lufttryck i bar räknat, alltså "mjukare" i ett 27.5 plus-däck som t.ex. det på Scale 710 jämfört med 29-tumsdäck, vilket bara är fördelar speciellt om man väger lite mer. Jag skrev om det på förra sidan.

29" plus-däck på t.ex. 29x3.0 tum får inte plats i en Scale 710.

Ok , nej finns väl ingen anledning till 29" heller på 710.

skit, får cykla ner till gymmet på min Biltema bike och fundera!

köpråd mrb 4-7000kr
Jimel sa:
ozzian89 sa:

Dom pedalerna blir bra att börja med.
Tack!

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara "roligare" med 2x10 växlar? Det startas ungefär tre trådar i veckan som handlar om folk som vill konvertera sina cyklar till singelklinga fram, så även om det såklart inte är något fel med 2x10 så är 1x11 "det nya svarta".
(Okej, 1x12 är det nya nya svarta, men du förstår principen.)

Att du skulle ångra dig håller jag som osannolikt oavsett vilket av alternativen du väljer. Går du från en gammal Biltemacykel kommer det ändå bli oändligt mycket roligare att cykla oavsett vilken cykel du byter till.

köpråd mrb 4-7000kr
Sixten Fors sa:
980 funkar utmärkt till ditt användningsområde. Den är billigare att köpa. Enklare med 1x11 och utan dropper, färre prylar som behöver service. Bra rabatt. Bra köp.

710 Plus är den bättre cykeln. Ramen har moderna boost axlar fram/bak (jämfört med QR bak på den andra), lyxigare hjul och däck, dropper, bättre gaffel. 50% rabatt är mer än 34% så man får ännu mera cykel för pengarna.

Om du har planer på att utöka andelen stigcykling och/eller köra stökigare stigar med rötter, stenar, drops etc. så är 710 Plus överlägsen.

Jag kan inte välja åt dig. Än mindre trampa åt dig, det får du göra själv ;)

Förstår att 710 plus fungerar bra på stökigare stig men hur fungerar den i originalutförande på ex Cykelvasan. Förstår ju att den självklart fungerar men hur mycket eller hur lite grusvägsraket är den?

Tack

köpråd mrb 4-7000kr
Nej inte contessa utan scalw 710 är det
Och känns som bättre punga ut med 1800 mer.

Kanske dum fråga men vad har GT och spezilized i dessa prisklasser?

köpråd mrb 4-7000kr
Plp sa:
Förstår att 710 plus fungerar bra på stökigare stig men hur fungerar den i originalutförande på ex Cykelvasan. Förstår ju att den självklart fungerar men hur mycket eller hur lite grusvägsraket är den?
Vad är snabbare och bättre för 9500 kr?
Det är en Scott Scale, typ varannan cykel på CV är en Scale?
Om CV = låg vikt och lätta däck utan mönster kan man alltid modda cykeln för just den dagen, som alla andra gör.
- Lämna droppern hemma och spara 300 gram.
- Sätta dit ett par lätta 29" XC-race-hjul skodda med 29x2.2" RaceKing RaceSport eller 29x2.25" Thunder Burt Liteskin som man fulkör slanglöst trots att det "inte går".

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
Nej inte contessa utan scalw 710 är det
Och känns som bättre punga ut med 1800 mer.
......
Jo jag anade det. Ser att den kostar rätt mycket mer i Sverige. Bara hittat den hos Cykellagret.se. Dom har prisgaranti och jag har skickat fråga till dom om just detta i samband med det fina priset på Startfitness.

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
är inte 980 bättre?
Det beror på vem du frågar. Enligt mig är Sentier 29 betydligt bättre än Scale 980. För att Sentier har riktiga boost-axlar och bättre hjul/däck t.ex. Scale från 950 och bättre har boost-axel bak, det är egentligen där Scale börjar på riktigt.

köpråd mrb 4-7000kr
Jag lånar tråden lite då jag är i lite samma situation.

Var in på lokala Decathlon och tittade på cykel då äldsta sonen cyklar i skog/eljusspår med mig när jag springer. Nu kör han ifrån mig lätt och tycker jag är tråkig så tänkte att försöka hålla intressset uppe och att få honom att fortsätta genom att jag köper en relativt billig cykel så vi kan cykla ihop. Då får jag även chans att gräva ner mig och lära mig om cyklarna som köps i framtid och lära honom.

Där blev jag rekommenderad Rockrider 560, hade först tittat på 520 och 540. Men säljaren såklart säger att 560 är roligare att växa i.

Hittar inte så mycket tester eller reviwes på 560, bara denna, https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/btwin-rockrider-560
Är B'Twins cyklar inget att ha?(därav så lite info om dem)
Specsen på den verkar ändå ganska likvärdiga om man jämför Vitus i samma pris.

Har tittat mycket här på forumet och då verkar Vitus att rekommendera, Noculus och Sentier.
De flesta Noculus är slut i Medium.
Sentier hade varit kul men ligger en bit över budgeten i detta ändamål.

Om Btwin Inte är att rekommendera är Noculus 275 V något att börja med? (Ett av syftena med en billigare är också att lära sig fixa, byta gaffel, växlar osv. Ifall intresset finns. Eller blir jag låst, för det borde vara samma ram som vr?)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vitus-nucleus-275-v-ht-bike-2018/rp-prod159719
För 4000:-.

Så antar att det kommer ner till ramen? Då komponenter kan bytas ut, men som start verkar 560 ok? Alt Nucleus 275 V?

Hoppas det inte är för mycket svammel och läxa upp mig om jag har fel :)

köpråd mrb 4-7000kr
Ponti sa:
Jag lånar tråden lite då jag är i lite samma situation.

Var in på lokala Decathlon och tittade på cykel då äldsta sonen cyklar i skog/eljusspår med mig när jag springer. Nu kör han ifrån mig lätt och tycker jag är tråkig så tänkte att försöka hålla intressset uppe och att få honom att fortsätta genom att jag köper en relativt billig cykel så vi kan cykla ihop. Då får jag även chans att gräva ner mig och lära mig om cyklarna som köps i framtid och lära honom.

Där blev jag rekommenderad Rockrider 560, hade först tittat på 520 och 540. Men säljaren såklart säger att 560 är roligare att växa i.

Hittar inte så mycket tester eller reviwes på 560, bara denna, https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/btwin-rockrider-560
Är B'Twins cyklar inget att ha?(därav så lite info om dem)
Specsen på den verkar ändå ganska likvärdiga om man jämför Vitus i samma pris.

Har tittat mycket här på forumet och då verkar Vitus att rekommendera, Noculus och Sentier.
De flesta Noculus är slut i Medium.
Sentier hade varit kul men ligger en bit över budgeten i detta ändamål.

Om Btwin Inte är att rekommendera är Noculus 275 V något att börja med? (Ett av syftena med en billigare är också att lära sig fixa, byta gaffel, växlar osv. Ifall intresset finns. Eller blir jag låst, för det borde vara samma ram som vr?)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vitus-nucleus-275-v-ht-bike-2018/rp-prod159719
För 4000:-.

Så antar att det kommer ner till ramen? Då komponenter kan bytas ut, men som start verkar 560 ok? Alt Nucleus 275 V?

Hoppas det inte är för mycket svammel och läxa upp mig om jag har fel :)
Någnstans i texten såg jag ordet Sentier. Alla andra ord jag läste var mest svammel.

Köp Sentier, så blir det bra. Det är inte svårare än så.

köpråd mrb 4-7000kr
Brukar lätt bli svammel när jag försöker förklara för mycket :)

Du har rätt i att Sentier står med men ligger över budgeten.

TLDR:
Btwin Rockrider 560
Bra eller dålig?

Alt Vitus Nocleua 275 V, för att lära sig mecka inom sin tid.?

köpråd mrb 4-7000kr
Ponti sa:
Brukar lätt bli svammel när jag försöker förklara för mycket :)
Du har rätt i att Sentier står med men ligger över budgeten.
TLDR:
Btwin Rockrider 560
Bra eller dålig?
Alt Vitus Nocleua 275 V, för att lära sig mecka inom sin tid.?
Men Rockrider kostar ju 7 K? Sentier kostar ju bara 9 K eller något sådant
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-hardtail-29-tum-deore-1-x-10/
Det är ju felräkningspengar för att få en riktig cykel. Sluta larva dig.

köpråd mrb 4-7000kr
Jo, precis och den ligger redan i överkant av budgeten.
Sentier 29 som finns i medium är 10k och sentier + är 9k + pedaler så både är strax däröver. (Är 29 hjul så mycket bättre eller mest smak sak?)

Men om jag kan få konkreta exempel på varför 560 inte är aktuell så får jag eventuellt omvärdera.

köpråd mrb 4-7000kr
Ok, om man nu kör med detta. Är Wiggle att föredra över crc?

Samt vad är det för pedal som är värd att ta med när man ändå beställer därifrån.

köpråd mrb 4-7000kr
Ponti sa:
Funkar. Men nästan 600 gram (per par) är rätt tungt.
420 gram DMR V12 http://www.wiggle.se/dmr-v12-platta-pedaler/
350 gram DMR V12 Mag http://www.wiggle.se/dmr-v12-platta-pedaler-magnesium/ är lite dyrare men ¼ kg lättare.
180828_V12mag_L.jpg

Senast ändrad:
köpråd mrb 4-7000kr
Ponti sa:
Finns det olika gängor
Nej, det är samma gänga på alla moderna pedaler. Däremot skiljer det på vänster och höger sidas gänga, så det gäller att montera respektive pedal på rätt sida. Och dra åt i rätt riktning.
Höger pedal = högergänga = normal
Vänster pedal = vänstergänga = "spegelvänd"

Senast redigerad av en moderator:
köpråd mrb 4-7000kr
Hoppas jag kan låna tråden lite jag också ;)
Är i samma sits som Ponti och Ozzian89, ska skaffa första MTB och testa lite, för motions skull.
Har kommit fram till att jag ska ha 27,5" och Large ram och hardtail. Letat begagnat i Skaraborg men inte hittat nåt jätteintressant. Så vad ska man ha för hoj? Jag förstår att luftfjädring och 2 klingor fram verkar bra.... + är det nåt man ska tänka på ifall man har 20kg ballast runt mitten på kroppen? :o
All hjälp välkomnas varmt!

köpråd mrb 4-7000kr
A.Fritzon sa:
Rekommenderas aldrig Nukeproof Scout längre?
Alla hjulstorlekar, versioner och ramstorlekar är väl slutsåld. Sedan 6 månader tillbaka ungefär. Ibland finns någon enstaka version i någon enstaka ramstorlek att köpa, men då är ofta "TS" för långsam att agera, så det blir ändå ingen cykel :)

köpråd mrb 4-7000kr
Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
Rekommenderas aldrig Nukeproof Scout längre?
Alla hjulstorlekar, versioner och ramstorlekar är väl slutsåld. Sedan 6 månader tillbaka ungefär. Ibland finns någon enstaka version i någon enstaka ramstorlek att köpa, men då är ofta "TS" för långsam att agera, så det blir ändå ingen cykel :)

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/nukeproof-scout-290-sport-bike-2018/rp-prod159433

En kvar :)

Tillbaka
Topp