Köpråd MTB för kvinna

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Köpråd MTB för kvinna
Hej på er!

Min andra hälft är sugen sin första MTV för lite gemensam stigcykling.

Fick hjälp av er att köpa en Radon ZR Team 6.0 för många år sen. ?
Vad skulle ni rekommendera för liknande idag, hon är 169cm/56kg?
Budget kring 8000kr.

Bomba gärna med länkar! ?

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd MTB för kvinna
Sorry för OT men kom att tänka på Ulrika Eriksson, så kär man var i henne ? (för de som är för unga så var hon programledare på MTV under 90? talet)

Köpråd MTB för kvinna
Funderar på en Radon ZR Lady 6.0 eller 7.0.

Hennes innebensmått är 80cm, ska man då ta 17" eller 18" ram tycker ni?.ä

Bekvämlighet prioriteras.

Köpråd MTB för kvinna
Enligt denna ser 17 bättre ut.

Bilagor

• Screenshot_20200111-154753.jpg
    Screenshot_20200111-154753.jpg
    62.4 KB · Besök: 66
Köpråd MTB för kvinna
Kolla vad din tjej tycker iofs och hur driven skogscyklist hon är, men jag tycker att det är skönt att "standover height" mot överröret är lägre än mitt innerbensmått. Men jag är iofs en så medioker cyklist att jag behöver sätta ner fötterna ibland när det blir för trixigt. Även om man inte har ett snopp-paket som tjej gör det förb-nnat ont att slå i "mellan benen"! Och sänkstolpe, det är ju fantastiskt!

Köpråd MTB för kvinna
Tack för ditt råd och din erfarenhet. Vi tar en gemensam diskussion. ?

Tant_Trek sa:
Kolla vad din tjej tycker iofs och hur driven skogscyklist hon är, men jag tycker att det är skönt att "standover height" mot överröret är lägre än mitt innerbensmått. Men jag är iofs en så medioker cyklist att jag behöver sätta ner fötterna ibland när det blir för trixigt. Även om man inte har ett snopp-paket som tjej gör det förb-nnat ont att slå i "mellan benen"! Och sänkstolpe, det är ju fantastiskt!

Köpråd MTB för kvinna
Tant_Trek sa:

Standover height är väl en självklarhet att beakta. Ingen vill väl ha sina ädlare delar krossade.

Köpråd MTB för kvinna
Bengt-re sa:
Standover height är väl en självklarhet att beakta. Ingen vill väl ha sina ädlare delar krossade.

Och förstås, sällan ett problem på en MTB i rätt storlek. Jag har dock en gång för länge sen gjort ett misstag med för stor ram.

Till TS: Sen att hon också skaffar bra grejor i övrigt; hjälm, handskar, ev andra skydd, den typ av pedaler som känns rätt (SPD eller plattisar?), skor, byxor, ryggsäck, ... Börja med det viktigaste och bygg på efterhand. Spana på diverse reor så kan man ha tur och fynda.

Tillbaka
Topp