Köpråd om Specializedcykel önskas

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum
Det gäller att man väljer/har valt rätt världsdel för att spec-länkar ska fungera. Jobbigt värre...

Jacob,

Kan både rekommendera hojjen och affären. Köpte min Specialized Stumpjumper FSR Comp där för ett par månader sedan också till kalaspris. Bra service och seriös handlare, kör inte med gamla slitna säljklychor utan vet vad han snackar om. Förstod jag dig rätt om det rör sig om en hardtail Stumpjumper Comp Disc för 15k ?. Bra pris och precis som PT_MTB nämner så blir den inte billigare någon annanstans.
Jag gjorde en gedigen research på Specializedcyklar innan jag hittade Cykelhuset som hade de bästa priserna. Kort om min erfarenhet med min hoj: Ramlacken känslig för slag (dock endast kosmetiskt) och bakväxelvajer fästet på kedjestaget är placerat undertill !!!. Inte så smart med tanke på div slag av kedjan och ev stenar etc. Eftersom ramen har 2 st fästen undertill blir det främre (mot dreven) den som kedjan smäller i då och då. Jag har satt på lite gummi där så nu är det inga problem med onödiga lackskador mm. Kör hårt, Go for it !

Är ramstorleken rätt är det ett bra köp, annars är det ett dåligt dito. Låt dig inte lockas att köpa en lite för stor eller lite för liten ram bara för att det är 'billigt'.

Ja Cykelhuset har oftast många riktigt bra erbjudanden.. Just nu här i Uddevalla har dom t.ex. Bianchi Oetzi för 25000kr och just Spezen som Jacob tittat på plus en massa andra Bianchi och Spez till sjukt bra priser..

Cykelhuset har lyckats fylla sin bankbok med så mycket pengar att dom kan köpa upp hela restlager. Förra året köpte dom upp Crescent's återstående -02-cyklar och sålde ut väldigt billigt. Jag köpte min Exa där för 20', dvs halva priset. Cyklarna gick åt som smör smälter i... Jag var där dagen efter sändningen kommit och då hade dom redan sålt den andra Exa'n, två Rimfaxe, en Ultima plus en Mjölner(så hette den va, nerförscykeln?) Givetvis en Stockholmare på genomresa som spontanköpte.. Öhh, precis som inte jag gjorde det.. :)

Jacob.Thoren Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 1.76 lång och det finns 17" och 18" kvar.
> Han i affären tyckte jag skulle köra på 17".

jag är 1.77 lång och har en XC-hoj av likande typ (men inte lika fin...) som har ett övre ramrör ca 1 cm kortare än stumpjumper 17", och den känns perfekt i storlek för mig, så det kan nog stämma att stumpjumper 17" är bäst för dig. Men prova i vilket fall som helst ordentligt i affären med rätt sadelhöjd etc.

Jag ska nog ut till cykelhuset vid backaplan i Gbg idag efterjobbet, det låter som det finns lite kul saker där :-)

Jag var inne på cykelhuset vid Backaplan (gbg) i em, de hade också en vanlig Stumpjumper (17") för 10800 SEK! Med LX/XT-växlar & framförallt en Fox Float 80 RL-gaffel. Det måste ju var ett riktigt kap om man vill ha en ren XC-hoj. Bara gaffeln är väl värd ca 5000 SEK. Tyvärr inga disknav så lite krångligt om man vill uppgradera till skivbromsar.
Det såg ut att vara den här specen (och samma färg): http://www.dalescycles.com/comersus_viewItem.asp?idProduct=1609

Jag har en Stupmjumper -97 som där växelvajrarna är dragna på under sidan av ramen och det har aldrig krånglat något. Växlingen har alltid fungerat bra.

Tillbaka
Topp